Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2487934_0001.png
25. november 2021
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7. december
2021
1) Revision af pengeoverførselsforordningen
KOM(2021)422
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Enslydende regler for anvendelse af reducerede momssatser i EU
KOM(2018)20
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Fremskridtsrapport på forslag i fit-for-55-pakken (CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme,
energibeskatningsdirektivet, social klimafond)
KOM-dokument foreligger ikke endnu
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Kommissionens pakke om kapitalmarkedsunionen
præsentation af forslag
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet
fremskridtsrapport
KOM(2021) 420, KOM(2021) 421, KOM(2021) 422, KOM(2021) 423
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM(2020)408,
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Det europæiske semester 2022: Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst,
varslingsrapport og udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed
KOM(2021)740, KOM(2021)741, KOM(2021)742
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Det Europæiske Finanspolitiske Råds årsrapport
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Revision af Adfærdskodeksgruppens mandat
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
18
2
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0002.png
Side 2 af 25
Dagsordenspunkt 2:
Enslydende regler for anvendelse af reducerede
momssatser i EU
KOM(2018)20
1. Resume
Det slovenske formandskab lægger op til enighed på ECOFIN 7. december 2021 om forslag om
enslydende EU-regler for at anvende reducerede momssatser.
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 et forslag, der skal sikre, at EU-landene har ens mu-
ligheder for at anvende reducerede momssatser, superreducerede momssatser og nulsatser, og at mu-
lighederne gøres mere fleksible.
Forslaget indebærer konkret, at EU-landene
ud over den eksisterende forpligtelse til at anvende
en normalsats for moms på minimum 15 pct. og en mulighed for at anvende to reducerede moms-
satser på minimum 5 pct.
kan indføre én superreduceret momssats på 0-5 pct. og yderligere én
nulsats. Den superreducerede sats og nulsatsen kan ligesom de reducerede satser alene anvendes på
vare- og ydelsesgrupper, som ikke er opført på en såkaldt negativ liste.
Det slovenske formandskab har senest 15. november 2021 fremsat forslag til et kompromis, som
fastholder muligheden for, at EU-landene ud over en normalsats for moms på minimum 15 pct.
og en mulighed for at anvende to reducerede momssatser på minimum 5 pct.
kan indføre én
superreduceret momssats på 0-5 pct. og yderligere én nulsats. Formandskabets kompromis afviger
fra Kommissionens forslag om at erstatte den gældende positive liste med en negativ liste. Kompro-
misforslaget lægger således op til, at den superreducerede sats og nulsatsen ligesom de reducerede
satser alene kan anvendes på et vist antal vare- og ydelsesgrupper, som er opført på en såkaldt
positiv liste.
Forslaget skal ses i lyset af, at Kommissionen ikke længere ser behov for øget harmonisering af
EU-landenes momssatser. Det skyldes den udvidede anvendelse af forbrugslandsmoms, som inde-
bærer, at der betales moms i det EU-land, hvor køber befinder sig, og efter dette lands regler og
satser. Forbrugslandsmoms følger bl.a. af Rådets beslutning af 5. december 2017 om nye fælles
momsregler ifm. elektronisk salg til forbrugere i EU. De nye regler for elektronisk salg (e-handel),
som er trådt i kraft 1. juli 2021, udvider forbrugslandsprincippet og indebærer, at reglerne for
elektronisk handel i højere grad sidestilles med handel i en fysisk butik, hvor der altid betales
moms efter den sats og de regler, som gælder i det EU-land, hvor butikken er beliggende. Reglerne
indebærer bl.a., at fx en tysk virksomhed, som sælger varer og ydelser online til en dansk forbruger,
skal betale dansk moms af salget, hvis virksomhedens samlede salg af varer og ydelser til forbrugere
i andre EU-lande end hjemlandet overstiger 10.000 euro årligt.
ECOFIN drøftede senest sagen 18. juni 2021.
Regeringen finder, at et neutralt momssystem med én momssats bedst sikrer lige konkurrence og
indebærer færrest hhv. administrative omkostninger for myndighederne og erhvervsøkonomiske byr-
der. Regeringen er derfor generelt kritisk over for anvendelsen af reducerede satser, superreducerede
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 3 af 25
satser og nulsatser. Regeringen kan dog
givet den udvidede brug af forbrugslandsmoms
støtte
et forslag på linje med det aktuelle kompromis.
2. Baggrund
Oprindeligt indebar EU's fælles momsregler ikke nogen nedre grænse for
momssatsen. Med etableringen af det indre marked var det i udgangspunktet muligt
for virksomheder at etablere sig i et EU-land med lempelige momsregler og -satser
mhp. at udbyde konkurrencedygtige priser ifm. salg af varer og ydelser til købere i
andre EU-lande end hjemlandet. Derfor nødvendiggjorde etableringen af det indre
marked en overgangsordning for momsreglerne i EU.
Overgangsordningen fastholdt, at momsen i udgangspunktet skulle betales efter
oprindelsesprincippet, dvs. i det EU-land, hvor den sælgende virksomhed er
etableret, og efter dette lands regler og satser. Overgangsordningen indebar som
noget nyt begrænsninger i EU-landenes muligheder for at anvende differentierede
momssatser, ligesom ordningen indebar generelle bestræbelser på at harmonisere
momsregler og -satser på tværs af EU-landene.
Bestræbelserne på harmonisering af momsområdet har dog i praksis givet anledning
til udfordringer. Derfor besluttede Rådet i 2012 at forlade oprindelsesprincippet og
i stedet arbejde for et momssystem, hvor momsen betales efter forbrugslandsprin-
cippet, dvs. i det EU-land, hvor forbrugeren befinder sig, og efter dette lands regler
og satser.
Forbrugslandsprincippet indebærer dermed, at to virksomheder etableret i to for-
skellige EU-lande (med forskellige momsregler) ved grænseoverskridende salg skal
efterleve de regler samt opkræve og afregne moms efter den sats, som gælder i for-
brugslandet.
Rådet vedtog 5. december 2017 pba. forslag fra Kommissionen nye fælles moms-
regler ifm. elektronisk salg (e-handel) til forbrugere i EU. Reglerne indebærer, at
elektronisk handel i højere grad sidestilles med handel i en fysisk butik, hvor der
altid betales moms efter den sats og de regler, som gælder i det EU-land, hvor bu-
tikken er beliggende. Reglerne trådte i kraft 1. juli 2021 og udvider forbrugslands-
princippet.
Med de nye fælles momsregler blev bl.a. den såkaldte
fjernsalgsgrænse
for salg af varer
til forbrugere i andre EU-lande end hjemlandet ændret. Tidligere skulle en EU-
virksomhed, der solgte
varer
til en forbruger i et andet EU-land (fx Danmark),
pålægge moms i forbrugslandet (fx 25 pct. dansk moms i Danmark), når
virksomhedens salg til forbrugslandet lå over
forbrugslandets fjernsalgsgrænse
(fx
280.000 kr. i Danmark). Fjernsalgsgrænserne blev fastsat nationalt, men skulle ligge
mellem 35.000 og 100.000 euro.
Med de nye fælles momsregler vedr. elektronisk
varesalg
til forbrugere i EU blev den
nationale fjernsalgsgrænse erstattet af en
fælles EU-fjernsalgsgrænse
på 10.000 euro for
årligt samlet salg til andre EU-lande end hjemlandet. De nye regler betyder således,
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 4 af 25
at en EU-virksomhed, der sælger varer til en forbruger i et andet EU-land (fx
Danmark), betaler moms i forbrugslandet (fx 25 pct. dansk moms i Danmark), når
virksomhedens samlede salg af varer og ydelser omfattet af forbrugslandsprincippet
til forbrugere i andre EU-lande end hjemlandet overstiger 10.000 euro årligt.
Tidligere har man i EU ikke haft en fjernsalgsgrænse for salg af
ydelser
til forbrugere
i EU. De nye regler indebærer dog, at den fælles EU-fjernsalgsgrænse også gælder
de ydelser, der er omfattet af forbrugslandsprincippet, dvs. fx elektroniske ydelser,
teleydelser samt restaurant- og cateringydelser.
De nye fælles momsregler ifm. elektronisk salg til forbrugere i EU indebærer således
samlet set, at en virksomhed, som har grænseoverskridende salg af varer og/eller
ydelser til
forbrugere
i andre EU-lande end hjemlandet, i højere grad skal pålægge
salget moms efter regler og satser i det land, hvor den enkelte forbruger befinder
sig.
Konkret betyder det, at en EU-virksomhed, der sælger
varer og/eller ydelser
til
en for-
bruger
i et andet EU-land (fx Danmark), pålægges moms i forbrugslandet (fx 25 pct.
dansk moms i Danmark), hvis det samlede salg af varer og/eller ydelser til forbru-
gere i andre EU-lande end hjemlandet overstiger 10.000 euro årligt.
Kommissionen har desuden i en handlingsplan fra 2016 foreslået at indføre et så-
kaldt
endeligt momssystem,
der udvider forbrugslandsprincippet, så det også gælder salg
mellem virksomheder. Forslaget indebærer, at en virksomhed i ét EU-land, der sæl-
ger varer eller ydelser til en
virksomhed
i et andet EU-land, skal opkræve moms efter
de momsregler og -satser, som gælder i det EU-land, hvor køber befinder sig. For-
slaget om det endelige momssystem er ikke vedtaget i Rådet.
Kommissionen vurderer, at udvidelsen af forbrugslandsprincippet mindsker beho-
vet for harmonisering af momssatserne i EU. På den baggrund har Kommissionen
18. januar 2018 fremsat forslag om fælles EU-regler til anvendelse af reducerede
momssatser, superreducerede momssatser og nulsatser. Forslaget skal sikre, at EU-
landenes muligheder for at anvende reducerede satser ligestilles og gøres mere flek-
sible.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
I det nuværende momssystem er EU-landene i udgangspunktet forpligtede til at
anvende en normalsats for moms på minimum 15 pct. Momsdirektivet giver i sin
aktuelle form mulighed for, at EU-landene
kan
anvende op til to reducerede satser
på minimum 5 pct.
Anvendelsen af reducerede satser er begrænset til udvalgte vare– og ydelsesgrupper,
som fremgår af en såkaldt
positiv
liste, der optegner de vare– og ydelsesgrupper, hvor
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0005.png
Side 5 af 25
det er tilladt at anvende reducerede satser. Af den positive liste fremgår bl.a. lev-
nedsmidler, vandforsyning og farmaceutiske produkter.
I tillæg til de reducerede satser har en række EU-lande fået særlig bemyndigelse til
ud over de fælles regler, som giver mulighed for op til 2 reducerede satser
at
have landespecifikke undtagelser. De landespecifikke undtagelser indebærer, at
nogle lande kan anvende mere end to reducerede satser (minimum 5 pct.) og/eller
superreducerede momssatser på 0-5 pct. eller nulsatser og derved således afvige fra
de regler, der gælder generelt.
I Danmark anvendes, ud over en normalsats for moms på 25 pct., bl.a. nulsats på
aviser.
Kommissionens forslag
Kommissions forslag af 18. januar 2018 søger at indføre enslydende regler for an-
vendelse af reducerede momssatser i EU.
Momssatser
Kommissionens forslag fastholder, at EU-landene er forpligtede til at anvende en
normalsats for moms på minimum 15 pct. samt har mulighed for at anvende op til
to reducerede momssatser på minimum 5 pct. Samtidig foreslår Kommissionen ens
regler blandt EU-landene mht. muligheden for yderligere afvigelser. Konkret inde-
bærer forslaget, at EU-landene i tillæg til normalsatsen og de reducerede satser
kan
indføre én superreduceret momssats på 0-5 pct. og yderligere én nulsats,
jf. tabel 1.
Anvendelsesområde
Kommissionen lægger i sit forslag op til, at den
positive liste,
der i dag optegner de
vare- og ydelsesgrupper, hvor det er tilladt at anvende reducerede satser, erstattes
af en såkaldt
negativ
liste, der optegner de vare– og ydelsesgrupper, hvor det
ikke
er
tilladt at anvende reducerede satser, superreducerede satser eller nul-satser, og som
derfor skal pålægges normalsatsen på minimum 15 pct.
Landespecifikke undtagelser
Kommissionen lægger med sit forslag op til at afvikle de landespecifikke undtagel-
ser, som gælder i dag. Afviklingen af landespecifikke undtagelser skal ses i lyset af,
at EU-landenes muligheder for at anvende reducerede satser udvides med overgan-
gen fra en positiv liste til en negativ liste.
Sikkerhedsmekanisme mod konkurrenceforvridninger
For at sikre, at anvendelsen af reducerede satser, superreducerede satser og nulsat-
ser for moms ikke skaber utilsigtede konkurrenceforvridninger, foreslår Kommis-
sionen desuden som noget nyt at indføre en budgetklausul. Den indebærer, at den
gennemsnitlige vægtede momssats skal være mindst 12 pct. i hvert EU-land.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0006.png
Side 6 af 25
Løbende evaluering
Kommissionen forpligter sig med sit forslag til hvert femte år at forelægge Rådet
en gennemgang af den negative liste over vare- og ydelsesgrupper, som ikke er om-
fattet af muligheden for reducerede momssatser, og som derfor skal pålægges nor-
malsatsen på minimum 15 pct. Revision af den negative liste skal ske ved et æn-
dringsdirektiv.
Formandskabets kompromisforslag
Det slovenske formandskab har senest 15. november 2021 fremsat et kompromis-
forslag om enslydende regler for anvendelsen af reducerede momssatser i EU.
Momssatser
Formandskabets kompromis fastholder Kommissionens forslag om, at EU-landene
er forpligtede til at anvende en normalsats for moms på minimum 15 pct. samt har
mulighed for at anvende to reducerede momssatser på minimum 5 pct., én super-
reduceret sats på 0-5 pct. og yderligere én nulsats.
Anvendelsesområde
Formandskabets kompromis afviger fra Kommissionens forslag om at erstatte den
gældende positive liste med en negativ liste. Formandskabet foreslår i stedet at fast-
holde det i dag gældende princip om en positiv liste.
Kompromisforslaget lægger op til en positiv liste over vare– og ydelsesgrupper, som
er bredere end den, der gælder i dag,
jf. bilag 1.
Konkret udformes den positive liste,
så vare- og ydelsesgrupper kan være omfattet af muligheden for
reducerede momssatser,
hvis de fremmer klimamål eller social- og sundhedspolitiske formål. Ligeledes kan
varer og ydelser være omfattet af muligheden for anvendelse af reducerede moms-
satser, hvis dette tjener formål af almen interesse og kommer den almindelige for-
bruger til gode. Af den positive liste, som formandskabet lægger op til, fremgår dog
også en række andre vare- og ydelsesgrupper, der ikke synes at falde under disse
kriterier. Det drejer sig om bl.a. import af kunst samt levering af heste og ydelser
ifm. hold af heste samt også visse varer, der belaster miljø og klima, herunder pe-
sticider, gødning, fossile brændsler og brænde.
Landespecifikke undtagelser
Hvor Kommissionen foreslår, at
samtlige
landespecifikke undtagelser afvikles, inde-
bærer kompromisforslaget, at alene
visse
landespecifikke undtagelser vil skulle afvik-
les, mens de resterende landespecifikke undtagelser gøres tilgængelige for samtlige
EU-lande.,
jf. boks 1.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0007.png
Side 7 af 25
Boks 1
Håndtering af gældende landespecifikke undtagelser iht. formandskabets kompromisforslag
Formandskabet foreslår, at de i dag gældende landespecifikke undtagelser inddeles i kategorier alt efter i) om der er
tale om vare- og ydelsesgrupper på den positive liste, som kompromisforslaget lægger op til og ii) hvilke satser, der
anvendes i dag. Kategorierne håndteres forskelligt, således at nogle landespecifikke undtagelser afvikles, mens andre
gøres tilgængelig for samtlige EU-lande.
Kategori 1
Undtagelser i form af satser
under 5 pct.
på vare– og ydelsesgrupper, som fremgår af den positive liste: De EU-
lande, som pr. 1. januar 2021 anvendte satser under 5 pct. på vare- og ydelsesgrupper, som fremgår af kompromis-
forslagets positive liste, vil kunne fortsætte hermed.
Kategori 2
Undtagelser i form af reducerede satser
under 12 pct.
på vare- og ydelsesgrupper, som
ikke
fremgår af den positive
liste: De EU-lande, som pr. 1. januar 2021, anvendte reducerede satser under 12 pct., superreducerede satser og
nulsatser, på vare- og ydelsesgrupper, som ikke fremgår af kompromisforslagets positive liste, skal udfase anvendelse
af disse undtagelser. Udfasningen skal ske inden 1. januar 2030 eller ved vedtagelsen af det endelige momssystem,
afhængig af hvad der indtræffer tidligst.
Kategori 3
Undtagelser i form af reducerede satser på
12 pct. eller derover
på vare– og ydelsesgrupper, som
ikke
fremgår af
den positive liste: De EU-lande, som pr. 1. januar 2021 anvender reducerede satser på 12 pct. eller derover, på vare–
og ydelsesgrupper, som ikke fremgår af kompromisforslagets positive liste, vil kunne fortsætte hermed.
Ligebehandling
For at sikre ligebehandling af alle EU-lande vil øvrige EU-lande nationalt kunne indføre reducerede momssatser,
superreducerede momssatser og nulsatser på varer og ydelser svarende til de landespecifikke undtagelser, som
nogle EU-lande gør brug af pr. 1. januar 2021, og som efter kompromisforslaget ikke udfases. Undtagelserne skal
være implementeret inden udgangen af 2024, hvorefter retten til at gøre brug heraf frafalder.
Kilde: Formandskabets kompromis af 15. november 2021
Sikkerhedsmekanisme mod konkurrenceforvridninger
Formandskabets kompromis forlader Kommissionens forslag om at indføre en
bud-
getklausul
for at begrænse graden af konkurrenceforvridning. I stedet foreslår for-
mandskabet at begrænse graden af konkurrenceforvridning ved at begrænse brugen
af reducerede satser samt superreducerede satser og nulsatser. Formandskabets læg-
ger konkret op til, at
reducerede satser kan anvendes på maksimalt 24 vare- og ydelsesgrupper på
den positive liste
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0008.png
Side 8 af 25
superreducerede satser og nulsatser alene kan anvendes på maksimalt 7
ud-
valgte
vare- og ydelsesgrupper på den positive liste
at de landespecifikke undtagelser, jf. ovenfor, som anvendes, tæller med i
opgørelsen af de hhv. 24 og 7 vare- og ydelsesgrupper.
Det bemærkes, at det iht. formandskabets kompromis er muligt at anvende reduce-
rede satser samt superreducerede satser og nulsatser på enkelte varer og ydelser i en
vare- og ydelsesgruppe uden nødvendigvis at skulle anvende reducerede satser samt
superreducerede satser og nulsatser på andre varer og ydelser i samme vare- og
ydelsesgruppe.
De EU-lande, som i dag anvender reducerede satser på varer og ydelser i mere end
24 vare- og ydelsesgrupper eller superreducerede satser og nulsatser på varer og
ydelser i mere end 7 vare- og ydelsesgrupper skal udfase anvendelsen, således at de
1. januar 2030 har reduceret anvendelsen af reducerede satser samt superreducerede
satser og nulsatser til varer og ydelser i maksimalt hhv. 24 og 7 vare– og ydelses-
grupper.
Formandskabets kompromis lægger slutteligt op til en såkaldt solnedgangsklausul,
der indebærer, at muligheden for at anvende reducerede momssatser på visse varer
og ydelser skal udfases, herunder bl.a. varer, der belaster klima og miljø. Således skal
reducerede momssatser for fossile brændsler, brænde og andre varer med tilsva-
rende CO
2
-aftryk (fx tørv) udfases senest 1. januar 2030, mens reducerede moms-
satser for pesticider og gødning skal udfases senest 1. januar 2032.
Løbende evaluering
Formandskabets kompromis fastholder, at Kommissionen forpligtes til hvert femte
år at forelægge Rådet en rapport med en gennemgang af den positive liste over varer
og ydelser, som er omfattet af muligheden for reducerede momssatser. I det om-
fang, at Kommissionens rapport giver anledning til en revision af den positive liste,
skal revisionen ske ved et ændringsdirektiv, som vedtages af Rådet.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0009.png
Side 9 af 25
Tabel 1
Regler for momssatser
gældende, iht. Kommissionens forslag og iht. formandskabets kompromis
Gældende regler
Satser
Normalsats,
min. 15 pct.
Første reducerede sats,
min 5 pct.
Anden reducerede sats,
min. 5 pct.
Superreduceret sats,
0-5 pct.
Nulsats,
0 pct.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Kommissionens forslag
Formandskabets kompromis
Anvendelsesområde
Reducerede satser
Superreducerede /
nulsatser
Landespecifikke undta-
gelser
vare- og ydelsesgrupper
på den positive liste
landespecifikke undtagelser
vare- og ydelsesgrupper
ikke
på den negative liste
vare- og ydelsesgrupper
ikke på den negative liste
afvikling af samtlige lande-
specifikke undtagelser
vare- og ydelsesgrupper
på den positive liste
udvalgte vare- og ydelses-
grupper
på den positive liste
visse landespecifikke undta-
gelser afvikles, de resterende
gøres tilgængelige for alle
EU-lande (med frist for imple-
mentering ultimo 2024).
mere end 250 landespecifikke
undtagelse
Sikkerhedsmekanisme
budgetklausul
reducerede satser på max. 24
vare- og ydelsesgrupper,
superreducerede satser og
nulsatser på max. 7 vare- og
ydelsesgrupper
Anm.:
Kilde: Kommissionen
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget kræver høring af Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-
ren i TEUF artikel 113. Europa-Parlamentet har godkendt Kommissionens forslag,
men har en række ønsker til ændringer. Idet kompromisforslaget indeholder væ-
sentlige ændringer ift. Kommissionens forslag, ventes forslaget at kræve en ny hø-
ring af Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Regulering af EU-landenes muligheder for at anvende reducerede momssatser, su-
perreducerede satser og nulsatser kræver fælles EU-lovgivning. Regeringen vurde-
rer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
I Danmark anvendes i udgangspunktet enhedsmoms, således at der ifm. levering af
alle varer og ydelser omfattet af momspligten anvendes en momssats på 25 pct.
Derudover anvender Danmark nulsats på trykte og elektroniske aviser.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 10 af 25
Den danske enhedsmoms fremmer det grundlæggende hensyn, at momsen er neu-
tral ift. virksomhedernes konkurrencesituation og ift. forbrugerens dispositioner.
Brugen af reducerede momssatser er i princippet et brud med neutraliteten i moms-
systemet.
Anvendelse af reducerede satser, en superreduceret sats eller udvidet omfang af
varer omfattet af nulsatsen vil kræve en ændring af momsloven.
For en uddybende beskrivelse af dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
henvises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg 11. april 2018.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
EU-lande, der vælger at gøre brug af øgede muligheder for reducerede momssatser
m.v. vil opleve negative statsfinansielle konsekvenser. Hvis Danmark ikke vælger at
gøre brug af muligheden for at anvende reducerede momssatser, vurderes forslaget
at påvirke de offentlige finanser, i det omfang anvendelsen af reducerede momssat-
ser i andre EU-lande fører til ændringer i grænsehandlen. Et konkret skøn herfor
kan endnu ikke fastslås, da det vil afhænge af eventuelle fremtidige ændringer i
momssatserne i andre EU-lande.
Desuden vurderes forslaget at medføre øgede administrative omkostninger i de EU-
lande, der vælger at gøre brug af mulighederne for at anvende flere og/eller forskel-
lige satser ift. i dag, idet myndighederne i EU-landene er forpligtede til at ajourføre
et register over de anvendte satser (reducerede, superreducerede og nulsatser). Her-
til kan forslaget medføre øgede administrative omkostninger for myndighederne i
Danmark, fordi danske virksomheder kan få større behov for Skatteforvaltningens
rådgivning, i det omfang de lande, virksomhederne opererer i, vil anvende flere for-
skellige satser end i dag.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvis Danmark ikke vælger at gøre brug af muligheden for at anvende reducerede
momssatser, vurderes forslaget i sig selv ikke at have samfundsøkonomiske konse-
kvenser i Danmark ud over de beskrevne statsfinansielle og erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det bemærkes, at differentierede momssatser i udgangspunktet har samfundsøko-
nomiske konsekvenser, fordi de bidrager til at ændre de relative priser på varer og
ydelser. Således kan forslaget alt andet lige have negative samfundsøkonomiske
konsekvenser i de EU-lande, som øger anvendelsen af reducerede satser, superre-
ducerede satser og nulsatser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at kunne medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for de er-
hverv, som er påvirket af grænsehandel, fordi grænsehandel med varer, der er pålagt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 11 af 25
reducerede satser, superreducerede satser eller nulsatser i andre lande, vil virke kon-
kurrenceforvridende. Det ventes desuden, at forslaget kan medføre øgede admini-
strative byrder for erhvervslivet, i det omfang andre EU-lande vælger at gøre brug
af mulighederne for at anvende flere forskellige satser end i dag, da danske virk-
somheder i så fald vil skulle tage højde herfor ved salg til andre EU-lande. Afhængig
af omfanget af sådanne administrative byrder kan der evt. være en negativ påvirk-
ning på BNP. Omfanget af en sådan påvirkning kan dog ikke skønnes, førend EU-
landene har implementeret forslaget.
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat
af 11. april 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har traditionelt været uenighed blandt EU-landene om udformning af fælles-
regler for momssatser.
Nogle lande har i forhandlingerne trukket i retning af færre muligheder for anven-
delse af reducerede satser, superreducerede satser og nulsatser samt hurtig udfas-
ning af muligheder for at anvende reducerede satser på visse varer og ydelser, mens
andre lande har argumenteret for behovet for øget national fleksibilitet, herunder
særligt ift. nationale særinteresser.
Et væsentligt element i forhandlingerne har været håndteringen af de landespeci-
fikke undtagelser, som gælder i dag. I forbindelse med formandskabets kompromis-
forslag, der begrænser brugen af særligt superreducerede satser og 0-satser og udfa-
ser mange undtagelser, har Kommissionen mhp. at sikre lige vilkår for alle EU-
lande påpeget vigtigheden af, at de landespecifikke undtagelser, som ikke afvikles,
gøres tilgængelige for samtlige EU-lande.
Samtlige EU-lande ventes at kunne støtte et forslag på linje med det aktuelle kom-
promis.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at et neutralt momssystem med én momssats bedst sikrer lige
konkurrence samt indebærer færrest administrative og erhvervsøkonomiske byrder.
Regeringen står derfor fast på, at Danmark, som forslaget også giver mulighed for,
fastholder den nuværende danske enhedsmoms.
For at begrænse brugen af reducerede satser, superreducerede satser og nulsatser
mest muligt, har regeringen arbejdet aktivt for at fastholde princippet om en positiv
liste, der optegner varer og ydelser, hvor det er tilladt at anvende reducerede satser
frem for Kommissionens forslag om en negativ liste, der optegner de varer og ydel-
ser, hvor det
ikke
er tilladt at anvende reducerede satser, og som derfor skal pålæg-
ges normalsatsen på minimum 15 pct.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 12 af 25
Regeringen vurderer, at reducerede momssatser til fremme af andre politiske mål
ikke er et effektivt instrument og indebærer væsentlige administrative omkostnin-
ger, og at fx klimapolitiske, sundhedspolitiske og socialpolitiske mål bedst fremmes
gennem andre initiativer.
Regeringen lægger vægt på at begrænse muligheden for anvendelse af reducerede
satser på varer og ydelser, som hæmmer EU's klimamål eller er til skade for miljøet,
eller alternativt for hurtig udfasning af denne mulighed.
Regeringen lægger vægt på, at muligheden for at anvende superreducerede satser og
nulsatser begrænses mest muligt og alene omfatter udvalgte varer på den positive
liste.
Regeringen støtter generelt et momssystem, der baseres på forbrugslandsprincippet,
da forbrugslandsbeskatning medfører, at virksomheder kan konkurrere på mere lige
vilkår og derfor skaber mindre behov for harmonisering af momsregler. Regeringen
kan på baggrund af den øgede anvendelse af forbrugslandsmoms som følge af nye
fælles momsregler ifm. elektronisk salg til forbrugere i EU acceptere formandska-
bets kompromis, men bemærker, at reducerede momssatser uanset øget forbrugs-
landsbeskatning kan føre til øget aktivitet i den fysiske grænsehandel og dermed til
statsfinansielle og erhvervsøkonomiske tab.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg 16. juni 2021 forud for ECO-
FIN 18. juni 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0013.png
Side 13 af 25
Bilag 1: Vare- og ydelsesgrupper på den positive liste, gældende og foreslåede
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
10a
Gældende positive liste
Levnedsmidler
Vandforsyning
Farmaceutiske produkter
Medicinsk udstyr
Befordring af personer og disses bagage
Bøger, aviser og magasiner
Adgang til kulturelle ydelser
Radio- og TV-modtagelse
Levering af ydelser af forfattere, komponister mv.
Levering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som
led i en socialpolitik
Renovering og reparation af privat beboelse
Formandskabets forslåede positive liste
Levnedsmidler
Vandforsyning
Farmaceutiske produkter,
inkl. hygiejnebind
Medicinsk udstyr
Befordring af personer og disses bagage
Bøger, aviser og magasiner,
inkl. brochurer malebøger, kort mv.
Adgang til kulturelle ydelser,
inkl. livestreaming
Radio- og TV-modtagelse,
inkl. streaming
Levering af ydelser af forfattere, mv.
Levering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som
led i en socialpolitik,
inkl. udlejning af beboelsesejendomme
Renovering, inkl. nedrivning og rekonstruering, og reparation
af boliger, opførelse og renovering af offentlige bygninger og
andre bygninger brugt til aktiviteter med offentlig interesse
Vinduespudsning og rengøring i private husholdninger.
Levering og installering af solceller på boliger og offentlige
bygninger.
Levering af varer og ydelser til landbrugsproduktion,
indtil 1.
januar 2032 inkl. kemiske pesticider og gødning.
Væddeløbsheste og levering af tilhørende ydelser.
Ophold på hoteller o. lign.
Entré til sportsbegivenheder,
inkl. live streaming.
10b
10c
11
11a
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vinduespudsning og rengøring i private husholdninger.
Levering af varer og ydelser i landbrugsproduktionen
Ophold på hoteller o. lign.
Entré til sportsbegivenheder
Adgang til brug af sportsfaciliteter
Levering af varer og ydelser fra velgøende og sociale organi- Levering af varer og ydelser fra velgøende og sociale organi-
sationer
sationer
Begravelsesvirksomhed samt levering af varer hertil
Begravelsesvirksomhed samt levering af varer hertil
Læge- og tandlægebehandling mv.
Ydelser ifm. afledning af spildevand, renholdelse af gader,
renovation mv.
Reparation af cykler, sko og lædervarer, beklædningsgen-
stande og linned
Pleje i hjemmet såsom hjemmehjælp og pleje af børn, ældre,
syge eller handicappede
Frisørvirksomhed
Læge- og tandlægebehandling mv.
Ydelser ifm. afledning af spildevand, renholdelse af gader,
renovation mv.
Reparation
og ændring
af
husholdningsapparater,
sko og læ-
dervarer, beklædningsgenstande og linned
Pleje i hjemmet såsom hjemmehjælp og pleje af børn, ældre,
syge eller handicappede
Frisørvirksomhed
Levering af diverse energiressourcer,
indtil 1. januar 2030 inkl. naturgas og brænde
Planter og blomster
Børnetøj og -sko samt børnesæder
Cykler, inkl. elcykler udlejning og reparation
Levering af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter
Juridiske ydelser ifm. sager med beskikket advokat eller ar-
bejdsretslig karakter
Redskaber beregnet til brug for redningsarbejde og første-
hjælp leveret til offentlige myndigheder og nonprofitorganisa-
tioner
Ydelser til operation af fyrbåde og -tårne, navigationshjælp
og redningstjenester
29
Anm.:
Rød
tekst angiver elementer, som foreslås fjernet.
Grøn
tekst angiver elementer, som foreslås tilføjet.
Kilde: Formandskabets kompromisforslag af 15. november 2021.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 14 af 25
Dagsordenspunkt 3:
Fremskridtsrapport på forslag i fit-for-55-pakken
(CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme,
energibeskatningsdirektivet, social klimafond)
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
Det slovenske formandskab forventes på ECOFIN 7. december 2021 at orientere om sin frem-
skridtsrapport, som ventes at indeholde beskrivelse af status for arbejdet med tre af forslagene i
EU’s fit-for-55-pakke.
Det vedrører forslagene om indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsmeka-
nisme (CBAM), en revision af energibeskatningsdirektivet (ETD) samt oprettelsen af en social
klimafond (SCF). Formandskabets fremskridtsrapport foreligger endnu ikke.
Forslagene er en del af 'Fit for 55'-pakken, der blev præsenteret 14. juli 2021, og som har til
formål at udmønte EU's 2030-klimamål om 55 pct. reduktion i CO2-udledninger frem mod
2030 (i forhold til 1990-niveauet).
De tekniske drøftelser af forslagene er endnu på et tidligt stadium og der er ikke fremlagt kom-
promisforslag.
Landene ventes generelt at kunne tage fremskridtsrapporten til efterretning. Der skal ikke være
forhandlinger eller træffes beslutninger på ECOFIN 7. december.
Regeringen forventer at kunne tage fremskridtsrapporten til efterretning.
Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan bidrage til at
indfri EU’s klimamål for 2030 samt drive
den grønne omstilling både i Danmark og i EU
mod klimaneutralitet i senest 2050.
2. Baggrund
Fremskridtsrapporten fra det slovenske formandskab ventes at gøre status for de
tekniske drøftelser af lovforslagene om indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsme-
kanisme (KOM (2021) 0564), en revision af Energibeskatningsdirektivet (KOM
(2021) 0563) samt oprettelsen af en Social Klimafond (KOM (2021) 0568). For ud-
dybende om de tre forslag henvises til grund- og nærhedsnotater herom, der er
oversendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis 1. oktober 2021 (CBAM), 8.
oktober 2021 (ETD) og 17. september 2021 (SCF).
Forslagene er fremsat som en del af Kommissionens ’Fit for 55’-pakke,
der skal
bidrage til at realisere EU’s klimamål for 2030 på
mindst 55 pct. reduktioner i for-
hold til 1990-niveauet som fastlagt i den europæiske klimalov (forordning (EU)
2021/1119). De tre forslag skal i høj grad ses i sammenhæng med de øvrige forslag
i
fit-for-55-pakken,
herunder særligt forslaget om en revision og udvidelse af CO
2
-
kvotehandelssystemet (KOM (2021) 0551).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 15 af 25
3. Formål og indhold
Fremskridtsrapporten ventes at have til formål at gøre status for de tekniske drøf-
telser af forslagene om indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme, en revi-
sion af energibeskatningsdirektivet samt oprettelsen af en social klimafond. De tek-
niske drøftelser af forslagene er endnu på et tidligt stadium og der er ikke fremlagt
kompromisforslag, ligesom der ikke vil skulle forhandles eller træffes beslutninger
vedr. forslagene på ECOFIN 7. december.
CO
2
-grænsetilpasningsmekanismen
Kommissionens forslag om indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme har
til formål at adressere risikoen for drivhusgaslækage - det vil sige udflytning af CO
2
-
intensiv produktion på grund af omkostninger
relateret til EU’s klimapolitik til tred-
jelande med en mindre ambitiøs klimapolitik - samt at give producenter i tredjelan-
dene et økonomisk incitament til en mere klimavenlig produktion.
Forslaget har til hensigt at udligne CO
2
-prisen mellem visse indenlandske og impor-
terede varer og præsenteres som et alternativ til håndteringen af lækage-udfordrin-
gen gennem bl.a. tildeling af gratiskvoter under EU’s kvotehandelssystem. Forslaget
lægger op til en indførelse af mekanismen i tre perioder. Perioden fra 2023 til 2025
vil være en overgangsperiode, hvor der indsamles data på de importerede varer uden
finansiel justering. I perioden mellem 2026 og 2035 vil der ske en gradvis indfasning
af mekanismen i takt med, at gratiskvoter for inkluderede sektorer udfases. Efter
2036 vil mekanismen være fuldt indfaset.
For uddybende beskrivelse af forslaget henvises til grund- og nærhedsnotat herom,
der er oversendt til Folketingets Europaudvalg 1. oktober 2021.
Revision af energibeskatningsdirektivet
Kommissionens forslag til en revision af energibeskatningsdirektivet indebærer, at
direktivets anvendelsesområde udvides til også at omfatte ny teknologi, biomasse
samt energiprodukter anvendt i forbindelse med passagerflyvning samt færgefart
inden for EU.
Samtidig foreslår Kommissionen at omlægge direktivets minimumssatser. Omlæg-
ningen skal sikre en generel forhøjelse af minimumssatserne i EU, ligesom omlæg-
ningen indebærer, at minimumssatserne fastsættes efter energiprodukternes energi-
indhold og ikke efter volumen, som er tilfældet i dag. Kommissionens foreslår lige-
ledes, at minimumssatserne skal afhænge af energiprodukternes klima- og miljøpå-
virkning, idet produkter med forskellig klima- og miljøpåvirkning indføres på for-
skellige trin for minimumssatser. Således vil fx fossile brændstoffer, som benzin og
gasolie, beskattes efter en højere minimumssats end fx lavemisionsbrændstoffer.
Slutteligt foreslår Kommissionen, at minimumssatserne indekseres, således at man
med revisionen sikrer et tidssvarende prissignal, som ikke udhules med tiden.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 16 af 25
For uddybende beskrivelse af forslaget henvises til grund- og nærhedsnotat herom,
der er oversendt til Folketingets Europaudvalg 8. oktober 2021.
En social klimafond
Fonden skal ifølge Kommissionen overordnet have til formål at bidrage til omstil-
ling mod klimaneutralitet ved at adressere sociale effekter som følge af at udvide
kvotehandel til vejtransport og bygninger, som det foreslås i Kommissionens for-
slag til revision af EU’s kvotehandelssystem (KOM (2021) 0551). Fondens
speci-
fikke målsætning er at yde støtte til udsatte husholdninger, udsatte transportbrugere
og udsatte mikrovirksomheder. Kommissionen foreslår en social klimafond på i alt
72,2 mia. euro (løbende priser).
For uddybende beskrivelse af forslaget henvises til grund- og nærhedsnotat herom,
der er oversendt til Folketingets Europaudvalg 17. september 2021.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF artikel 115 og arti-
kel 294. Europa-Parlamentets holdning til forslagene kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for selve fremskridtsrapporten.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Fremskridtsrapporten vil ikke i sig selv medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Selve forslagene forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, jf. oversendte
grund- og nærhedsnotater herom.
7. Økonomiske konsekvenser
Fremskridtsrapporten har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser, mens forslagenes indhold vurderes at have væ-
sentlige økonomiske konsekvenser, jf. oversendte grund- og nærhedsnotater
herom.
8. Høring
Fremskridtsrapporten har ikke været i ekstern høring.
Forslagene har bl.a. været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi-, og Forsy-
ningspolitik (CBAM, ETD, SCF) og Specialudvalget for Skatter og Afgifter
(CBAM, ETD), jf. fremsendte grund- og nærhedsnotater om de tre forslag.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at øvrige lande tager fremskridtsrapporten til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen venter at kunne tage fremskridtsrapporten til efterretning.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 17 af 25
Regeringen hilser overordnet Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Re-
geringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan
indfri EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-
niveauet samt drive den grønne omstilling både i Danmark og i hele EU mod kli-
maneutralitet senest i 2050.
For regeringens holdning til de enkelte forslag henvises til oversendte grund- og
nærhedsnotater herom.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Fremskridtsrapporten er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
De tre forslag er forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med oversendel-
sen af grund- og nærhedsnotater herom.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 18 af 25
Dagsordenspunkt 10:
Revision af Adfærdskodeksgruppens mandat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
Det er muligt at ECOFIN 7. december 2021 vil drøfte og evt. vedtage en revision af Adfærds-
kodeksgruppens mandat (Code of Conduct Group on Business Taxation - COCG). Grundet
udeståender i forhandlingerne er det uklart, om der kan opnås konsensus.
Som opfølgning på Kommissionens meddelelse om god skatteforvaltning i og uden for EU af 15.
juli 2020 indledte det tyske formandskab i 2. halvår 2020 drøftelser om en revision af Adfærds-
kodeksgruppens mandat.
Det slovenske formandskab har senest 19. november 2021 fremsat forslag til et revideret mandat,
som bl.a. indebærer en udvidelse af adfærdskodeksets anvendelsesområde, således at Gruppen ikke
alene skal vurdere præferentielle skatteordninger (dvs. særordninger, der indebærer lempeligere be-
skatning af nogle selskaber, end hvad der gælder iht. landenes normale skatteregler), men også
andre potentielt skadelige skatteordninger (dvs. generelle ordninger, som kan indvirke negativt på
det indre marked ved at tiltrække aktivitet på bekostning af andre EU-lande, fx nul- eller lav-
skatteordninger) indført eller ændret fra og med 1. januar 2020. Forslaget til en revision af man-
datet indebærer også, at Adfærdskodeksgruppen formelt tilknyttes arbejdet med EU's fælles sort-
liste over skattely, herunder overvågning af tredjelande og opdatering af sortliste og observationsliste,
ligesom forslaget har til hensigt at sikre mere effektive arbejdsmetoder og øget gennemsigtighed i
Gruppens arbejde.
Det er en dansk prioritet at sikre en ambitiøs international indsats til bekæmpelse af skatteund-
dragelse og -undgåelse og fremme god skattepraksis i EU samt i tredjelande. Regeringen har derfor
arbejdet for en ambitiøs opdatering af Adfærdskodeksgruppens mandat, som blandt andet inde-
bærer, at Gruppen også kan undersøge generelle skatteordninger på selskabsskatteområdet, som
potentielt er skadelige for det indre marked, fx fordi de tiltrækker udenlandske investeringer og
aktivitet. Regeringen har derfor i forhandlingerne arbejdet for, at mandatet omfatter alle skatte-
ordninger, uanset hvornår de er indført eller ændret, men vurderer dog, at det aktuelle kompromis
med fokus på skatteordninger indført eller ændret fra og med 1. januar 2020, er en klar forbedring
sammenlignet med det gældende mandat. Det skyldes, at en EU-implementering af OECD-afta-
len af 8. oktober 2021 umiddelbart vurderes at indebære, at en række gældende skatteordninger
revideres, og at disse ordninger således vil kunne undersøges.
Regeringen lægger stor vægt på arbejdet med EU’s fælles sortliste over skattely og
støtter, at Ad-
færdskodeksgruppen formelt kobles til sortlisten over skattely og vurderer, at en styrkelse af man-
datet og en formel kobling til sortlisten kan bidrage positivt til arbejdet med sortlisten.
2. Baggrund
EU-landene vedtog 1. december 1997 ved rådskonklusioner et adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning, der indebar, at EU-landene forpligtede sig til at afvikle og ikke
siden indføre nye skatteordninger i strid med kodekset. Hovedkriteriet er, at lan-
dene ikke må have skadelige ordninger, der medfører et betydeligt lavere effektivt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 19 af 25
beskatningsniveau (fx nulskat) af nogle selskaber sammenlignet med den normale
beskatning i det pågældende EU-land. Adfærdskodekset er ikke juridisk bindende,
men et politisk tilsagn fra EU-landene om at efterleve principperne i kodekset.
Det blev med rådskonklusionerne ligeledes vedtaget, at der skulle nedsættes en ar-
bejdsgruppe, Adfærdskodeksgruppen for Erhvervsbeskatning (Code of Conduct
Group on Business Taxation
COCG), der har til formål at overvåge gennemførs-
len af kodekset.
I overensstemmelse hermed vedtog ECOFIN 9. marts 1998 rådskonklusioner, som
etablerer Adfærdskodeksgruppen, som siden løbende har undersøgt, om EU-lan-
dene efterlever princippet om ikke at have skatteordninger i strid med kodekset.
Rådet vedtog 5.
december 2017 rådskonklusioner om EU’s
fælles sortliste over
skattely. Rådskonklusionerne indeholdt både en sortliste over lande, som ikke ef-
terlever kriterier om skattegennemsigtighed (dvs. at landene skal efterleve interna-
tionale standarder for informationsudveksling), retfærdig beskatning (dvs. at lan-
dene ikke må have foranstaltninger, der er skadelige iht. EU's Adfærdskodeks) og
implementering af BEPS-minimumsstandarder (dvs. at landene skal opfylde de mi-
nimumsstandarder for selskabsbeskatning, der er enighed om i OECD og G20).
Rådskonklusionerne indeholdt også en observationsliste over de tredjelande, som
ikke efterlever kriterierne, men som i dialogen med Adfærdskodeksgruppen på til-
strækkeligt højt politisk niveau har givet tilsagn om at afvikle skadelige skatteord-
ninger og efterleve samtlige kriterier inden for fastsatte tidsfrister.
Adfærdskodeksgruppen har siden etablering af sortlisten i praksis varetaget arbejdet
med overvågning af tredjelande og løbende opdateringer af EU's fælles sortliste
over skattely. De løbende opdateringer af listerne finder sted to gange årligt, typisk
i februar og oktober. Opdateringen sker på basis af de rådskonklusioner og kriterier,
som EU-landene har vedtaget. Rådet vedtager opdateringen på baggrund af Ad-
færdskodeksgruppens indstilling.
Kommissionen offentliggjorde 15. juli 2020 en meddelelse om
god skatteforvaltning i
og uden for EU.
Af meddelelsen fremgår bl.a., at Kommissionen vil arbejde for en
revision og modernisering af adfærdskodekset for erhvervsbeskatning. Kommissi-
onen anviser i meddelelsen, at kodeksets anvendelsesområde bør udvides fra alene
at vurdere præferentielle skatteordninger (dvs. særordninger, der diskriminerer,
idet de indebærer lempeligere beskatning af nogle selskaber, end hvad der gælder
iht. landenes normale skatteregler) til også at omfatte generelle potentielt skadelige
skatteordninger (dvs. skatteregler, som gælder i landene generelt og derfor ikke er
diskriminerende, men som indebærer lav eller ingen beskatning og dermed kan
indvirke negativt på det indre marked ved at tiltrække udenlandske investeringer).
Udvidelsen af anvendelsesområdet skal sikre, at adfærdskodekset også kan adres-
sere nye udfordringer i EU-landes generelle skattesystemer mhp. at inddæmme ri-
siko for unfair skattekonkurrence. En revision af kodekset vil iht. Kommissionens
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0020.png
Side 20 af 25
meddelelse ligeledes skulle bidrage til yderligere gennemsigtighed og effektivitet i
arbejdet.
Arbejdet med en revision af mandatet blev igangsat under tysk formandskab i 2.
halvår 2020. Det lykkedes ikke det tyske formandskab at opnå enighed herom, men
som opfølgning på meddelelsen om
god skatteforvaltning i og uden for EU
og
handlings-
planen om retfærdig og enkel beskatning
af 15. juli 2020 blev der 27. november 2020
vedtaget rådkonklusioner om det videre arbejde på skatteområdet. Rådskonklusio-
nerne:
påpeger vigtigheden af de videre drøftelser af revisionen af Adfærdsko-
deksgruppens mandat.
støtter videre drøftelser af en udvidelse af mandatet, herunder om anven-
delsesområdet skal omfatte generelle, potentielt skadelige skatteordninger
(udover præferentielle skatteordninger).
bekræfter behovet for at drøfte yderligere tilpasninger af mandatet i lyset
af udviklingen i det internationale samarbejde, herunder i OECD.
belyser muligheden for, at der som noget nyt skal indføres en direkte refe-
rence til EU's fælles sortliste over skattely.
Siden har EU-landene på teknisk niveau fulgt op på drøftelserne om en revision af
Adfærdskodeksgruppens mandat. Det slovenske formandskab har senest 19. no-
vember 2021 fremsat forslag til en konkret tekst.
3. Formål og indhold
Det er muligt, at ECOFIN 7. december 2021 vil drøfte og evt. vedtage en revision
af Adfærdskodeksgruppens mandat.
Formålet med revisionen af Adfærdskodeksgruppens mandat er at styrke EU's ar-
bejde med at afvikle skadelig skattekonkurrence, at give Adfærdskodeksgruppen et
tidssvarende mandat til forebyggelse af skadelig skattekonkurrence, at formalisere
gældende praksis fsva. overvågning af tredjelande og de løbende opdateringer af
EU's fælles sortliste over skattely samt at øge gennemsigtigheden i Gruppens ar-
bejde.
Gældende mandat
Adfærdskodeksgruppen skal iht. det gældende mandat, som blev vedtaget 1. decem-
ber 1997, varetage en række opgaver. Således har Gruppen formelt til opgave at:
i.
ii.
iii.
iv.
undersøge præferentielle skatteordninger
sikre, at EU-landene efterlever principperne om
stand stills
og
roll backs
bekæmpe misbrug af skatteregler
varetage forholdet til tredjelande på selskabsskatteområdet
Adfærdskodeksgruppen har til opgave at undersøge præferentielle skatteordninger
(dvs. ordninger, som diskriminerer, idet beskatningen af nogle selskaber afviger fra
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0021.png
Side 21 af 25
den normale beskatning i et land). Gruppens mandat definerer, hvilke ordninger,
som undersøges, samt hvilke kriterier, der afgør, hvorvidt en skatteordning kan vur-
deres som skadelig ved at tiltrække udenlandske investeringer,
jf. boks 1.
Boks 1
EU's adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Hovedkriteriet er, at en ordning kan være skadelig, hvis den medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau
(fx nulskat) af nogle selskaber sammenlignet med den normale beskatning i det pågældende EU-land.
Herudover skal mindst ét af de følgende kriterier være opfyldt for, at en ordning anses for skadelig:
den i gives kun til udenlandske selskaber,
den er isoleret fra landets egen økonomi (fx hvis ordningen kun medfører fordele for udenlandsk ejede
virksomheder eller kun ifm. transaktioner med udenlandske virksomheder),
den kan i gives uden nogen realøkonomisk aktivitet eller egentlig økonomisk tilstedeværelse i det pågæl-
dende EU-land,
den overholder ikke armslængdeprincippet for koncerninterne transaktioner (armslængdeprincippet inde-
bærer, at der skal anvendes priser og vilkår, som kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet
mellem uafhængige parter)
eller
den mangler gennemsigtighed (fx som følge af mangel på udveksling af oplysninger med de relevante
andre EU-lande).
Kilde: EU's adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
Adfærdskodeksgruppen skal sikre, at EU-landene efterlever principper om
stand
stills
og
roll backs.
Principperne indebærer, at EU-landene ikke indfører nye skatte-
ordninger, som er i strid med kodekset (stand
stills),
og afvikler eller ændrer deres
gældende skadelige ordninger, så de skadelige elementer fjernes
(roll backs).
Adfærdskodeksgruppen skal bekæmpe misbrug af skatteregler, hvilket konkret in-
debærer, at der også udarbejdes og offentliggøres retningslinjer for bedste praksis
vedrørende fx beskatning af udbytter, egenkapitalfradrag mv., der potentielt kan
lede til skatteundgåelse. Gruppen skal ligeledes arbejde for administrativ praksis,
som forhindrer lempelig beskatning i et omfang, der kan anses som skadeligt.
Adfærdskodeksgruppen skal varetage forholdet til tredjelande på selskabsskatteom-
rådet. Gruppen er
ikke formelt
koblet til arbejdet med EU's fælles sortliste over skat-
tely, men har siden etablering af sortlisten 5. december 2017 i praksis varetaget ar-
bejdet med monitorering af tredjelande og løbende opdateringer af EU's fælles sort-
liste over skattely.
Det gældende mandat indebærer desuden, at EU-landene:
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0022.png
Side 22 af 25
forpligtes til at notificere og dermed give hinanden oplysninger om gæl-
dende og planlagte skatteordninger, der falder ind under Gruppens man-
dat. Mandatet giver desuden et EU-land mulighed for at anmode om op-
lysninger om et andet EU-lands skatteordninger.
opfordres til at samarbejde i kampen mod skatteunddragelse og -undgå-
else (blandt andet gennem informationsudveksling) og tilsiger, at princip-
perne om at fjerne skadelige skatteordninger skal efterleves inden for et
så bredt geografisk område som muligt.
Det gældende mandat indebærer slutteligt, at Kommissionen i praksis deltager i Ad-
færdskodeksgruppens møder, men ikke har en formel rolle. Beslutninger i Adfærds-
kodeksgruppen træffes med konsensus blandt EU-landene.
Formandskabets forslag til revision af mandatet
Formandskabet foreslår med sit kompromis af 19. november 2021 at udvide Ad-
færdskodeksgruppens opgaver, således at Gruppen formelt får til opgave at:
i.
ii.
iii.
iv.
undersøge præferentielle og fremadrettet også generelle og potentielt ska-
delige skatteordninger (indført eller ændret
fra og med
1. januar 2020).
sikre, at EU-landene efterlever principperne om
stand stills
og
roll backs
bekæmpe misbrug af skatteregler
varetage forholdet til tredjelande på selskabsskatteområdet, herunder for-
melt også opgaven med overvågning af tredjelande og de løbende opdate-
ringer af EU's fælles sortliste over skattely.
Forslaget indebærer, at Adfærdskodeksgruppen
ud over præferentielle skatteord-
ninger
også skal have mulighed for fremadrettet at undersøge
generelle
og potentielt
skadelige skatteordninger, fx nul- og lavskatteordninger, som er indført eller ændret
fra og med
1. januar 2020. Det vurderes i den forbindelse umiddelbart, at EU-landene
ifm. implementering af OECD-aftalen om international beskatning af 8. oktober
2021 vil skulle revidere en række eksisterende skatteordninger, som er indført
før
1.
januar 2020, som Gruppen derfor får mulighed for at undersøge.
Gruppen vil som følge af det udvidede mandat blandt andet kunne undersøge skat-
teordninger med asymmetrisk beskatning (dvs. situationer, hvor det fradrag, som
gives ved indkøb af et aktiv, er højere end den skat, som betales ifm. videresalg af
samme aktiv, og som derfor kan føre til, at man med fordel kan indkøbe aktiver
mhp. direkte videresalg) eller skatteordninger med gentaget anvendelse af en skat-
tefordel for samme udgift (fx fradrag). Ved vurderingen af generelle ordningers ska-
delighed med hensyn til tiltrækning af aktiviteter skal skadeligheden underbygges af
økonomiske data mv. og være i et signifikant omfang.
Revisionen af mandatet lægger desuden op til at formalisere Adfærdskodeksgrup-
pens arbejde med monitorering af tredjelande og opdatering af EU's fælles sortliste
over skattely. En formel kobling til arbejdet med EU's fælles sortliste over skattely
samt en udvidelse af anvendelsesområdet kan betyde en styrkelse af arbejdet og
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2487934_0023.png
Side 23 af 25
være medvirkende til at bane vejen for, at Adfærdskodeksgruppen også kan under-
søge fx generelle nul- og lavskatteordninger i tredjelande.
Formandskabets forslag til revision af mandatet lægger desuden op til, at Kommis-
sionens rolle i Gruppens arbejde formaliseres, så Kommissionen på lige fod med
EU-lande kan anmode om informationer om et andet EU-lands skatteordninger.
Som en ny procedure foreslås desuden, at EU-lande og Kommissionen kan anmode
om, at en ny skatteordning i et EU-land vurderes og drøftes i Gruppen, hvis det
pågældende EU-land ikke på egen hånd notificerer Gruppen om ordningen. Fsva.
konsensus i Gruppen foreslås der ikke ændringer ift. nuværende mandat, og god-
kendelse af vurderinger, rapporter, retningslinjer osv. vil fortsat ske pba. konsensus
blandt EU-landene uden Kommissionens involvering.
For at øge gennemsigtigheden i Gruppens arbejde indebærer forslaget til en revision
af mandatet, at samtlige vurderinger, rapporter, retningslinjer osv., der godkendes i
Rådet, offentliggøres løbende på Gruppens hjemmeside
1
, og at Adfærdskodeks-
gruppen desuden kan offentliggøre supplerende dokumenter i det omfang, Grup-
pen vurderer det passende.
Forslaget til revision af mandatet nævner slutteligt, at Adfærdskodeksgruppens
mandat skal revideres, når der foreligger international konsensus om sager eller for-
hold, der vurderes relevant for Gruppens arbejde.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ifm. en revision af Adfærdskodeksgrup-
pens mandat.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
En revision af Adfærdskodeksgruppens mandat vil ikke i sig selv medføre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
En revision af Adfærdskodeksgruppens mandat har ikke i sig selv statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
En revision af Adfærdskodeksgruppens mandat sendes ikke i ekstern høring, da
konklusionerne ikke medfører ændringer af dansk ret.
1
https://www.consilium.europa.eu/en/council-eu/preparatory-bodies/code-conduct-group/
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 24 af 25
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke opnået enighed blandt EU-landene på teknisk niveau om revisi-
onen af Adfærdskodeksgruppens mandat, og det er uklart, om der vil kunne opnås
enighed i Rådet.
En gruppe lande støtter en ambitiøs revision af Adfærdskodeksgruppens mandat,
som udvider mandatets anvendelsesområde og giver Adfærdskodeksgruppen mu-
lighed for at undersøge generelle skatteordninger. Denne gruppe af lande støtter
ligeledes, at Kommissionens rolle på de løbende arbejdsgruppemøder formaliseres,
og at Kommissionen formelt får øgede kompetencer og fx kan anmode EU-lande
om oplysninger.
En anden gruppe af lande er omvendt skeptiske og udtrykker forbehold over for
muligheden for, at Adfærdskodeksgruppen også skal kunne undersøge generelle
skatteordninger, herunder med henvisning til øgede administrative byrder. Denne
gruppe af lande har ligeledes italesat, at en formel styrkelse af Kommissionens rolle
og kompetence i arbejdet med adfærdskodekset er modstridende med Gruppens
gældende, ikke juridisk bindende procedurer.
Der drøftes på den baggrund et forslag, som søger at finde en balance mellem de
to landegrupperinger, og som indebærer, at Adfærdskodeksgruppen får mulighed
for at undersøge generelle skatteordninger, som er indført eller ændret fra og med
1. januar 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Det er en dansk prioritet at sikre en ambitiøs international indsats til bekæmpelse
af skattely, skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning. Adfærdskodeksgrup-
pens arbejde er et vigtigt led i denne indsats.
Regeringen har derfor arbejdet for en ambitiøs revision af Adfærdskodeksgruppens
mandat, således at Adfærdskodeksgruppens muligheder for at bekæmpe skadelige
skatteordninger styrkes mest muligt.
Fra dansk side finder man det derfor positivt, at kompromisforslaget til en revision
af Adfærdskodeksgruppen mandat indebærer, at mandatet udbredes til at omfatte
generelle skatteordninger. Regeringen har arbejdet for, at mandatet også omfatter
alle generelle skatteordninger, uanset hvornår de er indført eller ændret.
Den samlede vurdering er dog, at kompromisforslaget, som indebærer, at Adfærds-
kodeksgruppen får mulighed for at undersøge generelle skatteordninger, som er
indført eller ændret
fra og med
1. januar 2020, er en klar forbedring sammenlignet
med det gældende mandat. Den umiddelbare vurdering er således, at en lang række
gældende, generelle skatteordninger ventes revideret ifm. EU-implementering af
OECD-aftalen af 8. oktober 2021, og at disse ordninger således vil kunne undersø-
ges.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 25 af 25
Regeringen
lægger stor vægt på arbejdet med EU’s fælles sortliste over skattely uden
for EU og støtter, at Adfærdskodeksgruppen formelt kobles til sortlisten over skat-
tely, som skal være et værktøj, der er så effektivt som muligt til at sikre bedre efter-
levelse af internationale skattestandarder og bedre praksis på skatteområdet også
uden for EU. En styrkelse af mandatet og en formel kobling til sortlisten kan bi-
drage positivt til arbejdet med sortlisten.
Regeringen kan støtte en revision af Adfærdskodeksgruppens mandat på linje med
det aktuelle kompromis, og regeringen lægger vægt på et fremadrettet arbejde i ad-
færdskodeksgruppen, som er i overensstemmelse med regeringens ambitiøse tilgang
til bekæmpelse af skatteunddragelse og -undgåelse i og uden for EU.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusioner om det videre arbejde på skatteområdet blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg 26. november 2020 forud for ECOFIN 1. december 2020. Der
henvises til samlenotat om Rådskonklusionerne oversendt 18. november 2020.