Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2505471_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk autocamperturisme ved at
støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Danmarks Frie AutoCampere
er trods sine kun 6 år Danmarks
næststørste autocamperforening.
Dato: 17. december 2021
Justitsministeriet
Kontoret for Organiseret Kriminalitet,
[email protected]
og
Signe Hovmøller Ellemose,
[email protected]
samt
Skatteminister Morten Bødskov,
[email protected]
og
Skatteudvalget
v.
Mads Fallesen,
[email protected]
og
Tina Grønlund,
[email protected]
Høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk
nummerpladegenkendelse (ANPG), sags nr. 2019-10-0423
og afledt heraf:
DFAC´s input til en mere rationel af- og tilmelding af køretøjer
Danmarks Frie AutoCampere (DFAC) takker for muligheden for at afgive vores bemærkninger til ovenstående
udkast til bekendtgørelse. Vi er grundliggende interesseret i en god og smidig kontrol med overholdelse af
landets love og opfatter ANPG som et godt, teknisk hjælpemiddel til at opnå dette. Vi kan se, at indholdet i
loven og i lovforslaget åbner muligheder for flere gode og fleksible løsninger.
Selvom det ligger i kanten af DFAC´s interesseområde, så kan vi konstatere, at der er en gruppe køretøjer, der
trods lovlig registrering ikke altid må anvendes på færdselslovens område. Det drejer sig om varebiler på gule
plader, der anvendes privat (f.eks. lørdage og søn/helligdage) men uden dagsbevis. Som det er nu, yder ANPG
ingen støtte til at se, om der er udstedt dagsbevis eller om det er en gulpladebil, der er registreret 3.6.98 -
1.1.09, men hvor klistermærket er lidet synligt eller regnet af. Her har betjenten kun sin 'næse' til at afgøre,
hvor der skal kontrolleres.
Som det er nu, er der intet til hinder for, at et køretøj afmeldes for en kortere eller længere periode, og ANPG
anvendes allerede nu til kontrol af, om et køretøj er afmeldt.
Men som det fungerer nu, skal nummerpladen fysisk skrues/klippes af, indleveres og destrueres mens en ny
skal købes ved gentilmelding og skrues/popnittes fast. Det er noget bøvl og et administrativt og
materialemæssigt ressourcespild.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Henvendelse af 20/12-21 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende automatisk nummerpladegenkendelse
2505471_0002.png
Det har tidligere været foreslået at modernisere dette gammeldags og personalemæssigt krævende system,
således at ejeren af køretøjet (ved digital selvbetjening) kan afmelde et køretøj for en periode, men beholde
nummerpladen på bilen. (DFAC i 2017 - og i 2020 AutoCamperRådet (ACR) støttet af DFAC)
Dette blev først afvist af Skatteministeren (J.nr. 2017 – 2605) begrundet i, at DFAC og AutoCamperRådet (ACR),
som til sammen repræsenterer samtlige organiserede autocamperbilister, ikke var enige om
afmeldingsmetoden.
Da vi fremsatte enige forslag, blev de afvist af to andre grunde (J.nr. 2020-1628): 1) på grund af
kontrolopgaven og 2) på grund af provenutabet.
1) ANPG kan allerede nu løse kontrolopgaven jf. Bek. nr. 1080 af 20/09/2017, §5 (Hit-delen), stk. 2 og 3.
Desuden er alle de nødvendige oplysninger (måske lidt forsinket) til offentlig rådighed og er samlet på
den private portal www.Tjekbil.dk Herved er de første 1-4 mio kr. sparet ift. Skatteministeriets overslag.
2) Hvad angår provenutabet skriver Skatteministeren i februar 2020:
”En ordning lignende den svenske vurderes at medføre et mindreprovenu på ca. 40-50 mio. kr. årligt, hvis
ordningen skal gælde alle køretøjer. Det skyldes bl.a., at det vil blive svært at forsvare, hvis ordningen
kun skal gælde autocampere, da flere motorkøretøjer, fx motorcykler, veteranbiler og cabrioleter, også
kun bruges en del af året. En gennemførelse af den svenske model vil derfor kræve, at der findes
finansiering til forslaget.”
Siden da har L129 (Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love), som resulterede i LOV nr. 203 af
13/02/2021 øget afgifterne på autocampere markant, og i DFAC´s korrespondance med
Skatteministeren herom var svaret (J.nr. 2021 - 752):
”Dertil bemærkes, at autocampere fortsat kan afmeldes uden for sæson, og at de dermed
ikke bliver pålagt afgifterne i denne periode. Samtidig anerkendes det, at forhøjelser i ejer- og
udligningsafgift vil kunne medføre flere afmeldte autocampere i de kolde måneder,
hvilket potentielt kan have en effekt på turismen, som dog må vurderes at være relativ begrænset.”
Altså at Skatteministeren lægger op til, at endnu flere autocamperejere skal afmelde deres biler om
vinteren.
DFAC har siden undersøgt, hvorvidt
”motorcykler, veteranbiler og cabrioleter, også kun bruges en del af
året”,
og svaret fra disse køretøjers organisationer er, at de normalt kun bruges en del af året - men at
motorcykler og veteranbiler stort set ikke afmeldes, fordi afgifterne er så lave, at det ikke er umagen
værd, og fordi der stadig fornuftigvis skal betales en forsikring.
Jf. statistikker indhentet fra Motorregisteret via autocamperforhandlere, var i 2018-2020 ca. 3.500
autocampere afmeldt i januar måned, hvilket skal sammenholdes med, at der i samme periode var ca.
9.500 autocampere på plader - altså biler, som bruges året rundt, svarende til ca. 73% af alle.
Statens provenutab herved var i årene 2018-2020 i størrelsesorden 10-20 mio. kr. afhængig af de
afmeldte bilers alder.
Side
2
af
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Henvendelse af 20/12-21 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende automatisk nummerpladegenkendelse
2505471_0003.png
Det provenutab på 40-50 mio. kr., som Skatteministeren nævner, svarer derfor til, at alle autocampere !!
vil benytte muligheden for at afmelde pladerne i vintermånederne, hvilket er helt urealistisk og i
modstrid med både danske og udenlandske statistiskker over autocamperes brug, som viser, at over 70
% af autocamperejerne bruger deres bil aktivt hele året.
I betragtning af, at Skatteministeren direkte i forbindelse med L 129 direkte opfordrer autocamperejere til at
afmelde bilen i perioder, for at spare på denne lovs ekstraomkostninger for autocamperejere, mener vi ikke, at
det er fair samtidig at fastholde en gammel og besværlig procedure, blot fordi en up-to-date strømlinet
procedure måske giver et lille provenutab.
At kræve fremmøde med afmonterede nummerplader samt afhentning af nye ditto på et motorekspeditions-
kontor fra 9-14 eller hos en nummerpladeoperatør, som heller ikke er åben udenfor normal arbejdstid, giver
spildte arbejdstimer, unødigt kørte km og CO2 udledning. Dette er i modstrid med bæredygtig brug af
autocampere, som DFAC arbejder for. Desuden kan de mandskabsmæssige ressourcer anvendes mere
konstruktivt.
Det er DFAC´s opfattelse, at tiden er inde til at modernisere denne proces. Danskerne er verdensmestre i at
klare sig selv ved digital selvbetjening af de offentlige systemer og sparer staten en masse ressourcer herved -
det kan også lade sig gøre her.
Det vil være naturligt at fastsætte en minimumslængde og evt. et administrationsgebyr for en sådan
sæsonafmelding. Rent praktisk kunne den forudbetalte afgift ved midlertidig framelding af et køretøj
modregnes det skyldige beløb, når bilen igen indregistreres.
Ændringen af nærværende bekendtgørelse er en del af denne proces.
DFAC foreslår derfor følgende 2 ændringer tilføjet i lovforslaget:
* At det bør være muligt med udstyret nævnt i Bekendtgørelsens § 2 pkt. 3 (men ikke med
udstyret nævnt i § 2 pkt. 1-2) at registrere i 'hit-delen', hvis et køretøj ses på færdselslovens
område på ikke-arbejdsdage.
* At der i Bekendtgørelsens § 5 pkt. 3 tilføjes begrebet ”køretøjer, der er digitalt midlertidigt
afmeldt", f.eks. således:
3) er tilknyttet køretøjer, der er afmeldt, digitalt midlertidigt afmeldt
eller i øvrigt ikke må anvendes på færdselslovens område,
Vi vil desuden henvise til høringssvar fra AutoCamperRådet mfl., 13. dec. 2021, REU 2021-22 alm. del, bilag 89.
Venlig hilsen
Danmarks Frie AutoCampere
Jørn Skou, formand
DFAC´s Juraudvalg
Side
3
af
3