Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2506061_0001.png
20. december 2021
J.nr. 2021 - 8869
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 115 af 24. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om et mere præcist skøn over det forventede provenutab forbundet med den utilstrækkelige proces for angivelse af ordinær moms end de 0,5-1 mia. kr., som Rigsrevisionen anslår, til skatteministeren
2506061_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren give et mere præcist skøn over det forventede provenutab forbundet med
den
efter Rigsrevisionens opfattelse
utilstrækkelige proces for angivelse af ordinær
moms end de 0,5-1 mia. kr., som Rigsrevisionen anslår i beretning nr. 3/2021 om moms-
kontrollen med EU-handel, jf. SAU alm. del
bilag 40?
Svar
Jeg kan henvise til besvarelsen af SAU alm. del
spm. 113 for en beskrivelse af Skattesty-
relsens risikoarbejde.
Jeg kan endvidere henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Udover
Skattestyrelsens risikostyring bidrager Skattestyrelsens stikprøveundersøgelser af
skatteydernes regelefterlevelse til at få et billede af risiko og væsentlighed på et område. I
stikprøveundersøgelserne kortlægges regelefterlevelsen for en given population baseret på
en stikprøve med tilfældig udvælgelse. Stikprøverne er udvalgt, så de udgør et repræsenta-
tivt udsnit af populationen. Baseret på resultaterne er det muligt at sige noget om omfan-
get, hyppigheden og typerne af fejl, der forårsager manglende regelefterlevelse. Det skal
bemærkes, at værdien af den manglende regelefterlevelse er et estimat, og det afspejler
derfor ikke et realiseret provenutab, da estimater i sagens natur er forbundet med usikker-
hed. Yderligere opgøres værdien af den manglende regelefterlevelse i stikprøveundersø-
gelserne før Skattestyrelsens kontrol af virksomhedernes angivelser. Derfor forbedres re-
gelefterlevelsen i kraft af Skattestyrelsens kontrolarbejde.
Det antages, at der spørges ind til provenutab i forbindelse med angivelse af ordinær
moms, der vedrører virksomheders handel med EU-lande og ikke provenutabet for hele
den ordinære momsproces.
På baggrund af stikprøveundersøgelser vedr. hhv. 1) små og mellemstore virksomheder
og 2) store selskaber er det muligt at præcisere det forventede provenutab vedr. angivelse
af ordinære momsangivelser (vedr. virksomhedernes handel med udlandet).
For små og mellemstore virksomheder estimerer Skattestyrelsen, at værdien af manglende
regelefterlevelse udgør ca. 68,9 mio. kr. for indkomståret 2017 for så vidt angår moms af
virksomhedernes handel med udlandet. Desuden viser undersøgelsen, at flere virksomhe-
der med fejl i deres opgørelse af erhvervelsesmomsen, importmomsen og/eller ydelses-
momsen ligeledes har fejl i deres opgørelse af fradrag for købsmoms. Virksomhederne
kan i de fleste tilfælde få fuldt eller delvist fradrag for deres køb af varer eller ydelser, der
er købt i andre EU-lande. Derfor vurderes disse fejl at have begrænsede provenumæssige
konsekvenser.
Stikprøveundersøgelsen af store selskaber viser, at værdien af manglende regelefterlevelse
kan estimeres til -4,6 mio. kr. for 2017 for så vidt angår moms af handel med udlandet.
Det betyder, at virksomhederne samlet set angiver mere, end de er pligtige til.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om et mere præcist skøn over det forventede provenutab forbundet med den utilstrækkelige proces for angivelse af ordinær moms end de 0,5-1 mia. kr., som Rigsrevisionen anslår, til skatteministeren
2506061_0003.png
Undersøgelsen viser også, at de fejl, som selskaber i segmentet
’Store
Selskaber’ begår ved
køb i udlandet, i langt de fleste tilfælde er fejl uden provenumæssig
betydning.”
Side 3 af 3