Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 309
Offentligt
2626554_0001.png
22. september 2022
J.nr. 2022 - 6980
Til Folketinget
Erhvervsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 388 af 26. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 388 om administrative byrder for virksomheder forbundet med at efterleve reglerne for bo- og gaveafgiften, fra skatteministeren
2626554_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse de administrative byrder for virksomheder forbundet med at efter-
leve reglerne for bo- og gaveafgiften, opkrævning af skat på arbejdstelefon, kaffe-afgiften
samt is-afgiften målt i årsværk og kroner?
Svar
De samlede administrative byrder for virksomhederne forbundet med at efterleve reg-
lerne for bo- og gaveafgiften, opkrævning af skat på arbejdstelefon, kaffeafgiften samt is-
afgiften vil bl.a. afhænge af, hvor mange virksomheder der er omfattet af reglerne. Et
større antal virksomheder vil således
alt andet lige
medføre større administrative byr-
der. Det bemærkes, at Skatteministeriet ikke kan opgøre de administrative byrder for virk-
somheder forbundet med at efterleve reglerne målt i årsværk og kroner.
Det er Skattestyrelsen, der administrerer gaveafgiften, opkrævning af skat på arbejdstele-
fon, kaffeafgiften samt isafgiften. Til brug for besvarelsen er der derfor indhentet bidrag
fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”De
administrative byrder for virksomheder ifm. kaffe- og isafgift
For så vidt angår afgiften på kaffe og konsum-is, stilles der krav til afgiftspligtige virksom-
heder om, at de anmelder deres virksomhed til registrering hos Erhvervsstyrelsen. Hvis
virksomhederne er producenter mv., er der bl.a. krav om lokalegodkendelser i anledning
af registrering som oplagshavere.
Der er indført en bagatelgrænse for afgifterne, så virksomheder, der kun lejlighedsvist
producerer eller importerer afgiftspligtige varer for et afgiftsbeløb under 10.000 kr. årligt,
ikke skal registreres for afgiften.
Virksomhederne skal løbende sørge for at føre et afgiftsregnskab og skal på månedlig ba-
sis indsende en angivelse og betale deres afgifter. Virksomhederne har fra den 1. til den
15. i måneden efter en periode til at foretage angivelse og betaling.
Det bemærkes, at punktafgifterne er enkeltledede, hvilket betyder, at det kun er registre-
ringspligtige virksomheder, der stilles ovenstående krav til. En registreringspligtig virk-
somhed kan fx være en producent eller importør.
Der er på nuværende tidspunkt ca. 250 virksomheder, som er registreret for afgift på kon-
sum-is og ca. 350 virksomheder, som er registreret for afgift på kaffe.
Detailhandelsvirksomheder er typisk ikke registreringspligtige, hvilket vil sige, at de køber
afgiftspligtige produkter, efter afgiften er betalt. Disse virksomheder er derfor ikke umid-
delbart pålagt administrative byrder.
De administrative byrder for virksomheder ifm. gaveafgift
Når det gælder administrative byrder for virksomhederne, er gaveafgiften primært rele-
vant i relation til virksomhedsoverdragelse i forbindelse med generationsskifte.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 388 om administrative byrder for virksomheder forbundet med at efterleve reglerne for bo- og gaveafgiften, fra skatteministeren
2626554_0003.png
For gaveafgiften gælder, at gaver, der gives mellem nærbeslægtede, og har en værdi over
69.500 kr. (i 2022), skal anmeldes til Skattestyrelsen, samt at gaveafgiften skal betales sam-
tidigt. Der er således alene tale om vurdering af værdiansættelse af gaven på overdragel-
sestidspunktet, og at denne værdiansættelse skal behandles af Skattestyrelsen på baggrund
af den gaveanmeldelse, som borgeren indgiver. Den administrative byrde er således alene
afgrænset hertil.
Der er i perioden fra 1. september 2021 til og med 31. august 2022 modtaget ca. 780 ga-
veanmeldelser, hvor gaven er givet i forbindelse med generationsskifte af landbrug, virk-
somheder og ikke børsnoterede selskaber.
De administrative byrder for virksomheder ifm. skat på arbejdstelefon
En arbejdstelefon kan udelukkende være til brug i forbindelse med arbejdet, og så skal
medarbejderen ikke betale skat af den. Der skal i stedet være indgået en tro- og loveerklæ-
ring med medarbejderen om, at telefonen udelukkende er en arbejdstelefon. Arbejdsgiver
behøver alene at kontrollere brugen af arbejdstelefonen, hvis arbejdsgiver konstaterer, at
der for en medarbejder sker væsentlige afvigelser fra det "sædvanlige samtalemønster",
der strider mod det aftalte.
Hvis en arbejdsgiver stiller en arbejdstelefon til rådighed for en medarbejders private
brug, skal medarbejderen beskattes af værdien. Værdien for fri telefon udgør for 2022
3.000 kr.
Beskatning håndteres i forbindelse med den normale lønudbetaling. Det betyder, at ar-
bejdsgiver skal medregne 1/12 (månedslønnede) af værdien til medarbejderens A-ind-
komst, og arbejdsgiveren skal indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien i for-
bindelse med lønudbetalingen. Derudover skal arbejdsgiver indberette værdi af fri telefon
til eIndkomst i forbindelse med hver lønudbetaling.
Der var for indkomståret 2021 ca. 57.000 arbejdsgivere, som har indberettet værdi af tele-
fon på de ca. 585.000 medarbejdere, der blev beskattet af fri telefon.”
Der er desuden hentet nedenstående bidrag fra Domstolsstyrelsen, som administrerer bo-
afgiften, og som jeg kan henholde mig til:
”De
administrative byrder for virksomheder ifm. boafgift
Efter bestemmelserne i boafgiftsloven skal der betales en boafgift på 15 pct. til staten, jf.
dog lovens §§ 1 a og 1 b, af de værdier, som en afdød person efterlader sig.
Boafgifterne beregnes af den godkendte arvebeholdning i en boopgørelse efter boafgifts-
lovens § 10, stk. 1 og 2, og af den godkendte formue i en anmeldelse efter § 10, stk. 3-7,
efter fradrag af de i § 3 nævnte beløb, jf. boafgiftslovens § 4.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 309: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 388 om administrative byrder for virksomheder forbundet med at efterleve reglerne for bo- og gaveafgiften, fra skatteministeren
2626554_0004.png
Boafgiften beregnes i et bo af den del af den i § 4 nævnte arvebeholdning, der overstiger
et bundfradrag med et grundbeløb på 312.500 kr. eller 625.000 kr., hvis afdøde sad i
uskiftet bo (2022- tal).
I tilfælde af at en virksomhed er arving, gælder samme regler.
Domstolsstyrelsen registrerer ikke, hvor mange virksomheder der er part i dødsboskifte-
sager. Det vil kræve en omfattende manuel gennemgang af sager at tilvejebringe sådanne
data.”
Side 4 af 4