Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 227
Offentligt
2582293_0001.png
Erhvervsstyrelsen og Deloitte
Måling af de administrative konsekvenser ved krav om stempel-
mærker på nikotinprodukter og røgfri tobak
Maj
2 0 2 2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
Indhold
1
2
Resumé
Administrative konsekvenser ved
implementering af stempelmærker på
nikotinprodukter og røgfri tobak
Opgørelse af administrative omstillingsomkostninger
Producenternes omstillingsomkostninger
Grossister og detailhandlens omstillingsomkostninger
Opgørelse af de løbende administrative omkostninger
4
6
7
7
9
10
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
3.3
Undersøgelsens metodiske grundlag
Population og segmenter
Virksomhedsinterview
Omkostningsparametre
13
13
14
14
14
15
3.3.1 Timeløn
3.3.2 Omkostninger til indkøb af nye maskiner og ændring af lager
3.4
3.5
3.6
3.7
Beregning
Validitet og følsomhedsanalyse
Business-as-Usual (BAU)
Reguleringens oprindelse
15
16
17
17
4
Bilag: Dokumentation af de administrative
konsekvenser
18
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0003.png
Om AMVAB
AMVAB er en forkortelse for
Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administra-
tive Byrder,
og er den danske version af den internationalt anerkendte SCM-metode
(Standard Cost Model). En AMVAB-måling anvendes til at vurdere og kvantificere de admi-
nistrative konsekvenser ved al erhvervsrettet regulering i Danmark.
De administrative konsekvenser beregnes på baggrund af de omkostningsparametre, den
normalt effektive virksomhed
har ved at efterleve informationsforpligtigelser og under-
liggende oplysningskrav i erhvervsreguleringen.
Ved
informationsforpligtigelser
forstås de forpligtelser, virksomheder har til at levere in-
formation til myndigheder eller tredjepart. En informationsforpligtelse er en pligt i en lov
eller bekendtgørelse til at fremskaffe eller udarbejde informationer og stille dem til rådig-
hed, herunder også information, som virksomheder skal have liggende og fremsende/
fremvise efter anmodning.
Ved
oplysningskrav
forstås de oplysninger, som virksomhederne skal give for at kunne
leve op til informationsforpligtelsen.
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
1 Resumé
Folketinget har vedtaget en lovændring, som bl.a. inde-
bærer indførelse af afgifter på nikotinprodukter og sam-
menlægning af afgiftssatserne for røgfri tobak. Nærvæ-
rende måling viser, at loven samlet skønnes at medføre
administrative omstillingsomkostninger på ca. 36 mio. kr.
og løbende administrative byrder på ca. 4,0 mio. kr. årligt
for de omfattede danske virksomheder.
Folketinget vedtog d. 21. december 2021 lov nr. 2616 af 28. december 2021
om
ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og
om ophævelse af lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævnings-
loven.
Loven omfatter regulering af antallet af cigaretter i en pakke, indførelse af
afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssatserne for røgfri tobak, ju-
stering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktafgifter, ændring af
momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.
Loven medfører bl.a. et krav om stempelmærkning af nikotinprodukter og røgfri
tobak (ligesom det i dag gælder for cigaretter og røgtobak). Denne måling opgør
de forventede administrative byrder forbundet med indførelsen af afgift på niko-
tinprodukter, sammenlægning af afgift for røgfri tobak og stempelmærkekravet
for de danske virksomheder i produktions-, grossist- og detailleddet.
Ved lov nr. 86 af 30. januar 2019 blev der indført et krav om påsætning af sikker-
hedsstempelmærker på tobaksvarer. Kravet om påsætning af sikkerhedsstempel-
mærker på røgfri tobak træder, i medfør af denne lov, i kraft den 20. maj 2024.
Denne måling medtager ikke de byrder, der følger af krav om mærkning af røgfri
tobak, indført med denne tidligere lov. Baggrunden herfor er, at lov nr. 2616 af 28.
december 2021
om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter, momsloven og for-
skellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af lov om forskellige forbrugs-
afgifter og opkrævningsloven
blot har fremrykket byrderne forbundet med kravene i
lov nr. 86 af 30. januar 2019 til røgfri tobaksprodukter. Det omfatter bl.a. omkost-
ninger til indkøb af stempelmærkemaskiner, drift og vedligehold af stempelmær-
kemaskiner og selve påsætningen af stempelmærkerne.
Denne måling identificerer administrative byrder på følgende hovedområder:
a) Indkøb og vedligeholdelse af stempelmærkemaskiner til brug for nikotinpro-
dukter.
b) Markedsclearing af produkter uden stempelmærker, som ikke er blevet solgt,
og destruktion af disse produkter.
c) Indkøb og lagerstyring af stempelmærker.
d) Løbende godtgørelse af afgift.
I Tabel 1 nedenfor fremgår de forventede administrative byrder. Byrderne er op-
delt i hhv. løbende årlige omkostninger og omstillingsomkostninger.
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0005.png
Fra og med den 1. oktober 2022
1
ændres reglerne for angivelse af afgift af røgfri
tobak, således virksomheder, som i dag fremstiller eller importerer røgfri tobak,
ikke længere vil skulle indgive en månedlig angivelse. Denne løbende administra-
tive lettelse er medtaget i denne måling, hvor den modregnes de administrative
omkostninger forbundet med implementeringen af krav om stempelmærker på
nikotinprodukter og røgfri tobak.
Endeligt adresserer nærværende måling af de administrative byrder ved lovæn-
dringen ikke lovændringens faktura- og regnskabskrav, da dette vurderes at være
krav, som regelrette virksomheder i forvejen vil leve op til, bl.a. grundet anden
gældende lovgivning.
Tabel 1: Administrative konsekvenser ved krav om stempelmærkning af nikotin-
produkter og røgfri tobak.
Administrativ
konsekvens
Beskrivelse af primære konsekvenser
Administrativ
byrde (samlet)
Løbende byrder Producent:
Drift og vedligeholdelse af stempelmærkemaskiner.
Transport af stempelmærker til fabrik.
Indkøb og lagerstyring af stempelmærkerne.
Omstillingsom-
kostninger
Producent:
Indkøb af stempelmærkemaskiner.
Markedsclearing af produkter uden stempelmærker,
herunder afhentning og destruktion af produkterne.
Grossist og detail:
Markedsclearing af produkter uden stempelmærker,
herunder gennemsøgning af lagre, nedpakning af pro-
dukter og udlevering af produkterne til producenternes
salgsteam.
Ca. 4,0 mio. kr.
Ca. 36 mio. kr.
Målingen er foretaget
ex ante
og afspejler derfor de
forventede
administrative kon-
sekvenser med den viden om udmøntningen, der er tilgængelig på tidspunktet for
gennemførelsen. Deloitte har på baggrund af otte interviews med virksomheder i
producent-, grossist- og detailleddet, der vil blive berørt af lovændringen, estime-
ret de administrative byrder, som loven forventes at medføre,
jf. Tabel 1 ovenfor.
Deloitte vurderer samlet set, at estimaterne for de administrative byrder er retvi-
sende inden for AMVAB-metodens rammer.
1
I den periode hvor Deloitte udførte undersøgelsen, var lovændringen planlagt til at træde i kraft d. 1. juli
2022. Der er imidlertid fremsat lovforslag om at udskyde ikrafttrædelsen og markedsclearingsdatoerne
med tre måneder. Ikrafttrædelsestidspunktet er dermed foreslået rykket til den 1. oktober 2022. Den æn-
drede dato vurderes ikke at have betydning for undersøgelsens estimater.
5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0006.png
2 Administrative konsekvenser ved
implementering af stempelmær-
ker på nikotinprodukter og røgfri
tobak
Lovens krav til stempelmærkning mv. vil medføre en
øget administrativ byrde for virksomhederne. På
samfundsniveau forventes kravet at medføre omstil-
lingsomkostninger på ca. 36 mio. kr. samt løbende
administrative byrder på ca. 4,0 mio. kr. årligt.
I dette afsnit præsenteres de forventede administrative konsekvenser ved krav om
stempelmærker mv. på nikotinprodukter og røgfri tobak.
På baggrund af interviews gennemført med otte danske virksomheder fordelt på
segmenterne producent og grossist/detailhandel opgøres de forventede løbende
administrative konsekvenser forbundet med krav om stempelmærker mv. til ca.
4,0 mio. kr. årligt, og de administrative omstillingsomkostninger til ca. 36 mio. kr.,
jf. Tabel 2.
Opgørelsen baserer sig på estimater af tidsforbrug samt omkostninger
til udførelse og understøttelse af markedsclearing, indkøb af stempelmærkemaski-
ner og stempelmærker, destruktion af returnerede produkter samt til lagerstyring
af stempelmærker og færdigvarer mm.
Det bemærkes, at virksomhedernes byrder forbundet med overholdelse af stem-
pelmærkekravene for røgfri tobak, som allerede er indført med lov nr. 86 af 30. ja-
nuar 2019, ikke indgår i nærværende måling. Baggrunden herfor er, at krav om på-
sætning af sikkerhedsstempelmærker på røgfri tobak fra og med 20. maj 2024 og
sammenlægningen af stempel- og sikkerhedsmærkerne til ét anses som en frem-
rykning af anden lovgivning.
Tabel 2: Administrative konsekvenser ved krav om stempelmærker og afgifter
Administrativ
konsekvens
Løbende
byrder
Beskrivelse
Producenter vil have løbende omkostninger til især drift
og vedligeholdelse af stempelmærkemaskiner samt
transport af stempelmærker. Derudover er der tidsfor-
brug til bl.a. lagerstyring og bestilling af stempelmærker.
Der er ikke løbende byrder forbundet med loven for de-
tailhandlere og grossister.
Producenter vil have omstillingsomkostninger forbundet
med særligt indkøb af stempelmærkemaskiner. Udfø-
relse og understøttelse af markedsclearing indebærer
derudover en stor omstillingsomkostning for både pro-
ducenter samt grossister og detailhandel.
Administrativ
byrde
Ca. 4,0 mio. kr.
Omstillings-
omkostninger
Ca. 36 mio. kr.
6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0007.png
2.1
Opgørelse af administrative omstillingsomkostninger
I Tabel 3 nedenfor fremgår en gennemgang af de administrative omstillingsom-
kostninger, som virksomhederne forventes at opleve i forbindelse med loven.
Tabel 3: Forventede omstillingsomkostninger for producenter samt grossister og detail-
handel ved krav om stempelmærker og afgifter
Administrativ konsekvens
Producent
Registrering som oplagshaver og lokalegodkendelse
Indkøb af stempelmærkemaskiner
Tilpasning af maskiner til produktdimensioner
Udførelse af markedsclearing
Understøttelse af markedsclearing
Destruktion af tilbagetrukne produkter
Grossist/Detailhandel
Udførelse af markedsclearing
Nedtagning af tilbagekaldte produkter
Oprettelse af nye vareoplysninger
Samlede omstillingsomkostninger
* Beløbet udgør ca. 1.100 kr.
** Beløbet udgør ca. 48.600 kr.
Administrativ byrde
Ca. 0,0 mio. kr.*
Ca. 22,8 mio. kr.
Ca. 1,1 mio. kr.
Ca. 6,3 mio. kr.
Ca. 2,2 mio. kr.
Ca. 0,2 mio. kr.
Ca. 2,9 mio. kr.
Ca. 0,2 mio. kr.
Ca. 0,0 mio. kr.**
I alt ca. 36 mio. kr.
Note: I Tabel 6 i bilag vises en detaljeret oversigt over ovenstående tabels beregninger.
2.2
Producenternes omstillingsomkostninger
Registrering som oplagshaver og lokalegodkendelse
Virksomheder, der fremstiller eller importerer nikotinprodukter samt virksomhe-
der, der ompakker eller omhælder nikotinprodukter, vil som følge af loven skulle
registreres som oplagshavere hos Skatteforvaltningen. For at blive registreret som
oplagshaver er der krav om, at Skatteforvaltningen skal godkende de lokaler, som
virksomheden vil anvende til opbevaring af produkterne. Dette krav var ikke gæl-
dende for oplagshavere af røgfri tobak i forbindelse med deres tidligere registre-
ring.
Virksomhederne beskriver denne aktivitet som værende af mindre karakter og for-
ventes at kunne gennemføres på omkring 30 minutter via virk.dk af en administra-
tiv medarbejder indenfor finans og økonomi til timeløn med overhead på cirka
559 kr. Denne handling forventes kun at skulle gennemføres én gang. Omkostnin-
gerne til registrering anslås samlet at beløbe sig til ca. 1.100 kr.
Grossister og detailhandlere skal ikke gennemføre en tilsvarende aktivitet.
Indkøb af stempelmærkemaskiner
Producenternes største administrative omstillingsomkostning omhandler indkøb
af nye maskiner til påsætning af de påkrævede stempelmærker.
Producenterne har gjort opmærksom på, at den pludselige stigning i efterspørgs-
len på samme type maskine fra flere virksomheder kan medføre, at prisen stiger,
og at leveringstiden på maskinerne bliver længere, og at nogle virksomheder mu-
ligvis ikke når at få leveret og implementeret en maskine til produktionen i tide.
Deloitte har på baggrund af interviews med de fire producenter beregnet det sam-
lede investeringsniveau på baggrund af gennemsnittet af producenternes oplyste
pris per maskine. Det vurderes på den baggrund, at indkøb af en maskine til
7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
påsætning af stempelmærker indebærer en investeringsomkostning på ca. 2,3
mio. kr.
Baseret på interviews med producenterne, som forventer samlet at skulle indkøbe
ca. 10 maskiner, anslår Deloitte en samlet omkostning på ca. 22,8 mio. kr. til stem-
pelmærkemaskiner beregnet til nikotinprodukter.
Tilpasning af maskiner til produktdimensioner
Derudover forventes yderligere omkostninger i forbindelse med montering af ma-
skinerne på fabrikkerne. Producenterne forventer at bruge ca. 5% af indkøbspri-
sen på tilpasning af stempelmærkemaskinen til eksisterende produktionslinjer og
på tilpasningen af selve stempelmærkemaskinen til de pågældende produkters di-
mensioner. Udgifterne til tilpasning af maskiner forventes således at beløbe sig til
ca. 1,1 mio. kr.
Udførelse af markedsclearing
Loven
indeholder en såkaldt ”clean market”-regel,
som begrænser muligheden for
at sælge og opbevare nikotinprodukter og røgfri tobak uden stempelmærker.
Producenter og importører af nikotinprodukter og røgfri tobak (registreringsplig-
tige virksomheder) må ikke sælge produkter uden stempelmærke fra 1. oktober
2022. Grossister og detailhandel må fortsat sælge nikotinprodukter og røgfri tobak
uden stempelmærker til og med 31. december 2022. Efter denne overgangsperi-
ode på tre måneder skal alle produkter være væk fra hylderne, hvorefter grossi-
ster og detailhandlere har én måned til at fjerne alle produkter fra deres lagre.
Derefter skal varerne enten returneres til producenten med henblik på destruk-
tion eller påsætning af stempelmærke.
Markedsclearingen vil blive gennemført i samarbejde mellem producenter, grossi-
ster og detailhandlere, som i dag sælger nikotinprodukter og røgfri tobak. Omstil-
lingsomkostningen til markedsclearing for producenterne anslås til ca. 6,3 mio. kr.
Markedsclearingen varetages af producenternes salgsteams, som skal sikre, at
produkter uden stempelmærker er fjernet fra hylderne og afhente de produkter
uden stempelmærker, som ikke er solgt. På tværs af producenterne forventes en
sælger at bruge ca. 70 minutter inkl. transporttid på at besøge en forhandler. Det
vurderes på baggrund af interviews med producenterne, at hvert salgsteam for-
ventes at skulle besøge 2.900 detailhandlere. En sælger har en timeløn med over-
head på ca. 462 kr.
Producenterne regner med, at deres salgsteam skal bruge omkring en til to måne-
der på at besøge alle detailhandlere, hvor producentens produkter sælges. Nogle
producenter har nævnt, at det vil være urealistisk for dem at nå forbi alle detail-
handlere, som forhandler nikotinprodukter og/eller røgfri tobak i løbet af den
fjerde måned. I så fald må de enten begynde indhentningen af produkter uden
stempelmærker før udløbet af markedsclearingsperioden, og derved miste om-
sætning, eller hyre ekstern bistand til at assistere med indsamlingen.
Nærværende beregning bygger på en antagelse om, at producenternes salgsre-
præsentanter selv gennemfører indhentningen af usolgte produkter, eftersom de
adspurgte virksomheder alle forventer, at dette vil være deres primære frem-
gangsmåde. Producenterne var på interviewtidspunktet ikke begyndt på den ope-
rationelle planlægning af markedsclearingen endnu og kunne derfor ikke med sik-
kerhed afgøre, om der var behov for ekstern bistand eller ej. Producenterne gav
ligeledes udtryk for, at anvendelsen af eksterne ressourcer, som ikke kender deres
forretningsgange, vil være forbundet med en række udfordringer, hvorfor ekstern
bistand ikke indgår i den primære planlægning af markedsclearingen. Da produ-
centernes estimater for omkostningen til ekstern bistand ikke afviger betydeligt
8
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
fra omkostningerne til de interne salgsteams, forventes estimatet at være retvi-
sende, uanset hvilken løsning producenterne vælger.
Understøttelse af markedsclearing
Én producent har oplyst, at der forventes administrative omkostninger forbundet
med den interne understøttelse af markedsclearingen, som omfatter kommunika-
tion til samarbejdspartnere forud for besøg, strukturering og planlægning af salgs-
teamets besøg samt rådgivning til kunder om håndtering af markedsclearing. Op-
gaverne forventes udført af forskellige medarbejdertyper inden for logistik og ad-
ministration til en timeløn med overhead på hhv. ca. 327 kr. og 559 kr.
Disse aktiviteter vurderes at være normaleffektive givet virksomhedens betydelige
størrelse og deraf følgende interne arbejdsdeling. De øvrige producenter har ikke
oplyst, at de skal udføre samtlige tilsvarende handlinger. Derfor antages tidsfor-
bruget til nødvendige aktiviteter at være indeholdt i de andre aktiviteter, som pro-
ducenterne udfører i forbindelse med markedsclearingen.
Deloitte vurderer derfor, at dele af den omtalte producents estimat for tidsforbru-
get og redegørelse for indholdet af aktiviteterne går udover, hvad en normaleffek-
tiv virksomhed vil foretage sig i forbindelse med markedsclearing, hvorfor estima-
tet reduceres med 25%, som dækker det forventede omfang af aktiviteterne, som
ikke vurderes at være normaleffektive baseret ud fra dialog med de øvrige produ-
center i målingen. Her kan bl.a. fremhæves præsentationer og møder med kunder
om tilbagetrækningen, samt udsendelse af særlige materialer til opbevaring af
produkterne til detailhandlerne. Samlet forventes understøttelse af markedsclea-
ring at medføre en omkostning på 2,2 mio. kr.
Destruktion af tilbagetrukne produkter
Producenterne har oplyst, at videresalg af tilbagetrukne varer ikke er muligt, når
disse én gang har været ude i detailleddet bl.a. grundet produkternes begrænsede
holdbarhed, kvalitetssikring, omkostninger forbundet med genudsendelse samt
manglen af plads på den eksisterende emballage til stempelmærker. Derfor for-
ventes omkostninger til varedestruktion.
De adspurgte producenter giver udtryk for, at de vil opleve omkostninger i forbin-
delse med planlægning og bestilling af destruktion. Størrelsen af denne omkost-
ning vil afhænge af omfanget af tilbagetrukne produkter. Baseret på estimater fra
producenterne vurderes omkostningen til denne aktivitet at være på ca. 0,2 mio.
kr.
2.3
Grossister og detailhandlens omstillingsomkostninger
Grossister og detailhandlere deler i de gennemførte interviews producenternes
syn på arbejdsdelingen ifm. markedsclearing. Samlet forventes omstillingsomkost-
ningen for den samlede markedsclearing at beløbe sig til ca. 3,1 mio. kr. for grossi-
ster og detailhandlere.
Udførelse af markedsclearing (grossister/detailhandel)
Både grossister og detailhandlere giver udtryk for, at perioden til markedsclearing
på tre måneder er uproblematisk for deres interne proces, men at en længere pe-
riode, f.eks. seks måneder, ville være med til at gøre markedsclearingen nemmere
og ville formentlig reducere volumen af produkter, som det bliver nødvendigt at
returnere til producenterne.
Der er opmærksomhed omkring lovgivningens bestemmelse vedrørende ulovlig-
heden af opbevaringen af produkter uden stempelmærker ved udgangen af den
fjerde måned og bøderne knyttet hertil. Detailhandlen er således afhængige af, at
producenterne kan nå at afhente alle produkterne inden fristen.
9
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
Flere grossister og detailhandlere forventer, at indførelse af afgift på nikotinpro-
dukter og den delvise afgiftsforhøjelse for røgfri tobak vil medføre hamstringsad-
færd hos forbrugere, og detailhandlerne angiver, at de vil tilpasse deres lagerbe-
holdning derefter. Det medfører, at grossister og detailhandlernes forventede la-
gerbeholdning af ikke-stemplede produkter ved udgangen af markedsclearingspe-
rioden er forbundet med en vis usikkerhed, hvilket kan påvirke omfanget af pro-
ducenternes markedsclearing.
Detailhandlerne skal foretage en række forberedende arbejde, inden producenter-
nes salgsteams kan afhente produkterne. Dette indbefatter bl.a. at gennemsøge
deres lagre efter de berørte produkter, nedpakke produkter i kasser og udlevere
til producenternes salgsteam. Det vurderes, baseret på virksomhedernes udtalel-
ser, at den normaleffektive detailhandel på tværs af forskellige butikstyper (super-
markeder, kiosker og købmænd) typisk vil have 16 varenumre på lager, som skal
tilbagekaldes. Estimatet er forbundet med en høj grad af usikkerhed, idet der vil
være betydelig variation fra forhandler til forhandler afhængigt af deres produkt-
omsætning og produktsortiment.
Detailhandlerne estimerer, at arbejdsmængden for samtlige forhandlere er ca. 11
minutter pr. varenummer, og beløber sig til ca. 2,9 mio. kr. for samtlige detail-
handlere, når opgaven udføres af kasseassistenter og tilsvarende medarbejdere til
en timeløn med overhead på ca. 242 kr.
Nedtagning af tilbagekaldte produkter
Når afslutningen af perioden til markedsclearing nærmer sig, vil grossisterne ud-
sende en underretning til detailhandlerne om, at de berørte produkter skal nedta-
ges fra hylderne fra den pågældende dato, samt at der skal indrapporteres data
for de enkelte forhandleres beholdning af produkterne. Dette følger normal prak-
sis ift. tilbagekaldelse af produkter. På baggrund af interviews med grossisterne
estimeres det, at disse aktiviteter og den løbende kommunikation med forhand-
lerne vil koste ca. 155.000 kr., og at opgaven normalt vil blive løst af en medarbej-
der indenfor økonomi og finans uden ledelsesansvar til en timeløn med overhead
på ca. 559 kr.
Oprettelse af nye vareoplysninger
Grossisterne skal opdatere vareoplysningerne på de nu afgiftsbelagte produkter,
hvilket omfatter et sortiment på ca. 70 varenumre i gennemsnit. Grossister og de-
tailhandlere vurderes at skulle bruge ca. 15 minutter pr. varenummer på denne
aktivitet, og der estimeres omkostninger hertil på ca. 48.900 kr. Denne opgave vur-
derer de adspurgte virksomheder normalt vil blive udført af administrative medar-
bejdere indenfor økonomi og finans uden ledelsesansvar til en timeløn med over-
head på ca. 559 kr.
2.4
Opgørelse af de løbende administrative omkostninger
I Tabel 4 nedenfor fremgår en gennemgang af de samlede forventede løbende ad-
ministrative byrder som virksomhederne vil have i forbindelse med efterlevelse af
lovens krav. Det bemærkes, at det kun vil være producenterne, som vil have lø-
bende administrative byrder. Samlet udgør de løbende administrative byrder for
producenterne ca. 4,0 mio. kr. årligt.
10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0011.png
Tabel 4: Forventede løbende administrative byrder for producenter ved krav om stem-
pelmærker
Administrativ konsekvens
Producent
Indkøb af stempelmærker
Lagerstyring af stempelmærker og færdigvarer
Løbende godtgørelse af afgift
Drift og vedligeholdelse af stempelmærkemaskiner
Transport af stempelmærker til fabrik
Samlede løbende administrative byrder
Ca. 0,4 mio. kr.
Ca. 0,2 mio. kr.
Ca. 0,1 mio. kr.
Ca. 2,3 mio. kr.
Ca. 1,1 mio. kr.
I alt ca. 4,0 mio. kr.
Administrativ byrde
Note: I Tabel 7 i bilag vises en detaljeret oversigt over ovenstående tabels beregninger.
Indkøb af stempelmærker
Hver producent skal løbende indkøbe et passende antal stempelmærker til deres
produkter. Producenterne fremhæver, at de forventer at skulle påsætte særskilte
stempelmærker på hver produktvariant grundet varierende nikotinindhold. Ud-
over selve bestillingen og indkøbet af stempelmærkerne består arbejdet i, at pro-
ducenterne har behov for at overvåge salgs- og produktionsvolumen af de forskel-
lige produktvarianter samt forudsige og reagere på fremtidig efterspørgsel på pro-
dukter.
Virksomhederne foretager allerede overvågning af salgs- og produktionsvolumen
som følge af almindelig forretningsskik. Det vurderes, at stempelmærkekravet stil-
ler højere krav til producenternes overvågningsaktiviteter end tidligere. Producen-
terne skal bl.a. balancere kravet om, at alle deres produkter altid påsættes et
stempelmærke ved produktion, og samtidig skal omfanget af de likvide midler,
som er bundet op i stempelmærker, minimeres. Det anslås, at virksomhederne vil
skulle bruge knap 4 timer yderligere pr. uge på overvågning af salgs- og produkti-
onsvolumen. Denne aktivitet forventes udført af medarbejdere uden ledelsesan-
svar indenfor økonomi og finans til en timeløn med overhead på ca. 559 kr. Det
estimeres således, at de løbende omkostningerne til indkøb af stempelmærker be-
løber sig til ca. 0,4 mio. kr. årligt.
Lagerstyring af stempelmærker og færdigvarer
Producenterne skal løbende foretage lagerstyring af deres beholdning af stempel-
mærker til de forskellige produktvarianter. Lovændringen kræver ifølge Skattemi-
nisteriet som udgangspunkt ikke en fysisk adskillelse mellem produkter med og
uden stempelmærker, men blot entydighed i registrering og placering af produk-
terne på lageret. Denne opgave, vurderer virksomhederne, vil blive udført af med-
arbejdere indenfor økonomi og finans uden ledelsesansvar til en timeløn med
overhead på ca. 559 kr. Det estimeres, at omkostningerne hertil beløber sig til ca.
0,2 mio. kr. årligt.
Løbende godtgørelse af afgift
Når en vare er afgiftspligtig, kan der opstå situationer, hvor producenterne skal
have godtgjort deres afgift af Skatteforvaltningen. Godtgørelse af afgift for varer
omfattet af en stempelmærkeordning er anderledes end ved afgifter, der er om-
fattet af en angivelsesordning, da det er selve stempelmærkerne, der udgør afgif-
ten. Godtgørelse af afgift af nikotinprodukter og røgfri tobak kan blive relevant i
forbindelse med defekte/fejlbehæftede produkter og tilbagekaldte/returnerede
produkter. Med afsæt i de adspurgte virksomheders besvarelse forventes denne
aktivitet at blive udført af medarbejdere indenfor produktionen til en timeløn med
overhead på ca. 327 kr. samt at medføre omkostninger for erhvervet på ca. 0,1
mio. kr. årligt.
11
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0012.png
Drift og vedligeholdelse af stempelmærkemaskiner
Producenterne forventer at afholde løbende administrative omkostninger i forbin-
delse med drift og vedligeholdelse af stempelmærkemaskinerne. Denne omkost-
ning indbefatter både omkostninger til værktøj, servicetjek, og generelt vedlige-
hold, og producenterne skønner, at dette normalt svarer til ca. 10% af erhvervel-
sesomkostningen. Den samlede omkostning forventes at udgøre 2,3 mio. kr. årligt.
Transport af stempelmærker til fabrik
En producent angiver en årlig omkostning på ca. 1,1 mio. kr. forbundet med trans-
port af stempelmærker fra Danmark til en udenlandsk fabrik. Da der er tale om
værditransport, vil der være øgede omkostninger forbundet med den nødvendige
sikkerhed og forsikringer samt til betaling af transportfirmaet.
Fjernelse af krav om månedlig angivelse af afgift (administrativ lettelse)
2
Reglerne for angivelse af afgift af røgfri tobak ændres fra og med den 1. oktober
2022, så virksomhederne ikke længere skal indgive en månedlig angivelse. Det be-
tyder, at virksomheder, der i dag fremstiller eller importerer røgfri tobak, fra og
med 1. oktober 2022 ikke længere skal opgøre og angive den afgiftspligtige
mængde til Skattestyrelsen samt indbetale afgiften. Dette udgør en løbende admi-
nistrativ lettelse, som skal modregnes i ovennævnte administrative omkostninger.
Denne opgave ville normalt være udført af en administrativ medarbejder indenfor
økonomi og finans til en timeløn med overhead på ca. 559 kr.
Det fremgår af en tidligere AMVAB-måling
3
, at en afgiftsophævelse på hhv. embal-
lage og elektriske sikringer medførte en tidsbesparelse på én time om måneden
pr. virksomhed, fordelt på hhv. registrering, dataudtræk og afregning med myn-
dighederne. Den administrative lettelse forbundet hermed anslås at være ca.
26.700 kr. årligt.
2 I Tabel 8 i bilag vises en detaljeret oversigt over beregningen af den administrative lettelse.
3 Ex ante-måling af de administrative konsekvenser ved ændringer til tinglysningsafgiften og forskellige
andre love. Erhvervsstyrelsen og EY. 16. november 2018.
12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
3 Undersøgelsens metodiske
grundlag
I dette afsnit er de relevante populationer, segmen-
ter, omkostningsparametre og vurdering af validitet
præsenteret.
3.1
Population og segmenter
Loven omfatter afgifter og stempelmærker på nikotinprodukter og røgfri tobak,
der sælges i Danmark. Der er således tale om alle danske virksomheder, som en-
ten producerer, importerer, omhælder, ompakker eller sælger disse produkter i
Danmark.
På baggrund af ovenstående omfatter AMVAB-målingen følgende population, som
forventes at blive påvirket af loven:
Virksomheder, der fremstiller eller importerer nikotinprodukter og/eller røgfri
tobak (producenter), og virksomheder, der ompakker nikotinprodukter og/eller
røgfri tobak.
Grossister og detailhandlere, som handler med nikotinprodukter og/eller røgfri
tobak.
Populationen af producenter vurderes på baggrund af oplysninger fra Skattemini-
steriet at bestå af fem virksomheder, som er etableret i Danmark. Deloitte har in-
terviewet fire af de fem danske producenter, da den sidste producent har ikke
vendt tilbage på henvendelser. Målingen dækker nominelt 80% af den samlede
population af producenter på samfundsniveau. I praksis er den femte virksomhed
ikke betydningsfuld for målingens resultat, da virksomheden er nystartet og har
en væsentligt mindre markedsandel end de andre producenter. Det vurderes der-
for, at denne virksomheds omkostninger vil være indfanget i målingens estimat af
populationens samlede administrative omkostninger.
Populationen af grossister og detailhandlere vurderes på dette marked at være
domineret af få aktører. Deloitte har gennemført interviews med de fire største
grossister/detailhandlere på markedet, som skønnes at dække 80 % af det sam-
lede grossist- og detailmarked. De samlede omkostninger for populationen udreg-
nes ved at gange den normaleffektive virksomheds (enten en producent eller gros-
sist/detailhandel) estimerede omkostninger med et fastsat populationsniveau.
Deloitte anslår, at den samlede population af forhandlere af de berørte typer pro-
dukter er ca. 4.000. Populationen er estimeret på baggrund af oplysninger fra de
gennemførte interviews med grossister og detailhandel, opgørelser fra DSK og
Nordic Retail Institute, og er fratrukket detailhandlere, som ikke forhandler niko-
tinprodukter og røgfri tobak. Ud af den samlede population på ca. 4.000 forhand-
lere anslår Deloitte videre, at den normaleffektive producent forsyner 2.900 for-
handlere af. Antallet er estimeret på baggrund af interviews med producenterne,
som har oplyst, hvor mange detailhandlere, som forhandler deres produkter.
Deloitte har undersøgt omfanget af grossister- og detailhandlernes varesortiment
inden for røgfri tobak og nikotinprodukter. På baggrund af interviews med grossi-
ster og detailhandlerne vurderes det, at den normaleffektive detailhandel på
tværs af forskellige butikstyper (supermarkeder, kiosker og købmænd) typisk vil
have 16 varenumre på lager, som skal tilbagekaldes. Da det ikke har været muligt
13
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0014.png
at få estimater for omfanget af kioskernes varesortiment, antages sortimentsstør-
relsen at være ens på tværs af detailhandlerne. Estimatet er forbundet med en høj
grad af usikkerhed, og vil variere betydeligt fra forhandler til forhandler, afhængigt
af deres omsætning og produktsortiment.
3.2
Virksomhedsinterview
AMVAB-måling er foretaget med afsæt i interviews med producenter og grossi-
ster/detailhandlere. Samlet er der gennemført otte interviews, hvor virksomhe-
derne er udvalgt, så de dækker hovedparten af markederne og repræsenterer for-
skellige virksomhedsstørrelser. Fordelingen af de otte interviews er følgende:
Fire producenter af nikotinprodukter og/eller røgfri tobak
Fire grossister/detailhandlere
Der er ikke gennemført interviews med selvstændige og uafhængige detailhand-
lere, da det ikke indgik i undersøgelsen analytiske sigte, og der vurderes at være
tilstrækkelig overensstemmelse mellem de interviewede og ikke-interviewede de-
tailhandlere.
Interviewenes gennemførelse
Virksomhederne adspurgt i undersøgelsen har alle generelt været opmærksom på
lovændringen og bekendt med de forskellige krav og ændringer, som forventes at
påvirke deres virksomhed.
Virksomhederne har forud for interviewet modtaget en interviewguide. Med afsæt
i denne har virksomhederne haft mulighed for at forberede sig forud for inter-
viewet og foretage en indledende estimering af deres egne administrative byrder
som følge af lovændringen.
Interviewpersonerne fra virksomhederne har primært bestået af en eller flere le-
dere og områdechefer med det overordnede ansvar for virksomhedens produk-
tion, public affairs, indkøb, varekategorier og salg.
Interviewene er gennemført telefonisk med en varighed på cirka 1-1�½ time hver.
Telefoninterviews er anvendt, da blandt andet COVID-19 har begrænset mulighe-
den for at gennemføre fysiske interviews. Efterfølgende har Deloitte fulgt op på
eventuelle tvivlsspørgsmål, detaljer og udestående per mail med flere producen-
ter og grossister/detailhandlere.
Fokus for interview
Interviewene med virksomhederne har haft til formål at afdække forventet tidsfor-
brug og administrative aktiviteter ved efterlevelse af lovens krav. Interviewene har
fulgt en fast interviewguide.
3.3
Omkostningsparametre
3.3.1
Timeløn
Danmarks Statistiks lønindeks for ”Løn efter arbejdsfunktion, sektor, aflønnings-
form, lønmodtagergruppe, lønkomponenter og køn” i den private sektor benyttes
til at identificere timelønnen for de udførende medarbejdergrupper.
4
På baggrund af virksomhedernes oplysninger om, hvilke medarbejdertyper der
forventes at forestå det relevante tidsforbrug, anvendes følgende medarbejder-
4
LONS20 for 2020, Løn efter arbejdsfunktion, sektor, aflønningsform, lønmodtagergruppe, lønkomponen-
ter og køn 2020, www.statistikbanken.dk. Hertil lægges en overhead op til 25 %. der dækker over omkost-
ninger i forbindelse med faste administrationsomkostninger, f.eks. udgifter til kontor (husleje eller byg-
ningsafskrivninger), telefon, varme, el, it-udstyr m.m.
14
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0015.png
grupper og timepriser til kvantificering af de administrative byrder i form af udgif-
ter.
Tabel 5: Lønniveau for relevant medarbejdergruppe, der forventes varetage opgaver
Kode
241
332
4322
9321
Arbejdsfunktion
Arbejde inden for finans og økonomi (uden ledelsesan-
svar)
Agent- og mæglerarbejde inden for salg og indkøb
Registreringsarbejde inden for produktion
Pakkeriarbejde
Timepris
446,85
369,39
261,45
246,70
193,33
Timepris inkl.
25 % overhead
558,56
461,74
326,81
308,38
241,66
5230
Kasseassistentarbejde og beslægtet kundebetjening
Anm.: Afgrænset til fastlønnede i virksomheder og organisationer
3.3.2
Omkostninger til indkøb af nye maskiner og ændring af lager
De indregnede omstillingsomkostninger til anskaffelse af maskiner til påsætning af
stempelmærker samt indretning af lager er baseret på estimater oplyst af virk-
somhederne. Disse omkostninger er således ikke baseret på estimeret tidsforbrug
og timesatser. De oplyste estimater indeholder også eventuelle udgifter til leve-
randører.
3.4
Beregning
AMVAB-metoden anvendes til opgørelse af de administrative konsekvenser,
jf. Er-
hvervsstyrelsens AMVAB-vejledning.
Det har ikke været muligt for virksomhederne at give estimater for tidsforbruget
eller den udførende medarbejdertype på alle aktiviteter. I disse tilfælde har virk-
somhederne i stedet givet et estimat på en samlet omkostning forbundet med ak-
tiviteten. Hvor det forekom meningsfuldt, har Deloitte beregnet et timetal med ud-
gangspunkt i den forudsatte medarbejdertype og prisen med henblik på at sam-
menligne estimater på tværs af virksomheder.
I beregningen af omkostninger indgår hyppigheden af den pågældende aktivitet. I
denne måling afspejler hyppigheden antallet af gange en aktivitet skal udføres om
året. Endeligt korrigeres for evt. BAU,
jf. afsnit 3.6,
relateret til den enkelte aktivitet.
Omkostning per aktivitet = Timetal
X
Population
X
Løn per time
X
Hyppighed
X
(1-BAU)
Et lovkrav om at påføre mærker på røgfri tobak fra 20. maj 2024 er tidligere indført
med lov nr. 86 af 30. januar 2019. Lov nr. 2616 af 28. december 2021, som denne
måling vedrører, fremrykker dermed blot kravet om at påføre mærker på røgfri to-
bak til 1. oktober 2022, og disse omkostninger indgår dermed ikke i opgørelsen.
Det er i denne analyse lagt til grund, at de omkostninger forbundet med mærknin-
gen af røgfri tobak, som allerede er indført med lov nr. 86 af 30. januar 2019, ud-
gør ca. 20% af den normaleffektive virksomheds udgiftsniveau. Udgifterne forbun-
det med selve mærkningen, er derfor fratrukket ca. 20%. Niveauet bygger på et
samlet estimat af markedsandelen for røgfri tobak på det samlede marked for ni-
kotinprodukter og røgfri tobak. Vedrørende antallet af stempelmærkemaskiner er
det konkret lagt til grund, at der skal anvendes to maskiner til røgfri tobak.
Forudsætninger for beregningerne
De administrative omstillingsomkostninger og de løbende administrative byrder
er beregnet med udgangspunkt i de otte interviews med virksomheder samt ma-
teriale fra Erhvervsstyrelsen og Skatteministeriet. Deloitte har gjort en række anta-
gelser og forudsætninger for at kunne opgøre og beregne de administrative kon-
sekvenser. De væsentligste antagelser for de enkelte byrder er uddybet i
15
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
foregående afsnit. I dette afsnit gennemgås nogle af de mere generelle forudsæt-
ninger og antagelser anvendt i målingen.
Nogle af de adspurgte virksomheder havde vanskeligt ved at sætte præcise tidsan-
givelser og estimater på omstillings- og løbende aktiviteter forbundet med lovæn-
dringen. I disse tilfælde har Deloitte gjort sig antagelser om normaleffektivt tids-
forbrug på baggrund af andre virksomheders estimater.
Derudover har nogle virksomheder angivet et prisestimat fremfor et tidsestimat
for nogle aktiviteter. I visse tilfælde er tidsforbruget estimeret på baggrund af virk-
somhedens forventning til pris og de udførende medarbejdertyper
under sam-
menligning med de øvrige virksomheders forventninger. I tilfælde hvor prisestima-
terne ikke meningsfuldt kan anvendes til at udlede et tidsestimat er prisestima-
terne anvendt
igen under sammenligning med de øvrige virksomheders forvent-
ninger.
3.5
Validitet og følsomhedsanalyse
Målingen bygger på et næsten komplet billede af den samlede producentpopula-
tion, og bygger på interviews med aktører som samlet udgør cirka 80% af populati-
onen af grossister og detailhandlere.
Det har ikke været muligt for Deloitte at fastslå producenternes markedsandele,
da producenterne ikke har været villige til at oplyse de nødvendige informationer
ifm. de gennemførte interviews. Det vurderes, at oplysninger om producenternes
individuelle markedsandele ikke er afgørende for målingens validitet, da resulta-
terne baserer sig på interviews med de fire største producenter, hvoraf én er bety-
deligt større end de øvrige. Denne producent kan have en anden omkostnings-
struktur end de mindre producenter på specifikke områder, bl.a. pga. en anden
organisering og tilrettelæggelse af interne processer. Det betyder, at der for denne
producent er opgjort omkostninger, som ikke er opgjort særskilt for de mindre
producenter. Dette kan ses som en afspejling af størrelsesbetingede forskelle i
den normaleffektive virksomhed.
Deloitte vurderer derfor samlet set, at opgørelserne for de administrative konse-
kvenser er retvisende inden for AMVAB-metodens rammer. Dog henledes op-
mærksomheden på følgende forhold, der har betydning for opgørelserne:
Estimatet for omstillingsomkostningerne vedrørende markedsclearing, herun-
der forberedende arbejde inden afhentning af produkter og selve afhentningen
i detailhandlen er behæftet med en større usikkerhed end normalt, da detail-
handlernes lagerbeholdning efter 3-måneders perioden kan variere betydeligt.
Estimatet for omstillingsomkostningerne vedrørende indkøb af stempelmærke-
maskiner er forbundet med usikkerhed, da den pludselige efterspørgsel kan på-
virke indkøbsprisen.
Estimatet for detailhandlens omkostninger til markedsclearing kan være for-
bundet med usikkerhed, da de uafhængige kiosker ikke er indeholdt i det valgte
undersøgelsesdesigns sigte. Deloitte vurderer, at omkostningerne vil være sam-
menlignelige for de interviewede detailhandlere, som f.eks. supermarkeder og
de uafhængige kiosker, men udeladelsen medfører en usikkerhed i undersøgel-
sen.
Da undersøgelsen bygger på kvalitative interviewdata, kan estimaterne være
forbundet med en vis usikkerhed. Eksempelvis kan de adspurgte virksomheder
misforstå spørgsmål eller over- eller undervurdere det forventede tidsforbrug
forbundet med en aktivitet. Endvidere kan virksomhederne undlade eller
glemme at oplyse om eventuelle underaktiviteter eller forudsætninger. Dette er
en generel præmis ved anvendelse af AMVAB-metoden.
16
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0017.png
3.6
Business-as-Usual (BAU)
Der er ikke afgifter på nikotinprodukter i dag og heller ikke stempelmærkekrav for
nikotinprodukter eller røgfri tobak. Der er derfor ingen af virksomhederne, der i
dag påfører stempelmærker på deres varer, og dermed i forvejen lever op til lo-
vens kommende krav om stempelmærkning af nikotinprodukter eller røgfri tobak.
BAU er således ikke relevant at inddrage i analysens konsekvensberegning for så
vidt angår mærkning.
Der er tale om 100 % Business-as-Usual i forhold til lovændringens faktura- og
regnskabskrav, da dette vurderes at være krav, som normaleffektive virksomheder
i forvejen vil leve op til, bl.a. grundet anden gældende lovgivning. Målingen af de
administrative byrder ved lovændringen adresserer derfor ikke disse krav.
Business-as-Usual (BAU)
BAU er et udtryk for de administrative aktiviteter, som virksomhederne vil gennemføre,
uanset om der stilles krav herom i reguleringen. Ved nye eller ændrede krav skal det såle-
des afdækkes, hvor stor en andel af de omfattede virksomheder i forvejen lever op til nye
eller ændrede krav og derfor ikke har nye byrder som følge af indførelsen af kravene.
3.7
Reguleringens oprindelse
Informationsforpligtelser og oplysningskrav falder inden for kategori C, da disse er
fastsat nationalt.
Kategorisering af reguleringens oprindelse
Kategori A: Informationsforpligtelser og oplysningskrav samt efterlevelsen heraf er fastsat
internationalt/supranationalt
Kategori B: Informationsforpligtelser er fastsat internationalt/supranationalt, men det er op
til de enkelte lande at formulere de oplysningskrav, som virksomhederne skal efterleve, og
måden hvorpå de skal efterleves.
Kategori C: Informationsforpligtelser og oplysningskrav samt efterlevelsen heraf er fastsat
nationalt og kan fjernes uden at være i strid med internationale/supranationale forpligtel-
ser.
17
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0018.png
4 Bilag: Dokumentation af de administrative konsekvenser
Tabel 6: Måling af de administrative omstillingsomkostninger ved indførelse af stempelmærkekrav for nikotinprodukter og røgfri tobak
Segment
Aktivitet
Population på
samfundsniveau
Aktivitet i tid (min) pr.
normal effektiv virksomhed
Medarbejdertype
(LONS20-kategori i parentes)
Timepris
Hyppig-
hed
Interne
udgifter
Udgifter til
eksterne
BAU
Totale omkost-
ninger, kr.
Lov-
type
Registrering for afgift hos Skatteforvaltningen og lokalegodkendelse
Producent
Registrering som oplagshaver
og lokalegodkendelse
4
30
Arbejde inden for finans og øko-
nomi (uden ledelsesansvar)
558,56
1
1.117
0%
1.117
C
Indkøb af stempelmærkemaskine
Indkøb af stempelmærkema-
10
5
skiner
Tilpasning af maskine til pro-
Producent
10
duktdimensioner
Kontrolbesøg i butikker + tilbagekaldelse af varer
Producent
Producent
Understøttelse af markeds-
clearing
Understøttelse af markeds-
clearing
Udførelse af markedsclearing
1
145.800
Registreringsarbejde inden for
produktion
Arbejde inden for finans og øko-
nomi (uden ledelsesansvar)
Agent- og mæglerarbejde inden
for salg og indkøb
326,81
1
22.785.714
1.139.286
0%
0%
22.785.714
1.139.286
C
C
794.154
0%
794.154
C
Producent
Producent
1
4
145.800
204.657
558,56
461,74
1
1
1.357.307
6.299.854
0%
0%
1.357.307
6.299.854
C
C
Omkostninger til destruktion af varer
Destruktion af tilbagetrukne
produkter
Markedsclearing og tilbagekaldelse af varer
Producent
Grossister &
detailhandel
Grossister &
detailhandel
Grossister &
detailhandel
Nedtagning af tilbagekaldte
produkter
Oprettelse af nye vareoplys-
ninger
Udførelse af markedsclearing
4
208.000
0%
208.000
C
5
3.330
Arbejde inden for finans og øko-
nomi (uden ledelsesansvar)
Arbejde inden for finans og øko-
nomi (uden ledelsesansvar)
Kasseassistentarbejde og
beslægtet kundebetjening
558,56
1
155.001
0%
155.001
C
5
1.050
558,56
1
48.874
0%
48.874
C
4.000
177
241,66
1
2.851.618
0%
2.851.618
C
Samlede omstillingsomkostninger ved krav om stempelmærker på nikotinprodukter og røgfri tobak:
I alt ca. 36 mio. kr. årligt
5
Population angiver det forventede behov for stempelmærkemaskiner til nikotinprodukter på samfundsniveau.
18
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0019.png
Tabel 7: Måling af de løbende administrative omkostninger ved indførelse af stempelmærkekrav for nikotinprodukter og røgfri tobak
Segment
Aktivitet
Population på sam-
fundsniveau
Aktivitet i tid (min)
pr. normal effektiv
virksomhed
Medarbejdertype
(LONS20-kategori i paren-
tes)
Arbejde inden for finans
og økonomi (uden ledel-
sesansvar)
Arbejde inden for finans
og økonomi (uden ledel-
sesansvar)
Registreringsarbejde in-
den for produktion
Time-
pris
Hyppighed
Interne ud-
gifter
Udgifter til
eksterne
BA
U
Totale løbende om-
kostninger
Lov-
type
Indkøb af stempelmærker
Producent
Indkøb af stempelmærker
4
222
558,56
52
429.870
0%
429.870
C
Lagerstyring af stempelmærker og færdigvarer (adskilt i regnskaberne)
Producent
Lagerstyring af stempel-
mærker og færdigvarer
4
86
558,56
52
166.526
0%
166.526
C
Løbende godtgørelse af afgift
Producent
Løbende godtgørelse for
stempelmærker
4
102
326,81
52
115.561
0%
115.561
C
Drift og vedligeholdelse af stempelmærkemaskine
Producent
Drift og vedligeholdelse af
stempelmærkemaskiner
10
6
2.278.571
0%
2.278.571
C
Påsætning af stempelmærker
Producent
Transport af stempelmær-
ker til fabrik
1
1.066.000
0%
1.066.000
I alt ca. 4 mio. kr. årligt
C
Samlede løbende administrative byrder ved krav om stempelmærkning på nikotinprodukter og røgfri tobak:
6
Populationen angiver det forventede behov for stempelmærkemaskiner til nikotinprodukter på samfundsniveau.
19
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0020.png
Tabel 8: Måling af de løbende administrative lettelser ved ændring af krav om månedlig angivelse af afgift for røgfri tobak
Segment
Aktivitet
Population på sam-
fundsniveau
Aktivitet i tid (min)
pr. normal effektiv
virksomhed
Medarbejdertype
(LONS20-kategori i paren-
tes)
Time-
pris
Hyppighed
Interne let-
telser
Udgifter
til eks-
terne
BAU
Totale løbende lettel-
ser
Lov-
type
Godtgørelse af afgift ved ikke-brugte stempelmærker
Producent
Arbejde inden for finans
4
60
og økonomi (uden ledel-
558,56
sesansvar)
Samlede løbende administrative lettelser ved ændring af krav om angivelse af afgift for røgfri tobak:
Fjernelse af krav om må-
nedlig angivelse af afgift
12
26.811
0%
26.811
I alt ca. 0 mio. kr. årligt
C
20
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Endelige rapport om den aktivitetsbaserede måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling)
2582293_0021.png
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både offentlige og pri-
vate kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens største selskaber, Fortune Global
500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer kompetencer og viden i verdensklasse og service
af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige udfordringer. Vil du vide mere om, hvordan Deloittes omkring
312.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os på Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Deloitte er en betegnelse for en eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Limited (”DTTL”), dets netværk af
medlemsfirmaer og deres tilknyttede
virksomheder. DTTL (der også omtales som ”Deloitte Global”) og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og uafhængige juridiske
enheder.
DTTL leverer ikke ydelser til kunderne. Vi henviser til www.deloitte.com/about for nærmere oplysninger.
© 2022 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
21