Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 161
Offentligt
2538617_0001.png
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
FEBRUAR 2022
Det finanspolitiske rammeværk:
Budgetlov, udgiftslofter og sanktioner
CENTRALE BEGREBER
Med budgetloven er der med
virkning fra 2014 indført et nyt
udgiftspolitisk
styringssystem.
Det betyder, at der skal vedtages
bindende årlige udgiftslofter for
stat, regioner og kommuner for
en 4-årig periode.
Udgiftslofterne udgør en øvre
grænse for de årlige udgifter på
et givent område.
Der er fem udgiftslofter i budget-
loven, jf. tabellen nedenfor.
Udgiftslofterne indbefatter som
udgangspunkt ikke ledighedsre-
laterede udgifter. Det betyder ek-
sempelvis, at udgifter til arbejds-
løshedsdagpenge og kontant-
hjælp ikke er omfattet.
Af andre udgifter, der ikke er om-
fattet skal fremhæves det offent-
liges anlægsudgifter og statens
renteudgifter.
EU-LOVGIVNING
Budgetloven implementerer bl.a.
finanspagtens krav til det offent-
liges strukturelle saldo i dansk
lov, der på grund af covid-19-
pandemien, er sat ud af kraft i
2020, 2021 og 2022 jf. faktaark
om den offentlige saldo.
Ligesom EU’s finanspolitiske
regler indeholder budgetloven
klausuler, der tillader Danmark at
fravige fra de finanspolitiske
krav, såfremt der er en ekstraor-
dinær økonomisk krise eller be-
givenhed.
Finanspagten stiller ikke krav om
lovfastsatte udgiftslofter, som
Danmark aktuelt har vedtaget.
LÆS MERE HER:
FM: Budgetlov og udgiftslofter
Budgetloven (Lov nr. 547 af 18. juni
2012)
De Økonomiske Råd: Dansk Øko-
nomi, efterår 2019
Budgetloven blev vedtaget af i Folke-
tinget (V, S, RV, SF og KF) i juni 2012
og har i praksis haft virkning fra finans-
året 2014. LA og DF har dog stemt for
lovforslagene om sanktioner over for
kommunerne og regionerne, der un-
derstøtter overholdelse af udgiftslof-
terne i budgetloven.
Med budgetloven er finanspagtens
krav til de offentlige finanser imple-
menteret i dansk lovgivning, jf. fak-
taark om den offentlige saldo.
Udgiftslofter
Med budgetloven blev der indført ud-
giftslofter for stat, kommuner og regio-
ner. Udgiftslofterne sætter en øvre
grænse for de årlige udgifter på de
loftbelagte områder og omfatter ca. ¾
af de samlede offentlige udgifter i stat,
kommuner og regioner. Udgiftslof-
terne fastsættes med udgangspunkt i
en fremskrivning af dansk økonomi,
der bl.a. skal overholde regeringens
mål for de offentlige finanser.
Udgiftslofterne dækker en rullende 4-
årig periode. De første udgiftslofter for
2014-2017 blev vedtaget i 2013. Der
fastsættes årligt udgiftslofter for et nyt
fjerde år. Det sker samtidigt med fi-
nansloven vedtages.
Som følge af kommune og regionsaf-
talen 2022 blev der med bloktilskuds-
aktstykket fra juni 2021 således ompri-
oriteret midler fra det statslige delloft
for driftsudgifter til det kommunale ud-
giftsloft og det regionale delloft for
sundhedsområdet og det regionale
delloft for udviklingsopgaver.
Udgiftsstyringens 1-årige sigte har
dermed ikke ændret sig med budget-
loven, selv om udgiftslofterne dækker
en 4-årig periode.
Økonomiske sanktioner
Overholdelsen af udgiftslofterne er
understøttet af økonomiske sanktio-
ner i forhold til både budgetter og
regnskaber.
Kommunernes serviceudgifter
Finansministeren kan nedsætte blok-
tilskuddet med op til 3. mia. kr. i det
efterfølgende år, hvis kommuners ser-
viceudgifter i budgetter og regnskaber
ikke overholder en række fastsatte
krav.
Regionernes driftsudgifter
Finansministeren kan nedsætte blok-
tilskuddet med op til 1 mia. kr. i det ef-
terfølgende år, hvis regionernes drifts-
udgifter i budgetter og regnskaber ikke
overholder en række fastsatte krav.
Staten
Grundlaget for bemyndigelse til afhol-
delse af udgifter for staten er finanslo-
ven. Sanktioner ved udgiftsskred un-
der det statslige delloft for indkomst-
overførsler er lempeligere end under
det statslige delloft for driftsudgifter,
da indkomstoverførslerne overve-
jende består af lovbundne bevillinger.
De kan være svære at styre, da de af-
hænger af aktiviteten på området.
Som udgangspunkt placeres det fi-
nanspolitiske råderum under det
statslige delloft for driftsudgifter.
Udgiftsstyring fortsat 1-årig sigte
Den konkrete fordeling af lofterne mel-
lem de tre sektorer (kommuner, regio-
ner og staten) aftales først efterføl-
gende i forbindelse med de 1-årige af-
taler om kommunernes og regioner-
nes økonomi og vedtagelse af det år-
lige bloktilskudsaktstykke om fastsæt-
telse af statens bloktilskud til kommu-
ner og regioner.
Tabel over udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
Mia. kr. (2022-priser)
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
Det kommunale udgiftsloft
Det regionale delloft for sundhedsområdet
Det regionale delloft for udviklingsopgaver
Kilde: Finansloven for 2022
2022
223,4
289,4
275,6
124,2
2,7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 161: Faktaark om centrale finanspolitiske begreber, fra Folketingets økonomiske konsulenter
2538617_0002.png
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
FEBRUAR 2022
For særligt interesserede
Reglerne vedrørende budgetloven og udgiftslofterne er komplekse. Nedenfor dykkes ned i fire aspekter. Oplys-
ningerne er tiltænkt særligt interesserede. For en uddybning kontakt økonomisk konsulent Birgitte Lange (3335),
[email protected].
COVID-19 udgifter i 2022 undtaget fra udgiftslofter
Finansministeren har undtaget direkte udgifter til håndte-
ring af den ekstraordinære situation vedr. COVID-19 i 2022
- ligesom i 2020 og 2021 - fra udgiftslofterne ved anven-
delse af budgetlovens § 12. Det vil dermed været muligt at
afholde COVID-19-relaterede udgifter i både stat, kommu-
ner og regioner i 2022 uden at fortrænge andre udgifter.
Udgifterne anses som engangsforhold og kan der afholdes
uden konsekvenser for overholdelsen af budgetlovens un-
derskudsgrænse
Kilde: Aktstykke nr. 123 (2019-20), BEK nr. 2101 af december 2020 og
BEK nr. 2552 af december 2021
Udsvingsbuffer
I forbindelse med loftfastsættelsen for 2025
har regeringen indregnet en udsvingsbuffer
på 2,9 mia. kr. 2025 (2022-priser) under det
statslige delloft for indkomstoverførsler til
uforudsete udsving. Udsvingsbufferen udgør
ca. 1 pct. af det statslige delloft for indkomst-
overførsler. Det svarer til den indregnede ud-
svingsbuffer i forbindelse med genfastsættel-
sen af det statslige delloft for indkomstover-
førsler for 2022-24 i august 2020.
Kilde: Finansministeriet (august 2021): Opdateret 2025-
forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025
Anlægsloft i 2022
Der er ikke et loft for anlægsudgifter i budgetloven. I forbin-
delse med de årlige økonomiaftaler med KL og Danske Re-
gioner bliver der i nogle år aftalt et egentligt øvre loft for an-
lægsinvesteringerne (anlægsloft) for det følgende år for
kommunerne under ét og regionerne under ét. Et anlægs-
loft indebærer, at en andel af kommunernes og regionernes
bloktilskud på henholdsvis 1 mia. kr. og 0,5 mia. kr. betin-
ges af, at budgetterne lever op til de aftalte rammer for an-
lægsudgifterne. Sanktionsmekanismen er dermed kun rele-
vant i de år, hvor der aftales et anlægsloft. For 2022 har
man aftalt et anlægsloft for både kommunerne og regio-
nerne.
Kilde: Finansministeriet (juni 2021): Aftaler om den regionale og kommu-
nale økonomi
Tendens til at prioritere udgifter
udenfor udgiftslofter?
I budgetloven er der ikke et loft eller
en øvre grænse for størrelsen af
skattenedsættelser og øvrige initiati-
ver udenfor udgiftslofterne i de
årlige finanslove, så længe under-
skudsgrænsen for den strukturelle
saldo på 0,5 pct. af BNP overholdes.
Der er således forskel på loftsbelagte
udgifter og udgifter som følge af fx
skattenedsættelser, idet der jo en
grænse for udviklingen i de loftsbe-
lagte udgifter.
Kilde: De Økonomiske Råd (2019): Dansk Øko-
nomi, efterår 2019
Budgetloven skal snart revideres
Finansministeriet forventes at frem-
sætte et lovforslag til revision af budget-
loven i anden halvdel af februar 2022.
Revisionen af budgetloven er dog ud-
skudt af flere omgange.
Kilde: Statsministeren (december 2021): decem-
ber-redegørelsen om afviklingen af lovprogrammet
2021/22
Vismændene efterspørger klarere regler for
justering af udgiftslofter
Budgetloven omfatter et regelsæt for, hvornår udgifts-
lofterne kan justeres efter vedtagelsen. Vismændene
vurderer, at de nuværende regler er uklare og de med
fordel kan præciseres i forbindelse med en revision af
budgetloven.
Kilde: De Økonomiske Råd (2019): Dansk Økonomi, efterår 2019