Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2497303_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2021 - 8990
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 125 af 29. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om at tilvejebringe mere præcise opgørelser og statistikker over forholdene i den danske skibsfartsbranche, til skatteministeren
2497303_0002.png
Spørgsmål
Henset til at ministeren erkender »betydelig usikkerhed« i opgørelsen af statsstøtte til
shippingbranchen, jf. artiklen »Ministerium erkender »betydelig usikkerhed« i opgørelse af
statsstøtte til shipping« bragt af ShippingWatch den 14. september 2021, vil ministeren da
tilvejebringe mere præcise opgørelser og statistikker over forholdene i den danske skibs-
fartsbranche
herunder oplysninger om antal beskæftigede på danske DIS-skibe og deres
nationalitet og fordeling på jobtyper, skatteudgiften (statsstøtten) forbundet med tonnage-
skatten, skatteudgiften (statsstøtten) forbundet med DIS-ordningen, opgørelse af stats-
støtten (tonnageskat og DIS-ordning) fordelt på det enkelte rederi, valutaindtjeningen
fordelt på det enkelte rederi m.m.? Spørgsmålet skal ses i sammenhæng med SAU alm. del
samrådsspørgsmål E.
Svar
DIS-ordningen og tonnageskatteordningen defineres som såkaldte »skatteudgifter«, dvs.
ordningerne afviger fra det generelle skattesystem, da de indebærer en gunstig skattemæs-
sig behandling af en bestemt type aktivitet. Skatteudgifter opgøres efter princippet i tabt
provenus metode. Der foretages således en opgørelse af de umiddelbare skatteindtægter,
som det offentlige ville have fået, hvis skatteudgiften blev fjernet. Skatteudgifterne er der-
for
i disse tilfælde
også udtryk for støttebeløbene, der ydes efter ordningerne.
Konkret for DIS-ordningen opgøres skatteudgiften som det samlede skattefritagne beløb
ganget med en relevant gennemsnitsskat. Denne beregningsmetode for skatteudgiften og
dermed statsstøttebeløbet for DIS-ordningen er den samme, der er anvendt i mange år.
Som det gælder for langt de fleste andre skatteudgifter, er skønnet for skatteudgiften for
DIS-ordningen forbundet med usikkerhed. For DIS-ordningens vedkommende skyldes
det i særlig grad, at det er vanskeligt at fastsætte en relevant gennemsnitsskat, da der vil
være tale om en skattesats, der vil være meget afhængig af søfolkenes individuelle forhold,
herunder fx fradragsberettigede udgifter.
Selv om beregningsmetoden for skatteudgiften for DIS-ordningen har været den samme i
mange år, er datagrundlaget for beregningerne løbende blevet justeret. Fra og med 2012
er der fx blevet taget højde for begrænset skattepligtige søfolk ved beregningerne. Fra og
med 2015 er beregningerne for de begrænset skattepligtige søfolk foretaget på baggrund
af rederiernes indberetninger til e-indkomstregisteret, som umiddelbart giver et mere ret-
visende billede end tidligere anvendte mønstringsstatistikker og overenskomstmæssige
lønforhold. I skønnet inddrages endvidere, at særlige dobbeltbeskatningsoverenskomster
tillægger bolpælslandet beskatningsretten til søfolkenes lønindkomst, og at nogle søfolk i
forvejen ville være skattefrie i medfør af andre regler, fx ligningslovens § 33 A.
Det vurderes på den baggrund, at den opgjorte skatteudgift for DIS-ordningen giver et
retvisende niveau for det støttebeløb, der ydes efter ordningen. Rederierne er ikke forplig-
tede til at indberette oplysninger om søfolkenes nationalitet eller stilling, da disse oplys-
ninger som udgangspunkt ikke har betydning for beskatningen. Der er således ikke umid-
delbart - af hensyn til beregningen af støttebeløbene
grundlag for, at rederierne skal på-
lægges at indberette oplysninger af denne karakter om de beskæftigende søfolk.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om at tilvejebringe mere præcise opgørelser og statistikker over forholdene i den danske skibsfartsbranche, til skatteministeren
2497303_0003.png
I besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål nr. 101 (folketingsåret 2021-22) er der redegjort
for opgørelsen af skatteudgiften forbundet med tonnageskatteordningen. Skatteudgiften
forbundet med tonnageskatteordningen er et overordnet estimat forbundet med betydelig
usikkerhed. Beregningen er baseret på Danmarks Statistiks opgørelse af rederiernes sam-
lede egenkapital og det forventede normalafkast heraf. Der er således tale om en makro-
beregning, hvor skatteudgiften forsøges opgjort strukturelt.
Det er ikke muligt på baggrund af Skatteministeriets oplysninger at beregne, hvad de en-
kelte rederiers faktiske selskabsskattebetaling ville have været, hvis de ikke havde anvendt
tonnageskatteordningen. Det ville kræve, at der blev indhentet oplysninger fra rederierne
om bl.a. afskrivninger, underskud, rentefradrag, indkomst mv. Dette vil udgøre en ikke
uvæsentlig administrativ byrde for såvel rederierne og skattemyndighederne.
Det er ikke pba. Skatteministeriets oplysninger muligt at opgøre skatteudgifterne forbun-
det med DIS-ordningen og tonnageskatteordningen på de enkelte rederier.
Som redegjort for i besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål nr. 589 (folketingsåret 2020-
21) har Skatteministeriet ikke mulighed for at opgøre rederiernes valutaindtjeninger.
Side 3 af 3