Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
l
Notat om
Undersøgelseskommissionen om SKAT’s indhentning af materiale
Generelt om fremgangsmåden for undersøgelseskommissionens indhentning af materiale
I kommissionens Orientering nr. 5 fra december 2018 er anført følgende:
”Undersøgelseskommissionen
om
SKAT
er
nedsat
undersøgelseskommissionsloven og består af en landsdommer,
kommissionens formand, en advokat og en universitetsprofessor.
efter
der er
Reglerne for en sådan dommerledet undersøgelseskommissions indhentning af
materiale
og
fremgangsmåden
herfor
er
fastlagt
ved
undersøgelseskommissionsloven, og Undersøgelseskommissionen om SKAT følger
den ved loven fastlagte fremgangsmåde.
Lovens ordning er, at det er undersøgelseskommissionen, der træffer beslutning om
indhentelse af det materiale, som under hensyn til indholdet af kommissoriet er
relevant og derfor skal indgå i undersøgelsen. Ved undersøgelsens indledning kan
undersøgelseskommissionen således anmode myndigheder, virksomheder og
privatpersoner om at udlevere alt det materiale til kommissionen, der emnemæssigt
falder inden for kommissoriet. Undersøgelseskommissionen behøver ikke nærmere
at specificere det materiale, der kræves udleveret. Enhver har som udgangspunkt
pligt til at udlevere materiale til undersøgelseskommissionen, når kommissionen
anmoder om det, jf. lovens § 9, stk. 1, 1. pkt.
Myndigheder og andre, der anmodes herom, forestår herefter det indledende
arbejde med at fremfinde og udlevere materiale til brug for undersøgelsen. Denne
ordning er baseret på, at det er myndigheden, som kender sine sager,
arbejdsgange, journaliseringssystemer og journaliseringspraksis bedst, og at
materialet, der kan være genstand for undersøgelsen, kan være overordentlig
omfangsrigt. Ordningen er således også begrundet i hensynet til undersøgelsens
fremdrift.
I forbindelse med myndighedens fremfindelse af materiale påhviler det den enkelte
ansatte og den enkelte myndighed at overholde habilitetsreglerne, jf. princippet i
forvaltningslovens § 6.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Orientering nr. 17 fra Undersøgelseskommissionen om SKAT
Undersøgelseskommissionen følger processen tæt og ”ser myndighederne over
skulderen” ved for eksempel at være til stede under arbejdet med at fremfinde
materiale,
der
emnemæssigt
falder
inden
for
kommissoriet.
Undersøgelseskommissionen gennemgår også løbende det udfundne materiale med
henblik på at overveje, om der skal foretages yderligere søgninger og
undersøgelser eller gennemgås yderligere materiale. Undersøgelseskommissionen
har i foråret og sommeren 2018 hos Skatteministeriet og Skattestyrelsen overværet
fremsøgning og sortering af materiale, der emnemæssigt falder inden for
kommissoriet, ligesom proceduren for identificering og udlevering af materialet er
blevet gennemgået og drøftet. Undersøgelseskommissionen har senest den 27. og
28. november 2018 aflagt besøg hos Justitsministeriet, Skatteministeriet og
Skattestyrelsen og igen den 10. december 2018 aflagt besøg hos Skatteministeriet
og Skattestyrelsen. Undersøgelseskommissionens medarbejdere vil også fremover
følge arbejdet med at udfinde materiale med henblik på at sikre, at det foregår som
ønsket af kommissionen.
Undersøgelseskommissionen forventer at følge de indledende anmodninger om
udlevering af materiale op med supplerende anmodninger om udlevering af
nærmere specificeret materiale, redegørelser, møder, selvstændige søgninger
direkte i journalsystemer og stikprøvekontroller. Formålet er at sikre, at
undersøgelseskommissionens faktumundersøgelse og retlige vurderinger hviler på
et sikkert og forsvarligt grundlag.
Skatteminister Karsten Lauritzen har ved brev af 31. oktober 2018 tilbudt
undersøgelseskommissionen fuld adgang til Skatteministeriets journalsystemer, så
kommissionen selv kan søge i systemerne.
Undersøgelseskommissionen har i sit svar af 16. november 2018 til
skatteministeren redegjort for den ovenfor beskrevne ordning for indhentning og
udlevering af materiale til brug for kommissionens undersøgelse.
Undersøgelseskommissionen har endvidere i sit brev til ministeren noteret sig
tilbuddet og givet udtryk for, at kommissionen vil overveje dette i forbindelse med
undersøgelsens videre tilrettelæggelse.”
Kommissionens indhentning af materiale
Kommissionen indledte ved breve af 11. oktober 2017 materialeindhentningen hos bl.a. flere
ministerier og SKAT (Skattestyrelsen). I den forbindelse blev myndighederne mv. anmodet om at
fremsende kopi af ”alt
materiale, der kan være relevant for kommissionens undersøgelse”,
som den
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Orientering nr. 17 fra Undersøgelseskommissionen om SKAT
er beskrevet i hovedkommissoriet af 3. juli 2017. Anmodningen blev den 27. november 2017 fulgt
op af en vejledning til fremsendelse af såvel fysisk som elektronisk materiale.
Efter modtagelsen af tillægskommissoriet den 9. april 2018 anmodede kommissionen ved breve af
20. april 2018 relevante myndigheder mv. om kopi af ”alt
materiale, der kan være relevant for
kommissionens undersøgelse”,
som den er beskrevet i tillægskommissoriet.
Den 27. februar 2019 udsendte kommissionen en opdatering af vejledningen til fremsendelse af
materiale, hvori der bl.a. udtrykkeligt fastsættes retningslinjer for udlevering af ikke-journaliseret
materiale.
Kommissionen har løbende på sin hjemmeside orienteret om fremdriften i materialeudleveringen.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt modtaget godt 56 millioner elektroniske items. Hvert
item kan indeholde flere dokumenter og mange siders tekst mv. Kommissionen anvender et avanceret
it-søgeredskab til at foretage søgninger i det meget omfangsrige materiale.
Kommissionen har som led i tilrettelæggelsen af undersøgelsen og indhentningen af materiale
vurderet det nødvendigt løbende at afholde møder med en række af de involverede myndigheder mv.
Kommissionen er fortsat i dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om materialeudleveringen.
Kommissionen gennemfører løbende stikprøvekontroller med henblik på at kvalitetssikre
fremfindelsen og udleveringen af materiale til brug for undersøgelsen. Kontrollerne gennemføres hos
de myndigheder, der har leveret mest materiale, herunder Skatteministeriet og Skattestyrelsen.
Kontrollerne har ikke givet anledning til bemærkninger fra kommissionens side.
Kommissionens anmodninger om udlevering af materiale omfatter alt materiale, der emnemæssigt
kan være relevant for undersøgelsen. Anmodningerne er dermed ikke begrænset til materiale eller
oplysninger, der findes på bestemte medier, og omfatter således både journaliseret og ikke-
journaliseret materiale, herunder breve, notater, notitser, rapporter, e-mails, sms-beskeder og chats,
uanset hvilken kommunikationsform der er anvendt. I det omfang, der måtte være relevante
oplysninger i sms-beskeder eller lignende, er disse således også omfattet, selvom sms-beskeder ikke
specifikt er nævnt i materialeanmodningerne. Kommissionen er ikke blevet spurgt af de myndigheder,
der skal udlevere materiale, om sms-beskeder eller andre typer beskeder kan holdes ude af
myndighedernes fremfindelse og udlevering af materiale. Kommissionen har heller ikke modtaget
oplysning om, at relevant materiale har vist sig at være slettet, bortset fra det nedenfor anførte om
mailbokse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Orientering nr. 17 fra Undersøgelseskommissionen om SKAT
Kommissionen har fra myndighederne mv. modtaget både fysisk og elektronisk materiale, herunder
mailbokse og materiale fra fælles drev og medarbejderes personlige drev. Der er tale om både
journaliseret og ikke-journaliseret materiale. I mailboksene indgår også chat-beskeder.
Kommissionen har modtaget oplysning om, at mailbokse tilhørende tidligere ansatte i
Finansministeriet er blevet slettet. Herom henvises til kommissionens Orientering nr. 12 fra november
2020.
Under afhøringerne har enkelte vidner omtalt kommunikation via sms-beskeder. Omtalen har ikke
haft en karakter, så det har givet kommissionen anledning til specifikt at indhente selve beskederne
som led i kommissionens løbende indhentning af supplerende materiale, da kommissionen har
vurderet, at forholdene er tilstrækkeligt belyst ved de afgivne forklaringer og det øvrige materiale,
kommissionen har modtaget.
Der har ikke for kommissionen været indikationer på, at sagsbehandling mv. har fundet sted ved brug
af sms-beskeder.
Det er i hovedkommissoriet og tillægskommissoriet fastsat, at kommissionen skal belyse skiftende
skatteministres og Skatteministeriets koncerns og eventuelle andre ministres og ministeriers,
herunder Finansministeriets, rolle i de trufne beslutninger. Desuden skal kommissionen inddrage
beslutningsgrundlag og rådgivning udarbejdet af eksterne aktører, herunder konsulentrapporter mv.
af betydning for det, kommissionen skal undersøge. Undersøgelsen omfatter perioden fra 2002 til
tidspunktet for kommissionens nedsættelse i 2017. Undersøgelsen har navnlig fokus på en række
organisatoriske og systemiske forhold, herunder forvaltningen af inddrivelsesområdet, EFI, fusionen
af inddrivelsesmyndighederne, generelle effektiviseringstiltag på området og forholdene vedrørende
SKAT’s udbetaling af refusion af udbytteskat. Der således tale om et usædvanligt omfattende og bredt
undersøgelsesfelt, som på denne måde adskiller sig fra andre kommissioners. Kommissionens
materialeindhentning skal ses i lyset heraf.
Michael Ellehauge
Undersøgelseskommissionen om SKAT, den 11. november 2021