Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2505219_0001.png
16. december 2021
J.nr. 2021 - 8990
Kontor:
Person og pension [PEP]
Initialer:
TKM, RIG
Samrådsspørgsmål C, D og E
-
Tale til besvarelse af spørgsmål C-E den 16. december 2021
Spørgsmål C
Det største danske rederi, AP Møller Mærsk, melder om et overskud for
3. kvartal 2021 på 35 mia. kr. efter skat, og et forventet overskud for
2021 på over 100 mia. kr., hvilket vil bringe tonnageskatten for rederiet
ned på mindre end 1 promille. Finder ministeren det på den baggrund
tidssvarende, at danske rederier modtager en årlig statsstøtte i omegnen
af 2 mia. kr. via tonnageskatteordningen og DIS-ordningen
således
også i 2021 og 2022, hvor indtjeningen for rederierne tegner rekordstort?
Spørgsmål D
Finder ministeren, at de danske rederier lever op til løfterne i forbindelse
med indførelsen af DIS-ordningen i 1989, om at sikre danske søfolk be-
skæftigelse på danske (DIS)skibe? Der henvises til svar på SAU alm. del
spørgsmål 591 (folketingsåret 2020-21), hvor det fremgår, at antallet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0002.png
af danske statsborgere med DIS-indkomst i 2020 udgjorde 6.900 ansatte
ud af et samlet antal på 18.000 ansatte. Ved DIS-ordningens indførelse
var ca. 80 pct. af alle søfarende på danske skibe danskere. Samtidig viser
svaret på SAU alm. del
spørgsmål 592 (folketingsåret 2020-21), at 45
pct. af de danske ansatte på DIS-skibe
kan kategoriseres som ”skibsfø-
rere, styrmænd eller lign.”, ”maskinmestre, skibsmekanikere eller lign.”
eller ”matroser eller skibsassistenter”, mens størstedelen af de resterende
må formodes at være ansatte servicemedarbejdere på passagerskibe/fær-
ger, hvor de udgør ca. 80 pct. af besætningen (ifølge oplysninger fra CO-
Sea), og hvor jobbet er relateret til passagererne.
Spørgsmål E
Af et svar
til mediet ShippingWatch, jf. ”Ministerium erkender ”betyde-
lig usikkerhed” i opgørelse af statsstøtte til shipping” bragt den 14.
sep-
tember 2021, fremgår det, at ”Opgørelsen af skatteudgiften forbundet
med tonnageskatten er et overordnet estimat forbundet med betydelig
usikkerhed”. Det fremgår endvidere af samme artikel, at Skatteministe-
riet baserer sit estimat på ”Danmarks Statistiks opgørelse af rederiernes
samlede egenkapital i 2017 og det forventede normalafkast heraf”. Vi-
dere skriver Skatteministeriet
i svaret til ShippingWatch, at ”Der er
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0003.png
således tale om en overordnet makroberegning under antagelse af, at
2017 var et gennemsnitligt år, hvad angår afskrivninger, underskud, ren-
tefradrag, anden indkomst mv.” Vil ministeren medgive, at den metode
til opgørelse af skatteudgiften forbundet med tonnageskatten, som Skat-
teministeriet anvender, ikke er retvisende, og anerkender ministeren i
den forbindelse kritikken fra OECD (jf. samme artikel) af de upræcise
skøn, som ”i praksis mørklægger statsstøtten til skibsfarten”?
Indledning
Jeg vil gerne starte med at takke spørgeren for lange
men relevante
spørgsmål om de særlige maritime støtteordninger på skatteområdet. Jeg
vil efter aftale med udvalget og spørgeren besvare spørgsmålene samlet.
Men før vi kommer dertil, vil jeg godt gøre mit
og regeringens
poli-
tiske ståsted klart.
Danmark er en global søfartsnation. Danske rederier råder over en af
verdens største handelsflåder. Det skaber gode arbejdspladser for både
danske og udenlandske søfolk på skibene, ligesom der skabes mange for-
skellige arbejdspladser på land, fx i de danske hovedkvarterer. Virksom-
hederne inden for det Blå Danmark beskæftiger ca. 61.000 personer og
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0004.png
indirekte yderligere ca. 36.000 personer. I 2020 eksporterede søfarten
tjenesteydelser for ca. 237 mia. kr. svarende til ca. 20 pct. af den samlede
danske eksport.
Det giver også Danmark en unik mulighed for at understøtte den grønne
omstilling i et nøgleerhverv.
Hvis Danmark skal kunne fastholde denne position i fremtiden, er det
nødvendigt, at vi fortsat kan tilbyde stabile og konkurrencedygtige skat-
teforhold i et stærkt globaliseret erhverv. Ellers er det min overbevis-
ning, at vi på sigt vil se en betydelig del af flåden flage ud
og at mange
af de tilknyttede arbejdspladser på land vil forsvinde.
Svar på spørgsmål C
I forhold til spørgsmål C vil jeg indledningsvis bemærke, at jeg som skat-
teminister naturligvis ikke kan udtale mig om konkrete selskabers skat-
teforhold. Jeg kan derfor alene forholde mig til det principielle i spørgs-
målet
altså om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen er tidssva-
rende set i lyset af erhvervets aktuelt høje indtjening.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0005.png
Covid-19-pandemien udgør fortsat en betydelig udfordring for verdens-
økonomien, og den har blandt andet sat de globale forsyningskæder un-
der hårdt pres. Det har ført til ekstraordinært høje fragtrater for contai-
nerskibe og dermed en stor stigning i rederiernes aktuelle indtjening.
Økonomerne forventer dog, at der er tale om en midlertidig udfordring,
og at den internationale samhandel og dermed fragtraterne vil normali-
seres inden for en overskuelig tidshorisont. Og selv om nogle virksom-
heder tjener gode penge nu, er det ikke sikkert, at det gælder for alle dele
af søfarten.
Investeringer i oceangående fragtskibe kræver en lang tidshorisont, hvor
kapital i milliardklassen bindes i en længere årrække. Samtidig er indtje-
ningen usikker og svinger fra år til år afhængig af de internationale kon-
junkturer og fragtrater. I nogle år vil indtjeningen være god og i andre år
dårlig
for så måske at blive rigtig god eller måske det modsatte.
Usikkerheden om indtjeningen er vanskelig at håndtere for rederierne,
fordi så meget kapital er bundet i skibe. Det giver høje renteudgifter og
kan dermed føre til store likviditetsudfordringer i år med lav indtjening.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0006.png
Med tonnageskatteordningen kan rederierne vælge at opgøre deres skat-
tepligtige indkomst på baggrund af skibenes lasteevne
deres tonnage
og ikke forskellen mellem deres faktiske indtjening med fradrag for ud-
gifter, fx i form af afskrivninger på skibene. Herved bliver beskatningen
lavere og mere jævnt fordelt over årene. Det bidrager til at mindske de
økonomiske udfordringer, der bl.a. følger af de svingende konjunkturer.
Tonnageskatteordningen giver således sikkerhed og forudsigelighed for
rederierne. Det er efter min mening centralt, hvis vi skal bevare erhver-
vet i Danmark.
På tilsvarende måde er DIS-ordningen med til at sikre, at skibe, der er
registreret i DIS, er konkurrencedygtige i forhold til rederier i andre
lande, som ikke
eller næsten ikke
beskatter søfolk.
DIS-ordningen indebærer nemlig overordnet, at rederierne kan udbetale
en skattefri nettoløn til søfolkene, hvor den sparede skat tilfalder rederi-
erne som statsstøtte i form af lavere lønomkostninger.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0007.png
Jeg ser derfor tonnageordningen og DIS-ordningen som væsentlige og
tidssvarende forudsætninger for at fastholde Danmark position, som en
søfartsnation med mange maritime arbejdspladser
både på skibene og
på land.
Svar på spørgsmål D
Det leder mig videre til besvarelse af spørgsmål D. Her spørges der til,
om jeg mener, at de danske rederier lever op til løfterne, der blev givet
ved indførelsen af DIS-ordningen, om at sikre danske søfolk beskæfti-
gelse på danske DIS-skibe.
Jeg kan ikke sige præcist, hvad der blev stillet søfolkene i udsigt ved
indførelsen af DIS-ordningen i 1989. Ifølge forarbejderne til lovgivnin-
gen var formålet med ordningen at modvirke udflagning af danske
skibe. DIS-registeret skulle være konkurrencedygtigt i forhold til andre
internationale skibsregistre. Og det skulle bl.a. en skattefritagelse for sø-
folk bidrage til.
Der er flere fordele ved at fastholde
og tiltrække
skibe under dansk
flag. Én af dem er beskæftigelse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0008.png
Hele Det Blå Danmark er med til at skabe arbejdspladser i Danmark.
Det er svært at se, at det i sig selv er et problem, hvis den relative andel
af danske søfolk på DIS-skibe er lavere i dag, end den var ved indførel-
sen af ordningen tilbage i 1989. Siden er antallet af skibe på dansk flag
steget markant, mens udbuddet af kvalificeret dansk arbejdskraft til rå-
dighed for den danske flåde ikke nødvendigvis er steget tilsvarende.
Samtidig kan den øgede globalisering også spille en rolle.
Det afgørende må være, at danske søfolk har gode muligheder for at få
beskæftigelse. Og som jeg er orienteret, er det tilfældet i dag. DIS-ord-
ningen er - set fra min stol - en del af forklaringen på det.
Uden danske statsstøtteordninger, som bringer beskatningen på et in-
ternationalt, konkurrencedygtigt niveau, er det svært at forestille sig, at
rederivirksomhederne kan blive ved med at drive virksomhed fra Dan-
mark. For søfolkene kan det i givet fald betyde, at de i højere grad skal
finde arbejde om bord på skibe fra tredjelande, hvor bl.a. miljøkrav og
kravene til arbejdsforhold om bord på skibene ikke nødvendigvis lever
op til de samme standarder, som gælder i Danmark.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0009.png
Det er også svært at se, at det skulle føre til lavere beskæftigelse for
danske søfolk, at DIS-ordningen kan anvendes på hele besætningen.
Ordningen udgør statsstøtte til rederivirksomhederne
og ikke til det
enkelte besætningsmedlem. Det må derfor være op til den enkelte rede-
rivirksomhed at afgøre, hvilken besætningssammensætning der er brug
for på et givent fartøj. Spørgsmålet om, hvorvidt der er behov for ud-
dannede søfolk eller servicepersonale, bør ikke reguleres i skattereg-
lerne.
Jeg har i det hele taget svært ved at se, at DIS-ordningen i sin nuværende
udformning skulle være til ulempe for danske søfolk.
Svar på spørgsmål E
Til sidst spørges der i spørgsmål E til, om den anvendte metode til at
opgøre skatteudgiften ved tonnageskatten er retvisende. Skatteministe-
riets opgørelse af skatteudgiften forbundet med tonnageskatteordnin-
gen er et overordnet estimat forbundet med betydelig usikkerhed.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0010.png
Beregningen er baseret på Danmarks Statistiks opgørelse af rederiernes
samlede egenkapital og det forventede normalafkast heraf. Herved fås
et overordnet skøn over skatteudgiften opgjort strukturelt
altså set
over en årrække.
En mere præcis opgørelse af skatteudgiften i de enkelte år vil kræve, at
rederiernes skattepligtige indkomst også opgøres som om, de var under-
lagt de almindelige skatteregler. Det vil kræve detaljerede oplysninger
om blandt andet rederiernes indtægter og udgifter til afskrivninger, fi-
nansieringsomkostninger med videre. Disse oplysninger er Skattemini-
steriet ikke i besiddelse af.
Jeg har bedt mine medarbejdere i Skatteministeriet undersøge, om det
er muligt at indhente disse oplysninger med henblik på at lave en mere
præcis opgørelse af skatteudgiften. Jeg ser det dog som en forudsætning,
at det hverken kræver væsentlige ressourcer hos skattemyndighederne
eller hos rederierne, hvis den nuværende overordnede opgørelsesme-
tode skal forbedres.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra samrådet den 16. december 2021 om tonnageskatteordningen og DIS-ordningen, til skatteministeren
2505219_0011.png
Afslutning
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at de statsstøtteordninger, vi drøf-
ter her på samrådet i dag, er helt afgørende for at fastholde og tiltrække
rederivirksomhederne til Danmark. Vi er verdens 11. største flagstat op-
gjort på bruttotonnage, og rederivirksomhederne står for ca. en femte-
del af Danmarks samlede eksport. Det skaber aktivitet og jobs rigtig
mange steder i landet. Lad os fortsætte med det.
Tak for ordet.