Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 278
Offentligt
2614763_0001.png
Til Folketingets Skatteudvalg og Transportudvalg
Dok. ansvarlig: SJA
Sekretær:
Sagsnr: s2022-852
Doknr: d2022-377042-2.0
29-08-2022
Forslag til justering af reglerne for refusion af elafgift af el anvendt i ladestandere
Med henblik på at fremme konkurrence på markedet for opladning af elbiler på
privatadresser foreslår Dansk e-Mobilitet, som er brancheforening for
ladeoperatørerne, en justering af reglerne, så operatører ikke fremadrettet skal påtage
sig ansvaret for en privatejet ladestandere i tilfælde af brand, hærværk, tyveri mv. for at
være berettiget til at få elafgiften refunderet.
Salget af elbiler har for alvor taget fart i Danmark, ikke mindst efter aftalen om
bilbeskatning blev indgået i slutningen af 2020. Mulighederne for at oplade elbilerne er
en vigtig brik i den fortsatte vækst i antallet af elbiler, både hvad angår offentlig
tilgængelig infrastruktur, og opsætning af ladestandere i private hjem.
Ladeoperatører har mulighed for at få godtgjort elafgiften ned til 0,4 øre pr. kWh
svarende til satsen for processtrøm ved opladning af elbiler efter den såkaldte
særordning, der foreløbig er forlænget til 2030. Skatterådet har dog fastslået, at en
ladestanderoperatør alene kan få godtgjort elafgiften på strøm til ladestandere, hvis
ladestanderoperatøren har et driftsansvar for ladestanderen, der fuldt ud svarer til en
ejers driftsansvar. Det nuværende krav om driftsansvaret betyder, at
ladestanderoperatøren skal påtage sig alle risici knyttet til driften af ladestanderen i
hele den periode, hvor ladestanderoperatøren leverer en opladningsydelse til
aftageren.
Ladestanderoperatøren skal således både påtage sig en garanti for ladestanderens
drift, også uden for normal garantiperiode, og et ansvar for anlæggets hændelige
undergang eller tyveri. Dette er selvsagt ikke et problem i de situationer, hvor
ladestanderoperatøren ejer ladestanderen, da driftsansvaret her hænger sammen med
ejerskabet. Skatterådets afgørelse vanskeliggør imidlertid et ladestanderkoncept, der
er meget udbredt blandt de mindre ladeoperatører, hvor elbilisten køber ladestanderen,
men overlader driften til en ladestanderoperatør, fordi ladeoperatøren skal tage et
meget vidtgående ansvar for en ladestander som virksomheden ikke ejer.
Konsekvensen af Skatterådets afgørelse medfører, en væsentlig indskrænkning i
aftalefriheden mellem ladestanderoperatør og køberen af ladestanderen, da
ladestanderoperatøren skal påtage sig den fulde driftsrisiko for at opnå godtgørelse af
elafgiften.
Green Power Denmark
Dansk e-Mobilitet
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400. [email protected]. greenpowerdenmark.dk
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 278: Henvendelse af 29/8-22 fra Dansk e-Mobilitet om forslag til forenklede regler om refusion af elafgift
Det er vigtigt at have en operatør, der kan stå inde for, at ladestanderen ikke
misbruges, og som sikrer, at fradragsretten kun går til strøm brugt til det rette formål og
under de rigtige forudsætninger. Samtidigt kan operatører dog have en naturlig
interesse i at overdrage en del af risikoen ved ladestanderen til elbilsejeren, nemlig den
del der vedrører fx risiko ved brand, hærværk, tyveri mv. Dette sker bl.a. for at
reducere omkostningerne, som i en del tilfælde vil være dækket af husstandens øvrige
forsikringer, og dermed også reducere abonnementsprisen over for elbilejeren.
Betingelsen om, at operatøren skal have det fulde driftsansvar, forhindrer overdragelse
af denne del af risikoen og hæmmer dermed konkurrencen i markedet. Det er hverken i
elbilejeres eller ladestanderoperatørs interesse.
Den nugældende regel lyder: ”Stk.
1. Der ydes tilbagebetaling af afgiften af den af
virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet anvendt til opladning af batterier til
registrerede elbiler. Tilbagebetalingen omfatter elektricitet anvendt i ladestandere,
herunder hurtigladere, der drives for virksomhedens regning og risiko, og elektricitet
anvendt til opladning af batterier på batteriskiftestationer. Tilbagebetalingen ydes i
øvrigt i overensstemmelse med de øvrige bestemmelser i lov om afgift af elektricitet §§
11, 11 a og 11 c. Stk.
Den skitserede problemstilling bør kunne løses med en justering af reglerne, hvor det
fx bliver præciseret, at stk. 1 også gælder tilfælde, hvor virksomheden forbruger
elektricitet til opladning af batterier til elbiler, hvor virksomheden ikke ejer
ladestanderen, men har den driftsmæssige risiko for ladestanderen - dog ikke for så
vidt angår hændelige undergang ved fx brand, hærværk eller tyveri.
Med venlig hilsen
Søren Jakobsen
Analysechef
Dansk e-Mobilitet
Green Power Denmark
Dansk e-Mobilitet
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400. [email protected]. greenpowerdenmark.dk