Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2625617_0001.png
Undersøgelseskommissionen om SKAT
NOTAT
Undersøgelseskommissionen om SKAT’s
indhentning af materiale
11. november 2021
Michael Ellehauge
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
Undersøgelseskommissionen om SKAT
GENERELT OM FREMGANGSMÅDEN FOR
UNDERSØGELSESKOMMISSIONENS INDHENTNING AF MATERIALE
I kommissionens Orientering nr. 5 fra december 2018 er anført følgende:
”Undersøgelseskommissionen om SKAT er nedsat efter
undersøgelseskommissionsloven og består af en landsdommer, der er
kommissionens formand, en advokat og en universitetsprofessor.
Reglerne for en sådan dommerledet undersøgelseskommissions indhentning af
materiale og fremgangsmåden herfor er fastlagt ved
undersøgelseskommissionsloven, og Undersøgelseskommissionen om SKAT følger
den ved loven fastlagte fremgangsmåde.
Lovens ordning er, at det er undersøgelseskommissionen, der træffer beslutning
om indhentelse af det materiale, som under hensyn til indholdet af kommissoriet
er relevant og derfor skal indgå i undersøgelsen. Ved undersøgelsens indledning
kan undersøgelseskommissionen således anmode myndigheder, virksomheder og
privatpersoner om at udlevere alt det materiale til kommissionen, der
emnemæssigt falder inden for kommissoriet. Undersøgelseskommissionen behøver
ikke nærmere at specificere det materiale, der kræves udleveret. Enhver har som
udgangspunkt pligt til at udlevere materiale til undersøgelseskommissionen, når
kommissionen anmoder om det, jf. lovens § 9, stk. 1, 1. pkt.
Myndigheder og andre, der anmodes herom, forestår herefter det indledende
arbejde med at fremfinde og udlevere materiale til brug for undersøgelsen. Denne
ordning er baseret på, at det er myndigheden, som kender sine sager,
arbejdsgange, journaliseringssystemer og journaliseringspraksis bedst, og at
materialet, der kan være genstand for undersøgelsen, kan være overordentlig
omfangsrigt. Ordningen er således også begrundet i hensynet til undersøgelsens
fremdrift.
I forbindelse med myndighedens fremfindelse af materiale påhviler det den
enkelte ansatte og den enkelte myndighed at overholde habilitetsreglerne, jf.
princippet i forvaltningslovens § 6.
Undersøgelseskommissionen følger processen tæt og ”ser myndighederne over
skulderen” ved for eksempel at være til stede under arbejdet med at fremfinde
materiale, der emnemæssigt falder inden for kommissoriet.
Undersøgelseskommissionen gennemgår også løbende det udfundne materiale
med henblik på at overveje, om der skal foretages yderligere søgninger og
undersøgelser eller gennemgås yderligere materiale. Undersøgelseskommissionen
har i foråret og sommeren 2018 hos Skatteministeriet og Skattestyrelsen
overværet fremsøgning og sortering af materiale, der emnemæssigt falder inden
for kommissoriet, ligesom proceduren for identificering og udlevering af
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
Undersøgelseskommissionen om SKAT
materialet er blevet gennemgået og drøftet. Undersøgelseskommissionen har
senest den 27. og 28. november 2018 aflagt besøg hos Justitsministeriet,
Skatteministeriet og Skattestyrelsen og igen den 10. december 2018 aflagt besøg
hos Skatteministeriet og Skattestyrelsen. Undersøgelseskommissionens
medarbejdere vil også fremover følge arbejdet med at udfinde materiale med
henblik på at sikre, at det foregår som ønsket af kommissionen.
Undersøgelseskommissionen forventer at følge de indledende anmodninger om
udlevering af materiale op med supplerende anmodninger om udlevering af
nærmere specificeret materiale, redegørelser, møder, selvstændige søgninger
direkte i journalsystemer og stikprøvekontroller. Formålet er at sikre, at
undersøgelseskommissionens faktumundersøgelse og retlige vurderinger hviler på
et sikkert og forsvarligt grundlag.
Skatteminister Karsten Lauritzen har ved brev af 31. oktober 2018 tilbudt
undersøgelseskommissionen fuld adgang til Skatteministeriets journalsystemer, så
kommissionen selv kan søge i systemerne.
Undersøgelseskommissionen har i sit svar af 16. november 2018 til
skatteministeren redegjort for den ovenfor beskrevne ordning for indhentning og
udlevering af materiale til brug for kommissionens undersøgelse.
Undersøgelseskommissionen har endvidere i sit brev til ministeren noteret sig
tilbuddet og givet udtryk for, at kommissionen vil overveje dette i forbindelse med
undersøgelsens videre tilrettelæggelse.”
KOMMISSIONENS INDHENTNING AF MATERIALE
Kommissionen indledte ved breve af 11. oktober 2017 materialeindhentningen hos bl.a.
flere ministerier og SKAT (Skattestyrelsen). I den forbindelse blev myndighederne mv.
anmodet om at fremsende kopi af ”alt materiale, der kan være relevant for
kommissionens undersøgelse”, som den er beskrevet i hovedkommissoriet af 3. juli
2017. Anmodningen blev den 27. november 2017 fulgt op af en vejledning til
fremsendelse af såvel fysisk som elektronisk materiale.
Efter modtagelsen af tillægskommissoriet den 9. april 2018 anmodede kommissionen
ved breve af 20. april 2018 relevante myndigheder mv. om kopi af ”alt materiale, der
kan være relevant for kommissionens undersøgelse”, som den er beskrevet i
tillægskommissoriet.
Den 27. februar 2019 udsendte kommissionen en opdatering af vejledningen til
fremsendelse af materiale, hvori der bl.a. udtrykkeligt fastsættes retningslinjer for
udlevering af ikke-journaliseret materiale.
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
Undersøgelseskommissionen om SKAT
Kommissionen har løbende på sin hjemmeside orienteret om fremdriften i
materialeudleveringen.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt modtaget godt 56 millioner elektroniske
items. Hvert item kan indeholde flere dokumenter og mange siders tekst mv.
Kommissionen anvender et avanceret it-søgeredskab til at foretage søgninger i det
meget omfangsrige materiale.
Kommissionen har som led i tilrettelæggelsen af undersøgelsen og indhentningen af
materiale vurderet det nødvendigt løbende at afholde møder med en række af de
involverede myndigheder mv.
Kommissionen er fortsat i dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om
materialeudleveringen. Kommissionen gennemfører løbende stikprøvekontroller med
henblik på at kvalitetssikre fremfindelsen og udleveringen af materiale til brug for
undersøgelsen. Kontrollerne gennemføres hos de myndigheder, der har leveret mest
materiale, herunder Skatteministeriet og Skattestyrelsen. Kontrollerne har ikke givet
anledning til bemærkninger fra kommissionens side.
Kommissionens anmodninger om udlevering af materiale omfatter alt materiale, der
emnemæssigt kan være relevant for undersøgelsen. Anmodningerne er dermed ikke
begrænset til materiale eller oplysninger, der findes på bestemte medier, og omfatter
således både journaliseret og ikke-journaliseret materiale, herunder breve, notater,
notitser, rapporter, e-mails, sms-beskeder og chats, uanset hvilken kommunikationsform
der er anvendt. I det omfang, der måtte være relevante oplysninger i sms-beskeder eller
lignende, er disse således også omfattet, selvom sms-beskeder ikke specifikt er nævnt i
materialeanmodningerne. Kommissionen er ikke blevet spurgt af de myndigheder, der
skal udlevere materiale, om sms-beskeder eller andre typer beskeder kan holdes ude af
myndighedernes fremfindelse og udlevering af materiale. Kommissionen har heller ikke
modtaget oplysning om, at relevant materiale har vist sig at være slettet, bortset fra det
nedenfor anførte om mailbokse.
Kommissionen har fra myndighederne mv. modtaget både fysisk og elektronisk
materiale, herunder mailbokse og materiale fra fælles drev og medarbejderes personlige
drev. Der er tale om både journaliseret og ikke-journaliseret materiale. I mailboksene
indgår også chat-beskeder. Kommissionen har modtaget oplysning om, at mailbokse
tilhørende tidligere ansatte i Finansministeriet er blevet slettet. Herom henvises til
kommissionens Orientering nr. 12 fra november 2020.
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
Undersøgelseskommissionen om SKAT
Under afhøringerne har enkelte vidner omtalt kommunikation via sms-beskeder.
Omtalen har ikke haft en karakter, så det har givet kommissionen anledning til specifikt
at indhente selve beskederne som led i kommissionens løbende indhentning af
supplerende materiale, da kommissionen har vurderet, at forholdene er tilstrækkeligt
belyst ved de afgivne forklaringer og det øvrige materiale, kommissionen har modtaget.
Der har ikke for kommissionen været indikationer på, at sagsbehandling mv. har fundet
sted ved brug af sms-beskeder.
Det er i hovedkommissoriet og tillægskommissoriet fastsat, at kommissionen skal
belyse skiftende skatteministres og Skatteministeriets koncerns og eventuelle andre
ministres og ministeriers, herunder Finansministeriets, rolle i de trufne beslutninger.
Desuden skal kommissionen inddrage beslutningsgrundlag og rådgivning udarbejdet af
eksterne aktører, herunder konsulentrapporter mv. af betydning for det, kommissionen
skal undersøge. Undersøgelsen omfatter perioden fra 2002 til tidspunktet for
kommissionens nedsættelse i 2017. Undersøgelsen har navnlig fokus på en række
organisatoriske og systemiske forhold, herunder forvaltningen af inddrivelsesområdet,
EFI, fusionen af inddrivelsesmyndighederne, generelle effektiviseringstiltag på området
og forholdene vedrørende SKAT’s udbetaling af refusion af udbytteskat. Der således
tale om et usædvanligt omfattende og bredt undersøgelsesfelt, som på denne måde
adskiller sig fra andre kommissioners. Kommissionens materialeindhentning skal ses i
lyset heraf.
Michael Ellehauge
Undersøgelseskommissionen om SKAT, den 11. november 2021
5