Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2489464_0001.png
Hr. skatteminister Morten Bødskov
[email protected]
Folketingets Skatteudvalg
[email protected]
ACR
29. november 2021
Nedsættelse af registreringsafgift, vægt-, miljø og CO2 afgift på autocampere
AutoCamperRådet har tidligere haft henvendelse omkring ovennævnte ønske til Skatteministeriet. Vi
tillader os dog igen med en fornyet henvendelse med ønsket.
Salget af autocampere stiger voldsomt
i Europa forventes salget i 2021 at nærme sig tæt ved 200.000, og i
Danmark ca. 2.000. Dermed stiger indtægter også i statskassen med voldsom fart. Salgspriserne for
autocampere ser vi også stige voldsomt, og for rigtig mange af de solgte autocampere i 2021 udgør
salgsprisen inkl. afgifter tæt ved 1. mill. Kr.
mange langt over, hvilket betyder at der hver gang afleveres
over 500.000 kr. pr. bil.
Vores skatte- og afgiftssystem i Danmark, har ud over den høje pris for de danske købere, også andre
negative effekter. Blot nogle nævnes her:
1. mange vælger at købe deres autocamper i Tyskland, og har dem stående her, når de ikke anvendes
på ture sydpå. Vi ser også Sverige benyttet, måske primært blandt Sjællændere.
2. Dermed kommer de aldrig til Danmark. Altså ingen engangs- eller løbende afgifter til Danmark.
3. Det betyder også at alle turistindtægter afleveres i Tyskland eller Sydeuropa, og ikke til en tiltrængt
danske turistattraktioner, detailhandel, restauranter osv.
4. at mange vælger at afmelde deres køretøjer i vinterhalvåret for at spare de høje afgifter, som
vægtafgift, miljøafgift og CO2 afgift i nogle måneder. Det betyder øget administration med
aflevering og udlevering af nye plader. Samtidig øget miljøbelastning til produktion af nye plader.
Altså færre afgifter og dermed en negativ økonomisk påvirkning.
5. Samlet set vil det øgede salg med deraf følgende flere registreringsafgifter opveje en nedsættelse
af registreringsafgiften, og de flere løbende afgifter. Tidligere anslået påvirkning fra ministeriet
stiller vi store spørgsmål ved. Vores opfattelse er tæt på udgiftsneutral fra starter.
6. Afgiftssatserne virker urimelig i forhold til almindelige personbiler. Langt de fleste autocampere
anvendes langt under 10.000 km årligt. Dermed mindre slid på vejene, end personbilerne.
Ud over disse forhold, minder vi om, at et stort segment af autocamperejerne er pensionister, som har
prioriteret det frie liv via måske friværdi, eller mange års opsparing. Dermed udgør den løbende
afgiftsbetaling en væsentlig andel af pensionsudbetalingen.
Samtidig er vurderingen, at de aktive pensionister i autocamperne benytter vores sundhedsvæsen i langt
mindre grad, end andre mere passive pensionister.
Vi håber derfor at vores forslag forelægges alle folketingets partier til behandling.
www.ACR.dk
-
[email protected]
AutoCamperRådet er en bred interesseorganisation for Autocamperturister i Danmark
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Henvendelse af 25/11-21 fra AutoCamperRådet om nedsættelse af registreringsafgift, vægt-, miljø og CO2 afgift på autocampere
2489464_0002.png
Er der ønske om et møde, hvor vi kan drøfte og argumentere for vores synspunkter, stiller vi gerne op. Der
er rigtig mange synsvinkler, og mange afledte økonomiske påvirkninger af autocamperturisterne.
Venlig hilsen
AutoCamperRådet
p.b.v.
Ole Berg
Tlf. 25270400
Mail:
[email protected]
www.ACR.dk
-
[email protected]
AutoCamperRådet er en bred interesseorganisation for Autocamperturister i Danmark