Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2616091_0001.png
Regulator Challenges
when trying to protect players from gambling harm
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0002.png
Om …
Mindway AI har opnået en del anerkendelse og
branchepriser for løsninger og knowhow:
Dansk virksomhed.
Hovedkontor i Aarhus
Spin-out fra Aarhus Universitet
100% fokus på løsninger og viden om problemspil og ludomani
baseret på neuroscience og AI
Uvildig 3.
parts leverandør
Leverer til spiludbydere i ind- og udland, inkl.
7 danske
spiludbydere, Entain (bwin m.fl.) og Flutter (Tombola, Pokerstars m
Analyse af 4.5 mio.
aktive med GameScanner® hver måned,
Compliance Innovator
or Innovation of the
Year 2020
heraf 1.6 mio.
aktive spillere dagligt hos én udbyder i UK alene
Løsninger i 15+ lande
inkl.
Danmark, Tyskland, Holland, Sverige, UK, USA, Canada, Østrig,
Grækenland og Brasilien
Paddy Power Betfair
Innovation Competition
2018
EGR Nordics Rising
Star 2021
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0003.png
Overblik
t stort og muligvis voksende antal mennekser er i risiko for at udvikle
spilafh ngighed
ffekten af indgre s som for ud er vanskelig at vurdere kan eskytte visse grupper
men sku e andre over p uregulerede platforme og g re markedet uattraktivt for
legitime spilud ydere
i foresl r, at man styrker kravene til operat rerne om eskyttelse af den individuelle
spiller
Industrien er forpligtede til at have kontrolsystemer, men de er ofte ‘hjemmelavede’
og der er ikke standardiserede, operationelle krav
rin ipperne ag ind ay AI’s teknologier og sikkerhedsl sninger har vist sig at
eskytte spillerne edre, live godt modtaget i industrien og kunne skaleres til
aktive spillere
mio
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0004.png
Forbrugere
Disponering
Spillereklamer
Hændelser
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0005.png
Forbrugere af online spil
Disponering
Spillereklamer
Spilleadfærd
Hændelser
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0006.png
Identifikation af problemspillere
Disponering
SPILSCANNER
Spillereklamer
Spilleadfærd
Hændelser
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0007.png
Hvor sidder Spilscanneren?
Spiludbyders IT
Data
Spilscanner
Intervention
Spilscanner /
Mindway kan guide
Data
Extraction
AI
Algorithm
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0008.png
Udbyders forpligtelser
Foreslåede krav til Spilscanner
Identificere mulige
problemspillere
Intervention
Automatisk
Individualiseret
State-of-the-art forskning
Forståelig
Uafhængigt udviklet og
vedligeholdt
Præcision af algoritmen
kontrolleres fx af notified
body eller myndighed
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0009.png
Hvordan identificeres problemspillere i dag?
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0010.png
Risiko måles typisk på enkelte parametre, men ludomani
er komplekst
Hvilke markører er vigtigst?
Hvordan finder vi tærsklen til spilafhængighed?
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0011.png
Det er nødvendigt at se på den enkelte spiller
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0012.png
Det er nødvendigt at se på den enkelte spiller
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0013.png
Manuel ekspert overvågning er naturligvis ikke skalerbart
1 time
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0014.png
Kunstig intelligens med næsten samme nøjagtighed som eksperter
1 time
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0015.png
Performance
Vi kan vise, at Spilscannerens performance er tæt på
menneskelige eksperters
Mindst 88% af spillere, der vurderes potentielt
problematiske af eksperter, identificeres af
Spilscanneren
Mindst 87% af spillere, der vurderes potentielt
problamatiske af Spilscanneren, er ligeledes
klassificeret af eksperter
Gaming Laboratories International (GLI) har
uafhængigt valideret denne performance på data fra
en konkret spiludbyder
Mindway AI vs Expert
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0016.png
GameScanner® viser udvikling af ludomani
Teknologi giver mulighed for at problemspillere opdages, før de udvikler ludomani
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Henvendelse af 31/8-22 fra Mindway AI om materiale til foretræde den 1. september 2022 om regulering af spilmarkedet og forebyggende redskaber til at undgå problematisk spilleadfærd
2616091_0017.png
Opsummering af foreslåede krav til spilscannere
Automatisk
Individualiseret
State-of-the-art videnskab
Forståelig
Uafhængigt udviklet og vedligeholdt
Performance eksternt valideret