Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2603106_0001.png
Juni 2022
Opfølgning på eftersyn af akutte it-problemer i skattevæsenet:
Opkrævningsområdet
Det er en kerneopgave for Skatteforvaltningen at sikre, at borgere og virksomheder betaler
korrekte skatter og afgifter til tiden. Det er Skattestyrelsens opgave at opgøre og opkræve
skatter og afgifter og sikre, at betalingerne sker på et ensartet og korrekt grundlag.
De skatter og afgifter, som borgere og virksomheder skal betale, opgøres som krav i flere sy-
stemer. Afhængigt af kravtypen opkræves kravene efterfølgende gennem ét af Skatteforvalt-
ningens tre opkrævningssystemer, henholdsvis KOBRA, Skattekontoen og SAP38.
Hvis der ikke sker rettidig betaling, igangsættes typisk en rykkerprocedure, og hvis kravet fort-
sat ikke betales, oversendes det til inddrivelse i Gældsstyrelsen.
Opkrævningsområdet har i flere år været udfordret. Flere af de it-systemer, som understøtter
opkrævningen af ubetalte skatter og afgifter, er utidssvarende og skal fornyes.
KOBRA
Anvendes til personrettede
krav, som opstår i forskudsop-
gørelsen og årsopgørelsen. I til-
fælde af stor restskat, som ikke
kan indregnes i forskudsskatten
for næste indkomstår, overgår
restskatten til
KOBRA.
I 2021 blev der opkrævet 2,9
mio. krav til et provenu på ca.
37 mia. kr.
Skattekontoen
Anvendes til virksomhedsret-
tede krav. Her kan alle virk-
somheder få et samlet over-
blik over deres indberetnin-
ger, opkrævninger samt ind-
og udbetalinger til skattemyn-
dighederne. Skattekontoen
udlignes løbende.
I 2021 blev der opkrævet 13
mio. krav til et provenu på ca.
1.058 mia. kr.
SAP38
Anvendes til person- og virk-
somhedsrettede krav, som
ikke kan opkræves gennem
KOBRA eller Skattekontoen, fx
motorkrav og visse bøder.
I 2021 blev der opkrævet 11,3
mio. krav til et provenu på ca.
98 mia. kr.
Det bemærkes, at der et forøget antal krav på Skattekontoen, som følge af genberegning ifm. håndtering af ren-
tefejl.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0002.png
Konklusioner fra eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer i 2019
Regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-udfordringer fra 2019 beskrev en række ud-
fordringer med opkrævning af skatter og afgifter, før de sendes til inddrivelse. Udfordringerne
på opkrævningsområdet kunne særligt henføres til it-systemerne og blev foreløbigt søgt
håndteret gennem midlertidige systemløsninger og manuel sagsbehandling.
Udfordringer med KOBRA:
Systemet anvendes til at håndtere personrettede krav og
er et såkaldt legacy-system. Systemet vurderes at skulle udskiftes inden for en år-
række.
Udfordringer med SAP38:
Mangelfuld forvaltning af en række motorkrav samt en
række øvrige person- og virksomhedskrav. Der blev blandt andet beskrevet mangel-
fuld rentetilskrivning, manglende inddragelse af nummerplader, begrænsede mulig-
heder for at oversende krav til inddrivelse og manglende underretning af skyldnere.
Udfordringer med Skattekontoen:
Der blev beskrevet udfordringer med forkert be-
regning af renter på nogle virksomhedsrettede krav.
De akutte udfordringer knytter sig særligt til motorkrav samt en række øvrige person- og virk-
somhedskrav, som bliver håndteret i SAP38, samt de beskrevne rentefejl på Skattekontoen.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0003.png
Opfølgning på opkrævningsområdet
Siden eftersynet i 2019 har regeringen investeret i opkrævningsområdet ved at tilføre ca. 85
mio. kr. ekstra i 2020 og ca. 110 mio. kr. ekstra i 2021. Det samlede bevillingsniveau for Skat-
teministeriet er fra 2021 som udgangspunkt videreført til 2022, der er et overgangsår frem
mod, at der kan indgås en flerårsaftale for skattevæsenet. De ekstra investeringer har bidra-
get til en delvis håndtering af såvel de akutte som langsigtede udfordringer på området.
Strategi for en langsigtet håndtering af opkrævnings- og inddrivelsesområdet
I 2021 er der igangsat et større arbejde på tværs af Skatteforvaltningen med at udarbejde et
samlet beslutningsgrundlag og en strategi for den langsigtede håndtering af krav på opkræv-
nings- og inddrivelsesområdet. Håndteringen indebærer også systemunderstøttelse af op-
krævnings- og inddrivelsesområdet frem mod 2030. Planen har blandt andet til formål, at
flere betaler deres krav rettidigt, og at der sendes færre krav til inddrivelse. Der sigtes på den
korte bane blandt andet på at etablere moderne betalingsløsninger på personområdet, så
borgere nemmere kan betale deres krav med fx Dankort og Mobilepay.
Derudover er der behov for at fremtidssikre opkrævningssystemerne. Det gælder særligt for
de krav, der i dag opkræves gennem SAP38. SAP38 er ikke et egentligt opkrævningssystem og
bør udfases. En del af den langsigtede plan er derfor at igangsætte en foranalyse af mulighe-
derne for at flytte kravene til en anden opkrævningsløsning.
Samtidig er der fortsat behov for at forbedre samspillet mellem opkrævning og inddrivelse.
Der gennemføres derfor en række initiativer, som skal skabe en mere sammenhængende pro-
ces for data i SAP38 og Skattekontoen og de bagvedlæggende systemer til data i inddrivelses-
systemerne, således at færre krav over tid låses for inddrivelse. Det bemærkes, at KOBRA har
været fuldt tilsluttet det nye inddrivelsessystem siden 2020, og derfor allerede sender krav til
inddrivelse med den nødvendige datakvalitet.
Der er tale om en stor opgave for Skatteforvaltningen, som vil tage en årrække at gennemføre
og kræve betydelig kapacitet hos Skatteforvaltningen og leverandørerne.
Gennemgang af renteberegninger i opkrævningssystemer
Siden seneste statusnotat i februar 2021 har Skattestyrelsen foretaget en dybdegående gen-
nemgang af renteberegninger i Skatteforvaltningens opkrævningssystemer. Formålet med
gennemgangen har været at vurdere, om renteberegningen sker korrekt, bliver korrekt op-
krævet og bliver korrekt afspejlet i statsregnskabet.
Det er den overordnede vurdering, at renteberegningen og -opkrævningen i Skattestyrelsens
opkrævningssystemer gennemgående sker korrekt. Skattestyrelsen har ud fra en risikobaseret
tilgang gennemgået 12 ud af i alt 24 rentekategorier i 2021, med henblik på at sikre robusthe-
den af rentegennemgangen. I fem af rentekategorierne er der konstateret fejl, hvor der for
hovedparten ikke er tale om kritiske fejl, men i flere tilfælde mindre sagsbehandlingsfejl. For
en enkelt rentekategori er der dog tale om væsentlige fejl i manuelle renteberegninger for
henstandssager på Skattekontoen i perioden 2013-2018, hvor der har været anvendt et ulåst
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0004.png
regneark til manuel renteberegning. Fejlen betragtes som væsentlig og er nærmere beskrevet
nedenfor i afsnittet vedrørende Skattekontoen.
Skattestyrelsen planlægger i 2022 at gennemgå de resterende rentekategorier på tværs af op-
krævningssystemerne. Det er dog Skattestyrelsens vurdering, at der er en lav risiko for fejl in-
denfor disse rentekategorier. Skattestyrelsen vurderer løbende, om der kan gennemføres yder-
ligere tiltag på kort sigt, der kan imødegå udfordringerne med opkrævningssystemerne. Op-
krævningsområdet indgår som del i det samlede arbejde med at modernisere skattevæsenets
legacy-systemer.
Fortsatte udfordringer på opkrævningsområdet
I de følgende afsnit gennemgås status for en række konkrete udfordringer, som knytter sig til
SAP38 og Skattekontoen. For hovedparten af udfordringerne er der tale om kendte problem-
stillinger, som senest er gennemgået i statusnotatet for opkrævningsområdet, som blev over-
sendt til Folketinget i februar 2021.
Status på SAP38
Skatteforvaltningen har arbejdet målrettet med at håndtere udfordringerne med SAP38. Da
SAP38 er et regnskabssystem, der ikke oprindeligt er designet til at håndtere opkrævningsop-
gaver, har de enkelte løsninger en midlertidig karakter. Udfordringerne vil først kunne hånd-
teres fuldt ud på længere sigt med en anden opkrævningsløsning. Der forventes i løbet af
2022 at blive igangsat en analyse, som skal afdække den fremadrettede håndtering af kra-
vene.
Manglende rentetilskrivning
Det er tidligere konstateret, at der som følge af manglende funktionaliteter i SAP38 ikke var
tilskrevet renter på motorkrav siden 2012 og for øvrige krav siden 2013. Der blev i september
2020 udviklet og implementeret en systemløsning til at beregne to typer af renter på motor-
krav, som udgør langt størstedelen af kravene i SAP38.
I forbindelse med systemløsningen er der identificeret problemer med datakvaliteten for en
række motorkrav. Der beregnes derfor ikke renter på disse krav, før datagrundlaget eventuelt
kan forbedres. Andelen af renteberegningsparate krav vil løbende blive udvidet i takt med, at
de konstaterede datakvalitetsproblemer håndteres. Renteberegningsindsatsen har ikke kun-
net opskaleres i tilstrækkeligt omfang, og en række krav har måttet oversendes til inddrivelse
uden opkrævningsrenter for at sikre, at kravene ikke forælder.
Beregningen af renter på øvrige kravtyper i SAP38 håndteres for nuværende manuelt.
Manglende inddragelse af nummerplader
Det er tidligere konstateret, at Skatteforvaltningen ikke har anmodet politiet om at inddrage
et køretøjs nummerplader ved manglende betaling af motorkrav fra 2012 og frem til marts
2019. Det skyldtes, at det i en periode ikke var muligt at dele retvisende oplysninger fra SAP38
med politiet om, hvorvidt en motorafgift var betalt.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0005.png
Der er i 2019 udviklet en midlertidig løsning, så det nu er muligt at anmode politiet om at ind-
drage nummerplader. Der er på nuværende tidspunkt udsendt over 230.000 varslingsbreve
om nummerpladeinddragelse. Siden oktober 2021 har varslingen om nummerpladeinddra-
gelse indgået som en fast del af den almindelige opkrævningsproces med undtagelse af med-
hæftere, som forventes inkluderet i 3. kvartal af 2022. Det betyder, at der nu udsendes gen-
nemsnitligt 10-15.000 varslingsbreve pr. måned med henblik på nummerpladeinddragelse,
når rykkeren ikke er betalt.
Begrænsede muligheder for at oversende krav til inddrivelse
Det er tidligere konstateret, at det i perioden fra 2018 til maj 2020 ikke har været muligt auto-
matisk at sende motorkrav fra SAP38 til inddrivelse. Det har blandt andet betydet, at der har
ophobet sig ca. 500.000 ubetalte krav under opkrævning, hvoraf en større mængde er ramt af
datakvalitetsproblemer, der vanskeliggør renteberegning og oversendelse af kravet til inddri-
velse.
Der er i maj 2020 udviklet en løsning til at oversende langt de fleste af de 80 typer af krav til
inddrivelsessystemet DMI. Det betyder, at de første krav er blevet sendt til inddrivelse i sep-
tember 2020. I 2020 blev der oversendt ca. 5.500 krav til inddrivelse. Løsningen er blevet
yderligere udvidet i 2021, således at der blev oversendt ca. 55.000 motorkrav til inddrivelse.
Som det fremgår ovenfor, er der problemer med datakvaliteten i renteberegninger, som vil
medvirke til at forsinke renteberegningen og den efterfølgende oversendelse til inddrivelse
for visse krav. Skatteforvaltningen er i gang med at analysere problemerne. Der er fortsat ri-
siko for, at en mængde krav forælder under opkrævning. Skatteforvaltningen arbejder på en
række tiltag, som skal mitigere forældelsen, herunder blandt andet manuelle stamdatafor-
bedringer, der skal muliggøre renteberegning og oversendelse til inddrivelse.
Der er samtidig udviklet en midlertidig og delvist systemunderstøttet løsning til at oversende
et mindre antal øvrige krav fra SAP38 til inddrivelse i det nye inddrivelsessystem, PSRM. Løs-
ningen er i 2021 blevet sat i drift på to nye kravtyper, så løsningen nu inkluderer tre kravty-
per, fx visse typer bøder. Det vil i 2022 blive undersøgt, om løsningen kan udvides til yderli-
gere to typer krav. Løsningen vil dog ikke kunne omfatte alle de ca. 75 øvrige kravtyper. Indtil
en ny opkrævningsløsning er implementeret, vil der fortsat være krav i SAP38, som ikke kan
oversendes til inddrivelse i DMI eller PSRM. Disse vil i stedet blive markeret som inddrivelses-
krav i SAP38.
Status på Skattekontoen
Skattekontoen anvendes til at opkræve virksomhedsrettede krav. I 2021 blev der opkrævet
virksomhedsrettede krav til et provenu på ca. 1.058 mia. kr. Der er tidligere konstateret en
række rentefejl på Skattekontoen, som stammede tilbage fra idriftsættelsen af Skattekon-
toen. Skatteforvaltningen har i de seneste år fortsat oprydningen i rentefejl på Skattekontoen.
Nedenfor gennemgås seks yderligere udfordringer for Skattekontoen.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0006.png
Forkert beregning af renter
Der har siden idriftsættelsen af Skattekontoen i 2013 været problemer med forkert beregning
af renter. Fejlene indebærer, at der er sket fejl i renteberegningen for ca. 320.000 virksomhe-
der, dvs. knap halvdelen af virksomhederne på Skattekontoen. For de fleste virksomheder er
der tale om mindre fejl, som samlet beløber sig til mellem 0 og 5 kr. i positiv eller negativ ret-
ning.
Der blev rettet op på rentefejlen, og herefter er der gennemført et større oprydningsarbejde.
Udbetalingen af tilgodehavender til virksomheder er påbegyndt i juni 2020 og afsluttet for ca.
175.000 virksomheder. Det samlede oprydningsarbejde forventes at fortsætte i den reste-
rende del af 2022. Håndteringen af de resterende tilbagebetalinger til virksomheder er kom-
pleks, da oprydningen sker på tværs af flere systemer. Der vil ikke blive foretaget en efterop-
krævning for de virksomheder, der er blevet opkrævet for lidt i rente på grund af de generelle
regler om forældelse.
Det har været nødvendigt at forlænge oprydningsarbejdet til udgangen af 2022 som følge af
implementering og håndtering af COVID-19 hjælpepakker, herunder særligt rentefrie lån for
moms og A-skat. Administrationen af hjælpepakkerne forudsætter specialiserede kompeten-
cer, som ellers ville være allokeret til blandt andet at håndtere rentefejl på Skattekontoen.
Orienteringen af virksomhederne om den forkerte renteberegning sker i takt med oprydnin-
gen. Orienteringerne er målrettet de enkelte virksomheder, der som følge af oprydningen vil
opleve en korrektion af deres saldo på Skattekontoen.
Administration af efterangivelser
Det er tidligere konstateret, at Skatteforvaltningen har administreret visse typer af efterangi-
velser efter en forkert anvendelse af reglerne i opkrævningsloven, hvilket har medført fejlag-
tigt opkrævede renter for en række virksomheder. Konkret er der tale om situationer, hvor
virksomheder angiver skatte- og afgiftskrav for sent, men inden der er truffet afgørelse om
foreløbig fastsættelse af skatte- og afgiftstilsvaret, og med urette er blevet pålagt renter til-
bage i tid til udløbet af den ordinære betalingsfrist.
Skattestyrelsen skønner med væsentlig usikkerhed, at der er opkrævet for meget i rente for 40-
75 mio. kr. årligt. Dertil skønnes det med usikkerhed, at ca. 90 pct. af kravene omhandler for
meget opkrævede renter på under 1.000 kr. hos virksomhederne i hver enkelt sag, og for ca.
70 pct. af virksomhederne drejer det sig om under 100 kr. I sager vedrørende uregistrerede
selskaber, som indgiver angivelser for tidligere og lukkede afregningsperioder, vil beløbene dog
typisk være større.
Skatteforvaltningen har udsendt et styresignal i juni 2022, der informerer berørte virksomhe-
der om, at de kan anmode om at få deres krav genoptaget. Styresignalet offentliggøres i for-
bindelse med ikrafttrædelsen af et rentelovforslag.
Udfordring med stamdata fra nogle it-systemer til Skattekontoen
Som led i arbejdet med at tilslutte Skattekontoen til PSRM er der identificeret udfordringer med
stamdata i de systemer, der leverer oplysninger om krav til Skattekontoen. Udfordringerne gør
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0007.png
sig blandt andet gældende på moms- og A-skatteområdet, hvor der er behov for at forbedre
stamdata for visse kravs stiftelsesdato, forældelsesdato, forfaldsdato og sidste rettidige beta-
lingsdato.
En væsentlig del af de identificerede stamdataproblemer er håndteret i et projekt, der har bi-
draget til at sikre, at kvaliteten af data er forbedret. Der er dog fortsat stamdataproblemstil-
linger, som udfordrer Skattekontoens samspil med inddrivelsen. Håndteringen heraf pågår,
men den er af en sådan kompleksitet, at tidsplanen for en løsning skal undersøges nærmere.
Opkrævning og modregning af forældede krav
En gennemgang af Skattekontoens praksis primo 2020 har tidligere vist, at der i visse, afgræn-
sede tilfælde er foretaget opkrævning og beregning af renter af forældede hovedkrav og renter.
Fejlen omfatter forældede krav i størrelsesordenen knap 95 mio. kr., hvoraf de berørte virk-
somheder har nået at indbetale ca. 11 mio. kr.
Der er i februar 2020 implementeret en række foranstaltninger, der skal minimere risikoen for
fejl fremover. Samtidig pågår et oprydningsarbejde, der blandt andet skal sikre tilbagebetalin-
ger i tilfælde, hvor virksomheder uretmæssigt er blevet opkrævet beløb.
Også her gælder, at det har været nødvendigt at forlænge oprydningsarbejdet til udgangen af
2022 blandt andet som følge af implementering og håndtering af COVID-19 hjælpepakker,
herunder særligt rentefrie lån for moms og A-skat.
Ligesom ved stamdataproblemerne vil Skattestyrelsen kommunikere bredt om muligheden
for uberettiget opkrævning og modregning af forældede krav på Skattekontoen. Det vil i den
forbindelse blive oplyst, at Skattestyrelsen i de tilfælde, hvor der er sket uberettiget opkræv-
ning af forældede fordringer, vil rette fejlen og foretage en konkret orientering af de berørte
virksomheder.
Manuel renteberegning af henstandssager
Skattestyrelsen har siden maj 2021 foretaget en gennemgang af renteberegninger i opkræv-
ningssystemerne. Der er i den forbindelse fundet fejl i manuelle renteberegninger for hen-
standssager i et tidligere anvendt renteberegningsark i perioden 2013-2018, hvor der er sket
fejlindtastninger. Konkret er der tale om manuelle fejl, fx indtastning af forkert antal dage el-
ler forkert summering af renter, som har ført til både for lidt og for meget opkrævet rente.
Særlig væsentligt er der konstateret én enkeltstående fejl på 407 mio. kr. for en stor virksom-
hed, som er sagsbehandlet, genberegnet og håndteret. En andel af de fejlramte sager kan kor-
rigeres uden videre, da beløbene endnu ikke er opkrævet, idet sagerne fortsat er under hen-
stand. Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at fejlene samlet udgør mellem 140-280 mio.
kr. Beløbene kan dog først endeligt opgøres, når alle sager er manuelt genberegnet, hvilket
forventes afsluttet i løbet af 2023.
Opkrævning af renter for visse selskaber
Det er tidligere konstateret, at der i en række klagesager på selskabsområdet er sket uberetti-
get opkrævning og betaling af renter af et skattekrav, selvom de pågældende selskaber har
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 260: Statusnotater for gælds- og opkrævningsområderne samt implementeringen af EU-krav på told- og momsområderne, fra skatteministeren
2603106_0008.png
fået medhold i, at de ikke skal betale kravet. Problemstillingen kan primært henføres til for-
skelle i renteberegningerne i Skatteforvaltningens systemer, som efterfølgende har vist sig i
praksis ikke at have været håndteret korrekt. Genberegningerne af klagesagerne viser, at der
uberettiget er opkrævet renter for ca. 207 mio. kr. eksklusiv rentegodtgørelse. Skattestyrelsen
har i 2021 genberegnet beløbene, og sagen betragtes hermed som afsluttet.
Næste skridt på opkrævningsområdet
På kort sigt fortsætter arbejdet med at håndtere de akutte udfordringer på området, herun-
der forventes de omtalte renteberegningsfejl at være håndteret ved udgangen af 2022. Der-
udover planlægger Skattestyrelsen at gennemgå de resterende rentekategorier på tværs af
opkrævningssystemerne med henblik på at sikre, at renteberegningen sker korrekt, bliver kor-
rekt opkrævet og bliver korrekt afspejlet i statsregnskabet.
Skatteforvaltningen forventer at fremlægge et samlet beslutningsoplæg til en langsigtet stra-
tegi for styrket opkrævning og inddrivelse i andet halvår 2022. Beslutningsoplægget skal
danne baggrund for, at der kan tages politisk stilling til oprydnings- og genopretningsinitiati-
ver, der peger frem imod en normaliseret gældsinddrivelse og opkrævning i 2030.
Som en del af planen vil der i løbet af 2022 blandt andet blive igangsat en foranalyse af mulig-
hederne for at flytte krav i SAP38 til en anden opkrævningsløsning.
Side 8 af 8