Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2626867_0001.png
23. september 2022
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4. oktober 2022
1)
2)
3)
4)
5)
Forslag om ændring af regler om værdipapircentraler
(CSD’er)
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
REPowerEU-finansieringsforslag
KOM(2022)231
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Status på de høje energipriser og det finansielle marked
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
Økonomisk genopretning i EU: Rådsimplementerende beslutning vedr. Ne-
derlandenes genopretningsplan samt statusrapport
KOM(2020)408, KOM(2022)469, KOM(2022)383
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Forberedelse af G20- og IMF-møder 12.-14. oktober 2022
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Rådskonklusioner om international klimafinansiering
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
EU toldmyndighedernes fremtidige fiskale og ikke-fiskale rolle
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
Implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkom-
pensationsordninger (SURE)
KOM(2022) 476 og KOM(2022) 479
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6)
7)
8)
9)
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 311: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626867_0002.png
Side 2 af 5
Dagsordenspunkt 8:
EU toldmyndighedernes fremtidige fiskale og
ikke-fiskale rolle
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
På ECOFIN 4. oktober 2022 ventes EU-landene på det tjekkiske formandskabs initiativ at
diskutere EU toldmyndighedernes fremtidige fiskale og ikke-fiskale rolle. Toldmyndighedernes
fiskale rolle er at opkræve told og beskytte EU’s og EU-landenes
finansielle og økonomiske inte-
resser, mens deres ikke-fiskale rolle fx vedrører øvrige sikkerheds- og kontrolopgaver inden for
klima, våben og lægemidler.
Kommissionen forventes i december 2022 at fremlægge en reformpakke, der skal bringe toldunio-
nen til ”næste niveau”. Det nærmere indhold i pakken er endnu ikke
kendt, men forventes at
inkludere elementer fra såvel den offentliggjorte handleplan for at videreudvikle toldunionen fra
2018 såvel som rapporten fra en vismandsgruppe, som blev offentliggjort i 2022. Kommissionen
oplever herudover en uensartethed i EU-landenes udførelse af toldkontrol, hvorfor tiltag på dette
område ventes at være en del af reformpakken.
Regeringen ser grundlæggende den europæiske toldunion som værende velfungerende, men anerken-
der samtidig, at der kan være behov for at udbygge samarbejdet på visse områder. Derfor støttes
fortsat analyser af mulighederne og metoder for yderligere samarbejde mellem landenes toldmyndig-
heder, og der ses frem til det videre arbejde med Kommissionens kommende reformpakke. Det er
dog vigtigt, at toldmyndighedernes rolle ikke udvides således, at der ikke er tilstrækkelige ressourcer
til deres traditionelle fiskale opgaver, der har til formål at beskytte medlemslandenes økonomiske
og finansielle interesser.
2. Baggrund
Toldmyndighedernes roller er fastlagt i EU-toldkodeksen og omfatter dels den fi-
skale rolle med opkrævning af told og beskytter af EU's og medlemsstaternes finan-
sielle og økonomiske interesser, og dels en ikke-fiskal rolle, der vedrører øvrig sik-
kerhed og kontrol, og at understøtte handel.
Mens toldmyndighedernes fiskale rolle er uændret, er toldområdets ikke-fiskale op-
gaver øget. Dette gælder eksempelvis opgaver på klima- og miljøområdet, våben og
lægemidler, samt ifm. internationale sanktioner, hvor toldmyndighederne ofte har
relativt store aktier i gennemførelsen i EU-landene. Der kommer løbende nye op-
gaver, som forventes løst af toldmyndighederne
ofte uden, at toldmyndighederne
inddrages særligt tæt i regeludformningen.
I lyset af denne udvikling fremsatte Kommissionen i 2018 en handlingsplan med
tiltag,
der skal bringe toldunionen til ”næste niveau”.
I 2020 blev der vedtaget råds-
konklusioner, der noterede sig Kommissionens arbejde med handlingsplanen, og
som førte til, at Kommissionen i 2021 nedsatte en vismandsgruppe, der skulle fo-
reslå konkrete tiltag til Kommissionen, der kunne videreudvikle EU’s toldunion til
"næste niveau". Vismandsgruppen bestående af tidligere politikere, embedsfolk mfl.
præsenterede sine anbefalinger i april 2022. Kommissionen forventes at fremsætte
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 311: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626867_0003.png
Side 3 af 5
en reformpakke på baggrund af handlingsplanen og vismandsrapporten i december
2022.
Både handlingsplanen og vismandsrapporten lægger op til særligt at ændre styringen
på toldområdet væsentligt, herunder ensarte risikoanalyser og kontroller på tværs af
EU-landene.
Kommissionens handlingsplan
Handlingsplanen indeholder 17 tiltag fordelt på 4 områder: (1) risikostyring, (2)
håndtering af e-handel, (3) styrket og øget håndhævelse, samt (4) at toldmyndighe-
derne i EU agerer, som var de én myndighed, der samlet skal imødekomme udfor-
dringer på toldområdet. Enkelte tiltag er allerede under behandling i Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet eller tæt på fremlæggelse, herunder blandt andet et nyt toldpro-
gram og etablering af en toldudstyrsfond, der skal sikre, at toldmyndighederne har
de rette redskaber til deres opgaver.
Det bemærkes, at de fleste tiltag i Kommissionens handlingsplan ikke er konkret
beskrevet, men derimod hovedsageligt udpeger retningen for det fremtidige arbejde
på toldområdet.
Vismandsgruppens rapport
Vismandsgruppens overordnede konklusion er, at EU's toldunion har brug for
en
hurtig strukturel ændring
både organisatorisk og procesmæssigt, hvis de europæiske
toldmyndigheder skal tages
til ”næste niveau” og forberedes
på at tackle moderne
udfordringer såsom nye handelsmodeller, voksende handelsmængder, teknologisk
udvikling, den grønne omstilling, den nye geopolitiske kontekst og sikkerhedsrisici.
Rapporten indeholder 10 anbefalinger, som ifølge vismandsgruppen skal ses som
én samlet pakke. Vismandsgruppen har givet udtryk for, at de forventer, at EU-
landene straks begynder at implementere anbefalingerne, således at pakken er fær-
digimplementeret i 2030.
Vismandsgruppens ti anbefalinger er: (1) Kommissionen skal inden udgangen af
2022 fremsætte en reformpakke, som skal omfatte: (2) en ny tilgang til indsamling
af data, (3) en mere centraliseret tilgang til arbejde med data, (4) oprettelse af et EU-
toldagentur, (5) overgang fra såkaldt transaktionsbaseret toldangivelse til en mere
systembaseret,
(6) større vægt på ”trusted traders”
1
, (7) afskaffelse af 150 euro-græn-
sen
2
, (8) europæisk told skal understøtte EU’s grønne omstilling, (9) toldmyndig-
hederne skal have de nødvendige ressourcer, kvalifikationer og udstyr og (10) en
årlig opgørelse af et toldgab
3
.
Virksomheder og organisationer kan opnå status som ”trusted trader” gennem en særlig indsats ifm. overhol-
delse af toldreglerne, registrering, samt sikkerhedsstandarder. Som trusted trader kan den pågældende virksom-
hed drage fordel af enklere told- og kontrolprocedurer.
2
Der er i dag en nedre grænse på 150 euro, hvorunder man ikke skal betale told. En afskaffelse af grænsen vil
betyde, at der vil skulle betales told fra ”første krone”, som det i dag gælder for moms.
3
Forskellen mellem den faktisk betalte told og den told, der burde have været betalt.
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 311: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626867_0004.png
Side 4 af 5
3. Formål og indhold
Formålet med diskussionspunktet på ECOFIN 4. oktober 2022 er at diskutere told-
områdets fremtidige rolle, herunder den øgede mængde af ikke-fiskale arbejdsop-
gaver. Forventningen er ikke, at drøftelsen vil være møntet på de forskellige tiltag i
Kommissionens kommende reformpakke.
Det tjekkiske formandskab har lagt op til, at diskussionen tager udgangspunkt i to
spørgsmål:
-
-
Hvordan finder man en balance mellem det store antal ikke-fiskale opgaver,
der pålægges toldmyndighederne, og de traditionelle fiskale opgaver vedrø-
rende beskyttelse af finansielle interesser og understøttelse af handel?
Bør toldaktiviteternes centrale rolle og koordinering styrkes, og i så fald på
hvilke områder (IT-udvikling, risikostyring, toldmyndighedernes funktion
osv.)?
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. diskussionen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Diskussionen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Diskussionen har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser, men den kommende
reformpakke må imidlertid forventes at have væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt støtte til det videre arbejde med udviklingen af toldunionen.
EU-landenes ventes at være splittede ift. evt. etablering af et agentur på toldområ-
det. En del lande ser stort potentiale i et agentur, mens andre, herunder Danmark,
er mere forbeholdne, og som minimum ønsker analyser af, hvad der i givet fald vil
give merværdi for medlemslandene.
Der er generel bekymring blandt EU-landene for det stigende omfang af ikke-fi-
skale opgaver, der pålægges toldmyndighederne, især fordi der ikke opleves en reel
og rettidig inddragelse af toldmyndighederne under udarbejdelsen af retsakter mv.
10. Generel dansk holdning
Danmark ser grundlæggende den europæiske toldunion som værende velfunge-
rende, men anerkender samtidig, at der er behov for at udbygge samarbejdet. Derfor
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 311: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626867_0005.png
Side 5 af 5
støttes fortsat analyser af mulighederne og metoder for yderligere samarbejde mel-
lem landenes toldmyndigheder, og der ses frem til det videre arbejde med Kommis-
sionens kommende reformpakke. I denne henseende er det vigtigt, at Kommissio-
nen inddrager og rapporterer løbende til EU-landene omkring det videre arbejde
med mulig centralisering af toldunionen og dens funktion.
Det er dog væsentligt, at der i eventuelle nye tiltag tages højde for de mange tiltag,
der allerede er igangsat, og som EU-landene
herunder Danmark
skal bruge
mange ressourcer på at gennemføre de kommende år. Dette gælder eksempelvis ift.
udviklingen af de systemer, der skal understøtte EU’s toldkodeks (EUTK), og som
ikke bør påvirkes uhensigtsmæssigt ved at vedtage nye større reformer af toldunio-
nen, der udvider dens rolle.
Generelt er det vigtigt, at toldmyndighedernes rolle ikke udvides således, at der ikke
er tilstrækkelige ressourcer til deres traditionelle fiskale opgaver, der har til formål
at beskytte medlemslandenes økonomiske og finansielle interesser. Derfor skal det
tidligt analyseres, om nye foreslåede ikke-fiskale opgaver bedst varetages af told-
myndigheder eller af en anden kompetent myndighed.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådets konklusioner vedrørende Kommissionens meddelelse om at
bringe EU’s
toldunion til næste niveau blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 26. no-
vember 2020.