Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2480903_0001.png
Rapport fra
ekspertgruppe om
værdiansættelse ved
generationsskifte
Rapport
17. november 2021
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0002.png
Indhold
1. Sammenfatning ............................................................................................................................................................................. 3
1.1 Ekspertgruppens opgave ................................................................................................................................................................. 3
1.2 De nuværende cirkulærer ................................................................................................................................................................ 4
1.3 Anbefalinger ............................................................................................................................................................................................ 5
1.4 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 1 ...................................................................................................... 8
1.5 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 1 .......................................... 10
2. Kommissorium ........................................................................................................................................................................... 11
2.1 Kommissorium ................................................................................................................................................................................... 11
2.2 Afgrænsning til andre områder af skattelovgivningen.................................................................................................... 14
2.3 Ekspertgruppens sammensætning.......................................................................................................................................... 15
2.4 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 2 ................................................................................................... 16
2.5 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 2 .......................................... 16
3. Beskatning ved generationsskifte ........................................................................................................................................ 18
3.1 Beskatning ved generationsskifte ............................................................................................................................................. 18
3.2 Beskatning af arv i andre lande .................................................................................................................................................. 22
3.3 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 3 ................................................................................................... 23
3.4 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 3 .......................................... 23
4. Værdiansættelse af virksomheder ....................................................................................................................................... 24
4.1 Værdiansættelse af virksomheder generelt ........................................................................................................................ 24
4.2 Den skattemæssige værdiansættelse .................................................................................................................................... 26
4.3 Aktie- og goodwillcirkulærerne................................................................................................................................................... 29
4.4 Skattestyrelsens værdiansættelsesvejledning ................................................................................................................... 31
4.5 Sager om bo- og gaveafgift af unoterede virksomheder hos Skattestyrelsen................................................... 34
4.6 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 4 ................................................................................................... 36
4.7 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 4 .......................................... 37
Bilag 4.1 .......................................................................................................................................................................................................... 39
5. Model for nye skematiske regler ........................................................................................................................................... 41
5.1 Hvor retvisende er de nuværende aktie- og goodwillcirkulærer? ............................................................................ 42
5.2 Udfordringer ved de nuværende cirkulærer ........................................................................................................................ 46
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0003.png
5.3 Mulige justeringer af de nuværende cirkulærer ................................................................................................................. 47
5.4 Evaluering af forslag til justering af de nuværende cirkulærer ................................................................................... 52
5.5 Provenuvurdering af ekspertgruppens forslag................................................................................................................... 54
5.6 Tilbageførsel af merprovenu ....................................................................................................................................................... 55
5.7 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 5 ................................................................................................... 57
5.8 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 5 .......................................... 58
Bilag 5.1 Uddybning af provenuvurdering .................................................................................................................................... 60
6. Øget forudberegnelighed om værdiansættelse ............................................................................................................... 64
6.1 Evaluering af muligheden for retskrav på skematisk model ....................................................................................... 64
6.2 Forudberegnelighed ved styrket vejledning ........................................................................................................................ 66
6.3 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 6 ................................................................................................... 68
6.4 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 6 .......................................... 69
7. Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser ................................................................................ 70
7.1 Betydningen af familieejede virksomheder i Danmark .................................................................................................. 70
7.2 Beskatningens betydning for valg af ejerform .................................................................................................................... 71
7.3 Samfundsøkonomiske konsekvenser af generationsskifte inden for familien.................................................. 73
7.4 Erhvervsøkonomiske konsekvenser af betaling af bo- og gaveafgift ved generationsskifte...................... 76
7.5 Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser af ekspertgruppens anbefalinger ................................ 77
7.6 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 7 ................................................................................................... 78
7.7 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 7 .......................................... 79
8. Ekspertgruppens anbefalinger .............................................................................................................................................. 80
8.1 Anbefalinger til nye skematiske regler.................................................................................................................................... 80
8.2 Anbefaling i forhold til tilbageførsel af provenu ................................................................................................................. 81
8.3 Anbefaling om øget forudberegnelighed gennem bedre vejledning ..................................................................... 82
8.4 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 8 ................................................................................................... 83
8.5 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 8 .......................................... 88
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0004.png
1. Sammenfatning
1.1 Ekspertgruppens opgave
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0005.png
1.2
De nuværende cirkulærer
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0006.png
Tabel 1.1 Afvigelse mellem de nuværende cirkulærer og handelsværdien
Faktiske handler med europæi-
ske unoterede virksomheder
Vægtet gennemsnit
Uvægtet gennemsnit
Median
PM20 (afvigelse mindre end +/- 20 pct.)
- 67 pct.
- 45 pct.
- 63 pct.
10 pct.
Gavesager (tredje-
mandshandler)
- 67 pct.
- 32 pct.
- 50 pct.
19 pct.
Anm.: Sammenligningerne er baseret på data for hhv. 213 faktiske handler med europæiske unoterede virksomheder og 31
gaveanmeldelser modtaget af Skattestyrelsen i perioden fra 1. juli 2018 til 5. september 2019, hvor værdiansættelsen er
fastlagt ud fra tredjemandshandler med kapitalandele i de konkrete selskaber. Tabellen gengiver rapportens tabel 5.1 og
5.2, hvor resultaterne er uddybet.
Kilde: Skatteministeriet på baggrund af Bureau van Dijks databaser Zephyr og Amadeus.
1.3 Anbefalinger
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0007.png
Tabel 1.2 Afvigelse mellem de justerede cirkulærer og handelsværdien
Faktiske handler med europæi-
ske unoterede virksomheder
Vægtet gennemsnit
Uvægtet gennemsnit
Median
PM20 (afvigelse mindre end +/- 20 pct.)
- 59 pct.
- 28 pct.
- 55 pct.
15 pct.
Gavesager (tredje-
mandshandler)
- 42 pct.
5 pct.
- 21 pct.
26 pct.
Anm.: Sammenligningerne er baseret på data for hhv. 213 faktiske handler med europæiske unoterede virksomheder og 31
gaveanmeldelser modtaget af Skattestyrelsen i perioden fra 1. juli 2018 til 5. september 2019, hvor værdiansættelsen er
fastlagt ud fra tredjemandshandler med kapitalandele i de konkrete selskaber. Tabellen gengiver rapportens tabel 5.6 og
5.7, hvor resultaterne er uddybet.
Kilde: Skatteministeriet på baggrund af Bureau van Dijks databaser Zephyr og Amadeus.
6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0008.png
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0009.png
Boks 1.1. Ekspertgruppens flertals anbefalinger
1. Forbedrede skematiske regler
Ekspertgruppens flertal anbefaler to justeringer af de skematiske regler for værdiansættelse i de
nuværende cirkulærer. Det sker for at gøre værdiansættelsen ifølge de skematiske regler mere
retvisende i forhold til virksomhedernes handelsværdi og derved øge deres anvendelighed:
1.1
Vejledning i forhold til fastsættelse af levetiden på goodwill på baggrund af virksomhe-
dens omsætningsvækst og afkast på investeret kapital i de seneste år.
1.2
Henfaldsraten på goodwill fjernes, så afkastet af virksomhedens goodwill i kke reduce-
res lineært over den forudsatte levetid. Dette vurderes at bringe de skønnede værdier
af virksomhederne tættere på handelsværdien.
2. Tilbageførsel af provenu
Ekspertgruppen vurderer, at den simpleste måde at tilbageføre merprovenuet er, at virksom he-
dens værdi skal nedskrives med 30 pct. af virksomhedens skønnede goodwill og andre immateri-
elle aktiver ved beregning af bo- og gaveafgift ved generationsskifte af erhvervsvirksomhed. Ned-
slaget gives alene ved beregning af bo- og gaveafgift og vedrører dermed ikke skattemæssige
værdiansættelser i andre situationer.
Nedslaget vurderes at modsvare det skønnede merprovenu på ca. 300 mio. kr. som følge af de
anbefalede justeringer ovenfor.
Ekspertgruppen bemærker, at der også findes andre muligheder for at tilbageføre merprovenuet,
fx et bundfradrag eller en forhøjelse af passivposten ved succession.
Det understreges, at anbefaling 1 og 2 skal ses i sammenhæng.
3. Øget forudberegnelighed
Ekspertgruppens flertal anbefaler, at det i cirkulærerne anføres, at de som udgangspunkt kan for-
ventes at kunne anvendes i bo- og gaveafgiftssager.
Ved generationsskifte af eksempelvis store selskaber med over 250 ansatte, en omsætning over
313 mio. kr. og en balancesum over 156 mio. kr. (regnskabsklasse C (store)*), elle r virksomheder,
som i de foregående år har haft en høj vækst og/eller højt afkast af den investerede kapital, må
skatteyder forvente at skulle efterprøve værdien beregnet ved cirkulærerne ved hjælp af en anden
metode, fx multipelanalyse eller Discounted Cash Flow (DCF).
Ekspertgruppen bemærker, at det er op til Skattestyrelsen at godtgøre, hvis cirkulærerne ikke kan
anvendes i konkrete tilfælde.
* For at være omfattet af regnskabsklasse C (store) skal to af de tre kriterier være opfyldt i to på hinanden
følgende regnskabsperioder.
1.4 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 1
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0010.png
Boks 1.2. Michael Serups anbefalinger
1. Forbedrede skematiske regler
Michael Serup anbefaler, at der gennemføres følgende justeringer af de gældende cirkulærer, for-
udsat at dette sker i sammenhæng med indførelsen af et retskrav på anvendelse af cirkulærerne:
(i)
Der indføres en skematisk kapitaliseringstabel, der kan sikre en mere retvisende kapitali-
sering for den enkelte virksomhed, jf. forslaget i kapitel 5.3.
Beregningen af virksomhedens normaliserede indtjening forfines ved at anvende den
geometrisk gennemsnitlige vækst for de seneste fem år til at til at projicere den fremti-
dige indtjening i en budgetperiode på syv år. Som efter det gældende goodwillcirkulære
skal den beregnede indtjening kunne korrigeres for eventuelle ekstraordinære forhold.
Indtjeningsfradraget for forrentning af virksomhedens materielle aktiver øges, så det
svarer til kapitaliseringsrenten på goodwill.
(ii)
(iii)
Michael Serup anbefaler, at der efter implementering af de justerede cirkulærer tilrettelægges et
opfølgningsarbejde med den målrettede og bundne opgave at forfine skematikken, så værdian-
sættelse efter skematiske værdier bliver endnu mere robust, fx så der ved kapitaliseringen foreta-
ges et faktortillæg/-fradrag baseret på kapitalintensitet i virksomheden for at sikre differentiering
mellem virksomheder med forskellige kapitalstrukturer.
2. Retskrav
Michael Serup anbefaler, at der indføres et retskrav på at anvende de justerede cirkulærer for virk-
somheder, hvor den faktiske handelsværdi ikke er kendt, og som har mindst fem års regnskabshi-
storik.
3. Evaluering af provenueffekt mv.
Michael Serup finder, at provenuberegningerne er for usikre til at anbefale modeller til tilbageførsel
af merprovenu. I stedet bør provenueffekten af de anbefalede ændringer evalueres fx efter tre år.
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0011.png
1.5 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 1
4
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0012.png
2. Kommissorium
2.1 Kommissorium
2.1.1 Ekspertgruppens kommissorium
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0013.png
2.1.2 Ekspertgruppens bemærkninger til kommissoriet
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0014.png
13
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0015.png
2.2
Afgrænsning til andre områder af skattelovgivningen
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0016.png
2.3 Ekspertgruppens sammensætning
15
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0017.png
2.4 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 2
2.5 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 2
16
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0018.png
17
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0019.png
3. Beskatning ved generationsskifte
3.1 Beskatning ved generationsskifte
18
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0020.png
3.1.1 Henstand og bindende svar
19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0021.png
3.1.2 Succession og udskydelse af beskatning
20
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0022.png
3.1.3 Eksempel på beskatning ved generationsskifte
Boks 3.1 Eksempler på beskatning ved generationsskifte
En virksomheds regnskabsmæssige egenkapital udgør ved generationsskiftet 100 mio. kr., hvilket
også antages at svare til handelsværdien af virksomheden. I praksis vil handelsværdien dog ofte
væsentligt overstige den regnskabsmæssige egenkapital. Det er endvidere lagt til grund, at virksom-
hedsejeren før generationsskiftet foretager en udlodning, som fuldt ud modsvarer den beskatning,
som udløses i forbindelse med generationsskiftet, inkl. den gaveafgift, som modtageren skal be-
tale.
1)
I eksemplerne ses alene på størrelsen af beskatningen, og hvornår den skal betales.
I
eksempel 1
overdrages virksomheden som gave
uden
skattemæssig succession. Det indebærer, at
stifteren skal betale aktieindkomstskat på 42 pct. af avancen på 100 mio. kr., da denne betragtes
som realiseret i forbindelse med overdragelsen. Den resterende del af virksomheden overdrages til
en nærtstående, hvilket udløser en gavebeskatning på 15 pct. Det forekommer sjældent, at der
overdrages virksomheder uden brug af succession mellem nærtstående familiemedlemmer, da det
belaster virksomhedens soliditet, hvis skattebetalingerne finansieres af virksomhedens egenkapital.
Det kan dog være relevant, hvis modtageren ikke ønsker at fortsætte driften af virksomheden og
inden for en kortere periode planlægger at afstå den til eksterne. Beskatningen (50,7 pct.) ville være
tilnærmelsesvis den samme, hvis stifteren i stedet solgte virksomheden (aktierne) direkte til eks-
terne købere og derefter overdragede den resterende formue fra salget (pengetanken). Det bemær-
kes, at de gældende regler ikke tillader succession til erhververe uden for Danmark.
I
eksempel 2
overdrages virksomheden til næste generation som gave
med
skattemæssig succes-
sion. Bemærk, at der her typisk vil være tale om en pengetank og ikke egentlige erhvervsvirksomhe-
der, hvor reglerne om skattemæssig succession ikke kan anvendes. Ved overdragelsen udløses en
gavebeskatning på 15 pct. Desuden vil udlodningen fra virksomheden til finansiering af gavebeskat-
ningen udløse avancebeskatning på 42 pct. Endelig er indregnet et nedslag i gavebeskatningen på
22 pct. i form af en passivpost for den udskudte aktieindkomstskat (af stifterens avance), som mod-
tageren overtager. I dette eksempel reduceres den samlede beskatning på tidspunktet for overdra-
gelsen til 16,8 mio. kr. Desuden påhviler der modtageren en latent skat på 34,9 mio. kr., der vil skulle
betales, hvis virksomheden på et tidspunkt sælges uden succession.
21
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0023.png
Mio. kr.
Aktieindkomstskat hos sælger
Egenkapital
før
overdragelse
Aktieindkomstskat for stifteren
Egenkapital
efter
overdragelse
Gavebeskatning hos modtager
Passivpost ved succession
Afgiftsgrundlag
Gaveafgift hos modtager (ny ejer)
Samlet beskatning ved overdragelse
Udskudt skat (fremtidig aktieindkomstskat
hos ny ejer)
Uden succession
(Eksempel 1)
100
42
2)
50,4
Med succession
(Eksempel 2)
100
7,1
2)
83,0
0,0
50,4
7,6
49,6
0,0
18,3
64,7
9,7
16,8
34,9
Anm.:
1)
Det bemærkes, at stifteren kan afregne denne gaveafgift på vegne af modtageren, uden at denne skattebetaling i
sig selv betragtes som en skattepligtig gave, jf. boafgiftslovens § 25.
2)
Det er lagt til grund, at virksomhedsejeren før generationsskiftet foretager en udlodning, som fuldt ud modsvarer den be-
skatning, som udløses ifm. generationsskiftet (dvs. aktieindkomstskat af selve udlodningen og evt. avancen (eksempel 1)
hos sælger og dernæst gaveafgift hos modtageren af det resterende beløb. I eksempel 1 og 2 forudsættes udlodningen
således at udgøre hhv. 49,6 og 16,8 mio. kr. i alt.
3.2 Beskatning af arv i andre lande
3.2.1 Lempelig beskatning af familieejede virksomheder i andre lande
22
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0024.png
(
)
3.3 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 3
3.4 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 3
23
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0025.png
4. Værdiansættelse af virksomheder
4.1 Værdiansættelse af virksomheder generelt
4.1.1 Handelsværdi af en virksomhed og værdi af aktierne i en virksomhed
24
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0026.png
4.1.2 Handelsværdi vs. bogført/regnskabsmæssig værdi
4.1.3 Handelsværdi vs. stand alone-værdi
25
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0027.png
4.2 Den skattemæssige værdiansættelse
4.2.1 Fastsættelse af en skønsmæssig handelsværdi
26
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0028.png
27
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0029.png
28
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0030.png
4.3 Aktie- og goodwillcirkulærerne
4.3.1 Aktiecirkulæret
Boks 4.1 Værdiansættelsesmetoden i aktiecirkulæret
Ifølge den såkaldte hjælperegel i aktiecirkulæret kan opgørelsen af handelsværdien foretages på
grundlag af selskabets indre værdi ifølge seneste aflagte årsregnskab, hvor følgende regnskabs-
mæssige poster dog korrigeres:
Associerede selskaber:
Beholdninger af unoterede aktier/anparter i associerede selskaber og i til-
knyttede virksomheder medtages til værdien opgjort efter hjælpereglen, når handelsværdien i øvrigt
er ukendt.
Udskudt skat:
Beregnet udskudt skat (netto) medtages og reguleres under hensyntagen til oven-
nævnte korrektioner. Negativ udskudt skat kan medtages, dog kun til en værdi under pari.
Goodwill og andre immaterielle aktiver:
Aktiecirkulæret opstiller ikke retningslinjer for opgørelsen af
goodwill og andre immaterielle aktiver. I stedet henvises i cirkulæret til de retningslinjer, der fremgår
af goodwillcirkulæret, se afsnit 4.3.2.
Fast ejendom:
Den regnskabsmæssige post for ejendomme erstattes med den seneste kendte of-
fentlige ejendomsvurdering med eventuel korrektion for ombygningsudgifte r.
14
De enkelte korrektioner kan fraviges, hvis de vurderes ikke at give et retvisende billede af handels-
værdien.
4.3.2 Goodwillcirkulæret
29
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0031.png
Boks 4.2 Værdiansættelsesmetoden i goodwillcirkulæret
Grundlaget for beregningen af værdien af goodwill er de regnskabsmæssige resultater før skat for
de seneste tre regnskabsår opgjort efter reglerne i årsregnskabsloven. Resultatet korrigeres for for-
skellige forhold, herunder ikke-udgiftsført løn til medhjælpende ægtefælle, finansielle indtægter og
udgifter, afskrivninger på tilkøbt goodwill samt eventuelle ekstraordinære poster.
Det korrigerede resultat for tredjeseneste regnskabsår ganges med 1, det korrige rede resultat for
næst seneste regnskabsår ganges med 2, og det korrigerede resultat for seneste regnskabsår gan-
ges med 3. Herefter divideres med 6, hvorved en vægtet gennemsnitsindtjening fremkommer. Det
vægtede gennemsnit afspejler, at det nyeste regnskab generelt anses for mere retvisende for virk-
somhedens aktuelle indtjening end de tidligere års regnskaber.
Hvis der har været en konstant resultatmæssig udvikling (positiv/negativ) inden for de tre år, der
danner udgangspunkt for beregningen, beregnes der et tillæg/fradrag for udviklingstendens. Bereg-
ningen af udviklingstendens tager udgangspunkt i den resultatmæssige udvikling, der har været fra
det tredjeseneste regnskabsår før overdragelsen til det seneste år før overdragelsen. Det beregnede
tillæg for udviklingstendens tillægges/fratrækkes den vægtede gennemsnitsindtjening.
Ved overdragelse af en personligt ejet virksomhed anses halvdelen af det herefter fremkomne be-
løb for driftsherreløn og fratrækkes. Der fratrækkes dog mindst 250.000 kr. og højst 1.000.000 kr.
som driftsherreløn. Ved overdragelse af en selskabsejet virksomhed foretages der i almindelighed
ikke fradrag for driftsherreløn.
Herefter fratrækkes en forrentning af samtlige aktiver i virksomhedens balanceopgørelse i det sene-
ste regnskabsår forud for overdragelsen, bortset fra driftsfremmede aktiver som fx obligationer og
pantebreve samt bogført værdi af tilkøbt goodwill. Forrentningsprocenten fastsættes til den på over-
dragelsestidspunktet gældende kapitalafkastsats, jf. virksomhedsskattelovens § 9, tillagt 3 pct. For-
rentningssatsen udgør aktuelt 3 pct.
Kapitaliseringsfaktoren udtrykker forholdet mellem det forventede årlige afkast i form af en forrent-
ningsprocent og goodwillens forventede levetid, som er udtryk for hvor mange år , man kan forvente
et afkast på virksomhedens goodwill. Forrentningen fastsættes til den på overdragelsestidspunktet
gældende kapitalafkastsats, jf. virksomhedsskattelovens § 9, tillagt 8 pct. Forrentningen udgør aktu-
elt 8 pct.
30
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0032.png
4.3.3 Praksis om ejendomme
4.4 Skattestyrelsens værdiansættelsesvejledning
31
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0033.png
4.4.1 Indkomstbaseret metode
32
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0034.png
4.4.2 Markedsbaseret metode
33
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0035.png
4.5 Sager om bo- og gaveafgift af unoterede virksomheder hos Skat-
testyrelsen
34
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0036.png
Tabel 4.1 Modtagne og afgjorte sager vedr. bo- og gaveafgift af unoterede selskaber
Modtagne sager vedr. bo- og gaveafgift af unoterede selskaber
Igangværende*
Fejloprettet eller frasorteret**
Afgjorte sager
Heraf ingen ændring i skatteyders værdiansættelse
Heraf ændring af værdiansættelsen
Heraf anden ændring
717
25
22
670
577 (86 pct.)
54 (8 pct.)
39 (6 pct.)
Anm.: * Igangværende sager er opgjort pr. juli 2020. ** Vedr. fejloprettet eller frasorteret, er 11 sager fejloprettet (ikke gave-
anmeldelse eller vedr. børsnoteret selskab), mens 11 sager er frasorteret, da de vedrørte samme gavegiver på samme
tidspunkt. Frasorteringen sikrer, at sager kun medtages en gang per gavegiver.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 4.2 Ændringer fordelt efter metode og karakteristika
I alt
Skattestyrelsens ændringer fordelt på metode, an-
tal
Heraf enighed med skatteyder om metodevalg
Heraf uenighed med skatteyder om metodevalg
Årlig vækstrate i selskaberne, pct.
Skattestyrelsens forhøjelse, uvægtet gns. pct
Skattestyrelsens forhøjelse, vægtet gns. pct
Skattestyrelsens forhøjelse, median pct.
54
33
21
12,6
82,5
30,2
26,5
DCF
17
1
16
14,6
57,7
29,3
55,9
Cirkl.
31
30
1
5,7
107,0
53,7
20,5
Ekstern
handel
6
2
4
10,7
25,9
18,8
26,5
Anm.: Den årlige vækstrate i selskaberne er opgjort som uvægtet gennemsnit af de seneste tre års EBIT i de selskaber,
hvor der er foretaget en ændring af værdiansættelsen. Skattestyrelsens forhøjelse angiver den procentvise ændring af de
værdiansættelser, som selskaberne selv har angivet, og er opgjort for gennemsnittet og medianen for de berørte selskaber.
Det bemærkes, at individuelle sager kan have stor betydning for beregningen af de gennemsnitlige forhøjelser, og at tal-
lene dermed er følsomme ift. perioden for opgørelsen.
Kilde: Skatteministeriet.
35
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0037.png
4.6 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 4
36
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0038.png
4.7 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 4
37
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0039.png
38
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0040.png
Bilag 4.1
Tabel 4.3 Eksempel på værdiansættelsesberegning på baggrund af goodwillcirkulæret
Mellemregnin-
ger og resultat
(mio. kr.)
År 1
350
Trin
Beregnings-
grundlaget
Beskrivelse
Regnskabsmæssigt resultat før
skat for de sidste tre år før over-
dragelsen.
Det regnskabsmæssige resultat
korrigeres for bl.a. finansielle ind-
tægter og udgifter, ikke-udgiftsført
løn til ægtefælle, ekstraordinære
poster og afskrivninger på tilkøbt
goodwill.
I eksemplet antages disse korrek-
tioner samlet at udgøre et fradrag
på 50 mio. kr. årligt.
Regnskabsposter
(mio. kr.)
År 3
150
År 2
250
Regulering af
resultatet
-50
-50
-50
Vægtning
Det korrigerede resultat for tredje-
seneste regnskabsår ganges
med 1, det korrigerede resultat
for næstseneste regnskabsår
ganges med 2, og det korrigerede
resultat for seneste regnskabsår
ganges med 3. Herefter divideres
med 6. Vægtningen afspejler, at
det nyeste regnskab er mere ret-
visende for virksomhedens aktu-
elle indtjening end de tidligere
års.
Forskellen mellem det korrige-
rede resultat for seneste år
og tredjeseneste år divideres
med 2. Det beregnede tillæg/fra-
drag for udviklingstendens tillæg-
ges/fratrækkes den vægtede gen-
nemsnitsindtjening.
50 pct. fratrækkes, dog min.
250.000 kr./max. 1.000.000 kr.
(dog ikke ved selskabsejede virk-
somheder).
Sættes i eksemplet simplifice-
rende til 0.
100x1
200x2
300x3
1.400/6=
234
Udviklings-
tendens
(300-100)/2=
100
Driftsherreløn
0
Forrentning
af aktiverne
Der fratrækkes en forrentning af
samtlige driftsaktiver (eksklusiv
tilkøbt goodwill mv.) i virksomhe-
dens seneste balance (i eksem-
plet 1.000). Forrentningsprocen-
ten er fastsat til den på overdra-
gelsestidspunktet gældende kapi-
talafkastsats, jf. virksomhedsskat-
telovens § 9, tillagt 3 pct. Forrent-
ningsprocenten udgør aktuelt 3
pct.
.
3 pct.*1.000=
30
234+100-0-30=
304
Årlig merind-
tjening
39
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0041.png
Kapitalisering
Kapitaliseringsfaktoren udtrykker
forholdet mellem det forventede
årlige afkast i form af en forrent-
ningsprocent og goodwillens for-
ventede levetid som udtryk for, i
hvor mange år man kan forvente
et afkast på goodwillen. Forrent-
ningen fastsættes til den på over-
dragelsestidspunktet gældende
kapitalafkastsats, jf. virksomheds-
skattelovens § 9, tillagt 8 pct. For-
rentningen udgør aktuelt 8 pct.
Levetiden i eksemplet sættes til 7
år.
2,83
(ved levetid på
7 år og forrent-
ning på 8 pct.)
Værdiansæt-
telse af
goodwill
2,83*304=
860
40
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0042.png
5. Model for nye skematiske regler
41
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0043.png
5.1 Hvor retvisende er de nuværende aktie- og goodwillcirkulærer?
5.1.1 Evaluering af aktie- og goodwillcirkulærerne i forhold til faktiske handler
42
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0044.png
Boks 5.1 Statistiske mål til at evaluere beregnede værdier ud fra skematiske regler
Kapitlets evalueringer af de beregnede værdier ifølge de nuværende aktie- og goodwillcirkulærer
og mulige justeringer heraf indeholder forskellige mål for afvigelserne mellem de beregnede vær-
dier ifølge de nuværende aktie- og goodwillcirkulærer og fx de faktiske handelspriser, fx som vist i
tabel 5.1.
Vægtet gennemsnit: Afvigelsen beregnes for hver enkelt virksomhed. Herefter vægtes afvigelsen med
værdien af virksomheden. Det er således summen af de inkluderede selskaber (fx handlede værdier) i
forhold til summen af værdierne beregnet ud fra nuværende aktie- og goodwillcirkulærer. I praksis betyder
det altså, at en stor afvigelse i kroner og øre har større betydning for det vægtede gennemsnit end en lille
afvigelse. Det vægtede gennemsnit er relevant i forhold til at vurdere provenuvirkningen ved justeringer af
de skematiske regler. Derimod er det vægtede gennemsnit mindre relevant i forhold til at vurdere ændrin-
gen i værdiansættelsen for den almindelige virksomhed, da effekten af få store ændringer i værdiansættel-
sen kan have betydelig indvirkning på det vægtede gennemsnit.
Uvægtet gennemsnit: Afvigelsen beregnes for hver enkelt virksomhed. Herefter tages et simpelt gennem-
snit af de beregnede afvigelser for alle virksomheder. Hermed får hver enkelt virksomhed lige stor vægt i
den beregnede afvigelse, dvs. en afvigelse på 10 pct. betyder lige meget for det uvægtede gennemsnit,
uagtet om det er en afvigelse på 1 mio. kr. for en virksomhed, der er er 10 mio. kr. værd, eller om det er en
afvigelse på 100 mio. kr. for en virksomhed, der er 1 mia. kr. værd. Det uvægtede gennemsnit giver et bil-
lede af, hvordan den almindelige virksomhed vil blive påvirket af ændringer i værdiansættelsen ifølge ak-
tie- og goodwillcirkulærerne. Meget store relative afvigelser kan dog stadig sløre billede, da antallet af ob-
servationer i evalueringen er begrænset.
Median: Angiver afvigelsen mellem den beregnede værdi ifølge aktie- og goodwillcirkulærerne og fx den
faktiske handelspris for den ”midterste” virksomhed, hvor man har listet virksomhederne
efter stigende
størrelse for deres beregnede afvigelse. Medianen er dermed modsat gennemsnittet stabil over for eks-
treme afvigelser, men siger dermed ikke noget om, hvor store ændringerne i værdiansættelsen kan blive i
enkelte tilfælde, og altså ikke noget om effekten for de mere atypiske virksomheder.
Afvigelse mindre end +/- 20 pct.
(”PM20”): Angiver andelen af virksomheder i datasættet, hvor afvigelsen
mellem fx beregnet værdi ifølge nuværende aktie- og goodwillcirkulærer og faktiske handelspriser befin-
der sig i intervallet mellem -20 og +20 pct. Målet kan dermed siges at være udtryk for andelen af virksom-
heder, hvor afvigelsen ligger inden for en ”rimelig” skønsmæssig usikkerhed. Målet siger således noget om,
hvor ofte de skematiske regler rammer relativt tæt på den faktiske handelsværdi og dermed om niveauet
for usikkerheden på de skematiske regler
43
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0045.png
Tabel 5.1. Afvigelse for beregnede cirkulære-værdier fra faktiske handelsværdier
Afvigelse
Vægtet gennemsnit
Uvægtet gennemsnit
Median
PM20 (afvigelse mindre end +/- 20 pct.)
- 67 pct.
- 45 pct.
- 63 pct.
10 pct.
Anm.: Sammenligningen er baseret på transaktionsdata for 213 faktiske handler.
Kilde: Skatteministeriet på baggrund af Bureau van Dijks databaser Zephyr og Amadeus.
44
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0046.png
5.1.2 Evaluering af aktie- og goodwillcirkulærerne i forhold til konkrete generationsskiftesager
45
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0047.png
Tabel 5.2. Afvigelse af beregnede cirkulære-værdier fra værdi ifølge tredjemandshandel
Tredjemandshandler
(gavesager)
Antal selskaber
Vægtet gennemsnit
Uvægtet gennemsnit
Median
PM20 (afvigelse mindre end +/- 20 pct.)
31
-67 pct.
-32 pct.
-50 pct.
19 pct.
Anm.: Beregningerne er baseret på modtagne generationsskiftesager til Skattestyrelsen fra 1. juli 2018 til 5. september
2019. Aktie- og goodwillcirkulærer-beregningen er foretaget under standardiserede forudsætninger ift. den forudsatte leve-
tid på goodwill mv.
Kilde: Skatteministeriet.
5.2 Udfordringer ved de nuværende cirkulærer
5.2.1 Forventninger til virksomhedens fremtidige indtjening
5.2.2 Gennemsnitlig indtjening og udviklingstendens
46
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0048.png
5.2.3 Levetid på goodwill
5.2.4 Standardiseret afkastkrav (forrentningsprocent)
5.2.5 Kapitalintensitet
5.3 Mulige justeringer af de nuværende cirkulærer
47
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0049.png
Tabel 5.3 Metodeovervejelser, der ikke har givet anledning til justeringer
Justering
Ændring af forrentning
på materielle aktiver
Beskrivelse
Ved en forhøjelse af forrentningssatsen på materielle aktiver vil en
større del af virksomhedens indtjening være kapitalomkostning for virk-
somhedens materielle aktiver. Rest til forrentning af goodwill vil der-
med, alt andet lige, blive mindre. Denne ændring vil dermed isoleret
føre til lavere goodwillværdier.
Effekten vil være størst på de kapitalintensive virksomheder, hvorfor
en del af skævvridningen i værdiansættelser efter de nuværende cirku-
lærer potentielt mindskes. Dette vil dog også føre til lavere værdian-
sættelser generelt.
Ændring i kapitalise-
ringsfaktoren til forrent-
ning af goodwill
Det er undersøgt, om en forrentning på 8 pct. (det nuværende niveau)
afspejler en tilnærmelsesvis korrekt forrentning på goodwill. Ved at
nedsætte forrentningssatsen hæves kapitaliseringsfaktoren og dermed
beregningen for goodwillværdien.
Tillæg for lav kapitalin-
tensitet
Det er konstateret, at den nuværende beregningsmodel i særlig grad
undervurderer virksomheder med lav kapitalintensitet
31
På den baggrund har ekspertgruppen overvejet en justering til den nu-
værende model for virksomheder med lav kapitalintensitet.
Opstilling af alternative
skematiske modeller
Der er i ekspertgruppen blevet drøftet alternative skematiske bereg-
ningsmodeller, der kunne være mere dynamiske på tværs af virksom-
hedstyper, brancher og markedsudsigter.
Forskellige metoder for fastsættelse af driftsindtjeningen, kapitalisering
mv. har været overvejet.
Overvejelse om brug af
markedsmultipler
Ekspertgruppen har overvejet mulighederne for at anvende generiske
grupper af multiple som alternativ til en skematisk model. Ulempen er
dog, at en sådan model kun i begrænset omfang vil medtage virksom-
hedsspecifikke forhold for den virksomhed der generationsskiftes.
48
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0050.png
5.3.1 Vejledning i forhold til fastsættelse af levetiden på goodwill
Boks 5.2. Levetiden i nuværende beregningsmodel for goodwill
Den nuværende beregningsmodel for goodwill har afsæt i en rapport, der i år 2000 blev udarbej-
det af en arbejdsgruppe under Told- og Skattestyrelsen for at opdatere den daværende bereg-
ningsmodel
*
. De væsentligste ændringer i den nuværende beregningsmodel for goodwill i forhold
til den tidligere model var, at der blev mulighed for en mere dynamisk beregning a f kapitaliserings-
faktoren. Hertil blev der indregnet en værdi for en eventuel konstant udviklingstendens. I tidligere
beregninger blev kapitaliseringen konsekvent sat til en faktor på 6.
I år 2000 kom arbejdsgruppen frem til, at modellen ofte overvurdered e værdien af goodwill, hvor-
for der blev lavet en lempeligere ansættelse af kapitaliseringsfaktoren. Herefter blev faktoren be-
regnet efter en formel med en indbygget henfaldsrate over den estimerede levetid af selskabets
goodwill. Renteniveauet er i dag markant lavere end i år 2000 og tidligere. Man skal derfor være
påpasselig med at sammenligne kapitaliseringsfaktoren ukritisk over tid.
Det var hensigten med opdateringen i 2000, at der skulle være en mere dynamisk ansættelse af
kapitaliseringsfaktoren end før 2000. Denne dynamik synes dog ikke at være kommet til at fun-
gere som arbejdsgruppen ønskede. Typisk anvendes en levetid på goodwill således i et snævert
interval på 5-7 år.
Vejledningen i det nuværende goodwillcirkulære begrænser sig til nedenstående eksempler på
omstændigheder, som kan påvirke levetiden af goodwill:
Type og kompleksitet af virksomhedens produkter og/eller tjenesteydelser
Produktion/forhandling af et indarbejdet og anerkendt varemærke må antages at have en
forlængende effekt på goodwillens levetid
Hvis køber i løbet af kort tid ved etablering af en helt ny virksomhed kan opbygge en tilsva-
rende goodwill, som den, der er knyttet til den aktuelle virksomhed, må goodwill antages at
have en forholdsvis kort levetid.
Cirkulæret indeholder således ikke vejledning i forhold til hvilke konkrete levetider, som kan tæn-
kes relevante for forskellige virksomheder.
Anm.: *Told og Skattestyrelsen -
Rapport om ændring af den vejledende beregningsregel for goodwill,
marts 2000.
49
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0051.png
Tabel 5.4. Foreslået vejledende levetidstabel for goodwill
Omsætningsvækst
Pct.
0
0-2
2-4
4-6
6-8
8-10
Afkast på
investeret
kapital
10-12
12-14
14-16
16-18
18-20
20-22
22-24
24-26
26-28
28+
0
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
0-4
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
4-8
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
8-12
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
12-16
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
16-20
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
20-24
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
24-28
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
28+
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Anm.: Levetiden er angivet i år. Omsætningsvæksten er annualiseret og opgøres på baggrund af de tre seneste regn-
skabsår. Afkastet på den investerede kapital opgøres som et simpelt gennemsnit over de seneste tre regnskabsår.
50
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0052.png
5.3.2 Henfaldsraten på goodwill
51
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0053.png
Tabel 5.5. Kapitaliseringsfaktor med og uden henfald
Kapitaliseringsfaktor uden henfald Kapitaliseringsfaktor med henfald
(m. 8 pct. rente)
(m. 8 pct. rente)
0,93
0,46
1,78
5,21
6,71
7,90
9,12
9,82
0,91
2,83
3,78
4,60
5,52
6,12
Levetid
1
2
7
10
13
17
20
Kilde: Skatteministeriet.
5.4 Evaluering af forslag til justering af de nuværende cirkulærer
5.4.1 Evaluering i forhold til europæiske transaktioner
Tabel 5.6. Evaluering af justerede aktie- og goodwillcirkulærer (AGWC) ift. faktiske handler
Justerede AGWC Nuværende AGWC
Antal selskaber
Vægtet gennemsnit
Uvægtet gennemsnit
Median
PM20 (afvigelse mindre end +/- 20 pct.)
213
-59 pct.
-28 pct.
-55 pct.
15 pct.
213
-67 pct.
-45 pct.
-63 pct.
10 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
52
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0054.png
5.4.2 Evaluering i forhold til generationsskiftesager
Tabel 5.7 Afvigelse ml. beregnede justerede aktie- og goodwillcirkulærer-værdier og konkrete
generationsskiftesager, hvor der har været en ekstern transaktion (tredjemandshandel)
Justerede AGWC
Tredjemand
Antal selskaber
Vægtet gennemsnit
Uvægtet gennemsnit
Median
Afvigelse mindre end +/- 20 pct.
31
-42 pct.
5 pct.
-21 pct.
26 pct.
Nuværende AGWC
Tredjemand
31
-67 pct.
-32 pct.
-50 pct.
19 pct.
Anm.: Beregningerne er baseret på modtagne generationsskiftesager til Skattestyrelsen fra 1. juli 2018 til 5. september 2019.
Aktie- og goodwillcirkulærer-beregningen er foretaget under standardiserede forudsætninger ift. den forudsatte levetid på
goodwill mv.
Kilde: Skatteministeriet.
53
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0055.png
5.5 Provenuvurdering af ekspertgruppens forslag
Boks 5.3. De seneste års væsentligste ændringer i beskatningen af genererationsskifter
I februar 2015 ophævende den daværende S-RV-regering reglerne om formueskattekursen. For-
mueskattekursen blev anvendt til værdiansættelse af unoterede aktier ved beregning af bo - og
gaveafgift og indebar ofte en værdiansættelse væsentligt under handelsværdien . Baggrunden for
ophævelsen af formueskattekursen var, at avancebeskatning kunne undgås, hvis fx en gavemod-
tager boede i udlandet. Ophævelsen blev vurderet til at medføre et samlet merprovenu på ca. 0,6
mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. Heraf vedrørte ca. 0,5 mia. kr. en højere værdiansættelse
og 0,1 mia. kr. vedrørte højere avancebeskatning i forhold til arvinger bosat i udlandet.
I 2015 aftalte et flertal i Folketinget under den daværende V-regering en gradvis nedsættelse af
bo- og gavesatsen ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder fra 15 pct. i 2015 til 5 pct. i
2020. Fuldt indfaset blev det vurderet, at satsnedsættelsen ville medføre et årligt mindreprovenu
på ca. 1,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
I 2019 blev det under den nuværende S-regering besluttet, at ovenstående satsnedsættelse
skulle tilbagerulles, således satsen fra 2020 igen var 15 pct. ved overdragelse af erhvervsvirksom-
heder. Det blev vurderet, at tilbagerulningen vil medføre et årligt merprovenu på ca. 1,0 mia. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd.
54
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0056.png
Tabel 5.8 Konsekvensvurdering ved justering af goodwillcirkulæret
Ændring i værdiansættelse:
Ændring (pct.)
25 pct.
Ændring i estimeret skattebase:
Antal virksomhedsoverdragelser
Gns. værdi, mio. kr.
Nuværende base, mio. kr.
Ny base, mio. kr.
Ændring i base, mio. kr.
400
20
8.000
10.000
2.000
Provenuvirkning:
Umiddelbart merprovenu (mio. kr.)
300
Kilde: Skatteministeriet.
5.6 Tilbageførsel af merprovenu
Tabel 5.9 Modeller for tilbageførsel af merprovenu
Type
Generelt nedslag (sats-
nedsættelse)
Omfatter
Alle generationsskifter, uanset værdiansættelsesmetode
Dette svarer til en satsnedsættelse af bo- og gaveafgiften ved
generationsskifte af en erhvervsvirksomhed fra 15 pct. til 13,5
pct.
Nedslag kun til de generationsskifter, hvor der sker skematisk
værdiansættelse.
Alle generationsskifter, uanset værdiansættelsesmetode, får
nedslag i virksomhedens opgjorte værdi af goodwill og øvrige
immaterielle aktiver
Alle generationsskifter, uanset værdiansættelsesmetode, får
nedslag i virksomhedens opgjorte værdi af goodwill og øvrige
immaterielle aktiver på 20 pct. Dertil indføres et yderligere
bundfradrag med 1,5 mio. kr. (skatteværdi 225.000 kr.) for
alle generationsskifter, uanset værdiansættelsesmetode.
Sats
10 pct.
Nedslag ved skematik
20 pct.
Generelt nedslag for
goodwill
Generelt nedslag for
goodwill, inklusiv generel
bundgrænse
30 pct.
20 pct.
55
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0057.png
56
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0058.png
5.7 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 5
57
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0059.png
5.8
Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 5
58
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0060.png
59
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0061.png
Bilag 5.1 Uddybning af provenuvurdering
Generationsskifter af danske erhvervsvirksomheder
Tabel 5.10. Gavesager vedr. unoterede aktier
Gns.
2012-
2018
243
Gns.
2019-
2020
591
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Gavesager,
unoterede aktier 313
195
243
182
239
236
295
742
439
Anm. Opgørelsen er korrigeret, så gavesager vedrørende. samme virksomhed (cvr.-nr.) kun medregnes én gang.
Kilde: Skatteministeriet.
60
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0062.png
Værdier der overdrages ved generationsskifter af danske erhvervsvirksomheder
Tabel 5.11. Virksomheder helt eller delvist overdraget som unoterede aktier i perioden 1. juli
2018 til 5. september 2019
Tredjemands-
handler
44
19.056
433
65
AGWC
Antal
Sum (mio. kr.)
Gennemsnit (mio. kr.)
Median (mio. kr.)
451
35.638
79
20
DCF
24
56.248
2.344
279
Øvrige
21
69.058
3.288
215
I alt
540
180.001
333
27
Anm.: Observationsperioden er 1. juli 2018 til 5. september 2019. Beregningerne i tabellen er alene baseret på oplysninger om
det primære driftsselskab i de tilfælde, hvor der ikke foreligger oplysninger på koncernniveau. Det trækker formentlig i retning af,
at de overdragne værdier i tabellen er lavere end det havde været tilfældet. Øvrige dækker over forskellige metodevalg for vær-
diansættelse i den konkrete sag, fx på baggrund af ejeraftale, valuarvurdering på bygninger og grunde ved ejendomsselskaber
mv.
Kilde: Skatteministeriet.
61
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0063.png
Provenumæssige konsekvenser af de opstillede justeringer af goodwillcirkulæret
Tabel 5.12. Konsekvensvurdering ved justering af goodwillcirkulæret
I alt
Ændring i værdiansættelse:
Ændring (pct.)
Ændring i estimeret base:
Antal virksomhedsoverdragelser
Gns. værdi, mio. kr.
Nuværende base, mio. kr.
Ny base, mio. kr.
Ændring i base, mio. kr.
Provenuvirkning:
Umiddelbart merprovenu (mio. kr.)
300
400
20
8.000
10.000
2.000
25 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Beregning af nedslag ved nedslag i værdi af goodwill og øvrige immaterielle aktiver
62
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0064.png
Tabel 5.13. Nedslag på 30 pct. for værdi af goodwill og øvrige immaterielle aktiver
Aktie- og goodwill-
cirkulærerne
Ændring i værdiansættelse:
Ændring (pct.)
25 pct.
Andre me-
toder
i alt
Ændring i estimeret skattebase før nedslag:
Antal virksomhedsoverdragelser
Gns. værdi, mio. kr.
Nuværende base, mio. kr.
Ny base, mio. kr.
- heraf goodwill
400
20
8.000
10.000
3.300
8.000
8.000
3.200
16.000
18.000
6.500
50
450
Base efter nedslag
Nedslag alle aktiver
Nedslag i goodwill mv.
0,00
ca. 30 pct.
0,00
ca. 30 pct.
Ny base efter nedslag
9.000
7.000
16.000
Tabel 5.14. Beregning af nedslag på 20 pct. for værdi af goodwill og øvrige immaterielle akti-
ver og bundfradrag på 1,5 mio. kr.
Aktie- og goodwill-
cirkulærerne
Ændring i værdiansættelse:
Ændring (pct.)
25 pct.
Andre me-
toder
i alt
Ændring i estimeret skattebase før nedslag:
Antal virksomhedsoverdragelser
Gns. værdi, mio. kr.
Nuværende base, mio. kr.
Bundfradrag, mio. kr.
Basereduktion pga. bundfradrag
400
20
8.000
1,50
600
8.000
1,50
75
16.000
1,50
675
50
450
Ny base, mio. kr.
- heraf goodwill
9.400
3.100
7.925
3.170
15.325
6.270
Base efter nedslag
Nedslag alle aktiver
Nedslag i goodwill mv.
0,00
ca. 20 pct.
0,00
ca. 20 pct.
Ny base efter nedslag
8.750
7.250
16.000
63
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0065.png
6. Øget forudberegnelighed om vær-
diansættelse
6.1 Evaluering af muligheden for retskrav på skematisk model
64
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0066.png
6.1.1 Retskrav og handelsværdi
65
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0067.png
6.1.2 Beskatning ved overdragelse til familiemedlemmer til udlandet
6.2 Forudberegnelighed ved styrket vejledning
66
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0068.png
6.2.1 Vejledning om anvendelse af cirkulærerne
67
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0069.png
Tabel 6.1 Oversigt over styrket vejledning
Virksomhedstype
Små og mellemstore virksomheder uden goodwill med lang levetid
To af følgende tre kriterier er opfyldt i to på hinanden følgende år:
- Under 250 ansatte
- Omsætning under 313 mio. kr.
- Balancesum under 156 mio. kr.
Desuden er:
- Forventet levetid på goodwill under 15 år i levetidstabellen
- Skattemyndighederne vil dog
altid kunne bede om evt. sup-
plerende oplysninger, hvis de
vurderer, at der er behov for at
efterprøve værdien ved brug af
andre værdiansættelsesmeto-
der.
Store virksomheder eller goodwill med lang levetid
- Den skematiske værdian-
sætte må forventes at skulle ef-
terprøves vha. en anden me-
tode, fx multipelanalyse eller
DCF.
Værdiansættelse
- Der vil som udgangspunkt
kunne anvendes de skematiske
regler.
6.3 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 6
68
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0070.png
6.4
Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 6
69
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0071.png
7. Samfundsøkonomiske og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser
7.1
Betydningen
af familieejede virksomheder i Danmark
70
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0072.png
7.2 Beskatningens betydning for valg af ejerform
7.2.1 Samfundsøkonomiske hensyn og skattemæssig neutralitet
71
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0073.png
7.2.2 Værdiansættelse og skattemæssige neutralitet
72
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0074.png
7.2.3 Værdiansættelse og fordelingsmæssige konsekvenser
7.2.4 Værdiansættelse og usikkerhed
7.3 Samfundsøkonomiske
konsekvenser af generationsskifte inden
for familien
73
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0075.png
74
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0076.png
75
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0077.png
7.4
Erhvervsøkonomiske
konsekvenser af betaling af bo- og gaveaf-
gift ved generationsskifte
Boks 7.1 Eksempel på beskatningens betydning for egenkapitalen
Effekten af beskatningen ved generationsskifte på virksomhedens egenkapital vil afhænge af den
konkrete virksomheds forhold og de øvrige økonomiske forhold for de personer, der indgår i ge-
nerationsskiftet. Effekten afhænger især af, hvor stor en andel af handelsværdien, der består af
hhv. bogført egenkapital (fx maskiner, varelager, finansielle aktiver mv.) og egen oparbejdede im-
materielle aktiver (fx goodwill, varemærker, patenter mv.) I nedenstående gives alene et eksem-
pel, der illustrerer problemstillingen med, at beskatningen kan udgøre en betydelig andel af virk-
somhedens bogførte egenkapital.
Der tages udgangspunkt i en erhvervsvirksomhed med en handelsværdi på 100 mio. kr. ved over-
dragelsen. Beskatningen vil her udgøre 16,8 mio. kr., når overdragelse n sker med succession, jf.
eksemplet i boks 3.1 i kapitel 3. Virksomhedens handelsværdi består af 70 mio. kr. i bogført egen-
kapital og 30 mio. kr. i egenoparbejdede immaterielle aktiver. Beskatningen vil i dette konkrete ek-
sempel udgøre 16,8 pct. af handelsværdien, men 24,0 pct. af den bogførte egenkapital.
Mio. kr.
Handelsværdi ved overdragelse
- heraf bogført egenkapital
- heraf egen oparbejdede immaterielle aktiver og goodwill
Samlet beskatning ved overdragelse (jf. eksempel i boks 3.1)
Beskatning i pct. af handelsværdi
Beskatning i pct. af bogført egenkapital
100,0
70,0
30,0
16,8
16,8
24,0
76
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0078.png
7.5 Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser af ekspert-
gruppens anbefalinger
77
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0079.png
7.6 Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 7
78
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0080.png
7.7 Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 7
79
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0081.png
8. Ekspertgruppens anbefalinger
8.1
Anbefalinger
til nye skematiske regler
80
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0082.png
Anbefaling til forbedring af skematiske regler
Ekspertgruppens flertal anbefaler to justeringer af skematikken i de nuværende cirkulærer for at
gøre de skematiske regler mere retvisende i forhold til virksomhedernes handelsværdi og derved
øge deres anvendelighed:
Vejledning i forhold til fastsættelse af levetiden på goodwill
. Det sker ved at opstille en tabel, hvor virk-
somhederne ud fra de seneste års vækst i omsætning og afkast på investeret kapital kan aflæse den
forventede levetid på goodwill, som typisk vil kunne anvendes ved værdiansættelsen.
Henfaldsraten på goodwill fjernes
. Det indebærer, at virksomhedens goodwill antages at have samme
afkast i hele goodwillens forventede levetid, hvorefter den helt bortfalder. Herved øges afkastet af good-
will i forhold til i dag, hvor der forudsættes afkastet af virksomhedens goodwill reduceres lineært over
den forudsatte levetid.
8.2 Anbefaling i forhold til tilbageførsel af provenu
Anbefaling om tilbageførsel af merprovenu
Ekspertgruppen vurderer at den simpleste måde at tilbageføre merprovenuet er, at virksomhe-
dens værdi skal nedskrives med 30 pct. af virksomhedens skønnede goodwill og andre immateri-
elle aktiver ved beregning af bo- og gaveafgift ved generationsskifte af erhvervsvirksomhed. Ned-
slaget gives alene ved beregning af bo- og gaveafgift og vedrører dermed ikke skattemæssige
værdiansættelser i andre situationer.
Nedslaget vurderes at modsvare det skønnede merprovenu på ca. 300 mio. kr. som følge af de
anbefalede justeringer ovenfor.
Ekspertgruppen bemærker, at der også findes andre muligheder for at tilbageføre merprovenuet ,
fx ved et bundfradrag eller ved forhøjelse af passivposten ved succession, hvis det kan ske inden
for rammerne af EU-retten.
81
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0083.png
8.3
Anbefaling om øget forudberegnelighed gennem bedre vejled-
ning
82
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0084.png
Anbefaling om styrket vejledning af, hvornår cirkulærerne kan anvendes til værdiansættelse
Ekspertgruppens flertal anbefaler, at det i vejledningen anføres, at cirkulærerne som udgangs-
punkt må forventes at kunne anvendes. Ved generationsskifte af eksempelvis store selskaber
med over 250 ansatte, en omsætning over 313 mio. kr. og en balancesum over 156 mio. kr. (regn-
skabsklasse C (store)), eller hvis virksomheden i de foregående år har haft en høj vækst og/eller
højt afkast af investeret kapital, således den forventede levetid for goodwill ifølge den foreslåede
levetidstabel er over 15 år, må skatteyder forvente at skulle efterprøve værdien beregnet ved cir-
kulærerne ved hjælp af en anden metode, fx multipel analyse eller DCF. Det vil være Skattestyrel-
sen, som vil skulle anmode om en supplerende værdiansættelse efter andre metoder.
8.4
Michael Serups mindretalsbemærkninger til kapitel 8
83
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0085.png
84
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0086.png
85
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0087.png
86
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0088.png
87
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0089.png
8.5
Flertallets kommentarer til Michael Serups mindretalsbemærk-
ninger til kapitel 8
88
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0090.png
89
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0091.png
90
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte og tilhørende pressemeddelelse
2480903_0092.png
91