Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2530942_0001.png
21. februar 2022
J.nr. 2022 - 21
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 170 af 17. januar 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om potentielt øget skatteprovenu som følge af højere ejendomsværdiskat, til skatteministeren
2530942_0002.png
Spørgsmål
Hvor stort skatteprovenu vil det indbringe, hvis man hæver den effektive ejendomsværdi-
skat i hovedstadskommunerne, så den er på niveau med resten af landet?
Svar
I 2002 indførte VK-regeringen et skattestop, som indebar, at ingen skat eller afgift måtte
sættes op fremadrettet. For skatter og afgifter, der opkræves med en procentsats, blev det
besluttet, at procenten ikke måtte sættes op. For ejendomsværdiskattestoppet blev det be-
sluttet, at der fra 2002 blev lagt et loft over ejendomsværdierne, hvoraf ejendomsværdis-
katten beregnes, således at den for en boligejer i samme bolig fremover ikke kunne over-
stige ejendomsværdiskatten beregnet af vurderingen pr. 1. januar 2001 med tillæg af 5 pct.
eller af ejendomsværdien pr. 1. januar 2002, hvis denne var mindre. Værdistigninger på fast
ejendom ville derfor ikke udløse yderligere ejendomsværdiskat.
Med virkning fra og med 2003 blev der desuden indført et loft over beregningsgrundlaget
for den kommunale grundskyld. Herefter kan beregningsgrundlaget
den afgiftspligtige
grundværdi
som udgangspunkt højst udgøre det foregående års afgiftspligtige grundværdi
forhøjet med en reguleringsprocent. Reguleringsprocenten kunne frem til 2021 højst ud-
gøre 7 pct., mens den i perioden 2022-24 højst kan udgøre 2,8 pct.
Forskelle i boligprisudviklingen på tværs af landet har ført til en skævvridning af den effek-
tive ejendomsværdiskat. Det skønnes, at den effektive ejendomsværdiskattesats i 2021 ud-
gjorde ca. 0,39 pct. i Region Hovedstaden sammenlignet med ca. 0,48 pct. i hele landet,
jf.
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Det bemærkes, at dette ikke kun er et fænomen i Region
Hovedstaden.
Det skønnes, at hvis den effektive ejendomsværdiskat i Region Hovedstaden svarede til
niveauet for resten af landet, ville det medføre et årligt merprovenu efter tilbageløb på ca.
1,3 mia. kr. (2022-niveau).
En særskilt justering af den effektive ejendomsværdiskat i Region Hovedstaden vil ikke
være mulig i praksis, da Boligskatteforliget fra 2017 og Kompensationsaftalen fra 2020 in-
debærer, at ejendomsværdiskattestoppet og stigningsbegrænsningen på grundskyld gælder
indtil 2024, hvorefter de ophæves med virkning fra 2024 og frem. Med ophævelsen af ejen-
domsværdiskattestoppet i 2024 vil ejendomsværdiskatten herefter følge boligprisudviklin-
gen.
Side 2 af 2