Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2551250_0001.png
24. marts 2022
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 5. april 2022
1) Supplerende delegeret retsakt om atomkraft og naturgas under EU-taksonomien
C (2022) 631
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervsministeriet, Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet og Miljøministeriet
2) Forslag til revision af forordning om europæiske langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
KOM(2021) 722
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Forslag til ændring af direktiver vedr. forvaltere af alternative investeringsfonde (FAIF)
og kollektive investeringsinstitutter (UCITS)
KOM (2021) 721
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
4) Revision af EU-rammen for markeder for finansielle instrumenter
KOM(2021) 726, KOM(2021) 727
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Implementering af dele af OECD-aftale om international beskatning
KOM(2021)823
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
6) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM(2020)408,
KOM(2022)75
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Økonomiske konsekvenser af sanktioner mod Rusland
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8)
Rådskonklusioner om EU’s strategiske autonomi på det økonomiske og finansielle om-
råde i en åben økonomi
KOM(2021)32
Materialet er udarbejdet af Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Finansmini-
steriet
9) Forberedelse af G20- og IMF-møder 20.-21. april 2022
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10)
EU’s udviklingsfinansielle
arkitektur
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Finansmini-
steriet
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0002.png
Side 2 af 12
Dagsordenspunkt 1:
Implementering af dele af OECD-aftale om
international beskatning
KOM(2021)823
1. Resume
ECOFIN ventes 5. april 2022 at drøfte og evt. nå til enighed om implementering af dele af den
aftale om international beskatning, der blev indgået 8. oktober 2021 i OECD’s
Inclusive
Framework. Det er fortsat uklart, om der kan opnås enstemmighed om forslaget.
Forslaget har til formål at sikre ensartet og konsistent EU-implementering af dele af OECD-
aftalens spor 2, som indebærer en global effektiv minimumsbeskatning.
Kommissionens forslag af 22. december 2021 ligger inden for rammerne af OECD-aftalen, således
at minimumsbeskatningen på 15 pct. vil finde anvendelse på multinationale koncerner med en
global omsætning på mindst 750 mio. euro. For at sikre overensstemmelse med EU-retten foreslår
Kommissionen at udvide minimumsbeskatningens anvendelsesområde, således at minimumsbe-
skatningen også skal sikres i rent nationale koncerner med en omsætning på mindst 750 mio.
euro.
Det franske formandskab har senest 12. marts 2022 fremsat et kompromisforslag, der
som
Kommissionens forslag
baserer sig på OECD-aftalens modelregler. Sammenlignet med Kom-
missionens forslag lægger kompromisforslaget op til at udskyde implementeringen ét år (fra 1.
januar 2023 til 31. december 2023), og at EU-lande, som er hjemsted for få moderselskaber
omfattet af minimumsbeskatningen, kan udskyde implementeringen af direktivet yderligere i en
begrænset periode. De øvrige EU-lande (som ikke udskyder implementeringen) skal opkræve en
'top-up'-skat mhp. at bringe den effektive beskatning op på 15 pct. i de selskaber, som er hjem-
mehørende i de lande, der har udskudt implementeringen.
Formandskabet har ud over kompromisforslaget foreslået en fælles erklæring, hvor EU-landene
bekræfter deres engagement i OECD-arbejdets spor 1 (som vedrører delvis omfordeling af beskat-
ningsret til markedslande, og hvor der forsat er udeståender i OECD-arbejdet) mhp. at sikre
enighed i 2022 og ikrafttrædelse i 2023.
Sagen blev drøftet på ECOFIN 15. marts 2022, hvor de fleste lande støttede formandskabets
kompromis. Enkelte lande kunne fortsat ikke tilslutte sig forslaget.
Regeringen støtter OECD-aftalen samt ensartet og konsistent EU-implementering heraf og arbej-
der for rettidig implementering. Regeringen støtter det aktuelle kompromisforslag, som vurderes i
tråd med OECD-aftalens regler og formål, og vurderer, at forslagets udvidede anvendelsesområde
sikrer en hensigtsmæssig tilpasning til EU's indre marked.
2. Baggrund
Der har i flere år været politisk opmærksomhed på spørgsmålet om beskatning af
den digitale økonomi. Det skyldes bl.a., at det i en årrække har været muligt for
særligt nogle store digitale virksomheder fra tredjelande at betale ingen eller meget
lav skat af den indkomst, de har tjent i bl.a. EU.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0003.png
Side 3 af 12
EU-landene blev i marts 2019
uden udsigt til enighed om en midlertidig løsning i
EU
enige om at fokusere på at finde globale løsninger i OECD.
137 af 141 medlemmer af OECD's Inclusive Framework (IF) har tilsluttet sig den
aftale om international beskatning, der blev indgået den 8. oktober 2021
1
. Aftalen
indebærer delvis omfordeling af beskatningsret, som sikrer, at de største og mest
profitable multinationale koncerner fremadrettet skal betale en del af deres skat på
de markeder, hvor de har deres omsætning, samt en global standard for effektiv
minimumsbeskatning af store multinationale koncerner, som er et effektivt tiltag til
at bekæmpe global skatteundgåelse og skattespekulation.
OECD-aftalen har karakter af en politisk erklæring og er således ikke juridisk bin-
dende.
Delvis omfordeling af beskatningsretten til indkomsten i de største og mest profitable globale
koncerner (spor 1)
Omfordelingen af beskatningsretten indebærer, at 25 pct. af residualprofitten (dvs.
profit, som overstiger 10 pct. af omsætningen) i koncerner med omsætning over 20
mia. euro beskattes på de markeder, hvor koncernerne har omsætning, i stedet for
dér, hvor koncernerne er hjemmehørende (omsætningstærsklen kan evt. ændres fra
20 til 10 mia. euro pba. en evaluering efter syv år).
I praksis vil forslaget med al sandsynlighed bl.a. omfatte mange af de store digitale
koncerner som fx Apple, Facebook og Google, da de er blandt verdens største og
mest profitable koncerner.
Udvindingsindustrien og regulerede finansielle tjenester er undtaget omfordelingen
af beskatningsret.
Aftalen indeholder også en såkaldt
'stand still and roll back'-klausul,
som indebærer,
at de deltagende lande skal afvikle og ikke senere indføre digitale omsætningsskatter
og andre relevante lignende tiltag.
Der pågår fortsat tekniske forhandlinger om udformningen af spor 1.
Global effektiv minimumsbeskatning på 15 pct. (spor 2)
Den globale effektive minimumsbeskatning indebærer, at indkomsten i alle store
multinationale koncerner med omsætning på mindst 750 mio. euro skal beskattes
op til et minimumsniveau på 15 pct.
2
Spor 2 har til formål at sikre, at ingen multi-
nationale koncerner med aktivitet i bare ét af de lande, som har implementeret
OECD-aftalens spor 2, kan undgå effektiv beskatning på mindst 15 pct. (dvs. den
faktiske beskatning i pct. af det regnskabsmæssige resultat).
1
2
Uden for aftalen står Nigeria, Kenya, Pakistan og Sri Lanka.
De såkaldte GloBE-regler
(”Global anti-Base Erosion”)
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0004.png
Side 4 af 12
Spor 2 vil derfor bidrage til at adressere den udfordring, at koncerner med væsent-
lige immaterielle aktiver, herunder også koncerner, der baserer sig på digitale for-
retningsmodeller, har særligt gode forudsætninger for at flytte aktiver til lavskatte-
lande for at undgå beskatning. Aftalen vil samtidig skabe incitament for lavskatte-
lande til at hæve deres selskabsskattesatser og sikre deres selskabsskattebase, hvor-
ved den skadelige skattekonkurrence mellem landene begrænses.
Efter aftalen skal den globale standard for effektiv minimumsbeskatning på 15 pct.
af indkomsten i de omfattede koncerner ske med udgangspunkt i en opgørelse af
den effektive beskatning af koncernen i hvert af de lande, hvor den er etableret.
Denne opgørelse sker med udgangspunkt i det regnskabsmæssige resultat for kon-
cernens selskaber og faste driftssteder i det enkelte land. Hvis den effektive beskat-
ning af koncernen i det enkelte land ligger under minimumsniveauet, opgøres og
betales en såkaldt 'top-up'-skat mhp. at bringe den effektive beskatning op på 15
pct. 'Top-up'-skatten betales ud fra et regelsæt bestående af hhv. en primær regel og
en sekundær regel.
Den primære regel,
den såkaldte
Income Inclusion Rule (IIR),
sikrer, at moderselska-
bets hjemland kan beskatte indkomst i et udenlandsk datterselskab i koncernen,
hvis datterselskabets indkomst effektivt beskattes under det aftalte minimumsni-
veau på 15 pct. Det betyder, at det øverste moderselskab i en multinational koncern
som udgangspunkt skal betale 'top-up'-skatten mhp. at tilvejebringe en beskatning
svarende til 15 pct. af indkomsten i det lavt beskattede udenlandske datterselskab.
Hvis det øverste moderselskab er hjemmehørende i et land, der ikke har implemen-
teret OECD-aftalens spor 2, og ejer det lavt beskattede, udenlandske selskab gen-
nem et mellemliggende moderselskab (eller gennem en række af mellemliggende
selskaber), vil 'top-up'-skatten i stedet skulle betales af det øverste mellemliggende
selskab, der er hjemmehørende i et land, der har implementeret OECD-aftalens
spor 2.
OECD's modelregler giver samtidig mulighed for, at et land kan indføre en såkaldt
indenlandsk
'top-up'-skat (domestic
minimum top-up tax),
som sikrer landet ret til at be-
skatte selskaber, som er hjemmehørende i landet. Konkret indebærer den inden-
landske 'top-up'-skat, at det land, hvori det lavt beskattede datterselskab er hjem-
mehørende, selv kan gennemføre minimumsbeskatningen mhp. at bringe den ef-
fektive beskatning af selskabet op på mindst 15 pct. Hvis der opkræves indenlandsk
'top-up'-skat, der modsvarer en effektiv beskatning på 15 pct., betales der ikke 'top-
up'-skat i moderselskabets hjemland.
Den sekundære regel,
den såkaldte
Undertaxed Payments Rule (UTPR),
anvendes,
hvis den lavt beskattede indkomst (dvs. indkomst, som effektivt beskattes under 15
pct.) ikke er genstand for beskatning efter den primære regel. Det vil fx være tilfæl-
det, hvis moderselskabet (og evt. mellemliggende selskaber) er hjemmehørende i et
land, der ikke har implementeret OECD-aftalens spor 2. Reglen indebærer, at 'top-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0005.png
Side 5 af 12
up'-skatten
i stedet for at blive betalt af koncernens moderselskab (eller evt. mel-
lemliggende selskaber)
vil blive betalt af et datterselskab, som er hjemmehørende
i et land, der har implementeret OECD-aftalen.
Den sekundære regel indebærer således i sådanne tilfælde, at et datterselskabs hjem-
land, som har implementeret OECD-aftalen, kan beskatte indkomsten i et lavt be-
skattet selskab, uanset om det er et datterselskab eller et moderselskab, som er hjem-
mehørende i et land, der ikke har implementeret OECD-aftalen.
Efter den sekundære regel kan et land, som har tilsluttet sig OECD-aftalen, og som
er hjemsted for et datterselskab, gennemføre minimumsbeskatningen ved at nægte
datterselskabet fradrag for ellers fradragsberettigede udgifter (fx betaling for anven-
delse af patenter) eller ved på anden vis at påføre selskabet en ekstra skattebetaling
svarende til den opgjorte 'top-up'-skat mhp. at tilvejebringe en beskatning, der mod-
svarer en effektiv beskatning på 15 pct. af indkomsten i det lavt beskattede uden-
landske selskab.
Hvis fradragsnægtelse (eller anden ekstra skattebetaling) ikke er tilstrækkelig til at
sikre en faktisk 'top-up'-skat, som tilvejebringer en samlet beskatning, som modsva-
rer en effektiv beskatning på 15 pct. af indkomsten i det lavt beskattede, udenland-
ske selskab, vil forskellen mellem den opgjorte 'top-up'-skat og den faktiske 'top-
up'-skat overføres til de efterfølgende år og opkræves via fortsat fradragsnægtelse
og/eller anden ekstra skattebetaling.
De to regler har tilsammen til formål at sikre, at alle koncerner, som har et moder-
selskab, et datterselskab eller et fast driftssted i bare ét af de 137 lande, som har
tilsluttet sig OECD-aftalen (og som således ventes at implementere aftalens spor
2), vil skulle betale en 'top-up'-skat, der modsvarer en effektiv minimumsskat på 15
pct. i hvert af de lande, hvori koncernen er etableret.
Minimumsbeskatningen indebærer visse undtagelser og omfatter ikke bl.a.
-
-
-
-
Statslige virksomheder, internationale organisationer, non-profit organisati-
oner, pensionskasser, visse investeringsfonde mv.
Indkomst forbundet med rederivirksomhed mv.
Indkomst svarende til 5 pct. af den bogførte værdi af et selskabs materielle
aktiver og lønomkostninger.
Selskaber, som er i opstartsfasen af deres internationale aktiviteter. Undta-
gelsen gælder i maksimalt 5 år og gælder kun selskaber, som har materielle
aktiver i udlandet til en værdi af maksimalt 50 mio. euro og aktivitet i mak-
simalt 5 andre lande.
Selskaber, hvis samlede indkomst er mindre end 1 mio. euro, og som er
hjemmehørende i et land, hvor koncernens omsætning er mindre end 10
mio. euro.
-
For omfattede selskaber indebærer OECD's modelregler for spor 2 pligt til i stan-
dardiseret form at indberette en række oplysninger, herunder informationer, som er
nødvendige for at opgøre den effektive beskatning samt evt. 'top-up'-skat i hvert af
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0006.png
Side 6 af 12
de lande, hvor koncernen har selskaber. For at lette de administrative byrder kan
indberetningen for flere selskaber i koncernen ske via ét af koncernens selskaber i
det land, hvor dette selskab er hjemmehørende. Hvis landet har indgået en aftale
med andre lande, hvor koncernen har selskaber, om efterfølgende automatisk ud-
veksling af oplysningerne, vil selskaber i disse andre lande være fritaget for indbe-
retningspligt. Oplysningerne skal indberettes senest 15 måneder efter afslutningen
af det relevante regnskabsår.
Spor 2 indeholder desuden
en regel om kildebeskatning,
den såkaldte
Subject to
Tax Rule (STTR),
som indebærer, at udviklingslande får delvis ret til at kildebeskatte
visse betalinger af renter og royalties mv. til udenlandske modtagere, hvis disse be-
talinger ikke beskattes med mindst 9 pct. i modtagerlandet.
Iht. OECD-aftalen er ikrafttrædelsen af spor 2 planlagt at skulle ske i 2023.
Kommissionen har 22. december 2021 fremsat forslag til
EU-implementering af de
væsentligste elementer af OECD-aftalens spor 2.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 115 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
137 lande har tilsluttet sig OECD-aftalen, som skaber en klar ramme for det videre
arbejde,
jf. tabel 1.
Med OECD-aftalen fastlægges bl.a. følgende elementer, jf. ovenfor:
Minimumssatsen på 15 pct.
Omsætningstærsklen på 750 mio. euro for omfattede koncerner.
Undtagelser for visse koncerner, som ikke omfattes af minimumbeskatnin-
gen
Indberetningskrav for omfattede selskaber
Kommissionens forslag
Formålet med forslaget er at sikre konsistent og ensartet EU-implementering af
dele af OECD-aftalens spor 2. Dette notat fremhæver de mest centrale elementer i
forslaget. For uddybende beskrivelse af forslaget henvises til Skatteministeriets
grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 4. marts 2022.
Kommissionens forslag baserer sig på de modelregler (herunder aftalens undtagel-
ser), som OECD har udarbejdet i forlængelse af aftalen af 8. oktober, og som er
godkendt af OECD's Inclusive Framework 14. december 2021. Modelreglerne er
offentliggjort 20. december 2021.
Med Kommissions forslag vil EU-landene være juridisk forpligtede til at gennem-
føre minimumsbeskatningen på 15 pct.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0007.png
Side 7 af 12
Kommissionens forslag vil finde anvendelse på multinationale koncerner med en
global omsætning på mindst 750 mio. euro. Kommissionen foreslår dog at udvide
minimumsbeskatningens anvendelsesområde sammenlignet med OECD-aftalen.
For at sikre den fri etableringsret indebærer Kommissionens forslag således, at mi-
nimumsbeskatningen ikke kun skal sikres i multinationale koncerner med en global
omsætning på mindst 750 mio. euro, men også skal sikres i
rent nationale
koncerner
med en omsætning på mindst 750 mio. euro.
Kommissionen fastholder OECD-aftalens indberetningskrav, herunder at oplys-
ninger skal indberettes senest 15 måneder efter afslutningen af det relevante regn-
skabsår. Kommissionen foreslår, at manglende eller fejlagtig indberetning skal sank-
tioneres med administrativ bødestraf.
Kommissionen lægger op til, at direktivet generelt træder i kraft 1. januar 2023 (dog
1. januar 2024 for den sekundære regel).
Formandskabets kompromisforslag
Det franske formandskab har senest 12. marts 2022 fremsat et kompromisforslag.
Kompromisforslaget baserer sig
som Kommissionens forslag
på OECD-afta-
lens modelregler (herunder aftalens undtagelser) og fastholder Kommissionens for-
slag om et udvidet anvendelsesområde, således at minimumsbeskatningen udover
multinationale koncerner med en global omsætning på mindst 750 mio. euro også
skal sikres i
rent nationale
koncerner med en omsætning på mindst 750 mio. euro.
Med kompromisforslaget vil EU-landene
som med Kommissionens forslag
være juridisk forpligtede til at gennemføre minimumsbeskatningen på 15 pct. Kom-
promisforslaget lægger dog op til, at EU-lande, hvis erhvervsmæssige aktiviteter
overvejende er drevet af små virksomheder og start-ups, hvor omsætningen ikke
overstiger OECD-aftalens tærskel, og som derfor er hjemsted for få moderselska-
ber omfattet af minimumsbeskatningen, kan udskyde implementeringen af direkti-
vet i en begrænset periode. De EU-lande, som udskyder implementeringen, skal
advisere Kommissionen. De EU-lande, som har implementeret reglerne, skal op-
kræve en 'top-up'-skat mhp. at bringe den effektive beskatning op på 15 pct. i de
selskaber, som er hjemmehørende i de lande, der har udskudt implementeringen.
Dette skal bidrage til at sikre, at udskudt implementering i enkelte EU-lande ikke
skaber mulighed for omgåelse af minimumsbeskatningen og ikke medfører tab af
samlet selskabsskatteprovenu.
Kompromisforslaget fastholder som Kommissionens forslag OECD-aftalens ind-
beretningskrav, herunder at oplysninger skal indberettes senest 15 måneder efter
afslutningen af det relevante regnskabsår. Iht. kompromisforslaget skal manglende
eller fejlagtig indberetning udløse effektive, proportionale og afskrækkende sankti-
oner, som fastlægges nationalt, og ikke en harmoniseret administrativ bødestraf som
foreslået af Kommissionen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0008.png
Side 8 af 12
Med henvisning til, at OECD-aftalen generelt anviser planlagt ikrafttrædelse i 2023
(dog 2024 for den sekundære regel) uden nærmere specifik dato, lægger kompro-
misforslaget op til, at direktivets ikrafttrædelse generelt udskydes fra 1. januar 2023
til 31. december 2023 (dog fra 1. januar 2024 til 31. december 2024 for den sekun-
dære regel). Kompromisforslagets implementeringsfrist er således i overensstem-
melse med OECD-aftalen.
Tabel 1
OECD-aftalen, Kommissionens forslag og seneste kompromisforslag
OECD-aftalen
Minimumssats
15 pct.
Kommissionens forslag
15 pct.
Kompromisforslag
af 12. marts 2022
15 pct.
Omsætningstær-
skel
750 mio. euro
750 mio. euro
750 mio. euro
Omfatter også
rent nationale
koncerner
Undtagelser
Visse koncerner og enkelte
begrænsede undtagelser
Visse koncerner og enkelte
begrænsede undtagelser
Omfatter også
rent nationale
koncerner
Visse koncerner og enkelte
begrænsede undtagelser
Indberetning
Krav om indberetning af op-
lysninger nødvendige for at
opgøre 'top-up'-skat
Krav om indberetning af op-
lysninger nødvendige for at
opgøre 'top-up'-skat
Krav om indberetning af op-
lysninger nødvendige for at
opgøre 'top-up'-skat
Harmoniseret administrativ
Effektive, proportionale og af-
bødestraf ved mangelfuld ind- skrækkende sanktioner, som
beretning
fastlægges nationalt, ved
mangelfuld indberetning
Kilde: OECD-aftalen, Kommissionens forslag og kompromisforslaget af 12. marts 2022
Formandskabet har ud over kompromisforslaget foreslået en fælles erklæring, som
etablerer en
politisk
kobling til OECD-aftalens spor 1 om omfordeling af beskat-
ningsret. Erklæringen indebærer, at EU-landene bekræfter deres engagement i
OECD-arbejdets spor 1 mhp. at sikre enighed i 2022 og ikrafttrædelse i 2023. Rå-
dets Juridiske Tjeneste har vurderet, at en egentlig
juridisk
kobling mellem et EU-
direktiv og en multilateral konvention ikke er mulig.
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget kræver høring af Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-
ren i TEUF artikel 115. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Fælles EU-implementering af OECD-aftalens spor 2 om en global minimumsbe-
skatning bidrager til hensigtsmæssige tilpasninger til EU's indre marked og ensartet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0009.png
Side 9 af 12
gennemførelse af reglerne i EU. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget om EU-implementering af OECD-aftalens spor 2 om en global standard
for effektiv minimumsbeskatning indeholder bl.a. bestemmelser om afgrænsning af
omfattede koncerner, opgørelse af disse koncerners effektive beskatning og gen-
nemførelse af minimumsbeskatning, som vil kræve ændring af dansk ret.
Det bemærkes, at EU-harmoniserede administrative bøder ikke er forenelige med
gældende dansk ret.
For en uddybende beskrivelse af forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser hen-
vises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg 4. marts 2022.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget om EU-implementering af OECD-aftalens spor 2 om en global mini-
mumsbeskatning og implementeringen heraf i dansk ret vil medføre betydelige
statsfinansielle konsekvenser i form af et væsentligt merprovenu i størrelsesordenen
2,5 mia. kr. årligt. Det bemærkes, at forslaget om delvis omfordeling af beskatnings-
ret til markedslande (OECD-aftalens spor 1) indebærer betydelige statsfinansielle
konsekvenser i form af et væsentligt mindreprovenu. Samlet set vurderes OECD-
aftalen med betydelig usikkerhed at indebære et mindre årligt merprovenu,
jf. tabel
2.
Tabel 2
Provenuvirkninger af OECD-aftalen om international beskatning
Spor 1
Omsætningstærskel for, hvornår koncerner omfattes
Profit, der omfattes af omfordeling af beskatningsret (% af omsætning)
Grad af omfordeling
Antal omfattede koncerner globalt
Spor 1's virkning på dansk provenu
Spor 2
Omsætningstærskel for, hvornår koncerner omfattes
Minimumsskattesats
Spor 2's virkning på dansk provenu
Samlet provenuvirkning for Danmark
>0,750 mia. EUR
15 pct.
ca. 2,5 mia. kr.
ca. 0,6 mia. kr.
>0,750 mia. EUR
15 pct.
ca. 2,5 mia. kr.
ca. 0,3 mia. kr.
Aftalen ved ikrafttrædelse
>20 mia. EUR
>10 pct.
25 pct.
ca.100
ca. -1,9 mia. kr.
Aftalen efter 7 år
>10 mia. EUR
>10 pct.
25 pct.
ca. 200
ca. -2,2 mia. kr.
Anm.: *Aftalen indebærer, at anvendelsesområdet udvides, hvis en evaluering efter syv år efter ikrafttrædelse viser, at
implementeringen har været succesfuld. Provenuvirkningen er angivet i varigt niveau.
Kilde: OECD delegation samt Skatteministeriets egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0010.png
Side 10 af 12
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om EU-implementering af OECD-aftalens spor 2 om en global standard
for effektiv minimumsbeskatning og implementeringen heraf i dansk ret vil med-
føre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget medvirker til at
mindske grænseoverskridende skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget om EU-implementering af OECD-aftalens spor 2 om en global mini-
mumsbeskatning og implementeringen heraf i dansk ret vil på den ene side medføre
administrative byrder for erhvervslivet i form af pligten til at indberette en række
oplysninger til skattemyndighederne.
På den anden side skaber forslaget stabilitet og vished om internationale skattereg-
ler, ligesom en bund under den effektive selskabsbeskatning sikrer mere lige kon-
kurrencevilkår for danske koncerner, i det omfang udenlandske koncerner efter gæl-
dende regler effektivt beskattes lempeligere.
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg 4. marts 2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Samtlige EU-lande, som deltager i OECD's Inclusive Framework, har tilsluttet sig
OECD-aftalen af 8. oktober 2021. Enkelte EU-lande var, i varierende grad, i
OECD-forhandlingerne skeptiske, særligt over for minimumsbeskatning.
EU-landene drøftede senest forslaget om EU-implementering af minimumsbeskat-
ning på ECOFIN 15. marts 2022, hvor de fleste lande støttede formandskabets
kompromis. Der er bl.a. bred enighed om forslagets udvidede anvendelsesområde
og om, at manglende eller fejlagtig indberetning skal sanktioneres effektivt, propor-
tionalt og afskrækkende på nationalt niveau.
Der er dog fortsat enkelte udeståender i forhandlingerne, som formandskabet med
sit kompromis har forsøgt at adressere.
En række EU-lande har udtrykt bekymring for hurtig implementering. De fleste
lande vurderes umiddelbart tilfredse med den udskudte implementeringsfrist fra 1.
januar 2023 til 31. december 2023.
Enkelte lande har tilkendegivet mere substantielle forbehold.
En mindre gruppe lande har fremhævet, at forslagets implementering bør afvente
implementering af OECD-aftalens spor 1. De fleste af disse lande vurderes umid-
delbart tilfredse med den foreslåede erklæring, hvori EU-landene bekræfter deres
engagement i OECD-arbejdets spor 1. Ét enkelt land lægger vægt på en juridisk
kobling.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0011.png
Side 11 af 12
Ét enkelt EU-land har arbejdet for, at implementeringen af forslagets primære regel
gøres frivillig. Det er uklart, om dette land vil kunne tilslutte sig den foreslåede ud-
skydelse for lande med få hjemmehørende moderselskaber, eller om der vil være
behov for yderligere justeringer mhp. at opnå enstemmighed. Kommissionen
støttet af en lang række EU-lande
har udtrykt bekymring for, at frivillighed ikke
understøtter forslagets formål og principperne for EU's indre marked.
10. Generel dansk holdning
Regeringen arbejder generelt for at sikre, at alle virksomheder, digitale såvel som
ikke-digitale, betaler deres skat og bidrager til fællesskabet.
Regeringen har arbejdet for at øge ambitionsniveauet i det internationale arbejde
mod brugen af skattely og skattespekulation, herunder i OECD-forhandlingerne.
Derfor er regeringen særligt positiv over for OECD-aftalens spor 2, der har til for-
mål at lægge en effektiv global bund under selskabsskatten, idet alle større multina-
tionale koncerner med aktivitet i bare ét af de lande, der implementer aftalen, vil
blive omfattet af minimumsbeskatningen på 15 pct. Regeringen vurderer, at det er
et afgørende tiltag til at bekæmpe skatteundgåelse og til at stoppe skadelig skatte-
konkurrence.
Regeringen er ligeledes positiv overfor, at de allerstørste og mest profitable globale
koncerner, herunder også en række store digitale selskaber, fremadrettet skal betale
en del af deres skat dér, hvor de har deres aktivitet.
Regeringen støtter en juridisk bindende, konsistent og ensartet EU-implementering
af OECD-aftalens spor 2 om effektiv minimumsbeskatning, herunder støtter rege-
ringen det aktuelle kompromisforslag, som vurderes i tråd med OECD-aftalens reg-
ler og formål, og vurderer, at forslagets udvidede anvendelsesområde sikrer en hen-
sigtsmæssig tilpasning til EU's indre marked. Regeringen støtter ligeledes, at selska-
ber, som forsømmer deres indberetningspligt, sanktioneres effektivt, proportionalt
og afskrækkende på nationalt niveau.
Regeringen støtter rettidig implementering i overensstemmelse med OECD-afta-
len.
Regeringen arbejder for det mest muligt ambitiøse kompromis, tættest muligt på
det aktuelle, hvorom der kan opnås enstemmighed.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til EU-implementering af dele af OECD-aftalen spor 2 er forelagt Folke-
tingets Europaudvalg til orientering 13. januar 2022 forud for ECOFIN 18. januar
2022 og til forhandlingsoplæg 14. marts 2022 forud for ECOFIN 15. marts 2022.
Der henvises til samlenotater om forslaget oversendt til Folketingets Europaudvalg
7. januar 2022 og 4. marts 2022 samt til samlenotat om status for OECD-arbejdet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 188: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. april 2022, som er relevante for Skatteudvalget
2551250_0012.png
Side 12 af 12
med beskatning af den digitale økonomi oversendt til Folketingets Europaudvalg 3.
marts 2021 forud for ECOFIN 16. marts 2021.