Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2548257_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021
Gældsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 5
Præsentation af Gældsstyrelsen ................................................................................... 6
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 11
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................18
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 19
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 20
Balancen............................................................................................................................... 22
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 25
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 26
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 26
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 26
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 30
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 31
Note 3: Likvide beholdninger ....................................................................................... 32
Note 4: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 32
Note 5: Eventualforpligtelser ....................................................................................... 32
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 33
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 33
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 33
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 33
Forelagte investeringer .................................................................................................. 33
It-omkostninger ................................................................................................................. 34
Supplerende bilag ............................................................................................................ 34
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
www.gaeldst.dk
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0003.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Gældsstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For den hovedkonto, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten
endvidere virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Gældsstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.51.16. Bo- og gaveafgift (Anden bevilling)
§ 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv. (Anden bevilling)
§ 09.51.22. Personlige fordringer (Anden bevilling)
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden bevilling)
§ 09.51.24. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten (Anden bevil-
ling)
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper (Reservationsbevil-
ling)
§ 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med be-
handling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, bortset fra usikkerheden ved at der pr. 31. decem-
ber 2021 er ikke-dækningsparate tilgodehavender under inddrivelse på de
administrerede ordninger § 09.51.22. Personlige fordringer og § 09.51.23.
Overtagne studielånsfordringer, som ikke kan opgøres præcist, da en andel
er låst for inddrivelse som følge af tvivl om retskraft og/eller utilstrækkelig
datakvalitet. Den regnskabsmæssige usikkerhed er opgjort til 755,0 mio. kr.
Ledelsen er ikke bekendt med, at regnskabet indeholder andre væsentlige
usikkerheder, fejlinformationer eller udeladelser.
Baggrunden for usikkerheden og de initiativer, der er iværksat for at rette op
på dette, er nærmere beskrevet i årsregnskabet for § 38 for 2021.
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
www.gaeldst.dk
af årsrapporten. Det kan dog oplyses, at der på grund af den ekstraordinære
situation på inddrivelsesområdet er en væsentlig del af fordringerne, som
ikke er underlagt alle inddrivelsesskridt. Det skyldes, dels at en række af
3.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0005.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 4
fordringerne er låst for inddrivelse som følge af tvivl om retskraft og/eller
utilstrækkelig datakvalitet, dels at der ikke kan ske lønindeholdelse på stør-
stedelen af kravene som følge af manglende systemunderstøttelse.
København, d. 14. marts 2022
Middelfart, den 4. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
[Underskrift]
___________________________________
Lars Nordahl Lemvigh
Direktør
Gældsstyrelsen
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0006.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 5
Beretning
2
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 6
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Gældsstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsens kerneopgave er at hjælpe borgere og virksomheder med at be-
tale deres gæld til det offentlige. Gennem en klar, målrettet og effektiv vejledning
understøtter Gældsstyrelsen borgere og virksomheders gældsafvikling. Gælds-
styrelsens mål er, at så mange som muligt betaler deres gæld til det offentlige.
Gældsstyrelsens sagsbehandling er effektiv, korrekt og ansvarlig, og afgørelser
bliver truffet på et ensartet grundlag. Der lægges vægt på, at det er let og enkelt
for borgere og virksomheder at betale deres gæld.
I kontakten med Gældsstyrelsen møder borgere og virksomheder kompetente
og dedikerede medarbejdere, som arbejder løsningsorienteret og har forståelse
for den enkeltes situation.
2.2 Ledelsesberetning
Provenu
Det samlede inddrivelsesprovenu for 2021 udgør 11,5 mia. kr. Det er en stigning
i forhold til 2020 (10,4) på 1,1 mia. kr. Årets gennemsnitlige, månedlige provenu
i 2021 var således på 956 mio. kr.
Gældsstyrelsen har i 2021 fortsat sin tidlige indsats over for virksomheder med
betydelig gæld til det offentlige. I 2021 har den tidlige indsats over for virksom-
heder bidraget med 2,9 mia. kr. til det samlede provenu.
I 2021 har anvendelsen af inddrivelsesindsatser i PSRM fortsat med at øge sit
klare aftryk på inddrivelsesprovenuet primært med afsæt i anvendelsen af lønin-
deholdelse og står således for ca. 33 pct. af det samlede provenu, svarende til
3,7 mia. kr.
Det gode resultat kommer på trods af at Gældsstyrelsen, ligesom det omkringlig-
gende samfund, har måtte omlægge en række arbejdsgange på grund af CO-
VID-19.
PSRM
Arbejdet med udbredelsen af PSRM på flere områder i Gældsstyrelsen har fortsat
været et fokusområde i 2021. I takt med at stadig flere og flere offentlige kredi-
torer sender gæld til inddrivelse i PSRM samt de større konverteringer af fordrin-
ger fra DMI til PSRM udvider opgaveporteføljen sig.
Oprydningsopgaven
Der har i 2021 fortsat været fokus på optimering af ressourceanvendelsen i op-
rydningen af fejlbehæftede gældsposter i inddrivelsessystemet DMI.
Gældsstyrelsen har siden 2018 foretaget manuel oprydning i ca. 3,6 mio. ud-
valgte ældre gældsposter i DMI med tvivl om, hvorvidt gældsposterne er foræl-
dede som følge af blandt andet fejl i EFI og datafejl.
www.gaeldst.dk
Den manuelle oprydning omfatter ved udgangen af 2021 ca. 1 mio. gældsposter
til en nominel værdi af 7,8 mia. kr., hvor oprydningen prioriteres efter gældspo-
sternes reelle værdi
kursværdien.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 7
Oprydningsindsatsen er fortsat i 2022
tilrettelagt efter en ”størst-først-strategi”.
Det betyder, at der er fokus på at rydde op i de mest værdifulde gældstyper, målt
i kursværdi, som er udtryk for gældens estimerede reelle værdi på et givent tids-
punkt, når der tages højde for bl.a. skyldnernes betalingsevne og Gældsstyrel-
sens mulighed for at inddrive gælden efter gældende regler. Formålet er at gøre
gældsposterne inddrivelsesparate i DMI og i videst mulige omfang sikre data-
kvalitet mv., så de kan overføres til inddrivelse i PSRM. Der er indtil videre overført
ca. 6,5 mio. gældsposter til PSRM i forbindelse med konverteringsbølgerne. Den
nominelle værdi på gældsposterne udgør ca. 18,4 mia. kr. Kursværdien på disse
gældsposter var ved udgangen af 2021 7,8 mia. kr. Der forventes yderligere to
konverteringer i 2022 med et bruttopotentiale på samlet ca. 3,2 mia. kr. i kurs-
værdi.
Ekstern kommunikation
Gældsstyrelsen har lagt og lægger fortsat mange kræfter i at forbedre kommuni-
kationen med borgerne, både skriftligt, ved øget brug af visuelle effekter på fx
hjemmesiden og telefonisk. Oprettelsen af kontaktcentre i Gældsstyrelsens or-
ganisation har optimeret telefonbetjeningen samtidig med, at Gældsstyrelsen
har optimeret kommunikationen på gaeldst.dk og i breve, så vi taler i øjenhøjde
med borgerne.
Konkrete initiativer, som er implementeret på gaeldst.dk i 2021:
Flere FAQere, som svarer på borgernes spørgsmål
Optimering af vejledninger (indhold, sprog og infografikker)
Flere engelsksprogede sider til ikke-dansk-talende borgere
Selvhjælpsløsninger, herunder en gældsberegner, som illustrerer afvik-
lingsmuligheder.
Konkrete initiativer på brevområdet i 2021:
Opbygning af tværfaglig organisering og governance som udgangs-
punkt for omskrivning af breve
Prioriteret rækkefølge af omskrivninger i forhold til borgernes behov
Brevene tilpasses ud fra konkrete analyser af henvendelser fra borgere
til Gældsstyrelsens kontaktcentre.
Sammen med et øget fokus på brugerrejsen hos Gældsstyrelsen gør ovenstå-
ende, at borgerne oplever en fagligt kompetent behandling ved henvendelse til
Gældsstyrelsen.
Fordringshaverne
I 2021 har Gældsstyrelsen øget dialogen med fordringshaverne og deres inter-
esseorganisationer. Målet er en mere effektiv onboarding af fordringshaverne.
Det kræver, at der skabes klarhed hos de offentlige kreditorer af hvordan der sik-
res tilstrækkelig datakvalitet i de gældsposter, der tilgår styrelsen. Gældsstyrel-
sen har ydermere gennem dialog afdækket kreditorernes udgangspunkt for
samarbejdet og en række typiske problemstillinger hos samme.
Gældsstyrelsen har således øget sit fokus på
kommunikation med de offentlige kreditorer i form af nyhedsbreve, web
materialer og lignende.
større tilgængelighed via udvidet service og support.
den forestående transitionsopgave mellem Udviklings- og Forenklings-
styrelsen og Gældsstyrelsen angående onboarding af offentlige kredito-
www.gaeldst.dk
rer.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0009.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 8
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Gældsstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
2021
2022
-899,7
886,8
-12,9
-12,9
-12,9
-901,5
905,5
4,0
4,0
5,0
-817,6
844,8
27,2
27,2
27,2
-
29,7
-40,7
-
-139,5
-
21,7
-35,7
-
-75,8
-
-
-
-
-
-
100,0
-
100,0
-
100,0
1.395,1
0,5
1.454,4
0,5
1.500,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2021 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 5,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Derudover er kompetencefondsmidler for 1,3 mio. kr. reklassificeret fra andre driftsindtægter til andre
ordinære driftsomkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) Gældsstyrelsens grundbudget 2022.
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Gældsstyrelsen i 2021 har haft et samlet underskud på 5,0 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling, heraf 721,1 mio. kr. til løn og 180,4 mio. kr. på øvrig drift.
Underskuddet skyldes primært, at reguleringen af feriepengeforpligtigelsen blev
større end forventet. Underskuddet opvejes delvis af et mindreforbrug på køb af
varer og tjenesteydelser hos Administrations- og Servicestyrelsen. Underskuddet
finansieres fra Gældsstyrelsens egenkapital. En nærmere redegørelse af årets
økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Gældsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Gældsstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsens driftskonto er § 09.31.02. Gældsstyrelsen (Driftsbevilling).
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0010.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 9
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.16. Bo- og gaveaf-
gift (Anden bevilling), § 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv. (Anden bevilling), §
09.51.22. Personlige fordringer (Anden bevilling), § 9.51.23. Overtagne studie-
lånsfordringer (Lovbunden bevilling), § 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige
fordringshavere i forbindelse med behandling af genoptagelsessager (Reserva-
tionsbevilling) samt § 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i for-
bindelse med behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling), som
fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
901,5
-
565,4
-1.147,4
Regnskab
906,5
-
87,7
-1.671,2
Overført
overskud
ultimo
24,1
-
1,6
-
Anmærkning: For de administrerede ordninger udgør overført overskud videreførsler af
reservationsbevillinger. Der er på konto 09.31.02. reklassificeret 1,3 mio. kr. fra andre driftsindtægter til
andre ordinære driftsomkostninger vedrørende kompetencefondsmidler.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
Som nævnt under påtegningens punkt 1, er der usikkerhed vedrørende ikke-
dækningsparate tilgodehavender under inddrivelse på de administrerede ord-
ninger § 09.51.22. Personlige fordringer og § 09.51.23. Overtagne studielåns-
fordringer. Kursværdien på de ikke-dækningsparate fordringer er opgjort til
755,0 mio. kr. pr. 31. december 2021, hvilket er en stigning på 405,8 mio. kr. i
forhold til kursværdien pr. 31. december 2020. Stigningen kan henføres til:
Justering af kursværdimodellen ultimo 2021, hvilket har medført en op-
justering af kursværdien på 292,0 mio. kr.
Tilføjelse af § 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer, der ikke var
medtaget i opgørelsen af ikke-dækningsparate fordringer pr. 31. de-
cember 2020. Tilføjelsen af Overtagne studielånsfordringer har medført
en forøgelse af kursværdien på 52,9 mio. kr.
Øvrige ændringer på 60,9 mio. kr., hvor den væsentligste ændring er en
stigning på ca. 70.000 i antallet af ikke-dækningsparate fordringer, hvil-
ket primært kan henføres til, at alle Rigspolitiets fordringer i DMI blev su-
spenderet i efteråret 2021. Dette blev iværksat for at undgå ulovlig ind-
drivelse på grund af mistanke om dubletter i fordringsmassen. Største-
delen af de suspenderede fordringer er blevet frigivet i 2021. Det for-
ventes, at antallet af ikke-dækningsparate fordringer i 2022 nedbringes
til et niveau svarende til niveauet pr. 31. december 2020.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Gældsstyrelsen har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2021, jf.
www.gaeldst.dk
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til be-
villing samt de realiserede regnskabstal.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0011.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 10
Af
tabel 3
fremgår Gældsstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2021 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt og effektiv inddrivelse
for at sikre et højt inddrivelses-
provenu
2. Hjælpe borgere og virksomhe-
der med at betale deres gæld til
det offentlige
3. Klar vejledning og servicering
af fordringshavere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-211,9
-667,3
Øvrige
indtægter
-
-
Omkost-
ninger
172,8
614,9
Andel af
årets
overskud
-39,1
-52,4
-2,5
-
101,4
98,9
-19,8
-
17,4
-2,4
-901,5
-
906,5
5,0
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på hovedopgaver ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Der er reklassificeret 1,3 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære
driftsomkostninger vedrørende Kompetencefondsmidler.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til generel ledelse og støtte-
funktioner. Derudover indgår omkostninger til koncernfælles aktiviteter, omkost-
ninger til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt andet kom-
petenceudvikling.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3
alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel
af opgaverne.
Der er i 2021 et samlet merforbrug på 5,0 mio. kr. En redegørelse af årets øko-
nomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
Gældsstyrelsen har primo 2021 opdateret registreringsrammen med henblik på
en mere retvisende opgavefordeling, hvor blandt andet tidsforbrug til ledelse og
kursus, der tidligere blev indregnet på hovedopgave 0, nu indregnes på den ho-
vedopgave, som omkostningen vedrører. Derudover er aktiviteten Skyldnerhen-
vendelser flyttet fra hovedopgave 1 til hovedopgave 2. Disse ændringer er ikke
indarbejdet i fordelingen af bevillingen på finansloven for 2021.
0. Generelle fællesomkostninger
Gældsstyrelsen har i 2021 haft omkostninger på 172,8 mio. kr. under hovedop-
gave 0. Generel ledelse og administration, hvilket er et mindreforbrug på hoved-
opgaven på 39,1 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært ændringerne i Gælds-
styrelsens registreringsramme. Lønudgifter til ledelse og kursusaktivitet blev tidli-
gere indregnet på hovedopgave 0, men indregnes nu på den hovedopgave, som
omkostningen vedrører.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0012.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 11
1. Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu
Gældsstyrelsen har i 2021 haft omkostninger på 614,9 mio. kr. under hovedop-
gave 1. Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu,
hvilket er et mindreforbrug på hovedopgaven på 52,4 mio. kr. Mindreforbruget
skyldes primært, at aktiviteten
Skyldnerhenvendelser
er flyttet fra hovedopgave
1 til hovedopgave 2.
2. Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige
Gældsstyrelsen har i 2021 haft omkostninger på 101,4 mio. kr. under hovedop-
gave 2. Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offent-
lige, hvilket er et merforbrug på hovedopgaven på 98,9 mio. kr. Merforbruget
skyldes primært, at aktiviteten
Skyldnerhenvendelser
er flyttet fra hovedopgave
1 til hovedopgave 2.
3. Klar vejledning og servicering af fordringshavere
Gældsstyrelsen har i 2021 haft omkostninger på 17,4 mio. kr. under hovedop-
gave 3. Klar vejledning og servicering af fordringshavere, hvilket er et mindrefor-
brug på hovedopgaven på 2,4 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært et min-
dre tidsforbrug på hovedopgaven end budgetteret.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Gældsstyrelsens
mål- og resultatplan for 2021, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Gældsstyrelsen for 2021.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Gældsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2021, skal som mini-
mum være 3,2 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med Gælds-
styrelsens vejlednings-
indsats skal i gennem-
snit minimum være 4,0
point for telefonbetje-
ning og 3,4 point for
mailbesvarelser. Der
Omdømmemålingen er
på 3,3 point, hvilket er
0,1 over målet.
Opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Se uddybende forkla-
ring nedenfor.
Ikke opfyldt
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0013.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 12
måles på en skala fra 1-
5.
Pejlemærke 2: Gældsstyrelsen skal sikre etableringen af en normaliseret og effektiv
gældsinddrivelse, så der inddrives mest mulig gæld til det offentlige.
2.1 Samlet ind-
drivelsespro-
venu
Inddrivelsesprovenuet i
2021 udgør 8 pct. af
den nominelle gæld ved
årets begyndelse sva-
rende til minimum 11
mia. kr.
Som led i den samlede
oprydningsindsats på
inddrivelsesområdet
skal Gældsstyrelsen
manuelt behandle
800.000 fordringer ud
af 14,3 mio. fordringer
(opgjort pr. oktober
2020).
Gældsstyrelsen skal
færdigbehandle alle
genoptagelsessager,
hvor der kan foreligge
den nødvendige afkla-
ring, inden udgangen af
1. halvår 2021.
Gældsstyrelsen skal
nedbringe den ikke-pla-
cerede indbetalings-
sum, som vedrører låste
indbetalinger i DMI, med
10 pct. hen over kalen-
deråret 2021.
Målet er indfriet og pro-
venuet er på 11,5 mia.
kr. Der er 0,5 mia. kr.
over målet.
Opfyldt
2.2 Opryd-
ningsopgaven
følger den
fastlagte stra-
tegi
Det samlede mål for op-
rydningsopgaven blev
indfriet i primo oktober
2021.
Opfyldt
2.3 Genopta-
gelsessager
Genoptagelsesprojektet
er nedlagt pr. 1. april
2021, og DEP er orien-
teret om en ny organi-
sering og håndtering af
de resterende sager.
Målet for låste indbeta-
linger er nedbragt med
34,2 pct., og målet er
derfor opnået.
Fremdriften har været
begunstiget af de ma-
skinelle løft af afvigel-
sesflag. Hertil kommer
løft af afvigelsesflag via
manuel sagsbehand-
ling.
Det samlede mål for
inddrivelse af SU-gæld
er indfriet.
Opfyldt
2.4 Låste ind-
betalinger
Opfyldt
Indbetalingssummer
med tilknyttet indbe-
talingspopulation op-
gøres og defineres
pr. 1.1.2021.
2.5 Inddrivelse
af SU-gæld
hos skyldnere
bosat i udlan-
det
95 pct. af alle skyldnere
i DMI med inddrivelses-
parat SU-gæld over 500
kr., der er bosat i udlan-
det og har kendte kon-
taktoplysninger, skal
være omfattet af et ind-
drivelsesskridt inden
udgangen af 2021. Det
vil sige, at skyldnerne
som minimum skal have
tilsendt rykker/saldo-
brev. Skyldnerne skal
være udvandret pr. 1.
oktober 2021 og målet
omfatter deres gæld på
det tidspunkt.
Opfyldt
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0014.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 13
Gældsstyrelsen foreta-
ger desuden en målret-
tet indsats over for ud-
rejste skyldnere, som
ikke har en valid
adresse. Indsatsen vil
både gøre brug af de
internationale skatteaf-
taler og det private in-
kassobureau. I 2021
igangsættes en ud-
budsproces med hen-
blik på samarbejde med
private aktører i yderli-
gere lande.
2.6 Særlig ind-
sats over for
underholdsbi-
drag (UHB),
der ikke er for-
skudsvist ud-
lagt
95 pct. af alle UHB-
skyldnere med inddri-
velsesparat gæld i DMI
modtaget inden 1. no-
vember 2021 er omfat-
tet af et inddrivelses-
skridt. Det vil sige, at
skyldnerne som mini-
mum skal modtage en
rykker/saldobrev i
2021.
Det samlede mål for
UHB er indfriet.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Gældsstyrelsen skal sikre en effektiv varetagelse af inddrivelsesopga-
ven, der bygger på realistisk planlægning, robust produktionsstyring og et fokus på
udviklingstiltag og værdiskabende IT-løsninger.
3.1 Anven-
delse af ordi-
nær afskriv-
ning
I løbet af 2. kvartal
2021 skal anvendelsen
af ordinære afskrivnin-
ger efter §16 være
overgået til ordinær
drift. Der skal foreligge
en plan for afdækning
af det fremadrettede
potentiale for brugen af
§16 afskrivninger, og
realiseringen heraf skal
være påbegyndt.
Der må maksimalt være
8 pct., der får medhold i
klager over afgørelser.
95 pct. af alle skyld-
nerne klar til indsats i
PSRM frem til 1. novem-
ber skal omfattes af
inddrivelsesskridt i
2021.
Gældsstyrelsen skal mi-
nimum udsende
800.000
§16-pilotprojektet er af-
sluttet, og §16-området
er overgået til drift i
Q2/2021.
Realiseringen af poten-
tialet for brugen af §16
er påbegyndt.
Målet er dermed op-
fyldt.
Opfyldt
3.2 Sikre kor-
rekte afgørel-
ser i sagsbe-
handlingen
3.3 Anvendel-
sen af det nye
inddrivelses-
system, PSRM
Målet er indfriet.
Opfyldt
Målet er indfriet.
Opfyldt
3.4 Rykkerind-
sats
Målet er indfriet.
Opfyldt
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0015.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 14
rykkere/saldobreve fra
DMI og PSRM
3.5 Transition
fra udvikling til
drift
Gældsstyrelsen skal ved
udgangen af 1. kvartal
2021 have en transiti-
onsplan for de opgaver,
der skal overdrages fra
Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen til Gælds-
styrelsen mhp. at sikre
en fortsat stabil fremad-
rettet drift af gældsom-
rådet.
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
ligger inden for en ud-
svingsmargin på +/- 5
pct. i alle fire kvartals-
opgørelser.
Se uddybende forkla-
ring nedenfor.
Ikke opfyldt
3.6 Prognose-
præcision
Det samlede mål for
prognosepræcision er
indfriet.
Opfyldt.
Pejlemærke 4: Gældsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig
rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesud-
vikling.
4.1 Interessen-
ter oplever, at
styrelsen har
kompetente
medarbejdere
med høj faglig-
hed
Resultatet af måling af
hhv. kompetencer og
faglighed (gennemsnit)
der foretages i styrel-
sernes interessentana-
lyse 2021, skal som mi-
nimum være 3,0 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Målingens resultat af til-
fredshed med kompe-
tencer og faglighed var
3.4, hvilket er en for-
bedring i forhold til
2019. Resultaterne vi-
ser en væsentlig frem-
gang på måling af hhv.
kompetencer og faglig-
hed. Tilfredshed med
styrelsens faglige kvali-
tet er 3,3 hvilket er en
stigning på 0,6 siden
2019, hvor kvalitetstal-
let var 2,7. Besvarel-
serne viser dog også, at
interessenterne stadig
oplever, at der er et ud-
viklingspotentiale i for-
hold til den faglige kva-
litet af Gældsstyrelsens
arbejde. Tilfredshed
med medarbejdernes
kompetencer er på 3,5.
Sammenlignet med må-
lingen i 2019 var dette
tal 3,1.
Opfyldt
4.2 Styrelsen
har identifice-
ret kritiske
Målet anses som op-
nået når: 1) Gældssty-
relsen har identificeret
Gældsstyrelsen har
identificeret kritiske be-
hov for rekruttering,
Opfyldt
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0016.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 15
behov for re-
kruttering og
kompetence-
udvikling samt
fastholdelse
de kommende
2-3 år og har
udarbejdet
konkrete pla-
ner for dette
kritiske behov for re-
kruttering, kompetence-
udvikling og fasthol-
delse (1. halvår) og 2)
Udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette (2. halvår).
kompetenceudvikling
og fastholdelse og ud-
arbejdet konkrete pla-
ner for tiltag, der kan
understøtte dette.
Kilde: Gældsstyrelsens mål- og resultatplan for 2021.
I 2021 er der 16 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 14 mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.2. Kundetilfredshed (koncernfælles)
Mål 3.5. Transition fra udvikling til drift
Mål 1.2.
Resultatet af den løbende måling af tilfredsheden med Gældsstyrelsens
vejledningsindsats skal i gennemsnit minimum være 4,0 point for telefonbetje-
ning og 3,4 point for mailbesvarelser. Der måles på en skala fra 1-5.
Om 1.2: Telefonbetjeningen har en gennemsnitlig score på 4 og har været kon-
stant over året. Scoren for Mail/Remedy er på 3,0 og er derved 0,4 procentpoint
under målet. Antallet af besvarelser for mail/Remedy er signifikant lavere end
for telefontilfredsheden. I forbindelse med leverandørskifte er der ikke opgjort
data for januar måned på Remedy.
Der arbejdes løbende på at øge kundetilfredsheden yderligere på telefonerne.
Håndteringen af Remedy har siden medio 2021 været opdelt, så komplekse og
mindre komplekse sager håndteres særskilt. Dette forventes at resultere i en hø-
jere kundetilfredshed på Remedy i 2022, ved at de mindre komplekse sager be-
svares hurtigere end de komplekse sager.
Mål 3.5.
Gældsstyrelsen skal ved udgangen af 1. kvartal 2021 have en transiti-
onsplan for de opgaver, der skal overdrages fra Udviklings- og Forenklingssty-
relsen til Gældsstyrelsen mhp. at sikre en fortsat stabil fremadrettet drift af
gældsområdet.
Om 3.5: Til trods for, at alle planer ikke var godkendt pr. 1. kvartal 2021, er der
pr. 31. december 2021 en afsluttet transition inkl. overflytning af medarbejdere,
opgaver og ansvar fra UFST til GÆLDST på DMI- og oprydningsområdet.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Gældsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0017.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 16
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2021
-901,5
906,5
5,0
Grundbudget
2022
-817,6
844,8
27,2
Anmærkning: Der er i 2021 rekalssificeret 1,3 mio. kr. fra andre driftsindtægter til ander ordinære
driftsomkosninger vedrørende kompetencefondsmidler.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Bevilling og øvrige indtægter for Gældsstyrelsens samlede virksomhed i 2022 er
budgetteret til 817,6 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 844,8 mio. kr. Her-
med bliver det forventede resultat et underskud på 27,2 mio. kr.
Gældsstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2022
er på i alt 844,8 mio. kr., som er fordelt med 728,6 mio. kr. på lønsum og 116,2
mio. kr. på øvrig drift.
På inddrivelsesområdet har Gældsstyrelsen, med afsæt i de strategiske pejle-
mærker, mål- og resultatplanen og de underliggende strategier, opstillet en
række ambitioner og forventninger for 2022.
Gældsstyrelsen arbejder målrettet for at hjælpe borgere og virksomheder med
at betale deres gæld til det offentlige. Inddrivelsesprovenuet er en direkte effekt
af dette arbejde. I lighed med tidligere år, vil der i 2022 være stort fokus på at
inddrive så meget gæld som muligt, med de mest effektive inddrivelsesværktø-
jer. Det fremgår af mål- og resultatplanen, at der i 2022 skal inddrives 12,5 mia.
kr. i provenu.
Et andet centralt område for Gældsstyrelsens arbejde er den løbende dialog
med borgere og virksomheder, der har gæld til det offentlige. I 2022 vil der blive
arbejdet videre med yderligere at øge tilfredsheden hos denne gruppe, både
hvad angår de telefoniske og de skriftlige henvendelser. I de seneste år har
Gældsstyrelsen haft løbende fokus på at forbedre den skriftlige kommunikation
til borgere og virksomheder, der har gæld til det offentlige, og dette fortsætter
også i 2022.
I 2022 vil der endvidere fortsat være fokus på at udnytte de inddrivelsesmulighe-
der som gældsinddrivelsesloven giver. I den forbindelse vil der være øget fokus
på at afskrive gæld ordinært, hvor det er åbenbart formålsløst at fortsætte ind-
drivelsen. Som følge af den hidtidige manglende udnyttelse af afskrivningsmulig-
hederne er der ophobet et betydeligt afskrivningspotentiale på kortere sigt. Det
drejer sig samlet om potentielt afskrivningsegnede gældsposter på et betydeligt
milliardbeløb. Herudover arbejdes med et særskilt afskrivningsspor med person-
skyldnere, der har en samlet gæld på over 5 mio. kr., hvilket underlægges en ud-
videt, manuel sagsbehandling. Beslutning om endelig afskrivning beror efter
gældende regler på individuel og ressourcekrævende manuel sagsbehandling
af skyldnerens økonomiske forhold mv. Realisering af afskrivninger i et større
omfang må derfor forventes at tage en årrække. Det fremgår af mål- og resultat-
planen for 2022, at der skal behandles 20.000 skyldnere.
Det er fortsat et væsentligt indsatsområde at understøtte en øget konvertering af
www.gaeldst.dk
gældsposter fra inddrivelsessystemet DMI til PSRM samt en yderligere ibrugtag-
ning af PSRM hos fordringshaverne. Samtidig pågår der et betydeligt arbejde
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 17
med at sikre, at alle borgeres og virksomheders gæld bliver håndteret upåagtet
hvilket system gælden er registreret i.
Det er desuden et mål for året, at minimum 95 pct. af alle borgere og virksomhe-
der med inddrivelsesparat gæld er omfattet af inddrivelsesskridt inden udgan-
gen af 2022.
Oprydningsopgaven vil fortsat udgøre en stor del af Gældsstyrelsens arbejde. I
2022 vil der være særligt fokus på at frigøre fordringer til indsatser, der under-
støtter myndighedsopgaven og øvrige inddrivelsesaktiviteter. Som led i opryd-
ningen af fejlramte gældsposter i it-systemet DMI, er der identificeret en afgræn-
set population af forældede og formodet forældede gældsposter. Omfanget og
håndteringen heraf er fortsat under afklaring.
Per 1. januar 2022 hjemtager Gældsstyrelsen som planlagt en række opgaver,
der indtil nu er blevet løst i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Det drejer sig om
opgaver relateret til gældsanalyse samt afvigelseshåndtering i forbindelse med
oprydning i gældsposter. Gældsstyrelsen vil som et naturligt led i transitionen
have fokus på at fastholde medarbejderne samt bevare den høje kvalitet i opga-
veløsningen og sikre den fortsatte udvikling af opgaveporteføljen.
Ekstern kommunikation
Udvikling af selvbetjeningsløsninger på gaeldst.dk vil stadig blive prioriteret i op-
timeringen af hjemmesiden. Gaeldst.dk skal tilbyde en betalingsløsning. Derud-
over skal hjemmesiden have et større visuelt og informativt løft med flere info-
grafikker og videoer og i højere grad være tilpasset mobilvisning. Samarbejde
med interne- og eksterne parter skal sammen med dataundersøgelser styrke
udviklingen af gaeldst.dk.
På brevområdet vil der være fokus på at styrke forståelsen af især rykkerbre-
vene ved at gennemgå brevskabeloner for rykkerbreve i DMI samt gældsopgø-
relser i DMI og PSRM. Brevskabeloner omskrives med udgangspunkt i modtager-
tests og modtagerinterviews.
Fordringshaverne
I 2022 vil Gældsstyrelsen øge sit fokus på datamonitorering og derved sikre da-
takvaliteten af de fordringer, der tilgår PSRM. Gældsstyrelsen vil fortsat styrke
kommunikationen med fordringshaverne, men i højere grad ud fra en segmente-
ret tilgang. Der vil også fortsat blive gennemført tilfredshedsundersøgelser hos
fordringshaverne, således at styrelsen løbende kan øge sin viden og tilrette sine
indsatser på området. Endelig fortsættes forretningsonboardingen af nytilkomne
kreditorer og gældstyper.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0019.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 18
Regnskab
3
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 19
I dette afsnit redegøres for Gældsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2021
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Gældsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. For de administrerede ord-
ninger, finansieret under bevillingstypen anden, lovbunden og reservationsbevil-
ling, er regnskabspraksis baseret på udgiftsprincippet. Finansielle data til resul-
tatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens
Bevillingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af de-
partementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med
én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i
opgørelsen af forpligtigelse til over-/merarbejde mv., som er beskrevet neden-
for.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er
baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen er ændret i forhold til sidste år, hvor gennemsnitsmetoden
blev anvendt. Denne ændring medfører en øget omkostning på 1,1 mio. kr. i
2021.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2021,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer, samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke længere i opgørel-
sen af skyldig over-/merarbejde under kortfristet gæld. Oplysning om ATN-
dage er indarbejdet som en eventualforpligtigelse, note 5. Herudover følger
opgørelsen samme metode som tidligere år.
Resultatløn/engangsvederlag:
Der er foretaget hensættelse til engangsveder-
www.gaeldst.dk
lag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2021. Op-
gørelsen er beregnet på grundlag af fremtidige udbetalinger, der forventes
udmøntet i 2022.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 20
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
Der er med opgørelse af følgende regnskabspost anvendt skøn. Skønnet er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Kursværdi:
Den 31. december 2021 var der ca. 200.000 inddrivelsesfordrin-
ger, som er låst. Den bogførte kursværdi på disse er på 755,0 mio. kr. med en
nominel værdi på 4.796,6 mio. kr.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Gældsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0022.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 21
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-899,7
-
-
-
-901,5
-
-
-
-817,6
-
-
-
-
-
-899,7
-
-
-901,5
-
-
-817,6
-
-
36,6
36,6
36,9
36,9
42,9
42,9
602,0
87,4
-26,7
18,5
681,1
-
94,1
75,0
886,8
-12,9
628,9
93,1
-32,8
17,7
706,9
-
86,9
74,8
905,5
4,0
643,0
95,2
-26,6
17,0
728,6
-
-
73,3
844,8
27,2
-
-
-12,9
-
-
4,0
-
-
27,2
-
0,0
-12,9
0,0
1,0
5,0
-
-
27,2
-
-
-12,9
-
-
5,0
-
-
27,2
Anmærkning: I 2021 er der foretaget en reklassifikation af engangsvederlag for 16,9 mio. kr. fra lønninger til
andre personaleomkostninger. Derudover er kompetencefondsmidler for 1,3 mio. kr. reklassificeret fra
www.gaeldst.dk
andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0023.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 22
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 905,5 mio. kr. i 2021. Ordinære driftsom-
kostninger er steget med 18,7 mio. kr. fra 2020 til 2021. Stigningen skyldes pri-
mært stigende lønomkostninger som følge af, at det gennemsnitlige antal års-
værk i Gældsstyrelsen er steget fra 1.395 i 2020 til 1.454 i 2021 samt et fald i
omkostninger til internt køb af varer/tjenesteydelser fra Administrations- og Ser-
vicestyrelsen.
Finansielle poster
Finansielle poster udgør 1,0 mio. kr. i 2021, og vedrører indeksering af indefros-
sen feriepengeforpligtelse.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Gældsstyrelsen for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
-5,0
Årets
underskud
på 5,0 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Gældsstyrelsen har i 2021 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2021:
Periodiseringsposter:
Der er i 2021 sket modregning i tilsvarende faktura for i
alt 2,2 mio. kr. for så vidt angår periodiseringer foretaget ultimo 2020 vedrø-
rende periodisering af sikkerhedsstillelser, juridisk bistand, kursusudgifter
samt huslejebetaling. Der er i 2021 tilbageført periodiseringsposter for 3,0
mio. kr. vedrørende periodisering af sociale bidrag, hvor der er sket modreg-
ning i tilsvarende faktura for 1,4 mio. kr.
Engangsvederlag:
Der er i 2021 tilbageført 16,9 mio. kr. af den opgjorte hen-
sættelse ultimo 2020 vedrørende forpligtelser til engangsvederlag for ledere
og medarbejdere. Af disse er 15,4 mio. kr. kommet til udbetaling. Hensættel-
sen til engangsvederlag er herefter fuldt tilbageført.
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Gældsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapi-
talanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2021.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0024.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 23
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
-
23,5
6,2
-
-
15,9
5,8
-
11,6
-
11,6
11,6
11,6
-
11,6
11,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
119,5
36,3
-
155,7
185,5
197,1
155,7
-59,9
-
95,8
117,5
129,1
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 5,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 129,1 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 197,1
mio. kr. pr. 31. december 2020.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0025.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 24
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 68,0 mio. kr.
fra 2020 til 2021, hvilket primært skyldes fald i likvide beholdninger som kan
henføres til betaling af indefrosne feriepenge til Feriefonden. Omsætningsaktiver
udgør 117,5 mio. kr. i 2021.
Tilgodehavender på 15,9 mio. kr. består af lønrefusioner på 7,5 mio. kr., forlods
betalte sikkerhedsstillelser med 6,2 mio. kr., tilgodehavende købsmoms 1,4 mio.
kr. samt øvrige tilgodehavender 0,8 mio. kr.
Periodeafgrænsningsposter på 5,8 mio. kr. består af forudbetalt løn på 5,2 mio.
kr. og øvrige forudbetalte omkostninger på 0,6 mio. kr.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2020
2021
-11,6
-
-
-
-
-29,1
-40,7
-16,9
-11,6
-24,1
-35,7
-17,6
4
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-12,9
-19,0
-43,6
-63,9
-
-139,5
-139,5
-197,1
-12,7
-16,5
-46,3
-0,2
-
-75,8
-75,8
-129,1
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
. Der er reklassificeret 1,4
mio. kr. fra hensatte forpligtelser til anden gæld vedrørende sociale bidrag.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,7 mio. kr. fra
www.gaeldst.dk
2020 til 2021. Hensatte forpligtelser udgør 17,6 mio. kr. i 2021. Stigningen kan
henføres til større hensættelse til engangsvederlag til medarbejdere og honore-
ring af særlig indsat til ledere.
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0026.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 25
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 63,7 mio. kr. fra
2020 til 2021. Kortfristet gæld udgør 75,8 mio. kr. i 2021. Under kortfristet gæld
er saldoen for indefrosne feriepenge formindsket med 63,7 mio. kr. Reducerin-
gen kan henføres til afregningen af indefrosne feriepenge til Feriefonden.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Gældsstyrelsens egenkapital. Forkla-
ringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-16,2
-
-
-12,9
-
-
-29,1
-40,7
-40,7
2021
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-29,1
-
-
5,0
-
-
-24,1
-35,7
-35,7
Gældsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2021 35,7 mio. kr., hvoraf 24,1 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2021 reduceret med 5,0
mio. kr., der kan henføres til årets resultat.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0027.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 26
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
-
0,5
-
Gældsstyrelsens låneramme ultimo 2021 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låner-
ammen ultimo 2021 udgør 0,0 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Gældsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.02.
721,1
721,1
706,9
14,2
145,6
159,8
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 706,9 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2021 var 721,1 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum sti-
ger således til 159,8 mio. kr. ultimo 2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter
på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Gældsstyrelsen.
Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Gældsstyrelsen er ansvarlig
for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0028.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 27
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.02.
Gældsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.16.
Bo- og gaveafgift
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.21.
Gebyrer, retsafgif-
ter mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.22.
Personlige fordrin-
ger
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.23.
Overtagne studie-
lånsfordringer
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
09.51.28.
Kompensation af
ikkestatslige for-
dringshavere
Reservation
Udgifter
0,0
-
-
-125,2
518,9
-976,4
44,5
-45,8
-
0,0
-
-
-146,7
121,4
-1.560,2
-36,1
35,7
0,3
0,0
-
-
21,5
397,5
583,8
80,6
-81,5
-0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,3
901,5
-
906,5
-
-5,0
-
-24,1
-
Indtægter
09.51.29.
Kompensation af
kommuner og regi-
oner
Reservation
Udgifter
-
2,0
-
2,1
-
-0,1
-
-1,3
Indtægter
-
-
-
-
Anmærkning: Der er på konto 09.31.02. reklassificeret 1,3 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger vedrørende
kompetencefondsmidler.
De administrede ordninger 09.51.24. og 09.51.25. anvendes ikke længere, hvorfor de ikke fremgår af bevillingsregnskabet.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
Inddrivelsesfordringer i de udgiftsbaserede bevillinger er indtægtsført til kurs-
værdi i henhold til Økonomistyrelsens vejledning om den regnskabsmæssige
håndtering af tilgodehavender og udlån. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på udgiftsbaserede bevillinger indgår i det følgende.
09.51.16. Bo- og gaveafgift
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2021 på 0,0 mio. kr. Der er realise-
ret udgifter på 0,0 mio. kr., hvilket svarer til bevillingen. Kontoen vedrører tilgang
af renter på lån ydet til henstand med bo- og gaveafgift.
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
www.gaeldst.dk
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2021 på 125,2 mio. kr. Der er rea-
liseret indtægter på 146,7 mio. kr., hvilket er en merindtægt i forhold til bevillin-
gen på 21,5 mio. kr. svarende til en afvigelse på 17,2 pct. Afvigelsen kan
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 28
henføres til en merindtægt i form af en stigning i kursværdien svarende til 41,7
mio. kr. samt en mindreindtægt på 20,2 mio. kr. grundet færre gebyrskabende
inddrivelsesaktiviteter end budgetteret.
09.51.22. Personlige fordringer
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. Indtægtsbevillin-
gen udgør 976,4 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 1.560,2 mio. kr., hvilket
er en merindtægt på 583,8 mio. kr. svarende til en afvigelse på 59,8 pct. i forhold
til bevillingen. Afvigelsen kan henføres til flere politibøder og konfiskationer, der
er oversendt til inddrivelse fra Rigspolitiet.
Udgiftsbevillingen udgør 518,9 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 121,4 mio.
kr., hvilket er en mindreudgift i forhold til bevillingen på 397,5 mio. kr. svarende til
en afvigelse på 76,6 pct. Afvigelsen kan henføres til færre af- og nedskrivninger
end budgetteret, hvilket primært kan henføres til, at kursværdien på fordringerne
er reguleret ultimo 2021, som følge af et behov for tilpasninger af kursværdimo-
dellen.
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. Nettoindtægten
udgør 0,4 mio. kr. svarende til 30,8 pct. af bevillingen på 1,3 mio. kr. Mindreind-
tægten kan primært henføres til færre afdrag end indregnet i bevillingen. Ind-
tægtsbevillingen udgør 45,8 mio. kr. Der er realiseret indtægter på -35,7 mio. kr.,
hvilket er en mindreindtægt på 81,5 mio. kr. svarende til en afvigelse på 177,9
pct. i forhold til bevillingen. Afvigelsen skyldes en opjustering af kursen på over-
tagne studielånsfordringer som følge af en justering af kursværdimodellen ul-
timo 2021. Tilbageførslen af nedskrivningen er indregnet i indtægtsbevillingen
med en udgift.
Udgiftsbevillingen udgør 44,5 mio. kr. Der er realiseret udgifter på -36,1 mio. kr.,
hvilket er en mindreudgift i forhold til bevillingen på 80,6 mio. kr. svarende til en
afvigelse på 181,1 pct. Afvigelsen skyldes en opjustering af kursen på overtagne
studielånsfordringer som følge af en justering af kursværdimodellen ultimo
2021. Tilbageførslen af nedskrivningen er indregnet i udgiftsbevillingen med en
indtægt.
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med be-
handling af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen ikke en bevilling i 2021. Der er ultimo 2020 videreført et
akkumuleret overskud på 0,6 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 0,3 mio. kr.,
hvilket er en merudgift på 0,3 mio. kr. i forhold til bevillingen. Det akkumulerede
overskud ultimo 2021 på 0,3 mio. kr. er videreført til anvendelse i 2022.
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med behandling
af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling på 2,0 mio. kr. Der er ultimo 2020 vi-
dereført et akkumuleret overskud på 1,4 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 2,1
mio. kr., hvilket er en merudgift på 0,1 mio. kr. svarende til en afvigelse på 5,0
pct. i forhold til bevillingen. Det akkumulerede overskud ultimo 2021 på 1,3 mio.
kr. er videreført til anvendelse i 2022.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0030.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 29
Bilag
4
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0031.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Gældsstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
Gældsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0032.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 31
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Gældsstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0033.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 32
4.1.3
Note 3: Likvide beholdninger
Gældsstyrelsen samlede likvide beholdninger udgør 95,8 mio. kr. pr. 31. decem-
ber 2021. Den likvide konto FF7 Finansieringskonto har en negativ beholdning
på 59,9 mio. kr., hvilket skyldes betaling af indefrosne feriepenge ultimo august
2021. Denne betaling er ikke efterfølgende udlignet på konto FF5 Uforrentet
konto, hvor der er et indestående på 155,7 mio. kr.
4.1.4
Note 4: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 4 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag
I alt
Kilde: SAP Intern.
17,6
17,6
Gældsstyrelsen har ultimo 2021 bogført hensatte forpligtelser for samlet 17,6
mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger vedrører en-
gangsvederlag til medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Gældsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2021 opgjort til 18,3 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 1,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2021.
Over-/merarbejde
Gældsstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2021 udgør 730 dage, der sva-
rer til 1,3 mio. kr.
Udlæg
Gældsstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2021 opgjort til 3,1 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 0,1
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 3,0 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Sikkerhedsstillelser
Gældsstyrelsen stiller sikkerhed i to typer af sager. I den første type af sager stil-
ler styrelsen sikkerhed for boets behandling. I den anden type af sager gælder,
www.gaeldst.dk
at styrelsen stiller sikkerhed over for boet til yderligere undersøgelser eller rets-
sager vedrørende eksempelvis omstødelse, ledelsesansvar og erstatningssager.
Sikkerhedsstillelserne er givet enten som tilsagn eller ved forlods udbetaling, og
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 33
forpligtelsen ophører først, når sagen er afsluttet, og det endeligt fremgår, om
sikkerhedsstillelsen bliver en omkostning for Gældsstyrelsen. En større andel af
sikkerhedsstillelser vedrører derfor sagskomplekser af ældre dato, der endnu
ikke er afsluttet.
Gældsstyrelsens eventualforpligtelse til sikkerhedsstillelser pr. 31. december
2021 er opgjort til 167,3 mio. kr. mod 155,1 mio. kr. ultimo 2020, og eventualfor-
pligtelsen er dermed steget med 12,2 mio. kr.
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der
er aktiver i konkursboet, der kan dække omkostningerne ved de to typer af sa-
ger. I 2021 har Gældsstyrelsen i den sammenhæng haft omkostninger på ca.
44,3 mio. kr.
Forældede og formodet forældede gældsposter
På nuværende tidspunkt vurderes den afgrænsede population af de forældede
og formodet forældede gældsposter i it-systemet DMI at være i størrelsesorde-
nen op mod 180 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Gældsstyrelsen har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger, hvor-
for tabel 17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Gældsstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Gældsstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0035.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 34
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Gældsstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
0,8
0,8
4.8 Supplerende bilag
Gældsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Årsrapporter for 2021 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementet
2548257_0036.png
Årsrapport 2021 Gældsstyrelsen
Side 35
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen