Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2466018_0001.png
30. oktober 2020
J.nr. 2020-8952
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 6. oktober 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at tilsende udvalget en aktuel status for arbejdet med dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2466018_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren tilsende udvalget en aktuel status for arbejdet med dobbeltbeskatnings-
overenskomster?
Svar
Skatteministeriet arbejder overordnet for, at Danmarks netværk af dobbeltbeskatnings-
overenskomster med andre lande udbygges og opdateres efter nutidige standarder og be-
hov. Som led i dette arbejde søges det løbende at indgå nye og opdaterede aftaler med et
antal prioriterede lande.
Skatteministeriet, Udenrigsministeriet, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Danske Rede-
rier deltager i en særlig DBO-taskforce, der fungerer som et samarbejdsforum, der tilsik-
rer, at Skatteministeriet får indblik i erhvervslivets aktuelle behov for at indgå nye dob-
beltbeskatningsoverenskomster med relevante lande og at genforhandle eksisterende dob-
beltbeskatningsoverenskomster, hvor dette er relevant.
Nye dobbeltbeskatningsoverenskomster og ændringer af eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomster
Følgende nye dobbeltbeskatningsoverenskomster og ændringsprotokoller er trådt i kraft
siden den seneste orientering af udvalget om status for arbejdet med dobbeltbeskatnings-
overenskomster den 28. oktober 2019 ved svar på SAU alm. del
spørgsmål 4 af 2. okto-
ber 2019:
En ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem
Danmark og Armenien
blev undertegnet
den 14. marts 2018 og i Danmark tiltrådt ved lov nr. 1291 af 21. november 2018. Loven
blev efter Armeniens tiltræden i 2019 sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 1593 af 29. de-
cember 2019, hvorefter dobbeltbeskatningsoverenskomsten fik virkning fra 1. januar
2020.
En protokol til ændring af
den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
blev undertegnet den
20. august 2018 og i Danmark tiltrådt ved lov nr. 1294 af 21. november 2018. Loven blev
efter det sidste nordiske lands tiltræden i 2019 sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 1440 af
16. december 2019, hvorefter ændringsprotokollen fik virkning fra 1. januar 2020.
I 2019 blev Skatteministeriet informeret om, at
Litauen
har indgået en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Japan. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 13. oktober 1993
mellem Danmark og Litauen indeholder en mestbegunstigelsesklausul, der indebærer, at
de lavere skattesatser og den snævrere royalty-definition, som Litauen derved har aftalt
med Japan, tilsvarende skal gælde over for Danmark. Ændringerne, der gælder fra 1. ja-
nuar 2019, blev bekendtgjort i Lovtidende C ved bekendtgørelse nr. 4 af 28. maj 2020.
Den 30. september 2019 tiltrådte Danmark over for OECD
den multilaterale konvention til
gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til bekæmpelse af skatteudhuling og overskuds-
flytning
(MLI-konventionen), jf. lov nr. 327 af 30. marts 2019. Konventionen er udarbejdet
som led
i OECD’s BEPS-projekt
(Base Erosion and Profit Shifting) og havde virkning i
Danmark for kildeskatter fra den 1. januar 2020.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at tilsende udvalget en aktuel status for arbejdet med dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2466018_0003.png
MLI-konventionen medfører, at eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomster ændres
automatisk uden genforhandlinger, såfremt aftaleparterne
har ”indmeldt” deres
fælles
dobbeltbeskatningsoverenskomst i konventionen, dvs. at både Danmark og den anden
aftalepart har valgt, at dobbeltbeskatningsoverenskomsten skal ændres i overensstem-
melse med konventionen. Danmark har aktuelt indmeldt 64 ud af 77 dobbeltbeskatnings-
overenskomster i MLI-konventionen og har
med enkelte forbehold og notifikationer
tiltrådt hele kataloget af bestemmelser i konventionen, mens nogle andre lande alene til-
træder konventionens minimumsstandarder. MLI-Konventionens bestemmelser vil ændre
de enkelte dobbeltbeskatningsoverenskomster, i det omfang begge aftaleparter har tilvalgt
den enkelte bestemmelse, og i takt med, at MLI-konventionen træder i kraft for den an-
den aftalepart.
Der er netop den 30. oktober 2020 ved lovforslag nr. L 69 fremsat forslag om tilbage-
trækning af to forbehold efter MLI-konventionens bestemmelser om voldgift. En tilbage-
trækning af de to forbehold vil indebære, at Danmark ikke ensidigt kan kræve, at vold-
giftsbestemmelserne alene finder anvendelse på sager, hvor voldgiftspanelets formand er
en dommer, og hvor Danmark er berettiget til at offentliggøre et resumé af voldgiftspane-
lets afgørelse. Disse vilkår vil i stedet blive søgt gennemført ved bilateral aftale med de en-
kelte aftaleparter efter konventionens artikel 19, stk. 10.
Dobbeltbeskatningsoverenskomstenerne med henholdsvis
Israel og Schweiz
indeholder be-
stemmelser om voldgift, der følger ikrafttræden af MLI-konventionen, herunder konven-
tionens bestemmelser om voldgift. Ikrafttrædelsestidspunktet for disse bestemmelser om
voldgift vil blive bekendtgjort snarest muligt. Ligeledes er der indgået en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med
Japan,
som indebærer, at der skal aftales et ikrafttrædelsestids-
punkt for dobbeltbeskatningsoverenskomstens bestemmelser om voldgift. Dette er en
igangværende proces, og ikrafttrædelsestidspunktet vil ligeledes blive bekendtgjort snarest
muligt.
Igangværende forhandlinger og forventede ændringer af eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomster
Forhandlinger med andre lande om dobbeltbeskatningsoverenskomster foregår under
den fortrolighed, som forholdene kræver, medmindre andet er aftalt med den anden for-
handlingspart. Jeg kan derfor som udgangspunkt ikke oplyse i dette svar, hvilke lande
Danmark i øjeblikket forhandler med, og hvilke lande Danmark søger at komme i for-
handling med. Jeg deltager imidlertid gerne i en fortrolig orientering af Skatteudvalget om
igangværende forhandlinger, hvis dette ønskes.
Jeg kan dog i forhold til følgende igangværende forhandlinger om indgåelse og ændring af
dobbeltbeskatningsoverenskomster orientere om, at der er sket fremdrift siden den sene-
ste statusorientering af udvalget af den 2. oktober 2019:
Den 1. oktober 2020 undertegnedes en protokol til ændring af dobbeltbeskatningsover-
enskomsten mellem Danmark og
Tyskland.
Ændringsprotokollen skal tiltrædes af Folke-
tinget ved lov og tilsvarende ratificeres efter tyske regler, inden protokollen kan træde i
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at tilsende udvalget en aktuel status for arbejdet med dobbeltbeskatningsoverenskomster, til skatteministeren
2466018_0004.png
kraft og få virkning. Det forventes, at lovforslag om tiltrædelse af protokollen i Danmark
vil blive fremsat i indeværende folketingsår.
Efter at Skatteministeriet og det franske Finansministerium den 26. april 2019 blev enige
om en såkaldt principerklæring, der indeholdt de overordnede principper for beskatnings-
retten til pensionsudbetalinger i en eventuel ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem
Danmark og Frankrig, er forhandlingerne fortsat. De videre forhandlinger om de speci-
fikke bestemmelser i en eventuel ny dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem landene er
imidlertid endnu ikke afsluttede. Hvornår en eventuel ny dobbeltbeskatningsoverens-
komst mellem Danmark og Frankrig vil kunne træde i kraft, afhænger af forhandlingernes
videre forløb.
Side 4 af 4