Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 298
Offentligt
2622170_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2021 - 119
Resumé af forslag til lov om vejafgift
Lovforslaget udmønter
Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni
2022,
der er en opfølgning på aftale om
Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020,
der er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Enhedslisten. Lovforslaget vedrører indførelse af en ny vejafgift, der fastsættes
efter, hvor meget CO
2
en lastbil udleder, og hvor langt den kører.
Aftalepartierne prioriterer at sikre flere grønne lastbiler på de danske veje, der udleder
mindre CO
2
til gavn for klima og miljø. Det betyder, at vejafgiften omlægges, så det i hø-
jere grad er forureneren, der betaler.
Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
skønnes at reducere udledningen af
CO
2
med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030, hvor vejafgiften bidrager
med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.
Lovforslaget har til formål at indføre en ny vejafgiftsordning for lastbiler til godstrans-
port, som er kilometerbaseret og CO
2
-differentieret efter lastbilernes udledning. Den kilo-
meterbaserede vejafgift, som foreslås indført, vil gælde for lastbiler over 12 tons for kør-
sel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige
veje i miljøzoner (ca. 7.300 km). Det foreslås desuden, at vejafgiften forhøjes ved kørsel i
miljøzoner.
Lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal ifølge aftalen
først omfattes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027, og fra 1. januar 2028 skal hele
vejnettet være omfattet.
Det foreslås, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde, som er et
samarbejde mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om en fælles ord-
ning for en periodebaseret vejbenyttelsesafgift. Lovforslaget skal sikre Folketingets sam-
tykke til, at regeringen meddeler de øvrige aftaleparter i samarbejdet, at Danmark opsiger
aftalen og indleder processen om udtrædelse af samarbejdet.
Lovforslaget skønnes at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.500
mio. kr. i 2025 og 1.425 mio. kr. i 2026.
Det foreslås, at loven træder i kraft primo 2023, idet vejafgiftsordningen først får virkning
fra 1. januar 2025. Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse i primo 2023 for at
imødekomme de implementeringsmæssige hensyn, der er forbundet med overgangen til
en ny vejafgiftsordning. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.