Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2493449_0001.png
Hr. Skatteminister Morten Bødskov
[email protected]
Til Skatteudvalget -
[email protected]
-
ACR
03. december 2021
J.nr. 2021-5538 - Høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
registreringsafgift samt udkast til bekendtgørelse om registrering af køretøjer.
I AutoCamperRådet oplever vi stor frustration i forbindelse med de enkelte kommuners håndtering og opfattelse af
mulighederne i Lov om det centrale Personregister
I den anledning har vi under j.nr.
SAU Alm.del - Bilag 58
tidligere fremsendt ønske om tilretning vedr. d
et centrale Personregister § 9 og Dispensation fra adressekrav for
registrering af køretøj i forbindelse med
adresseændring som ”Ukendt adresse i Danmark
Det må være relevant også at indtænke den problematik i denne ændring af lovbekendtgørelsen kapitel 4 omkring
registrering, for at gøre det mere overskueligt for kommuner og motorkontoret at administrere reglerne.
Teksten på vores tidligere og førnævnte henvendelse har den efterfølgende tekstformulering.
§ 9. Kommunalbestyrelsen skal registrere en person, hvis eneste bolig er en båd, en campingvogn eller lignende
bevægelig bolig, med adresse dér, hvis båden, campingvognen eller lignende fast befinder sig et bestemt sted. Hvis
denne bolig ikke ligger fast, kan kommunalbestyrelsen registrere personen med bopæl dér, såfremt
kommunalbestyrelsen ikke er i tvivl om, at vedkommendes adresse er dér.
Denne § opfatter vi også som omfatter AUTOCAMPERE, og det accepterer en del kommuner også, men først efter
lange og mange undersøgelser. Vi hører om helt op til 6-9 måneder.
Vi oplever, sammen med den kraftige stigning i salget af autocampere i Danmark (skønsmæssigt tæt på 2000 i 2021),
at flere og flere ønsker - i en kortere eller længere periode - at realisere alt fast bolig, for permanent at bo i
autocamperen, og afprøve det frie liv, uden fast adresse.
Derfor er ACRs ønske, at 9§ tydeliggøres, således at også ”autocampere” nævnes
direkte, men også klarhed over sidste
sætningens muligheder. Letteste ville være bilens stelnr., eller evt. indregistreringsnummer på autocamperen.
Der forekommer også fra nogle kommuners side krav om periodemæssig rapportering om, hvor de netop denne nat
har holdt parkeret. Formålet med denne rapportering er for os uvis, idet vi har svært ved at se formålet hermed. Næste
nat er det formentlig et nyt sted.
Ligeledes giver det i flere tilfælde udfordringer med sygesikringsbeviset. For de fleste bliver det udstedt på basis af den
sidst kendte folkeregisteradresse, således at de kan behold deres faste og kendte læge.
Men udfordringer stopper ikke her. I Motorstyrelsen møder der nye udfordringer. Her trues de enkelte bilejere med at
pladerne afmonteres af politiet, såfremt formular 21089
Ansøgning om dispensation for adressekravet ikke er
indgivet. Samtidig stilles her krav om en kontaktperson og dennes adresse. Hvorfor kan kommunikationen ikke ske via
E-Boks, som al anden offentlig korrespondance?
For ACR
og de mange, som efterhånden har skiftet den faste adresse ud med ”ukendt adresse i Danmark”, virker det
besynderligt, at 2 offentlige instanser ikke finder fælles fodslag, om noget som virker ret simpelt.
Vi håber derfor at de 2 ministerier vil gennemgå praksis, og måske via vejledninger kan tydeliggøre reglerne, inden en
mulig nødvendig lovændring kan gennemføres, til glæde for borgerne og kommunens sagsbehandlere.
Måtte ovennævnte give anledning til yderligere spørgsmål, står vi gerne til rådighed.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 71: Henvendelse af 3/12-21 fra AutoCamperRådet om kommuners håndtering og opfattelse af mulighederne i lov om det centrale personregister
2493449_0002.png
Venlig hilsen
AutoCamperRådet
p.b.v.