Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2491775_0001.png
Notat
1. december 2021
J.nr. 2020 - 4127
Afrapportering fra arbejdsgruppe om administrative
sanktioner
Som led i aftalen
En styrket skattekontrol
fra april 2020, som blev indgået af alle Folketin-
gets partier, blev der nedsat en arbejdsgruppe i maj 2020, der skulle afdække Skattestyrel-
sens eksisterende sanktionsmuligheder og identificere områder, hvor sanktioner kan skær-
pes. Arbejdsgruppen har afsluttet arbejdet og foreslår, at der er en eksisterende hjemmel,
der kan tages i anvendelse oftere, at der er forslag til ni nye hjemler og seks eksisterende
hjemler, som med fordel kan afskaffes. Nedenfor uddybes arbejdsgruppens anbefalinger,
som vil skulle belyses nærmere i det videre forløb.
Baggrund
I aftalen
En styrket skattekontrol
blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle foretage en
struktureret gennemgang af eksisterende sanktionshjemler i Skattestyrelsen. Af aftalen
fremgår følgende om arbejdsgruppen:
”Partierne
noterer sig, at Skatteministeriet nedsætter en arbejdsgruppe, der skal foretage en struktureret
gennemgang af eksisterende sanktionshjemler i Skattestyrelsen, herunder identificere områder, hvor brug af
eksisterende sanktioner kan skærpes samt områder, hvor der med fordel kan gives Skattestyrelsen bedre
muligheder for at sanktionere hårdere.”
På baggrund heraf har arbejdsgruppen set på følgende:
1. Områder, hvor brug af eksisterende sanktioner kan skærpes.
2. Områder, hvor Skattestyrelsens sanktionsmuligheder med fordel kan skærpes (nye
sanktionsmuligheder).
3. Mulige afskaffelser af eksisterende lovgivning.
Arbejdsgruppen har været forankret i Skatteministeriets departementet med deltagelse af
Skattestyrelsen. Dertil er også nye sanktionsmuligheder i Motorstyrelsen, Gældsstyrelsen
og Toldstyrelsen blevet undersøgt, da disse styrelser også kan pålægge administrative
sanktioner. Det har givet anledning til en række forslag til nye sanktioner på Motorstyrel-
sen og Gældstyrelsens område.
Nedenfor gennemgås afgrænsningen af sanktioner, som har været anvendt i arbejdet, me-
toden for arbejdet samt arbejdsgruppens resultater.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0002.png
Definition af sanktioner
Sanktioner forstås som Skatteforvaltningens reaktionsmuligheder mod skatteydernes
manglende overholdelse af gældende love og regler. Sanktioner pålægges fx i forbindelse
med manglende registrering af pligter, manglende opfyldelse af angivelses-/oplysnings-
pligt og manglende opfyldelse af indeholdelsespligt. Sanktioner kan endvidere pålægges i
forbindelse med registrering af en virksomhed, hvor de personer, der reelt står bag virk-
somheden, er kendt for tidligere at have misbrugt pligten til at opkræve og/eller afregne
beløb på det offentliges vegne, hvorved det offentlige er påført et tab. Administrative
sanktioner kan fx være sikkerhedsstillelse, hæftelse, tvangsbøder, foreløbige fastsættelser.
Det vil sige afgørelser om en sanktion, som pålægges, fordi en handlepligt nu eller tidli-
gere ikke er opfyldt. Der er ikke tale om strafferetlige sanktioner.
Ovenstående definition omfatter nogle bestemmelser, der knytter sig til kontrol (fx be-
stemmelser i skattekontrollovens kapitel 8 om administrative retsfølger af den manglende
opfyldelse af en oplysningspligt), men ikke de kontrolbestemmelser, der ikke kan anses
som en reaktionsmulighed (fx bestemmelserne i skattekontrollovens § 53 om indhentelse
af oplysninger efter anmodning).
Det bemærkes, at der i dette arbejde har været fokus på manglende regelefterlevelse og
sanktioner, som kan håndteres på Skatteforvaltningens, særligt Skattestyrelsens, område.
Dette inkluderer ikke sanktioner i straffesager, som Skatteforvaltningen har kompetence
til at afslutte, men det inkluderer de andre administrative sanktioner, der ikke er af straffe-
retlig karakter.
Metode
For at kunne afgøre om der er behov for at ændre en sanktion, skal erfaringerne med an-
vendelsen af sanktionen undersøges. Der er derfor blevet afholdt interviews med alle fag-
områder i Skattestyrelsen for at opnå viden om den eksisterende brug af sanktioner, her-
under afdække forslag til nye sanktioner. Der er således afholdt i alt syv workshops med
udvalgte personaleledere fra hvert fagområde. Workshops er afholdt inden for følgende
segmenter:
Små- og mellemstore erhvervsdrivende
skat og moms
Små og mellemstore selskaber
skat og moms
Virksomhedsregistrering
Opkrævning
Afgifter
Svig
Tredjepartsindberetninger
Derudover er Toldstyrelsen, Motorstyrelsen og Gældsstyrelsen også blevet spurgt, om der
er forslag til nye sanktioner på deres respektive områder. De tre styrelser har således ikke
været en del af arbejdsgruppen og gennemgangen af eksisterende sanktioner,
jf. ovenfor.
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0003.png
Kortlægning
Skattestyrelsen har på baggrund af en struktureret gennemgang af de ca. 100 love om
skatter og afgifter med tilhørende bekendtgørelser, som Skattestyrelsen administrerer, ud-
arbejdet en oversigt over lovbestemmelser, der indeholder administrative sanktionsmulig-
heder. Det er kun i begrænset omfang muligt at udsøge kvantitative data om, hvilke sank-
tioner der anvendes, og hyppigheden i anvendelsen af sanktionerne. Kortlægningen af
Skattestyrelsens brug af de administrative sanktioner og baggrunden for anvendelsen er
derfor indhentet som kvalitative data gennem interviews i Skattestyrelsens fagområder.
Brugen af Skattestyrelsens administrative sanktionshjemler
De lovgivningsmæssige rammer for pålæg af sanktioner er forskellige fra sanktion til
sanktion. Nogle sanktioner kan pålægges pba. rent objektive kriterier, mens andre kræver
en subjektiv vurdering af den pågældendes handlinger før, at myndighederne kan pålægge
dem. Det betyder også, at den administrative praksis omkring pålæg af sanktioner varierer
meget. Enkelte sanktioner som fx kontrollovstillæg og foreløbige fastsættelser pålægges
automatisk i Skattestyrelsens systemer, så snart de objektive kriterier foreligger, mens an-
dre kræver en mere konkret og manuel sagsbehandling.
For enkelte sanktioner er det muligt at udtrække detaljerede data om antallet og fordelin-
gen af brugen af sanktioner, mens det for andre ikke er muligt, hvorfor det må angives
som skøn pba. interviews.
I henhold til Skattestyrelsens oversigt over lovbestemmelser, der indeholder administra-
tive sanktionsmuligheder, er der som minimum 260 bestemmelser om administrative
sanktioner. Disse bestemmelser er opdelt i følgende hovedkategorier:
Tvangsbøder
Kontrollovstillæg, foreløbige fastsættelser, taksationer
Inddragelse af registrering
Kreditbegrænsning
forkortet afregning
Sikkerhedsstillelse
Hæftelse
Øvrige sanktioner (fx revisorpålæg)
Interviews er gennemført med udgangspunkt i disse hovedkategorier. Der er således ikke
indhentet data om anvendelse af fx hver enkelt bestemmelse om tvangsbøder eller hæf-
telse. Tabel 1 viser hyppigheden i anvendelsen af sanktionerne i Skattestyrelsen inden for
hovedkategorier.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0004.png
Tabel 1. Brugen af Skattestyrelsens sanktionshjemler
Sanktion
Fremrykning af betaling af selskabsskat
Tvangsbøder
Hæftelse
punktafgiftsområdet
Revisorpålæg
Sikkerhedsstillelse
straffet indenfor 3 år
punktaf-
gifter
Konfiskationsbestemmelsen i den såkaldte ”cola-
lovgivning”
Forkortet afregning
punktafgifter
Inddragelse af registrering
manglende angivelse
og betaling - punktafgifter
Blanketordning i indkomstregisterbekendtgørelsen
Hæftelse - moms
Inddragelse eller nægtelse af registrering
(udvi-
det) konkurskarantæne
Sikkerhedsstillelse - igangværende virksomhed
Nægtelse af toldkredit
Forkortet afregning (kreditbegrænsning)
registre-
ring af virksomhed
Sikkerhedsstillelse - ikke rettidig betaling, angivelse
eller afgivelse af oplysninger
Nægtelse af registrering
potentielle svigsvirksom-
heder
Nægtelse af registrering - manglende sikkerheds-
stillelse
Sikkerhedsstillelse - registrering af virksomhed
Anvendelse
Aldrig
Sjældent
Sjældent
Sjældent
Sjældent
Sjældent
Sjældent
Sjældent
Nogle gange
Ofte
Anvendt 9 gange siden 2013, heraf 3 i 2020
Overførsel af afgiftsbeløb til følgende afgiftsperioder 10-15 sager årligt
305 afgørelser i 2020
338 afgørelser i 2020
359 afgørelser i 2020
825 afgørelser i 2020
927 afgørelser i 2020
1.905 afgørelser i 2020
3.193 afgørelser i 2020
Inddragelse af registrering - foreløbige fastsættelser 7.305 afgørelser i 2020
Kontrollovstillæg
Taksationer
Foreløbige fastsættelser
Kilde: Skattestyrelsen, juni 2021.
Ca. 20.000 afgørelser årligt
Ca. 35.000 afgørelser årligt
Ca. 120.000 afgørelser årligt
Uddybning af sanktioner, som bruges sjældent
Grundet antallet af sanktioner, der er mulige for Skatteforvaltningen at tage i anvendelse,
gennemgås nedenfor alene sanktioner, der anvendes sjældent i Skattestyrelsen samt be-
grundelser herfor.
Fremrykning af betaling af selskabsskat
Skatteforvaltningen har mulighed for at pålægge et selskab at betale selskabsskatten på an-
givelsestidspunktet den 30. juni i det efterfølgende indkomstår frem for den normale be-
talingsfrist den 20. november, hvis selskabet har en væsentlig selskabsskatterestance. Væ-
sentligheden er vurderet til 100.000 kr. Denne sanktion har aldrig været taget i anven-
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0005.png
delse. Baggrunden herfor er, at sanktionsmuligheden retter sig mod et meget snævert seg-
ment, da den kun finder anvendelse ved en restance på selskabsskat på mere end 100.000
kr. Hertil kommer, at da selskabsskat for et indkomstår opkræves længe efter indkomst-
årets udløb, vil selskabet
alt andet lige - have opbygget andre restancer, inden selskabs-
skatten bliver en restance. De øvrige restancer er typisk moms og A-skat, hvor der er en
væsentlig kortere frist fra angivelse til betaling. Det betyder, at når selskabets selskabsskat-
tegæld overstiger 100.000 kr., vil der som hovedregel allerede være igangsat andre tiltag,
hvormed sanktionen fremrykket betaling af selskabsskat overflødiggøres.
Tvangsbøder
Sanktionen indebærer, at Skattestyrelsen kan pålægge en tvangsbøde, fx hvis skatteyderen
ikke fremsender materiale, som styrelsen efterspørger. Tvangsbøder er en særlig form for
administrativ bøde, som bortfalder, hvis skatteyderen på et senere tidspunkt indsender
det efterspurgte materiale.
Sanktionen vurderes i mange tilfælde ikke at være effektiv af to grunde. For det første er
der sjældent et regnskabsgrundlag til stede i de virksomheder, som sanktionen vil være re-
levant for. Det betyder, at det formentlig ikke vil være muligt for virksomheden at frem-
skaffe det materiale, som efterspørges. For det andet vurderes det faktum, at bøden bort-
falder ved indsendelse af materiale, som medvirkende til, at det ikke fungerer som et til-
strækkeligt effektivt middel over for skatteyderen, idet skatteyderen kan spekulere i at ud-
skyde indsendelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at der er vedtaget lovforslag (L 137),
der er trådt i kraft den 1. juli 2021, som giver mulighed for, at skatteydere, der efter gen-
tagne henvendelser ikke indsender materiale, kan modtage bødestraf i form af administra-
tive bødeforelæg. Dette kan medføre en bøde, selvom bøden ikke er betalt på det tids-
punkt, hvor materialet eventuelt indsendes. Denne mulighed gælder imidlertid kun mate-
riale, der skal indsendes efter anmodning, og ikke materiale, der skal indsendes efter en
frist, der er fastsat i lovgivningen. Endelig vurderes det, at Skattestyrelsen i mange tilfælde
kan opnå de ønskede oplysninger ved hjælp af eksisterende værktøjer såsom at efter-
spørge oplysningerne fra tredjemand, fx skatteyderens bank.
Af disse grunde er det Skattestyrelsens vurdering, at der er mere effektive værktøjer til rå-
dighed end tvangsbøder, hvorfor sanktionen kun bør benyttes i helt særlige situationer.
Revisorpålæg
Sanktionen indebærer, at Skattestyrelsen i visse situationer kan pålægge virksomheden at
få en revisor til at udarbejde skatteregnskabet.
Sanktionen vurderes ikke at være effektiv af to grunde. For det første er der sjældent et
regnskabsgrundlag til stede i de virksomheder, som sanktionen vil være relevant for. Det
betyder, at det bliver en meget stor opgave for en revisor at udarbejde et skatteregnskab,
og det bliver derfor uforholdsmæssigt dyrt. For det andet skal Skattestyrelsen lægge ud
for betalingen af revisor og risikerer dermed at stå med omkostningen til revisor i tilfælde
af, at virksomheden lukker inden betaling. Endelig vurderes det, at Skattestyrelsen i
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0006.png
mange tilfælde kan opnå de ønskede oplysninger ved hjælp af eksisterende værktøjer så-
som at efterspørge oplysningerne fra tredjemand fx skatteyderens bank.
Hæftelse (på punktafgiftsområdet)
Sanktionen indebærer, at der på afgiftsområdet kan pålægges solidarisk hæftelse, hvilket
vil sige, at hæftelsen gælder et hvilket som helst led i handelskæden fra producenten eller
importøren til den forretning, hvori varerne befinder sig. Endvidere gælder et såkaldt ob-
jektivt ansvar, så der ikke skal lægges vægt på, om virksomheden, som har købt varerne
uden afgift, har handlet i god tro, og dermed om virksomheden burde have vidst, at der
ikke var afregnet afgift.
Sanktionen er i mindre grad blevet brugt, da der har været administrativ praksis for, at
Skattestyrelsen skal kunne bevise ond tro hos den pågældende virksomhed. Det er i
mange tilfælde svært at påvise ond tro i denne type sager, hvorfor sanktionen benyttes
sjældent.
Sikkerhedsstillelse
straffet inden for tre år
Sanktionen indebærer, at Skattestyrelsen kan pålægge en registreret varemodtager at stille
sikkerhed for afgiftsbetalingen, hvis varemodtageren inden for de seneste tre år er straffet
efter den pågældende afgiftslov. Sanktionen har ikke været anvendt, da der beklageligvis
ikke har været fokus på sanktionen i den nuværende administration af området.
Konfiskationsbestemmelsen i den såkaldte ”cola-lovgivning”
Efter bestemmelsen i visse punktafgiftslove skal der ved grove eller gentagne overtrædel-
ser, der er begået med forsæt til at unddrage afgift, ske konfiskation af de varer, som
overtrædelsen vedrører. Konfiskation kan dog undlades, hvis det unddragne afgiftsbeløb
ved den pågældende overtrædelse ikke overstiger 1.000 kr. Konfiskationen har den konse-
kvens, at afgiftspligten af de konfiskerede varer bortfalder, hvilket tillige har den konse-
kvens, at værnsreglerne om sikkerhedsstillelse og tvangsafmelding
der alene aktualiseres,
hvis der er tale om afgiftspligt
ikke kan anvendes. Derudover er bestemmelsen ressour-
cetung at administrere.
Forkortet afregning
afgifter
Sanktionen indebærer, at Skattestyrelsen for en række skatter og afgifter kan pålægge virk-
somheder forkortet afregning, hvis skatteyderen gentagne gange ikke betaler rettidigt.
Den sjældne anvendelse skyldes primært, at sanktionen ikke er systemunderstøttet og der-
med kræver manuel sagsbehandling. Sanktionen vurderes derfor ikke at være tilstrækkelig
effektiv i forhold til de ressourcer, den forudsættes anvendt til administrationen heraf.
Inddragelse af registrering
manglende angivelse og betaling (på punktafgiftsområdet)
Sanktionen indebærer, at Skattestyrelsen kan inddrage virksomhedens registrering, hvis
virksomheden gentagne gange ikke angiver eller betaler rettidigt. Sanktionen kan kun på-
lægges, hvis Skattestyrelsen herefter giver pålæg om sikkerhedsstillelse, og virksomheden
ikke har stillet sikkerheden. Skattestyrelsen vurderer, at sanktionen ikke er effektiv på sit
område, da virksomheder ofte genregistrerer sig kort tid efter med samme personkreds.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0007.png
Forslag til ændringer eller afskaffelse af sanktioner
På baggrund af kortlægningen har arbejdsgruppen foretaget en vurdering af potentialet i
eksisterende hjemler, herunder om sanktionsmuligheder kan anvendes i højere grad eller
udgå. Derudover er der foretaget en vurdering af mulige nye eller justerede hjemler. Ne-
denfor gennemgås for det første forslag til øget anvendelse af sanktionsmuligheder, deref-
ter forslag til afskaffelse af sanktioner. Herefter gennemgås nye forslag til sanktioner, her-
under forslag, som vil skulle belyses nærmere i det videre forløb, en række forslag, der er
vedtaget i april 2021, samt forslag der forventes fremsat i december 2021.
Forslag til øget anvendelse
1. Øget anvendelse af eksisterende sanktion vedr. sikkerhedsstillelse, hvis varemodtager er straffet inden
for de seneste tre år
I de seneste år har der ikke været tilstrækkeligt fokus på sanktionsmuligheden,
jf. ovenfor.
Skattestyrelsen vil derfor øge fokus på brugen af sanktionen i sagsbehandlingen. Sanktionen
beskrives nærmere ovenfor i afsnittet om sanktioner, som bruges sjældent.
Forslag til sanktioner, som kan afskaffes
2. Fremrykning af betaling af selskabsskat
Skatteforvaltningen har mulighed for at pålægge et selskab at betale selskabsskatten på an-
givelsestidspunktet den 30. juni i det efterfølgende indkomstår frem for den normale be-
talingsfrist den 20. november, hvis selskabet har en væsentlig selskabsskatterestance.
Sanktionen har aldrig været taget i anvendelse, fordi den retter sig imod et snævert seg-
ment, og opkræves langt tid efter indkomstårets udløb. Selskabet vil alt andet lige have
opbygget andre restancer, ligesom der ofte vil være igangsat andre tiltag, hvorfor sanktio-
nen overflødiggøres. Arbejdsgruppen foreslår derfor, at sanktionen afskaffes.
3. Visse typer af tvangsbøder
Sanktionen opleves,
jf. ovenfor,
ikke som effektiv, og dens formål vurderes bedre dækket af
andre værktøjer. Det er for det første Skattestyrelsens mulighed for at indhente informati-
oner fra tredjeparter som fx banker. For det andet vurderes det, at forslag, der forventes
fremsat i december 2021,
jf. nedenfor,
om at afregistrere virksomheder, der ikke indsender
materiale, vil være et mere effektivt middel til at sikre korrekt skattebetaling. Endvidere er
der vedtaget lovforslag (L 137), som trådte i kraft den 1. juli 2021, om egentlige bøder for
manglende indsendelse af materiale, som kan erstatte tvangsbøder, der kan anvendes i
dag, hvis materiale ikke indsendes,
jf. nærmere herom nedenfor.
Det er imidlertid uklart, om
disse bøder i visse tilfælde vil kunne medføre, at det er relevant at bruge tvangsbøderne
som en forudgående sanktion. Dette vil kunne afdækkes ved evaluering af L 137, som
ventes igangsat efter den 1. juli 2023. Derfor foreslår arbejdsgruppen, at sanktionen helt
eller delvist afskaffes.
4. Revisorpålæg
Sanktionen opleves,
jf. ovenfor,
ikke som effektiv, og dens formål vurderes bedre dækket af
andre værktøjer. Det er for det første Skattestyrelsens mulighed for at indhente informati-
oner fra tredjeparter som fx banker. For det andet vurderes det, at forslaget, der forventes
fremsat til december 2021,
jf. nedenfor,
om at afregistrere virksomheder, der ikke indsender
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0008.png
materiale,
jf. nærmere herom nedenfor,
vil være et mere effektivt middel til at sikre korrekt
skattebetaling. Derfor foreslår arbejdsgruppen, at sanktionen afskaffes.
5.
Konfiskationsbestemmelsen i den såkaldte ”cola-lovgivning”
Bestemmelsen medfører, at Skatteforvaltningen kan konfiskere varer ved gentagne eller
grove overtrædelser, der er begået med forsæt til at unddrage afgift. Siden bestemmelsen
blev indført, har Fødevarestyrelsen fået flere muligheder for beslaglæggelse af varer, der
ikke opfylder fødevarereglerne. Ofte er der en tæt sammenhæng mellem manglende op-
fyldelse af fødevarebestemmelserne om sporbarhed (dokumentation for hvor varerne er
købt) og manglende afgiftsbetaling (manglende købsfakturaer). I mange af Skattestyrel-
sens sager konfiskerer Fødevarestyrelsen varerne (spiritus, vin, øl og chokolade/slik), og
Skattestyrelsen rejser et afgiftskrav. I tilfælde af manglende pant sker beslaglæggelsen med
hjemmel i miljøbeskyttelsesloven og pantbekendtgørelsen. Det er således næsten kun på
tobaksområdet, hvor Skattestyrelsen anvender hjemlen i toldlovens § 83 til at tilbageholde
varerne som sikkerhed for betaling afgifter mv. Arbejdsgruppen foreslår derfor, at konfi-
skationsbestemmelserne i den såkaldte
”cola-lovgivning” afskaffes eller ændres til en
”kan-bestemmelse”.
6. Afskaffelse af bestemmelse om kreditbegrænsning
Skatteforvaltningen kan i dag pålægge en forkortet afregningsperiode (kreditbegrænsning)
over for virksomheder, der gentagne gange ikke betaler rettidigt. Sanktionen anvendes
ikke i dag, da der også er mulighed for at pålægge sikkerhedsstillelse i disse situationer, og
det vurderes at være en mere effektiv sanktion. Derfor anbefaler arbejdsgruppen at af-
skaffe bestemmelsen om kreditbegrænsning.
7. Afskaffelse af sanktion vedr. pålæg af forkortet afregning for visse afgifter
Sanktionen anvendes sjældent grundet manglende systemunderstøttelse,
jf. ovenfor,
og kræ-
ver manuel sagsbehandling. Sanktionen vurderes ikke at være tilstrækkelig effektiv i for-
hold til de ressourcer, der forudsættes anvendt til administrationen heraf, og anbefales
derfor afskaffet.
Forslag til sanktioner
Allerede vedtagne nye sanktioner
I forlængelse af
aftale om en styrket skattekontrol
fra april 2020 er der den 22. april 2021 ved-
taget lovforslag (L 137), der trådte i kraft den 1. juli 2021, og som styrker Skatteforvalt-
ningens sanktionsmuligheder. Loven indebærer, at der indføres udvidede sanktionsmulig-
heder i form af bødestraf og tvangsbøder over for virksomheder, der ikke reagerer på
Skatteforvaltningens anmodninger om oplysninger. Dernæst betyder loven, at Skattefor-
valtningen kan undlade at frigive en sikkerhedsstillelse, hvis der pågår en kontrol af virk-
somheden. Derudover udvider loven mulighederne for at kræve sikkerhedsstillelse af
virksomheder, der antages at blive anvendt af kriminelle bagmænd til at begå organiseret
svig. Endelig udvider loven Skatteforvaltningens sanktionsmuligheder i form af advarsler
og solidarisk hæftelse for momskrav over for virksomheder, der på anden vis deltager i
organiseret svig via momskarruseller med ydelser eller kædesvig.
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0009.png
Forslag til nye hjemler i kommende lovforslag
Følgende tre forslag til ændring af opkrævningsloven er en del af sanktionstiltag ifm. an-
den etape af regeringens reform af skattekontrollen og vil indgå i et lovforslag, der for-
ventes fremsat i december 2021.
8. Udvidelse af mulighed for at pålægge ledelsen i uregistrerede virksomheder at hæfte for skatter og afgif-
ter samt solidarisk hæftelse for den reelle ledelse af et selskab
Allerede efter gældende regler er der i visse tilfælde mulighed for at pålægge ledelsen i en
uregistreret virksomhed at hæfte for skatter og afgifter, der opstår som følge af den uregi-
strerede virksomhed. Skattestyrelsen oplever imidlertid, at der også i andre tilfælde er
virksomheder, der forsætligt eller groft uagtsomt drives uden registrering. Herudover op-
lever Skattestyrelsen, at der i visse tilfælde er personer, der reelt deltager i den daglige drift
af virksomheder uden registrering, men som ikke formelt er en del af ledelsen.
Det foreslås derfor at udvide Skatteforvaltningens mulighed for at pålægge ledelsen i ure-
gistrerede virksomheder at hæfte for de skatter og afgifter, som ikke afregnes af virksom-
heden. Forslaget indeholder bl.a. en udvidelse af de gældende regler til at omfatte alle ty-
per af uregistreret virksomhed. Herudover foreslås det, at hæftelse også skal kunne pålæg-
ges den, der i fx stråmandskonstruktioner deltager i ledelsen af virksomheden uden at
være registreret i Erhvervsstyrelsens it-system.
9. Mulighed for nægtelse eller inddragelse af registrering ved manglende indsendelse af materiale
Det opleves som en stor udfordring, at mange virksomheder i dag ikke udarbejder regn-
skab eller smider regnskabsbilag ud tidligere, end det er forudsat i lovgivningen. Det gør
det svært for Skattestyrelsen at foretage en kontrol.
Det foreslås at give Skatteforvaltningen mulighed for at nægte eller inddrage virksomhe-
ders registrering for skatter og afgifter, hvis virksomhederne ikke indsender materiale,
som Skatteforvaltningen har anmodet om, til brug skatte- og afgiftskontrol. Herved øges
incitamentet til at holde styr på regnskab og bilag løbende.
Formålet med at kunne inddrage eller nægte registreringen er, at flere virksomheder skal
imødekomme Skatteforvaltningens anmodninger om materiale. Derudover skal forslaget
sikre, at virksomheder, der ikke imødekommer begæringen, fx fordi de enten ikke har en
reel drift eller indgår i kriminelle aktiviteter, tvangsafmeldes eller nægtes registrering, så
virksomhederne ikke kan fortsætte deres aktiviteter.
10. Skærpede regler om sikkerhedsstillelse
I tillæg til forslaget nævnt ovenfor om nægtelse eller inddragelse af registrering, foreslås
det at skærpe reglerne om sikkerhedsstillelse. Der er bl.a. to forskellige situationer, hvor
skærpede regler om sikkerhedsstillelse kan være relevant.
Det gælder for det første Skatteforvaltningens mulighed for at kræve sikkerhedsstillelse
fra virksomheder, der i ejer- eller ledelseskredsen har en person, der inden for de seneste
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0010.png
fem år har været i ejer- eller ledelseskredsen i en anden virksomhed, der har forvoldt sta-
ten tab m.v. Med forslaget udvides muligheden, så det ikke længere vil have betydning,
om personen ikke var registreret i Erhvervsstyrelsens it-system til at være en del af ledel-
sen i den anden virksomhed, så længe personen blot reelt deltog i ledelsen af virksomhe-
den. Dermed bliver det uden betydning, om personen fx har anvendt en stråmand til at
skjule sin identitet.
For det andet foreslås det at give Skatteforvaltningen mulighed for at kræve sikkerhed fra
virksomheder, der ønsker at blive registreret for en skat eller en afgift, for hvilken Skatte-
forvaltningen inden for de seneste fem år har inddraget registreringen. For at undgå om-
gåelse af den foreslåede regel foreslås det også at give Skatteforvaltningen mulighed for at
kræve sikkerhed fra virksomheder, der i ejer- eller ledelseskredsen har en person, der in-
den for de sidste fem år har været involveret i en anden virksomhed, der har fået inddra-
get registreringen.
Forslag til nye hjemler
Ud over de tre forslag til ændring af opkrævningsloven, som vil indgå i det lovforslag, der
forventes fremsat i december 2021, er arbejdsgruppen kommet med yderligere fem for-
slag til nye hjemler, der kan overvejes indført. Derudover er Motorstyrelsen og Gældsty-
relsen kommet med forslag til fire nye sanktioner. Forslagene, der vil blive belyst nærmere
i det videre forløb, fremgår nedenfor.
11. Skærpede betingelser for genregistrering
manglende angivelse og betaling (Skattestyrelsen)
Skatteforvaltningen har i dag mulighed for at inddrage en virksomheds registrering, hvis
den for flere perioder ikke har angivet oplysninger. Der kan ses på mulighederne for at
indføre en bestemmelse, hvorefter en virksomhed kan nægtes genregistrering, hvis virk-
somheden fortsat ikke har angivet de manglende perioder, som var omfattet af afgørelsen
om inddragelse af registrering. Det kan i tillæg hertil overvejes at gøre det til et krav for
genregistrering, at der også betales tilhørende skatter for de manglende perioder.
12. Tilbageholdelse af udbetalinger (Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen)
Der ses svindel fx i forbindelse med ændringer af forskudsregistrering og ændringer af
årsopgørelser, der kan føre til uberettiget udbetaling af overskydende skat. Der kan ses på
mulighederne for at indføre en eksplicit lovhjemmel til at tilbageholde udbetalinger, hvor
der opstår tvivl om, hvorvidt en konkret borger eller virksomhed opfylder betingelserne
for en aktuel udbetaling. Det kan også være behov for tilbageholdelse, hvis der er mis-
tanke om omfattende eller systematiske fejludbetalinger inden for et sagsområde, eller
hvis man i helt ekstraordinære situationer har behov for at iværksætte et midlertidigt ge-
nerelt udbetalingsstop.
13. Udvidede muligheder for at tvangsafmelde virksomheder fra registrering (Skattestyrelsen)
Skattestyrelsen oplever, at der er virksomheder, der forholder sig taktisk i forhold til sam-
arbejdet med Skattestyrelsen om oplysninger til kontrol. Bl.a. derfor indgår det i det lov-
forslag, der forventes fremsat i december 2021, at virksomheder skal kunne nægtes eller
få inddraget registrering, hvis de ikke indsender materiale til brug for Skatteforvaltningens
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0011.png
kontrol. Det foreslås, at der fremadrettet ses på yderligere muligheder for at kunne nægte
eller inddrage virksomheders registrering, hvis de ikke efterlever reglerne. Forslaget kan
eventuelt sammentænkes med et initiativ om nægtelse eller inddragelse af registrering ved
forhold, der ikke blot hindrer Skatteforvaltningens kontrolarbejde, men også understøtter,
at der er tale om svigagtige virksomheder, fx hvis virksomheden anvender stråmænd.
14. Offentliggørelse af dårlig angivelsesadfærd på skat.dk (Skattestyrelsen)
Der kan ses på mulighederne for at synliggøre visse virksomheders dårlige regnskabsad-
færd, manglende opfyldelse af oplysningspligter og angivelsesadfærd for offentligheden,
da det forventes at påvirke virksomheder med dårlig angivelsesadfærd i retning mod
bedre angivelsesadfærd. Det kan fx være ved at offentliggøre sammenligningstal, der viser
virksomheder med god og dårlig opførsel og/eller de bedste og de værste brancher, hvad
angår angivelsesadfærd. Det bemærkes, at forslaget kan indebære væsentlige ændringer i
it-systemet og omfang. Forslaget kan skaleres med henblik på at understøtte en imple-
mentering.
15. Mulighed for at beregne tvangsbøder i forhold til antallet af ansatte (Skattestyrelsen)
Det er i forvejen muligt at pålægge virksomheder tvangsbøder ved manglende eller fejlag-
tig indberetning. Men fordi Skatteforvaltningen alene har et retsforhold til den indberet-
ningspligtige, opleves det ikke altid, at Skattestyrelsens pålæg/afgørelser om ændret indbe-
retningspligt slår igennem fra den retligt indberetningspligtige til de facto-indberetteren.
Det skyldes, at den finansielle sektor, men også den almindelige arbejdsgiverindberet-
ningspligtige, anvender enten dataleverandører eller lønbureauer, der i en række tilfælde
forestår indberetningerne, og derfor er de facto-indberetteren. For at sikre at den retligt
indberetningspligtige påtager sig den instruktionsbeføjelse, som den pågældende har over-
for sin dataleverandør, foreslås det, at tvangsbøderne afløses af en mere virksom sank-
tion, nemlig, at tvangsbøden fastsættes i forhold til antallet af ansatte hos den indberet-
ningspligtige.
16. Skærpet ledelsesansvar ved manglende/forkert indberetning ifm. selskabsopløsning (Skattestyrelsen)
Ved opløsning af selskaber ses ofte manglende eller forkert indberetning af moms. Det
foreslås derfor, at der indføres skærpede reaktionsmuligheder, fx i form af hæftelses- eller
bødeansvar for ledelsesmedlemmer i selskaber, der forsætligt eller groft uagtsomt har
undladt eller foretaget forkert indberetning ifm. selskabets ophør.
17. Fratagelse af registrering som selvanmelder (Motorstyrelsen)
I dag ses, at nogle selvanmeldere
dvs. virksomheder, der selv kan fastsætte registrerings-
afgiften på køretøjer i Motorregistret
overtræder reglerne på området. Det foreslås der-
for, at der indføres en tydeliggørelse af, i hvilke tilfælde Motorstyrelsen kan tage registre-
ringen fra selvanmeldere, der ikke overholder reglerne, som er relateret til registrering af
køretøjer. Fratagelsen skal evt. følges op med et bødeforelæg og en karensperiode, hvor
registreringen ikke kan generhverves.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Afrapporteringerne fra arbejdsgrupperne nedsat i forbindelse med aftalen om en styrket skattekontrol fra april 2020
2491775_0012.png
18. Karantæne for leasingvirksomheder (Motorstyrelsen)
I dag kan leasingvirksomheder, der har fået frataget deres registrering som selvangiver for
leasingaftaler pga. misbrug mv., lade sig genregistrere umiddelbart efter fratagelsen. Det
medfører risiko for yderligere misbrug. Det foreslås derfor, at leasingvirksomheder, der
har mistet deres registrering pga. misbrug, skal kunne nægtes adgang til genregistrering i
en karensperiode.
19. Fratage virksomheders adgang til straks-ibrugtagning (Motorstyrelsen)
Køretøjer, hvor leasinggiver har søgt om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registre-
ringsafgift, kan under visse betingelser tages i brug, før Motorstyrelsen har givet tilladelse
hertil (straks-ibrugtagning). Det foreslås at begrænse muligheden for straks-ibrugtagning
for de virksomheder, som har mistet deres registrering pga. misbrug, fx som følge af
manglende regelefterlevelse. I den periode, hvor straks-ibrugtagning ikke vil være en mu-
lighed, vil virksomheden blive tvunget til at indsende enkeltansøgninger til godkendelse,
hvorved mulighederne for at vejlede og kontrollere virksomhedens adfærd forbedres.
Side 12 af 12