Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2581436_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 283 (Alm. del) af 27. april
2022 stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den årlige økonomiske udgift for en arbejderfamilie (2
børn og bosat i ejerbolig), som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gen-
nemført, aftalt eller foreslået siden regeringsskiftet i 2019? Fsva. initiativer, der
vedrører familietyper med specifikke karakteristika bedes lagt følgende realistiske
antagelser til grund: 1 af personerne i husstanden får stillet fri telefon til rådighed
gennem vedkommendes arbejde, håndværkerfradraget for energirenoveringer an-
vendes af begge voksne personer i husstanden, og husstanden har 1 tv-abonne-
ment.
Svar
Finansministeriet ikke er bekendt med, at de i spørgsmålet forudsatte antagelser er
“realistiske” i den forstand, at de er typiske for arbejderfamilier. Eksempelvis
kan
det oplyses, at det er ca. 7 pct. af de fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med en
årsindkomst mellem 350.000 og 400.000 kr., der har fri telefon, og at kun lidt over
2 pct. af samme gruppe bruger det fulde håndværkerfradrag for energirenoverin-
ger.
1
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til ændring i den disponible
indkomst og afgiftsbetalingen for familietypen. I besvarelsen indgår de skatte- og
afgiftsinitiativer, som skønnes at have 1) en direkte virkning på disponibel ind-
komst, 2) en virkning på afgiftsbetalingen, eller 3) en indirekte virkning på dispo-
nibel indkomst gennem ændret beskatning af erhvervslivet, hvilket nedvæltes i
lønningerne.
Det skal bemærkes, at der er en række udfordringer forbundet med at omsætte alle
de bagvedliggende skatte- og afgiftsinitiativer til illustrative og retvisende virknin-
ger for konkrete familietyper. For en række af regeringens initiativer kan der ikke
Opgørelserne er baseret på en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 opregnet til 2022-niveau. Det er be-
regningsteknisk antaget, at en person får det maksimale håndværkerfradrag, hvis personen har et fradrag gen-
nem Boligjobordningen (summen af håndværker- og servicefradrag), der er større eller lig det maksimale be-
løb for håndværkerfradraget. Med hensyn til fri telefon tager opgørelsen udgangspunkt i indkomst til multi-
mediebeskatning, hvormed en person forudsættes at have fri telefon, hvis denne er positiv. Begge dele skøn-
nes at overvurdere den faktiske andel af gruppen, der benytter henholdsvis det fulde håndværkerfradrag og fri
telefon.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 283 om at redegøre for den årlige økonomiske udgift for en arbejderfamilie, som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringsskiftet i 2019, fra finansministeren
Side 2 af 4
umiddelbart skønnes over virkningerne for familietyper, hvilket blandt andet hæn-
ger sammen med utilstrækkeligt beregningsgrundlag, og at nogle initiativer ikke er
relevant for familietyperne. Derudover er der en række initiativer, der ikke er om-
fattet af de gængse regneprincipper for familietypeberegninger. For disse initiati-
ver opgøres virkningen, hvis den pågældende familietype specifikt antages at være
berørt af de konkrete initiativer. Den samlede virkning af regeringens skatte- og
afgiftsinitiativer kan således variere på tværs af arbejderfamilier, afhængigt af deres
specifikke karakteristika. Nedenfor er opstillet to forskellige scenarier for speci-
fikke karakteristika for en arbejderfamilie.
Besvarelsen er hovedsageligt baseret på svar på Finansudvalgets spørgsmål L 1 nr.
40 af 7. deccember 2021, hvori der også fremgår en samlet oversigt over de
indregnede initiativer. Besvarelsen adskiller sig imidlertid fra det tidligere svar som
følge af et opdateret beregningsgrundlag for Finansministeriets Familietypemodel
samt konsoliderede provenuvirkninger af de indregnede initiativer. Derudover er
det nu muligt at indregne virkningen af
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile brænds-
ler (L 90),
som til dels påvirker erhvervslivet og til dels familietyper med specifikke
karakteristika.
Samlet set skønnes initiativerne med direkte virkning på de disponible indkomster
at medføre, at en arbejderfamilie med to børn i ejerbolig oplever en årlig stigning i
disponibel indkomst på 3.200 kr.,
jf. tabel 1.
I overensstemmelse med den sædvan-
lige metode til opgørelse af fordelingsvirkninger medregnes alene de umiddelbare
virkninger på de disponible indkomster. Det betyder, at eventuelle adfærdsvirknin-
ger ikke er medtaget i opgørelsen.
Det skal bemærkes, at der vedrørende forhøjelsen af det maksimale beskæftigel-
sesfradrag kun er anvist konkret finansiering for en del af lempelsen på nuværende
tidspunkt (den resterende finansiering kommer fra initiativet
”erhvervsstøttesane-
ring”, som en ekspertgruppe arbejder på konkrete forslag til).
Initiativer, der vedrører forbrugsafgifter, påvirker ikke disponible indkomster di-
rekte, men initiativerne har en indirekte virkning på familiernes økonomi gennem
køb af varer, der er pålagt forbrugsafgifter. Det skønnes, at afgiftslempelserne
medfører et fald i afgiftsbetalingen på 500 kr. for en arbejderfamilie med to børn i
ejerbolig. Opgørelsen er behæftet med betydelig usikkerhed, da der ikke er højkva-
litetsdata om befolkningens forbrug.
Initiativerne målrettet erhvervslivet antages beregningsteknisk at blive nedvæltet i
lønningerne i bred forstand og vil dermed beregningsteknisk være fordelingsmæs-
sigt neutrale på tværs af befolkningen. På baggrund af dette skønnes initiativerne
at indebære en reduktion i disponibel indkomst på 2.800 kr. for en arbejderfamilie
med to børn i ejerbolig.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 283 om at redegøre for den årlige økonomiske udgift for en arbejderfamilie, som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringsskiftet i 2019, fra finansministeren
2581436_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Økonomisk virkning af skatte- og afgiftsinitiativer siden 2019 for en arbejderfamilie med to børn (i
SFO og i børnehave) samt virkning af udvalgte specifikke initiativer
Direkte virkning på
Afgifter
2)
disponibel indkomst
1)
Indirekte virkning på
disponibel indkomst
(erhvervslivet)
3)
Kroner (2022-niveau)
Samlet virkning for familietypen
3.200
500
-2.800
Scenario A
Virkning af de af spørgeren udvalgte specifikke ka-
rakteristika
- Håndværkerfradrag, fuldt udnyttet af begge voksne
- Fri telefon for én person
- Moms på et tv-abonnementer
Samlet virkning inkl. de af spørgeren udvalgte spe-
cifikke karakteristika
-6.400
-1.300
-
-4.500
-
-
-200
300
-
-
-
-2.800
Scenario B
Virkning af udvalgte specifikke karakteristika for
familietypen
- Elvarme
Samlet virkning inkl. udvalgte specifikke karakteri-
stika
-
3.200
2.800
3.200
-
-2.800
Anm.: Virkningen er opgjort på baggrund af 2030-regler i 2022-niveau, og alle beløb er afrundet til nærmeste 100
kr. Det forudsættes, at arbejderfamilien bor i ejerbolig. Virkningen er opgjort for en arbejderfamilie, der
antages ikke at indbetale til en aldersopsparing (ikke-fradragsberettigede pensionsordninger). Det medfører,
at den fulde virkning af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget indgår i den direkte virkning på den disponible
indkomst. Opgøres virkningerne alternativt for en arbejderfamilie med aldersopsparing, så vil en del af
lempelsen fra højere beskæftigelsesfradrag ved fastholdt indbetalingsprocent blive omsat til større
pensionsindbetalinger, da familiens aldersopsparing beskattes med en lavere marginalskat.
1)
I den direkte virkning på disponibel indkomst er medregnet den fulde virkning af forhøjelse af det
maksimale beskæftigelsesfradrag, højere fradrag for fagforeningskontingent, nedsættelse af bundskatten og
afskaffelse af hovedaktionærnedslaget.
2)
Den ækvivalente virkning på disponibel indkomst af ændrede afgifter er opgjort inkl. moms, og der er
medregnet virkning af lempelse af den alm. elafgift, indeksering af afgifter, forhøjelse af emballageafgiften på
papir, plast og engangsservice samt forhøjelse af vandafgiften. For beregning af elafgiften benyttes
Energistyrelsens typiske elforbrug under antagelse af, at ejere bor i hus.
3)
Initiativer målrettet erhvervslivet, herunder selskabskatter, afgifter mv., antages at blive nedvæltet i
lønningerne og vil dermed beregningsteknisk være fordelingsmæssigt neutrale (overførsler og lønninger
påvirkes symmetrisk).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Finansministeriet Familietypemodel (ØR december) og svar på
Finansudvalgets spørgsmål L 1 nr. 40 af 7. deccember 2021.
I et eksempel (scenario
A),
hvor en arbejderfamilie med to børn i ejerbolig har én
fri telefon til rådighed, benytter håndværkerfradraget for energirenoveringer fuldt
af begge voksne i husstanden og har et tv-abonnement, vil arbejderfamilien samlet
set opleve en nedgang i disponibel indkomst som følge af initiativerne.
En arbejderfamilie med de tre specifikke karakteristika oplever en nedgang i di-
sponibel indkomst på 4.500 kr. som følge af initiativerne med en direkte virkning,
mens den disponible indkomst falder yderligere 2.800 kr. som følge af initiativer
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 225: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 283 om at redegøre for den årlige økonomiske udgift for en arbejderfamilie, som følge af de skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden regeringsskiftet i 2019, fra finansministeren
Side 4 af 4
målrettet erhvervslivet. Familiens afgiftsbetaling er omtrent uændret, svarende til
et fald i afgiftsbetalingen på 300 kr.
Det skal bemærkes, at der vedrørende initiativet om beskatning af fri telefon er
tale om en tilbagerulning af en planlagt skattelettelse. Initiativet har således ikke i
praksis medført en nedgang i disponibel indkomst.
I et andet eksempel (scenario
B),
hvor en arbejderfamilie ikke har de tre specifikke
karakteristika men opvarmer sin bolig med elvarme, vil stigningen i disponibel
indkomst som følge af regeringens skatte- og afgiftsinitiativer imidlertid være
større.
For en arbejderfamilie med elvarme vil afgiftsbetalingen således samlet set falde
med 3.200 kr., hvilket er ud over en stigning i disponibel indkomst på 3.200 kr.
som følge af initiativerne med en direkte virkning, og en nedgang i disponibel ind-
komst på 2.800 kr. som følge af initiativer målrettet erhvervslivet.
Det skønnes, at ca. 8,5 pct. af de fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med en års-
indkomst mellem 350.000 og 400.000 kr. bor i en bolig, som opvarmes med el-
varme (elpaneler eller varmepumper).
Arbejderfamilien kan derudover være berørt af andre initiativer, der vedrører spe-
cifikke karakteristika, hvilket vil ændre den samlede virkning af regeringens skatte-
og afgiftsinitiativer. Virkningen af disse initiativer, fx forhøjede afgifter på cigaret-
ter, er ikke indregnet i besvarelsen. En samlet oversigt over virkning af initiativer,
der vedrører specifikke karakteristika, fremgår af svar på Finansudvalgets
spørgsmål til L 1 nr. 40 af 7. deccember 2021.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister