Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 284
Offentligt
2616217_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget
for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2616217_0002.png
18
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 9. Skatteministeriet
9.11.01.
Departementet (tekstanm. 101)
(Driftsbev.)
......
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 80,5 mio. kr. skyldes en teknisk
budgettering og skal ses i tilknytning til de afsatte
reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle
reserver.
Skatteankestyrelsen
(Driftsbev.)
.........................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 280,5 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Retssager mv. .......................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 5,2 mio. kr. skyldes en ned-
justering af forventningerne til indtægter på bag-
grund af historiske realiserede indtægter.
Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes indbudget-
tering af en reserve i forbindelse med Aftale om
nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
af juni 2022.
Skattestyrelsen (tekstanm. 101, 105 og 106)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 757,1 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Gældsstyrelsen (tekstanm. 101, 105 og 106)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 421,8 mio. kr. skyldes primært
en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning til
de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver samt kommende oplæg til en
flerårsaftale for skattevæsenet.
281,7
201,2
-80,5
9.11.02.
437,1
156,6
-280,5
9.11.51.
27,0
21,8
-5,2
9.11.79.
-
10,0
10,0
9.31.01.
3.269,6
2.512,5
-757,1
9.31.02.
817,6
395,8
-421,8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2616217_0003.png
19
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
9.31.03.
Vurderingsstyrelsen (tekstanm. 101 og 105)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 301,8 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Toldstyrelsen (tekstanm. 101 og 105)
(Driftsbev.)
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 221,3 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Motorstyrelsen (tekstanm. 101 og 105)
(Driftsbev.)
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 43,3 mio. kr. skyldes en teknisk
budgettering og skal ses i tilknytning til de afsatte
reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle
reserver samt kommende oplæg til en flerårsaftale
for skattevæsenet.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (tekstanm.
101, 105 og 106)
(Driftsbev.)
................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 2.284,2 mio. kr. skyldes en
teknisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Administrations- og Servicestyrelsen (tekstanm.
101, 105 og 106)
(Driftsbev.)
................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 265,0 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Godtgørelser mv.
(Lovbunden)
............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,5 mio. kr. skyldes den årlige
pris- og lønregulering af kontoen.
420,7
118,9
-301,8
9.31.04.
540,1
318,8
-221,3
9.31.05.
219,7
176,4
-43,3
9.31.06.
3.924,3
1.640,1
-2.284,2
9.31.08.
612,3
347,3
-265,0
9.51.13.
204,1
215,6
11,5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2616217_0004.png
20
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
9.51.14.
Delvis kompensation for købsmoms for almennytti-
ge foreninger (tekstanm. 107)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 9,3 mio. kr. skyldes den årlige
pris- og lønregulering af kontoen.
Civilretlige tiltag i udbyttesagen ........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 303,1 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver.
Gebyrer, retsafgifter mv. (tekstanm. 105) .........
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 6,4 mio. kr. skyldes primært et
fald i det forventede tab på retsafgifter som følge
af, at der i 2023 er anvendt en højere kursværdi.
Personlige fordringer ..........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 82,1 mio. kr. skyldes primært en
stigning i det forventede tab på renteindtægter som
følge af, at der i 2023 er anvendt en lavere kurs-
værdi.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 56,0 mio. kr. skyldes primært et
fald i det forventede tab på personlige fordringer
som følge af, at der i 2023 er anvendt en højere
kursværdi.
169,8
179,1
9,3
9.51.17.
303,1
-
-303,1
9.51.21.
100,9
107,3
6,4
9.51.22.
584,5
666,6
82,1
1.034,7
1.090,7
56,0
9.51.23.
Overtagne studielånsfordringer (tekstanm. 2)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,7 mio. kr. skyldes primært et
fald i det forventede tab på fordringerne som følge
af, at der i 2023 er anvendt en højere kurs- værdi.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
38,4
27,7
-10,7
38,8
28,1
-10,7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 284: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2616217_0005.png
21
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
9.51.26.
Konsekvenser af gældsaftalen ............................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 1.900,0 mio. kr. skyldes effek-
terne af styrket lønindeholdelse og nedsættelse af
inddrivelsesrenten som følge af Aftale om ned-
bringelse af danskernes gæld til det offentlige af
juni 2022.
Klagegebyr ...........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 16,6 mio. kr. skyldes primært, at
udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger for-
ventes at medføre en stigning i indtægterne på
kontoen.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
(Driftsbev.)
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 28,9 mio. kr. skyldes en teknisk
budgettering og skal ses i tilknytning til de afsatte
reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle
reserver. Endvidere bortfalder bevillingen til Le-
delses- og Kompetenceaftalen på 12,3 mio. kr.
Den Statslige Kompetencefond
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,0 mio. kr. skyldes, at der er
forudsat et mindre forbrug af opsparede midler end
i 2022.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
-
1.900,0
1.900,0
9.51.31.
9,3
25,9
16,6
9.61.01.
95,4
66,5
-28,9
9.61.04.
98,8
82,8
-16,0
41,3
25,3
-16,0