Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2548265_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021
Toldstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Toldstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Toldstyrelsen ....................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................17
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 18
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 20
Balancen............................................................................................................................... 23
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 26
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 26
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 27
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 27
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 30
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 31
Note 3:
FF7 Finansieringskonto
................................................................................. 31
Note 4: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 32
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 32
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 33
Fællesstatslige løsninger mv ....................................................................................... 33
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 33
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 33
Forelagte investeringer .................................................................................................. 33
It-omkostninger ................................................................................................................. 34
Supplerende bilag ............................................................................................................ 34
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0003.png
Toldstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0004.png
Toldstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Toldstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Toldstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.04. Toldstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter (anden)
§ 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr (anden)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 15. marts 2022
Århus, d. 4. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Charlotte Møller
Direktør
Toldstyrelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0005.png
Toldstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Toldstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Toldstyrelsen
’Toldstyrelsen understøtter smidig handel på tværs af de ydre grænser og sik-
rer en effektiv toldkontrol’
Toldstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen og har til opgave at understøtte
enkel angivelse
af korrekt told og effektiv forvaltning af EU’s regelsæt på toldom-
rådet, så vareimport og
–eksport
foregår nemt og smidigt. Samtidig er det Told-
styrelsens ansvar at opretholde en effektiv toldkontrol og at beskytte det danske
samfund mod indførsel af illegale varer.
Styrelsen understøtter korrekt toldafregning gennem klar vejledning, en effektiv
kontrolindsats og en række digitale services, der gør det let for virksomheder og
borgere at betale den korrekte told. I samarbejde med andre myndigheder ar-
bejder Toldstyrelsen for at forhindre illegal import og beskytte borgere og virk-
somheder mod farlige eller sundhedsskadelige varer som fx våben og narkotika.
Toldstyrelsen løser fagligt krævende opgaver i komplekse processer og leverer
samtidigt et højt serviceniveau og en effektiv kontrol i alle dele af opgaven. Der-
for er det nødvendigt med en stærk koordinering og høj faglighed både internt
og med andre aktører, nationalt såvel som internationalt.
Toldstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave i de dag-
lige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer
Toldstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Toldstyrelsen fortsatte i 2021 driften af kerneområderne, som er smidig handel
og effektiv toldkontrol med fokus på høj kvalitet og faglighed. På trods af COVID-
19 pandemien opretholdt Toldstyrelsen et højt aktivitetsniveau gennem hele
2021. Styrelsen behandlede godt 5,4 mio. import- og eksportangivelser, næsten
dobbelt så mange som i 2020, hvilket bl.a. skal ses på baggrund nyt krav om im-
portangivelse som følge af de nye EU-regler om moms fra 1. juli 2021. Styrelsen
besvarede 61.002 opkald fra borgere og virksomheder, en stigning på knap 30
pct. fra 2020, som skyldes Brexit og de nye EU-regler om moms. Styrelsen gen-
nemførte ca.
10.700
fysiske kontroller og ca. 7.900 dokumentkontroller. Antallet
af dokumentkontroller var 41 pct. højere end året før. COVID-19 vanskeliggjorde
fysisk kontrol ved indførelse til Danmark. Nye regler om lattergas betød et øget
fokus på lattergas, og styrelsen beslaglagde i alt 37.984 gram lattergas.
Som en del af den samfundsbeskyttende opgave gennemførte Toldstyrelsen, ud-
over daglige løbende kontroller, 19 kontrolaktioner målrettet illegal indførsel
heraf 13 i samarbejde med andre myndigheder. Den fortsatte COVID-19 pan-
demi betød, at kontrol af værnemidler fortsat var i fokus i 2021. Toldstyrelsen ar-
bejdede sammen med Lægemiddelstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrel-
sen og foretog kontrol af 1.158.109 tons værnemidler, heraf 214.352 kg masker
og mundbind. Resultaterne af toldkontrollen indgår i tilrettelæggelsen af Toldsty-
relsens vejledning og oplysningskampagner for at sikre, at det er nemt at over-
holde reglerne.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 6
Den 1. januar 2021 trådte Storbritannien ud af EU (Brexit). Toldstyrelsen oplyste
og vejledte erhvervsliv og borgere om de nye regler. Gennem nyhedsbreve
havde Toldstyrelsen direkte kontakt med mere end 30.000 virksomheder, der
handler med Storbritannien, og over 950 personer fra danske virksomheder og
organisationer deltog i webinarer. Mange virksomheder og borgere fik hjælp
gennem Toldstyrelsens telefonvejledning, og mere end 1.800 opkald er besvaret
på den særlige Brexit hotline.
Den 3. juni 2021 trådte en ny pengeforordning i kraft, som skal medvirke til at
bekæmpe hvidvask, terrorfinansiering og andre former for økonomisk kriminali-
tet. Toldstyrelsen fandt 53 overtrædelser med et beløb på i alt 22,3 mio. kr.
For at overholde EU's toldkodeks (EUTK) udskifter Skatteforvaltningen størstede-
len af de eksisterende toldsystemer frem mod udgangen af 2025.
Udskiftningen af systemerne sker så vidt muligt ved køb af standardsystemer,
der overholder EU-reglerne og kan konfigureres til dansk lovgivning og danske
forhold og integreres i Skatteforvaltningens systemer.
Den 1. juli 2021 tog Toldstyrelsen den første del af det nye importsystem i brug i
forbindelse med nye regler i EU om moms, så import af pakker med en værdi un-
der 80 kr. kan angives med et reduceret datasæt (H7). Standardsystemet blev
idriftsat med en række kendte softwarefejl ved etablering af kompenserende,
manuelle processer. Den 1. oktober blev første del af et nyt importkontrolsystem
(ICS2) sat i drift, som indebærer, at alle forsendelser fra lande uden for EU med
post og kurer fly angives og risikovurderes inden flyafgang. De eksisterende
toldsystemer kører videre parallelt, indtil de nye systemer er udviklet og imple-
menteret.
Det er centralt for Toldstyrelsen, at erhvervslivet oplever en smidig udskiftning af
toldsystemerne og løbende inddrages i udvikling og test, når det er relevant for
erhvervslivet. Toldstyrelsen har i 2021 afholdt informationsmøder for erhvervsli-
vet og møder med virksomheder og brancheorganisationer om de nye toldsyste-
mer. Emnet blev også drøftet ved møderne i Toldkontaktudvalget.
Toldkontaktudvalget er et forum for drøftelse af administration på toldområdet
og består af repræsentanter for virksomheder, erhvervsorganisationer og Skat-
teforvaltningen. I 2021 har udvalget holdt tre ordinære møder. Mellem møderne
orienteres medlemmerne skriftligt om relevante emner.
Toldstyrelsen styrkede i 2021 samarbejdet med EU-Kommissionen og de øvrige
medlemslande om EUTK, bl.a. balancen mellem udviklingen af de nye it-systemer
og EU Kommissionens mulige kommende initiativer på toldområdet.
Udskiftningen af systemerne indebærer større ændringer i Toldstyrelsen. Proces-
ser og arbejdsgange tilpasses systemerne, og medarbejderne skal uddannes til
at bruge de nye systemer. EUTK indebærer derudover nye toldopgaver, som in-
tegreres i Toldstyrelsens drift.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0008.png
Toldstyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Toldstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
2021
2022
-521,6
522,7
1,1
-0,5
0,0
-580,5
550,8
-29,7
-30,7
-29,6
-583,0
582,9
-0,1
-1,2
0,0
12,5
22,4
-9,7
-12,5
-88,4
9,1
25,5
-39,3
-9,1
-55,6
23,6
-
-39,3
-23,6
-
31,2
96,6
20,6
94,8
53,7
92,6
788,6
0,5
857,2
0,5
993,5
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2021 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 5,5 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Toldstyrelsen i 2021 har haft et samlet overskud på 29,6 mio. kr. i forhold til den
samlede bevilling, der var 461,6 mio. kr. til løn og 90,8 mio. kr. på øvrig drift.
Overskuddet kan bl.a. henføres til
udskydelse af rekrutteringer ifm. ændrede pla-
ner i EUTK-programmet, udsættelse af flere driftsprojekter, bl.a. opdatering af
trafikreguleringsanlæg og forsinket levering af ny mobil scanner, interne kon-
cernfælles overførsler og øgede lønrefusioner. En nærmere redegørelse af årets
økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver ekskl. likvider udgør 25,5 mio. kr. i 2021, hvilket er en stig-
ning på 3,1 mio. kr. i forhold til 2020. Stigningen kan i det væsentligste henføres
til yderligere tilgodehavende afregning for toldfaglig bistand til EUTK-program-
met fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Kortfristet gæld udgør 55,6 mio. kr. i 2021, hvilket er et fald på 32,8 mio. kr. Fal-
det kan i det væsentligste henføres til overførsel af indefrosne feriepenge til Løn-
modtagernes Feriemidler.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0009.png
Toldstyrelsen
Side 8
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 31,2 pct. i 2020 til 20,6 pct. i
2021, hvilket kan henføres til, at der ikke har været større anlægsinvesteringer i
2021.
Antal årsværk er steget fra 788,6 i 2020 til 857,2 i 2021, hvilket især skyldes re-
kruttering til EUTK-programmet og opgaver i relation til nye toldsystemer, særligt
det nye importkontrolsystem ICS2. Prisen pr. årsværk er uændret og udgør 0,5
mio. kr. i 2020 og 2021.
Toldstyrelsens drift og administrerede ordninger
Toldstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Toldstyrelsens driftskonto er § 09.31.04. Toldstyrelsen (driftsbevilling). De admi-
nistrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.41. Toldgebyrer og -afgif-
ter (Anden), § 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr (Anden), som fremgår af
tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
552,4
-2,3
0,7
-0,6
Regnskab
551,9
-31,4
0,7
-0,8
Overført
overskud
ultimo
33,2
-
-
Styrelsens overførte overskud udgjorde 3,6 mio. kr. primo 2021. Der er et over-
skud i 2021 på 29,6 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er for-
øget til 33,2 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0010.png
Toldstyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Toldstyrelsen har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2021,
jf. ta-
bel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevil-
ling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Toldstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2021 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Facilitere smidig handel og
sikre korrekt angivelse og afreg-
ning af told
2. Sikre en effektiv toldkontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
126,0
180,7
Øvrige
indtægter
-0,9
-18,2
Omkost-
ninger
133,7
187,7
Andel af
årets
overskud
6,8
-11,2
243,4
550,1
-12,3
-31,4
230,5
551,9
-25,2
-29,6
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på hovedopgaver ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger forbundet med den overord-
nede ledelse i direktionen, styrelsens direktionssekretariat, samt udgifter til hus-
leje og fælles administrationsudgifter. Hertil kommer administrative opgaver,
som omfatter HR-opgaver, økonomistyring, opgaver forbundet med revisioner,
beredskab og informationssikkerhed, intern og ekstern kommunikation samt
pressehåndtering og opgaver forbundet med persondataforordningen.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2
alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel
af opgaverne.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 29,6 mio. kr. Mindreforbruget kan bl.a.
henføres til udsættelse af rekrutteringer ifm. ændrede planer i EUTK-program-
met, udsatte driftsprojekter, ændringer i interne koncernfælles overførsler for ad-
ministration og husleje til Administrations- og Servicestyrelsen og øgede lønrefu-
sioner.
0. Generelle fællesomkostninger
På hovedopgave
0. Generelle fællesomkostninger
er der et merforbrug på 6,8
mio. kr., som i det væsentligste kan henføres til, at udgifter til lønafhængige po-
ster vedr. Barsel- og Fleksfond og Arbejdsgivernes uddannelsesbidrag (AUB)
samt uddannelsesaktiviteter i finansloven er fordelt forholdsmæssigt på de tre
hovedopgaver, mens de indgår under hovedopgave 0 i årets resultat. Herudover
har der bl.a. været et mindreforbrug ifm. interne koncernfælles overførsler for
administration og husleje til Administrations- og Servicestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0011.png
Toldstyrelsen
Side 10
1. Facilitere smidig handel og sikre korrekt angivelse og afregning af told
På hovedopgave
1. Facilitere smidig handel og sikre korrekt angivelse og afreg-
ning af told
har der været et mindreforbrug på 11,2 mio. kr. Det kan bl.a. henfø-
res til, at udgifter til lønafhængige poster vedr. Barsel- og Fleksfond og Arbejds-
givernes uddannelsesbidrag (AUB) og uddannelsesaktiviteter i finansloven er
fordelt forholdsmæssigt på de tre hovedopgaver, mens de indgår under hoved-
opgave 0 i årets resultat. Herudover har der bl.a. været et mindreforbrug vedr.
lønrefusioner og opdaterede rekrutteringsplaner.
2. Sikre en effektiv toldkontrol
På hovedopgave
2. Sikre en effektiv toldkontrol
har der været et mindreforbrug
på 25,2 mio. kr. Det kan bl.a. henføres til, at udgifter til lønafhængige poster vedr.
Barsel- og Fleksfond og Arbejdsgivernes uddannelsesbidrag (AUB) og uddannel-
sesaktiviteter i finansloven er fordelt forholdsmæssigt på de tre hovedopgaver,
mens de indgår under hovedopgave 0 i årets resultat. Herudover er der et min-
dreforbrug ifm. opdaterede rekrutteringsplaner, herunder udskudte rekrutterin-
ger vedr. det nye importkontrolsystem ICS2, udskydelse af opgradering af trafik-
reguleringsanlæg o.l. ved Frøslev og lønrefusioner.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Toldstyrelsens mål-
og resultatplan for 2021, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
ta-
bel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Toldstyrelsen for 2021.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Toldstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effek-
tiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen
som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2021, skal som mini-
mum være 3,5 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med Told-
styrelsens vejlednings-
indsats over telefon
skal i gennemsnit mini-
mum være 4,5 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af omdøm-
memålingen er 3,4 po-
int.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden endte ved
årets udgang på 4,4.
Ikke opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0012.png
Toldstyrelsen
Side 11
1.3 Interes-
sent-håndte-
ring
(koncernfæl-
les)
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen, der
foretages i 2021, skal
som minimum være 3,8
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Der skal udarbejdes en
handleplan for interes-
senthåndtering i 1.
kvartal 2021.
Handleplan blev udar-
bejdet i 1. kvartal.
Resultatet af interes-
sentmålingen var 3,9
point.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af
told ved handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejled-
ning
2.1 Kontrol af
legal indførsel
(drift)
Det samlede antal risi-
kobaserede og stikprø-
vevise kontroller er
mindst 15.000 i 2021,
hvoraf mindst 15 pct. er
statistisk tilfældigt ud-
valgt.
Træfprocenten på de
udvalgte risikoprofiler
er mindst 44 pct. for
2021.
Der er foretaget kvar-
talsvis prioritering af
vejledningsindsatser på
baggrund af resulta-
terne fra tilsyn, den lø-
bende kontrol og de
gennemførte kontrolak-
tioner.
De gennemsnitlige
sagsbehandlingstider
for toldgodtgørelser og
bevillinger er 65 dage
eller derunder i brutto-
sagsbehandlingstid i
2021.
Der foretages en nul-
punktsmåling af bor-
gere og virksomheders
vurdering af effektivite-
ten i Toldstyrelsens
sagsbehandling. Nul-
punktsmålingen bruges
som grundlag for frem-
tidige mål.
Grundlag for evt. juste-
ring af bidragssatserne
er indsendt til departe-
mentet senest ved
I alt 18.532 risikobase-
rede og stikprøvevise
kontroller er gennem-
ført ultimo december.
Budgetteret med
15.000. Af kontrollerne
er 20,6 pct. statistisk til-
fældigt udvalgt.
Træfprocenten på de
udvalgte risikoprofiler
er i januar 2021 på 50
pct. i dokumentkontrol-
len.
Prioriterede og ud-
valgte vejledningspro-
jekter er planlagt og
gennemført i 2021udfra
resultaterne af de gen-
nemførte tilsyn og kon-
troller.
Opfyldt
2.2 Risikoba-
seret kontrol af
legal indførsel
(drift)
2.3 Sammen-
hæng mellem
kontrol og vej-
ledning
(drift)
Opfyldt
Opfyldt
2.4 Nedbrin-
gelse af sags-
behandlingstid
(drift)
Den gennemsnitlige
bruttosagsbehandlings-
tid er 95 dage.
Ikke opfyldt
2.5 Effektiv
sagsbehand-
ling
(udvikling)
Nulpunktsmålingen kan
ikke foretages i 2021
da implementeringen af
it-systemet til målingen
ikke kunne prioriteres i
Skatteforvaltningens
samlede it-kapacitet.
Ikke opfyldt
2.6 Styrket
monitorering
af sikkerheds-
stillelsesord-
ningerne
Det har ikke været mu-
ligt at etablere det nød-
vendige datagrundlag
til brug for opgørelsen
efter ny metode for
Ikke opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0013.png
Toldstyrelsen
Side 12
(udvikling)
udgangen af 3. kvartal
2021.
justering af bidragssat-
ser. De nødvendige op-
gørelser forventes etab-
leret og leveret i 2022.
Pejlemærke 3: Toldstyrelsen skal beskytte samfundet mod indførslen af farlige og ille-
gale varer gennem effektiv kontrol, målrettet vejledning og tæt samarbejde med an-
dre myndigheder
3.1 Kontrolak-
tioner på det il-
legale område
(udvikling)
Der er gennemført 18
kontrolaktioner fordelt
på konkrete nationale
prioriteringer, og der er
afrapporteret kvartals-
vist til departementet
på resultaterne af de
enkelte kontrolaktioner.
Der er gennemført tre
kampagner, hvoraf
mindst én er i samar-
bejde med relevante
myndigheder.
Der er afholdt 19 aktio-
ner i 2021.
Opfyldt
3.2 Forebyg-
gende kam-
pagner
(drift)
Der er gennemført fire
kampagner hvoraf to er
i samarbejde med an-
dre myndigheder.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Toldstyrelsen skal sikre relevant og kundenær udvikling og implemen-
tering af den nye EU-toldkodeks.
4.1 Succesfuld
implemente-
ring af forenk-
let angivelse
(H7)
(udvikling)
Der måles efter imple-
menteringen af H7 på
andelen af godtgørel-
sessager ud af H7-angi-
velserne. Der måles
igen 3 måneder senere,
hvor andelen skal være
den samme inden for 5
procentpoint.
Der har i august været
109.490 H7-angivelser,
hvoraf der er modtaget
18 anmodninger om
godtgørelse eller regu-
lering. I november var
der 109.750 H7-angi-
velser, hvor der er an-
modet om godtgørelse i
101 tilfælde (andelen
0,092 pct.).
Andelen er derfor den
samme inden for 5 pro-
centpoint (0,076 pro-
centpoint).
4.2 Succesfuld
implemente-
ring af første
release af ICS2
(Import Cont-
rol System 2)
(udvikling)
98 pct. af varer tilbage-
holdes ikke længere
end den lovbestemte
tidsfrist for risikovurde-
ring efter faktisk an-
komst.
Importkontrolsystemet
blev idriftsat planmæs-
sigt. Der er ikke målt på
procentdelen af tilbage-
holdte varer for risiko-
vurdering efter faktisk
ankomst, da PostNord-
ikke kom på den rele-
vante del af systemet i
2021.
Tilfredshed med infor-
mation om nye syste-
mer er 3,8 point og over
nulpunktsmålingen i
2020 på 3,6 point. Til-
fredshed med hvordan
virksomheder
Ikke opfyldt
Opfyldt
4.3 Inddra-
gelse af inte-
ressenter i
EUTK-pro-
grammet
(udvikling)
Der er ved udgangen af
2021 gennemført to
målinger af interessen-
ternes oplevelse af op-
lysning og inddragelse i
udviklingen og
Ikke opfyldt
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0014.png
Toldstyrelsen
Side 13
implementeringen af de
nye toldsystemer.
Resultatet af målin-
gerne skal være lig med
eller bedre end nul-
punktsmålingen fra ja-
nuar 2020. Der måles
på en skala fra 1 til 5.
4.4 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
ligger inden for en ud-
svingsmargin på +/- 5
pct. i alle fire kvartals-
opgørelser.
inddrages er 3,8 point
og under nulpunktsmå-
lingen på 4,2 point. Må-
let er dermed samlet set
ikke opfyldt.
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
-2,9
-0,7
-1,4
Ikke opfyldt
4. kvartal -10,2
Pejlemærke 5: Toldstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig
rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesud-
vikling
5.1 Interessen-
ter oplever, at
styrelsen har
kompetente
medarbejdere
med høj faglig-
hed
(koncernfæl-
les)
5.2 Styrelsen
har identifice-
ret kritiske be-
hov for rekrut-
tering og kom-
petenceudvik-
ling samt fast-
holdelse de
kommende 2-
3 år og har ud-
arbejdet kon-
krete planer
for dette
(koncernfæl-
les)
Kilde: Toldstyrelsen mål- og resultatplan for 2021.
Resultatet af måling af
hhv. kompetencer og
faglighed (gennemsnit),
der foretages i styrel-
sernes interessentana-
lyse 2021, skal som mi-
nimum være 3,7 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Målet anses som op-
nået, når Toldstyrelsen:
1) har identificeret kriti-
ske behov for rekrutte-
ring, kompetenceudvik-
ling og fastholdelse (1.
halvår).
2) udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette (2. halvår).
Målingens resultat af til-
fredshed med kompe-
tencer og faglighed er
målt til 3.6. Medarbej-
dernes kompetencer er
målt til 3,5 point og den
faglige kvalitet af Told-
styrelsens arbejde til
3,7 point.
Der er foretaget en
identificering af kritiske
behov, og der er udar-
bejdet planer for tiltag,
der kan understøtte de
identificerede kritiske
behov.
Ikke opfyldt
Opfyldt
I 2021 er der 17 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 8 mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende afsnit fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke op-
nåede mål og resultater.
Mål 1.1. Omdømme
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Mål 2.4. Nedbringelse af sagsbehandlingstid
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 14
Mål 2.5. Effektiv sagsbehandling
Mål 2.6. Styrket monitorering af sikkerhedsstillelsesordningerne
Mål 4.2. Succesfuld implementering af første release af ICS2
Mål 4.3. Inddragelse af interessenter i EUTK-programmet
Mål 4.4. Prognosepræcision
Mål 5.1. Interessenter oplever kompetente medarbejdere med høj faglighed
Mål 1.1. Omdømme
Målet er ikke opfyldt. Det kvalificerede kendskab til styrelsen er steget fra 26 pct.
i 2020 til 31 pct. i 2021, men det har dog ikke været tilstrækkeligt til at rykke sco-
ren fra 3,4 fra 2020 til 3,5 i 2021 Der er planlagt initiativer til at løfte omdømmet.
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Målet er ikke opfyldt. Brexit og ændring i momsreglerne medførte pres på tele-
fonvejledningen udover det forventede. Antallet af opkald steg fra ca. 47.600 i
2020 til ca. 61.000 i 2021. Yderligere tilførsel af ressourcer i løbet af året redu-
cerede ikke ventetiden tilstrækkeligt til at løfte tilfredsheden fra 4,4 point til målet
på 4,5 point. Det forventes at antallet af henvendelser fortsat vil være stigende i
takt med at flere nye EUTK-systemer kommer i drift, og det er en del af ressour-
ceplanlægningen.
Mål 1.3. Interessenthåndtering
Målet er opfyldt. Kerneinteressenternes tilfredshed blev målt til 3,9 point og kra-
vet var mindst 3,8 point. Toldstyrelsen vil i 2022 øge dialogen med interessen-
terne og styrke fagligheden, så interessenterne i højere grad oplever styrelsen
som professionel, lydhør og samarbejdsorienteret.
Mål 2.4. Nedbringelse af sagsbehandlingstid
Målet er ikke opfyldt. Stigningen i sagsbehandlingstid skyldes opdatering af it-sy-
stemer og oprydning i gamle sager. Der fastsættes og arbejdes med mål for alle
sagstyper i 2022.
Mål 2.5. Effektiv sagsbehandling
Målet er ikke opfyldt. Det har i 2021 ikke været muligt at prioritere etablering af
it-understøttelsen til målinger af borgere og virksomheders vurdering af effekti-
viteten i Toldstyrelsens sagsbehandling. Målingen forventes idriftsat i 2022 og vil
styrke styrelsens arbejde med kvalitet i sagsbehandling.
Mål 2.6. Styrket monitorering af sikkerhedsstillelsesordningerne
Målet er ikke opfyldt. En ny bekendtgørelse for sikkerhedsstillelsesordningerne
trådte i kraft 1. juli 2021, der ændrede metoden for opgørelse af sikkerhedsord-
ningerne. Det har ikke været muligt i 2021 at etablere det fornødne datagrund-
lag for den nye metode. Datagrundlaget forventes at foreligge i 2022.
Mål 4.1. Succesfuld implementering af forenklet angivelse (H7)
Målet er opfyldt. Styrelsens målsætning om at nå ud til borgere med information
og vejledning om de nye EU-regler om moms på pakker med lav værdi lykkedes.
Kampagnerne om de nye regler øgede kendskabet til reglerne fra 15 pct. til 53
pct., kendskabet til Toldstyrelsen steg, og andelen af ansøgte godtgørelser var
lavt og inden for målet.
Mål 4.2. Succesfuld implementering af første release af ICS2
Målet er ikke opfyldt. Importkontrolsystemet ICS2 er planmæssigt i overensstem-
melse med EU’s frister
sat i drift. Toldstyrelsen har ikke kunne måle procentdelen
af tilbageholdte varer for risikovurdering efter faktisk ankomst, da PostNord blev
forsinket og først tilsluttes systemet i 2022. Toldstyrelsen vil herefter begynde
måling.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0016.png
Toldstyrelsen
Side 15
Mål 4.3. Inddragelse af interessenter i EUTK-programmet
Målet er ikke opfyldt. Tilfredshed med information om nye systemer er 3,8 point
og over målet på 3,6 point. Tilfredshed med, hvordan virksomheder inddrages,
er 3,8 point og under målet på 4,2 point. I 2022 iværksættes initiativer til yderli-
gere at styrke særligt inddragelsen af virksomhederne i programmet, men også
informationen om programmet.
Mål 4.4. Prognosepræcision
Målet er ikke opfyldt. Prognosepræcision er ikke opfyldt i 4. kvartal, som er målt
til -10,2 pct. mod et mål på +/- 5 pct. Den manglende målopfyldelse skyldes æn-
drede feriemønster som følge af COVID-19 og den nye ferielov, som påvirkede
reguleringen af feriepengeforpligtelsen, samt lønrefusioner. Disse poster er bud-
getteret meget forsigtigt for at undgå et merforbrug i forhold til den samlede be-
villing.
Mål 5.1. Interessenter oplever kompetente medarbejdere med høj faglighed
Målet er ikke opfyldt. Interessenternes oplevelse af medarbejdernes kompeten-
cer er målt til 3,5 point og den faglige kvalitet af Toldstyrelsens arbejde til 3,7 po-
int. Den samlede oplevelse er dermed 3,6 point, hvilket ikke er tilstrækkeligt i for-
hold til målet på 3,7 point for 2021. Der er udarbejdet en handleplan på områ-
det.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Toldstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2021
-581,6
552,0
-29,6
Grundbudget
2022
-584,1
584,1
0,0
Bevilling og øvrige indtægter for Toldstyrelsens samlede virksomhed i 2022 er
budgetteret til 584,1 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 584,1 mio. kr. Her-
med bliver det forventede resultat på 0,0 mio. kr.
Toldstyrelsen vil i 2022 fortsat prioritere sikker drift af kerneområderne, som er
smidig handel og effektiv toldkontrol. Der vil være fokus på sammenhængen
mellem kontrol og vejledning og øget inddragelse af data, bl.a. nye data fra de
nye toldsystemer i takt med, at de tages i brug.
Fordeling og lokal disponering af kontrolressourcer til kontrolopgaverne foreta-
ges ud fra de aktuelle væsentligheds- og risikovurderinger og med øget under-
støttelse af data i takt med indfasning af nye it-systemer til toldkontrol. Som led i
overgangen til de nye systemer kortlægges og dokumenteres alle styrelsens ar-
bejdsgange og overordnede processer i forhold til den koncernfælles forret-
ningsmodel.
Der vil være væsentlige opgaver i 2022 forbundet med udvikling af nye toldsy-
stemer i EUTK-programmet og forberedelse af overgangen til og ibrugtagning af
de nye toldsystemer.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 16
Toldstyrelsen vil tage ændringer til det nye toldsystem for importangivelser i
brug. Derved understøttes toldkontrol af angivelser i det nye importsystem (H7)
og de midlertidige manuelle processer, der kompenserede for de kendte soft-
warefejl i angivelsessystemet udfases.
Udviklingen af nye toldsystemer i EUTK-programmet og forberedelse af overgan-
gen hertil i Toldstyrelsen følger en meget stram tidsplan fastlagt af EU. Hoved-
parten af de nye systemer skal på plads inden udgangen af 2023. Det nye im-
portsystem skal udvides til at omfatte alle former for importangivelser ud over
H7-angivelsen. Det nye importkontrolsystem skal udvides til at omfatte angivelse
og risikovurdering af al luftfragt fra lande uden for EU. Endelig skal udvikles sy-
stemer til eksport og EU-forsendelser, som overholder de nye datakrav fra 2023.
Ved udførelse af varer fra Danmark og EU sikrer systemet smidig eksport og kor-
rekte opgørelser over udenrigshandelsstatistikker og letter den fælleseuropæi-
ske datadeling for eksport og EU-forsendelser.
Erhvervslivet vil løbende blive oplyst om nye krav, informeret om udviklingen og
inddraget i arbejdet med de nye systemer, når det er relevant for erhvervslivet.
Dette sker bl.a. ved test af systemerne, således at overgangen til de nye syste-
mer bliver så smidig som muligt.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0018.png
Toldstyrelsen
Side 17
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 18
I dette afsnit redegøres for Toldstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2021
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling pr. ho-
vedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Toldstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i
opgørelsen af forpligtigelse til over-/merarbejde mv., som er beskrevet neden-
for.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år, dog beregnes den
indefrosne ferie ikke, da feriemidlerne vedrørte overgangsperioden i forbin-
delse med ny ferielov.
Over-/merarbejde: Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2021, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. ATN-
dage til medarbejdere og ledere indgår ikke længere i opgørelsen af den øv-
rige hensatte forpligtigelse under kortfristet gæld, note 4. Oplysning om ATN-
dage er indarbejdet som en eventualforpligtigelse, note 5. Herudover følger
opgørelsen samme metode som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 19
månedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stil-
ling. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er foretaget på grundlag af det rammebeløb,
der indgår i lønforhandlinger i efterfølgende år, som kan henføres til perioden
1. april til 31. december. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Honorering af særlig indsats til ledere:
Opgørelsen er baseret på rammebeløb,
der indgår i forhandlinger i efterfølgende år. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
de udgiftsbaserede områder § 09.51.41. Gebyrer, ekspeditionsafgifter mv. og
§ 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyrer.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0021.png
Toldstyrelsen
Side 20
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-503,8
-15,9
-0,1
-15,7
-550,1
-28,2
-0,2
-28,0
-540,1
-41,3
-0,2
-41,1
-2,0
-
-521,6
-2,2
-
-580,5
-1,6
-
-583,0
-
-
-
22,6
22,6
19,5
19,5
26,4
26,4
371,9
52,6
-13,3
1,7
412,9
6,9
52,8
27,6
522,7
1,1
403,0
57,4
-14,9
1,1
446,6
5,4
50,9
28,5
550,8
-29,7
457,8
65,2
-15,4
-
507,6
7,5
2,5
38,9
582,9
-0,1
-1,6
-
-0,5
-1,1
-
-30,7
-1,1
-
-1,2
-
0,6
0,0
-0,0
1,1
-29,6
-
1,2
0,0
-
-
0,0
-
-
-29,6
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0022.png
Toldstyrelsen
Side 21
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 29,6 mio. kr. Årets resultat kan henføres til mindreforbrug ifm. opdaterede
rekrutteringsplaner på 9,2 mio. kr., trafikreguleringsanlæg o.l. ved Frøslev på 3,9
mio. kr., interne koncernfælles overførsler for administration og husleje til Admi-
nistrations- og Servicestyrelsen på 4,2 mio. kr., opdaterede driftsbudgetter, her-
under centrale budgetter på 2,5 mio. kr., øgede lønrefusioner på 3,9 mio. kr.
samt diverse mindreforbrug på 5,9 mio. kr. herunder forsinkelse i levering af ny
containerscanner og regulering af feriepengeforpligtelse.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 46,3 mio. kr. fra 2020 til 2021, og udgør i
2021 550,1 mio. kr. Samtidig er driftsindtægterne steget med 12,5 mio. kr. til
30,4 mio. kr. Stigningen i bevilling og driftsindtægter kan i det væsentligste hen-
føres til nye bevillinger ifm. EUTK-programmet, herunder ICS2, bevilling til kontrol
af e-cigaretter og lattergas, samt øget afregning for toldfagligt bidrag til EUTK-
programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 28,1 mio. kr. fra 2020 til 2021, og
udgør 550,8 mio. kr. i 2021. Stigningen i driftsomkostninger kan i det væsentlig-
ste henføres til øgede lønudgifter som følge af rekrutteringer i forbindelse med
EUTK-programmet, herunder ICS2, samt kontrol af e-cigaretter og lattergas.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter er faldet med 0,5 mio. kr. fra 2020 til 2021 og udgør 1,1
mio. kr. Faldet kan henføres til at der ikke har været indtægter fra Custom 2020-
programmet, samt stigning i indtægter fra Den Statslige Kompetencefond.
Finansielle omkostninger
Finansielle omkostninger er steget med 0,5 mio. kr. fra 2020 til 2021 og udgør
1,1 mio. kr. Stigningen kan henføres til indeksering af indefrosne feriemidler ifm.
overførsel til Lønmodtagernes Feriemidler.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Toldstyrelsen for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
-29,6
Årets overskud på 29,6 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Toldstyrelsen har i 2021 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2021:
Engangsvederlag:
Der er tilbageført 8,1 mio. kr. svarende til den opgjorte hen-
sættelse ultimo 2020 vedrørende forpligtelser til engangsvederlag for medar-
bejdere og ledere. Af disse er 7,2 mio. kr. kommet til udbetaling.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 22
Periodiseringsposter:
Der er udgiftsført periodiseringsposter for 1,1 mio. kr.
vedrørende periodiseringer foretaget pr. 31 december 2020. Der er endvi-
dere periodiseret for i alt 3,4 mio. kr. på konto 95.20 Skyldige omkostninger i
forbindelse med årsafslutningen 2020, hvoraf 2,5 mio. kr. er modregnet i til-
svarende fakturaer.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0024.png
Toldstyrelsen
Side 23
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Toldstyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapital-
anvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2021.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
70,9
7,2
-
78,2
100,5
119,1
78,2
-5,3
-
72,8
98,3
113,5
-
15,5
6,9
-
-
19,2
6,2
-
6,1
-
6,1
18,6
6,1
-
6,1
15,2
-
-
-
12,5
-
-
12,5
-
-
-
9,1
-
-
9,1
3
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 5,5 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 24
Den samlede balance udgør 113,5 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 119,1
mio. kr. pr. 31. december 2020.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 15,2 mio. kr. i 2021. Saldoen kan henføres til finansielle an-
lægsaktiver på 6,1 mio. kr. og materielle anlægsaktiver på 9,1 mio. kr. De materi-
elle anlægsaktiver omfatter produktionsanlæg til kontrolopgaver blandt andet
mobile containerscannere, bagage- og pakkescannere, samt narkotikatestere.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 98,3 mio. kr. i 2021, hvoraf hovedparten udgøres af
likvide beholdninger på 72,8 mio. kr. og tilgodehavender på 19,2 mio. kr. Tilgo-
dehavender er steget med 3,7 mio. kr. i årets løb, som i det væsentligste kan
henføres til yderligere tilgodehavende afregning for toldfaglig bistand til EUTK-
programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0026.png
Toldstyrelsen
Side 25
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2020
2021
-6,1
-
-
-
-
-3,6
-9,7
-8,5
-6,1
-
-
-
-
-33,2
-39,3
-9,6
4
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-12,5
-
-
-
-12,5
-9,1
-
-
-
-9,1
-5,8
-13,4
-30,0
-39,1
-
-
-88,4
-100,9
-119,1
-8,9
-14,0
-32,5
-0,1
-
-
-55,6
-64,6
-113,5
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 9,6 mio. kr. i 2021, hvilket er en stigning på 1,1 mio.
kr. i forhold til 2020. Stigningen kan henføres til stigning i hensættelse til en-
gangstillæg til medarbejdere og ledere.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 55,6 mio. kr., hvoraf 32,6 mio. kr. vedrører feriepenge,
herunder indefrosne feriepenge. De skyldige feriepenge udgjorde 69,1 mio. kr. i
2020 og er således faldet med 36,5 mio. kr. Faldet kan i det væsentligste henfø-
res til overførsel af indefrosne feriepenge til Lønmodtagernes Feriemidler.
Anden kortfristet gæld på 14,0 mio. kr. omfatter blandt andet hensættelse til
over-/merarbejde på 6,3 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0027.png
Toldstyrelsen
Side 26
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Toldstyrelsens egenkapital. Forklarin-
gerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som
følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-3,7
-
-
0,0
-
-
-3,6
-9,7
-9,7
2021
6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-3,6
-
-
-29,6
-
-
-33,2
-39,3
39,3
Toldstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2021 39,3 mio. kr., hvoraf 33,2 mio. kr.
er overført overskud. Det overførte overskud er i 2021 forøget med 29,6 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
9,1
44,0
20,6
Toldstyrelsens låneramme ultimo 2021 udgør 44,0 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2021 udgør 9,1 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0028.png
Toldstyrelsen
Side 27
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Toldstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.04
443,4
461,6
446,6
15,0
41,0
56,1
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 446,6 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2021 var 443,4 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført lønsum
på 18,2 mio. kr.,
der vedrører flytning af midler fra øvrig drift til lønsumsramme
vedr. medarbejdere der udfører toldfaglig bistand til EUTK-programmet i Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen.
Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger så-
ledes til 56,1 mio. kr. ultimo 2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter
på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Toldstyrelsen.
Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Toldstyrelsen er ansvarlig
for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.04
Toldstyrel-
sen
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.41
Toldgebyrer
og -afgifter
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.42
Tilbagebeta-
ling af Tir-
gebyr
Anden
Udgifter
-
-0,6
0,7
-
-0,8
0,7
-
0,2
0,0
-
-
552,4
-2,3
551,9
-31,4
0,5
29,1
-33,2
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-
-
-
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Toldstyrelsen
Side 28
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.51.41 Toldgebyrer og -afgifter
Der er på konto 09.51.41 en bevilling i 2021 på 0,6 mio. kr. Der er realiserede
indtægter på 0,8 mio. kr., hvilket er en merindtægt på 0,2 mio. kr. svarende til en
afvigelse på 33,3 pct. af bevillingen. Merindtægten kan primært henføres til
øgede ekspeditionsafgifter, som følge af øgede pakkeforsendelser.
Hovedkonto 09.51.42 Tilbagebetaling af TIR-gebyr
Der er på konto 09.51.42 en bevilling på 0,7 mio. kr. Der er realiseret udgifter på
0,7 mio. kr., svarende til bevillingen.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0030.png
Toldstyrelsen
Side 29
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0031.png
Toldstyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1- 5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Toldstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Toldstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0032.png
Toldstyrelsen
Side 31
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
64,9
-
2,1
-
67,0
-58,0
-
-58,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
64,9
-
2,1
-
67,0
-58,0
-
-58,0
-
-
-
-
-
-
-
-
9,1
-5,5
-
-5,5
-
-
-
-
-
-
-
-
9,1
-5,5
-
-5,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Afskrivninger jf. resultatopgørelsen tabel 6 udgør 5,4 mio. kr. og er således 0,1
mio. kr. mindre end årets afskrivninger jf. tabel 14 Materielle anlægsaktiver. For-
skellen kan henføres til anlæg overført fra Administrations- og Servicestyrelsen.
4.1.3
Note 3: FF7 Finansieringskonto
FF7 Finansieringskontoen udviser en negativ saldo pr. 31. december 2021 på
5,3 mio. kr. Den negative saldo kan henføres til overførsel af indefrosne feriemid-
ler på 39,1 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0033.png
Toldstyrelsen
Side 32
4.1.4
Note 4: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 4 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til åremål
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats for ledere
I alt
Kilde: SAP Intern.
-0,5
-9,0
-9,6
De hensatte forpligtelser er registreret som lønomkostninger.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Toldstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2021 opgjort til 12,4 mio. kr. Inden for en femårig periode er
forpligtelsen opgjort til 1,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. de-
cember 2021, hvoraf 0,2 mio. kr. vedrører mulige jubilæer i 2022.
Verserende sager
Toldstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Eventualforpligtelsen til verserende
sager pr. 31. december 2021 er opgjort til 0,0 mio. kr. da alle verserende sager
er af en type, hvor salæret dækkes af departementet. Ultimo 2020 var eventual-
forpligtelsen opgjort til 0,0 mio. kr.
Udlæg
Toldstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation mv.,
hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner. Modtages der
ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlægget som et tab
under resultatopgørelsen.
Eventualforpligtelsen til udlæg er pr. 31. december
2021 opgjort til 0,6 mio. kr. på grundlag af fordringer svarende til 0,1 mio. kr. un-
der opkrævning, mens fordringer svarende til 0,5 mio. kr. er sendt til inddrivelse.
ATN-dage
Toldstyrelsen anvender en ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN- dage udgør pr. 31. december 2021 437 dage, der svarer til
0,8 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0034.png
Toldstyrelsen
Side 33
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv
Styrelsen har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger, hvorfor ta-
bel 17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed med administrativt fastsatte ge-
byrer, hvorfor tabel 18 udgår af årsrapporten.
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over styrelsens gebyrordninger, hvor gebyret er
fastsat ved lov.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gebyrprovenu
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2018
-
Årets resultat
2019
-
Årets resultat
2020
-0,4
Årets resultat
2021
-0,1
Gebyrprovenu omfatter ekspeditionsgebyrer med -0,8 mio. kr. og tilbagebetaling
af tidligere opkrævede gebyrer ifm. TIR-ordningen på 0,7 mio. kr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0035.png
Toldstyrelsen
Side 34
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Toldstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
-
1,1
1,1
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548265_0036.png
Toldstyrelsen
Side 35
www.toldst.dk
Toldstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen