Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2625614_0001.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. mail:
[email protected]
[email protected]
Den 9. september 2022
Sags nr.: 2018-09-0022
Telefonnr.: 4146 2010
E-mail: [email protected]
www.kommissionenomskat.dk
Udtalelse om fremdriften i kommissionens arbejde
Justitsministeriet har ved e-mail af 15. august 2022 anmodet Undersøgelseskommissionen om
SKAT om en udtalelse til brug for en orientering af Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
om fremdriften i kommissionens arbejde. I den anledning kan kommissionen oplyse følgende om
fremdriften i kommissionens arbejde siden kommissionens udtalelse den 20. september 2021 til
Justitsministeriet:
Kommissionen orienterer løbende på sin hjemmeside om undersøgelsen og fremdriften i arbej-
det. Kommissionen har siden den 20. september 2021 offentliggjort Orientering nr. 16-20 samt
to nyheder, og kommissionen henviser hertil. Orienteringerne og nyhederne samt et notat, som
kommissionen har offentliggjort sammen med Orientering nr. 17, er vedlagt denne udtalelse.
Kommissionen har siden den 20. september 2021 afholdt seks interne møder.
Kommissionen har over 13 afhøringsdage til brug for hovedkommissoriet i perioden fra den 24.
august 2021 til den 15. december 2021 afhørt 29 personer, herunder de tidligere skatteministre
Kristian Jensen, Thor Möger Pedersen og Holger K. Nielsen foruden tidligere finansminister
Bjarne Corydon. Kommissionen har i perioden fra den 22. februar 2022 til den 1. juni 2022 over
15 afhøringsdage afhørt 28 personer, herunder tidligere skatteminister Kristian Jensen, til brug
for hovedkommissoriet. Der er i resten af 2022 planlagt afhøringer af 28 personer, hvoraf flere
tidligere har afgivet forklaring. Hertil er afsat 15 afhøringsdage. Kommissionen har vurderet, at
hvis det viser sig nødvendigt at afhøre personer, som ikke på nuværende tidspunkt fremgår af
planen for afhøringerne, eller på et senere tidspunkt bliver nødvendigt at indkalde enkelte perso-
ner på ny med henblik på at stille supplerende spørgsmål, vil disse kunne afhøres inden for de
allerede afsatte dage. Kommissionens afhøringsplan findes på hjemmesiden og vedlægges til ori-
entering.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
Kommissionen har i medfør af lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner
§ 21, stk. 2, efter anmodning i øjeblikket beskikket i alt 47 bisiddere for 106 personer. Kommis-
sionen har siden sin seneste udtalelse om fremdriften i kommissionens arbejde besluttet at afbe-
skikke bisidder for én person, og der er herefter afbeskikket bisiddere for i alt 37 personer. Kom-
missionen vurderer løbende, efterhånden som undersøgelsen skrider frem, om der er grundlag
for yderligere afbeskikkelser.
Kommissionens arbejde under COVID-19
Kommissionens medarbejdere har over en længere periode i slutningen af 2021 og begyndelsen
af 2022 måttet arbejde hjemme. Medarbejderne har i den forbindelse haft fuld digital adgang til
kommissionens materiale, it-søgeredskaber og andre systemer.
Det har ikke som tidligere været nødvendigt som følge af situationen med COVID-19 at udsætte
afhøringer, og afhøringerne er således gennemført som planlagt i andet halvår 2021 og første
halvår 2022.
Ændring i kommissionens sammensætning
Justitsministeren har den 26. november 2021 afbeskikket professor, dr.jur. Søren Højgaard
Mørup, som medlem af kommissionen og udpeget suppleant i kommissionen, professor emeritus,
dr.jur. Karsten Revsbech, som nyt medlem af kommissionen.
Baggrunden for afbeskikkelsen er, at Søren Højgaard Mørup af Dommerudnævnelsesrådet den
19. november 2021 blev indstillet til prøvevotering i Højesteret. Søren Højgaard Mørup tiltrådte
som højesteretsdommer den 1. marts 2022.
Fremdriften i materialeudleveringen
Som oplyst i kommissionens orienteringer har kommissionen løbende siden oktober 2017 anmo-
det en række myndigheder, organisationer og private aktører om at udlevere materiale, der em-
nemæssigt er relevant for kommissionens undersøgelser vedrørende hovedkommissoriet og til-
lægskommissoriet, samt fastsat frister herfor.
Den indledende materialeudlevering følges fortsat op med supplerende anmodninger om udleve-
ring af nærmere specificeret materiale, redegørelser, møder og stikprøvekontroller, herunder
selvstændige søgninger direkte i journaliseret materiale i journalsystemer.
Kommissionen er løbende i dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om udlevering af
konkrete dokumenter, som undersøgelsen, herunder de igangværende afhøringer, giver anledning
til.
Kommissionen har den 11. august 2022 modtaget yderligere materiale fra Skatteministeriet. Ma-
terialet angår hovedkommissoriet og vurderes at være relevant for bl.a. de afhøringer, der pågår.
Skatteministeriet har beklaget, at materialet ikke tidligere er blevet udleveret til kommissionen.
Kommissionen har vedrørende hovedkommissoriet gennemført kontrolbesøg hos Skatteministe-
riet og Skattestyrelsen. Kontrolbesøgene angik myndighedernes materialeudlevering og blev fo-
retaget ved stikprøvekontroller i form af søgninger i myndighedernes journaliserede materiale.
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
Søgeresultaterne blev efterfølgende sammenholdt med det udleverede materiale. Kommissionen
forventer at gennemføre flere kontrolbesøg.
Udlevering af sms’er mv.
Som nærmere redegjort for i Orientering nr. 17 af 11. november 2021 besluttede kommissionen
på baggrund af presseomtalen i forbindelse med Minkkommissionens indhentning af sms-beske-
der at rette henvendelse til Skattestyrelsen og de ministerier, som har udleveret materiale til kom-
missionen. Kommissionen udarbejdede endvidere et notat, hvori materialeindhentningen er nær-
mere beskrevet.
Kommissionen rettede ved breve af 11. november 2021 henvendelse til Skatteministeriet og Skat-
testyrelsen samt Statsministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Finansministeriet og In-
denrigs- og Boligministeriet. I brevene fremhævede kommissionen, at anmodningerne om udle-
vering af materiale til kommissionen omfatter alt relevant fysisk og elektronisk materiale, såvel
journaliseret som ikke-journaliseret, herunder breve, notater, notitser, rapporter, e-mails, sms-
beskeder og chats, uanset hvilken kommunikationsform der er anvendt. Kommissionen anførte
samtidig, at såfremt dette efter nærmere undersøgelse gav ministerierne og styrelsen anledning
til at udlevere yderligere materiale til kommissionen, skulle dette ske snarest muligt og senest
inden udløbet af nærmere fastsatte frister.
Kommissionen fandt det endvidere hensigtsmæssigt at holde møder med ministerierne og styrel-
sen om dette aspekt af materialeudleveringen.
Som opfølgning på møderne har ministerierne og styrelsen afgivet skriftlige redegørelser til kom-
missionen. Redegørelserne indeholder beskrivelser af de undersøgelser, ministerierne og styrel-
sen har foretaget med fokus på blandt andet, om der kan fremfindes sms’er, der ikke er journali-
serede, og hvis indhold emnemæssigt kan have betydning for kommissionens undersøgelse. Mi-
nisterierne og styrelsen har endvidere redegjort for praksis ved udskiftning af tjenestetelefoner
og sim-kort i forbindelse med fratrædelse eller ombytning til en ny telefon. I forbindelse med
udskiftning eller aflevering ved fratræden af tjenestetelefoner har praksis i almindelighed været,
at telefonerne og sim-kort er blevet slettet/nulstillet, herunder er sms-korrespondance blevet slet-
tet.
Hverken ministerierne eller styrelsen har i forlængelse af de nævnte undersøgelser fundet anled-
ning til at udlevere yderligere materiale i form af sms’er og lignende. Indenrigs- og Boligmini-
steriet har dog oplyst, at ministeriet i anledning af kommissionens henvendelse af 11. november
2021 gennemgik ministeriets søgeresultater fra ministeriets behandling af kommissionens oprin-
delige henvendelse af 11. oktober 2017 om udlevering af materiale og foretog en fornyet vurde-
ring af relevansen af søgeresultaterne for kommissionens arbejde. Ministeriets gennemgang og
fornyede vurdering førte til, at ministeriet udleverede yderligere materiale til kommissionen.
Endelig har flere af ministerierne og Skattestyrelsen redegjort for, hvilken journaliseringspraksis
de har fulgt.
Som led i opfølgningen på de redegørelser, kommissionen har modtaget fra ministerierne og
styrelsen, har kommissionen afholdt møder med Skatteministeriet og Skattestyrelsen samt Stats-
ministeriet, Justitsministeriet og Finansministeriet og har fulgt skriftligt op med henblik på at få
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 307: Brev vedrørende fremdriften i arbejdet for Undersøgelseskommissionen om SKAT
besvaret yderligere spørgsmål. Kommissionen har endvidere anmodet Skatteministeriet og Skat-
testyrelsen om at gennemføre stikprøvekontroller for så vidt angår specifikke personer vedrø-
rende emner, som kommissionen har fastlagt og afgrænset nærmere.
Kommissionen har skriftligt meddelt Udenrigsministeriet og Indenrigs- og Boligministeriet, at
deres redegørelser ikke giver kommissionen anledning til yderligere undersøgelser eller bemærk-
ninger.
Kommissionen forventer som opfølgning på forløbet vedrørende udlevering af sms’er mv. at
offentliggøre en orientering på hjemmesiden samt udarbejde et afsluttende notat om forløbet, når
de yderligere spørgsmål er besvaret, og stikprøvekontrollerne er gennemført.
Undersøgelserne vedrørende tillægskommissoriet efter afgivelsen af delberetning
Parallelt med afhøringerne til brug for hovedkommissoriet arbejder kommissionen fortsat med
tillægskommissoriet. Kommissionen har i den forbindelse indhentet oplysninger fra visse andre
lande til brug for undersøgelserne og vurderingerne af forholdene vedrørende SKAT’s udbetaling
af refusion af udbytteskat. Kommissionen har endvidere planlagt og afholdt en række interne
seminarer som led i undersøgelserne.
Afsluttende bemærkning
Kommissionen forventer på nuværende tidspunkt at færdiggøre afhøringerne i 2023. Kommis-
sionen vil herefter færdiggøre sine undersøgelser og koncentrere arbejdet om afgivelse af beret-
ning.
Med venlig hilsen
Michael Ellehauge
formand
4