Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 113
Offentligt
2512322_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
12. januar 2022
J.nr. 2021 - 9480
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om Beretning 3/2021 om momskontrollen
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr. 4/2020 om Skatteministeriets
med EU-handel
kontrol med A-skat
Statsrevisorerne har den 12. november 2020 bedt mig om at redegøre for de foranstalt-
ninger og overvejelser, som Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
og Statsrevisorernes bemærkninger hertil giver anledning til.
Kritikken fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen er alvorlig, og jeg tager den naturligvis til
efterretning. Skattestyrelsen er allerede i gang med at styrke området, bl.a. ved at forbedre
kontrollen, styrke vejledningen og etablere forebyggende strukturelle tiltag.
Jeg er i den forbindelse glad for, at der har været bred opbakning fra Folketingets partier
til Regeringens reform af skattekontrollen. En reform der skal sikre ansættelsen af i alt
1.000 nye medarbejdere i Skatteforvaltningen samt åbningen af otte nye skattecentre.
Momsområdet er et af de steder, hvor vi har valgt at styrke indsatsen betydeligt, og med
kontroletape 3 sker der endvidere en konkret styrkelse af indsatsen med moms ved EU-
handel på 10 årsværk, der bl.a. skal kontrollere de mest risikofyldte differencesager ift.
EU-handel med moms. Næste år skal den fjerde og sidste etape af reformen udmøntes,
og der ser vi naturligvis på, om der er behov for yderligere til momsområdet.
Jeg vil dog bemærke, at jeg er uenig i Statsrevisorernes og Rigsrevisionens vurdering af de
risici, der er forbundet med området. Jeg hæfter mig ved, at Rigsrevisionen ikke har fun-
det belæg for store tab af momsprovenu. Skatteministeriets analyser viser videre ikke indi-
kationer på, at differencerne har medført tab af momsprovenu i det omfang, som Rigsre-
visionen indikerer, og Skatteministeriet har ikke fundet indikationer på provenutab i de
stikprøver, som Rigsrevisionen har foretaget ifm. undersøgelsen.
VIES er et fælleseuropæisk statistik- og kontrolsystem, hvor virksomhederne alene skal
angive værdien af deres salg til andre EU-lande og altså ikke et system, hvor angivelserne
har provenumæssige konsekvenser. Når virksomhederne skal afregne moms til staten, så
sker det på baggrund af deres momsangivelse.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner samt Statsreviso-
rernes bemærkninger til beretningen.
Momsrisici ved EU-handel
I beretningen fremgår det, at Skattestyrelsen i utilstrækkeligt omfang har undersøgt risi-
koen for tab af momsprovenu ved EU-handel. Hertil fremgår det, at Skattestyrelsen har
www.skm.dk
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Ministerredegørelse til Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
2512322_0002.png
identificeret væsentlige momsrisici ved EU-handel, herunder at mange virksomheder har
differencer mellem deres indberetninger om EU-handel på momsangivelsen og i VIES,
men at Skattestyrelsen ikke systematisk har overvåget udviklingen i differencer eller diffe-
rencernes årsag.
Skattestyrelsen har oplyst, at de vil igangsætte en systematisk overvågningsproces og udar-
bejde et detaljeret dataoverblik af differencerne mellem virksomhedernes indberetninger i
momsangivelsen og i VIES, hvilket skal styrke grundlaget for risikobilledet og kontrollen
på området. Som en del af denne indsats undersøger Store Selskaber i Skattestyrelsen sel-
skabernes EU-handel, når de udtages til moms- og lønsumsafgiftskontrol i regi af Store
Selskaber, uanset hvorfor selskaberne ellers er udtaget til kontrol. Denne indsats skal bi-
drage til at opgøre eventuelt provenutab i det enkelte selskab samt at identificere årsager
til differencer mellem virksomhedernes indberetninger i momsangivelsen og i VIES.
Men det er fortsat vigtigt at understrege, at der ikke er noget i Skattestyrelsens analyser,
der viser indikationer på, at differencerne har medført store tab af momsprovenu. Denne
vurdering er baseret på Skattestyrelsens analyser af regelefterlevelsen, gennemgangen af
Rigsrevisionens 71 udvalgte sager samt erfaringer fra Skattestyrelsens generelle kontrolar-
bejde.
Strukturelle løsninger i forhold til EU-handel
I beretningen fremgår det, at Skattestyrelsen ikke har iværksat en indsats, der systematisk
har understøttet, at virksomhederne har efterlevet lovgivningens krav om korrekt indbe-
retning af EU-salg i perioden 2014-2020. Herunder fremgår det, at Skattestyrelsen ikke
har implementeret inddatakontroller, der reducerer differencer mellem indberetninger af
EU-handel på momsangivelsen og i VIES, at momsangivelsens udformning ikke under-
støtter korrekt indberetning af EU-handel, samt at virksomhederne ikke er blevet rykket
for differencer frem til oktober 2020.
Jeg er enig i, at der skal være korrekte indberetninger fra danske virksomheder. Helt
grundlæggende er det virksomhedernes eget ansvar at indberette oplysninger om værdien
af deres EU-salg til VIES på samme måde, som de indberetter deres moms. Men Skatte-
styrelsen kan gøre mere for at sikre, at det sker korrekt. Det er Skattestyrelsen i fuld gang
med at rette op på.
På trods af, at Skatteforvaltningens it-udviklingskapacitet er begrænset, har Skattestyrelsen
oplyst, at de er i gang med at udvikle en logisk indberetningskontrol, der i øjeblikket for
angivelse adviserer virksomhederne, hvis der er uoverensstemmelse mellem indberetnin-
gerne i momsangivelsen og i VIES vedr. EU-salg. Endvidere iværksatte Skattestyrelsen i
oktober 2020 en rykkerproces, hvor virksomheder rykkes, hvis de har indberettet til
momsangivelsen, men ikke i VIES. Processen har nedbragt differencerne væsentligt. Skat-
testyrelsen vil udvide denne proces med en påmindelse rettet til virksomheder med større
differencer.
Jeg kan bemærke, at det er vigtigt for regeringen, at det skal være nemt for virksomheder,
som gerne vil gøre det rigtigt. Derfor er jeg glad for, at Skattestyrelsen har oplyst, at de vil
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 113: Ministerredegørelse til Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
2512322_0003.png
styrke vejledningsværktøjer, som kan øge virksomhedernes kendskab til gældende regler
på området og gøre det nemmere for virksomhederne at indberette korrekt.
Efterkontrol af EU-handel
I beretningen fremgår det, at der er mange virksomheder med differencer, herunder me-
get store differencer, som Skattestyrelsen ikke har momskontrolleret. Dertil fremgår det,
at Skattestyrelsen ikke i tilstrækkelig grad har retningslinjer, der sikrer, at momsangivelsen
afstemmes med VIES i efterkontrollen, samt at styrelsen i utilstrækkelig grad har afstemt
momsangivelsen med VIES i de kontrolsager, som Rigsrevisionen har gennemgået.
Det er vigtigt at understrege, at kontrolindsatsen prioriteres efter risiko og væsentlighed
der, hvor effekten vurderes at være størst. Der vurderes at være risiko på området for
EU-handel med moms. Skattestyrelsen har derfor skruet op for kontrollen, som jeg
nævnte i indledningen. Men det er på baggrund af bl.a. Skattestyrelsens analyser af virk-
somhedernes regelefterlevelse ikke Skatteministeriets vurdering, at risikoen vedr. moms-
kontrol af EU-handel berettiger, at der tændes nogle helt særlige advarselslamper.
Dertil kommer, at Skattestyrelsens indsats mod momskarruseller allerede baserer sig på en
systematisk brug af data fra VIES sammenholdt med data fra momsangivelsen.
Skattestyrelsen har igangsat yderligere et delprojekt, hvor styrelsen kontrollerer selskaber
med differencer mellem indberetningen til momsangivelsen og indberetningen til VIES
vedr. EU-salg. De udtrukne virksomheder kontrolleres både for EU-køb og -salg. Derud-
over tilrettes relevante projekters revisionsplaner, kontroldrejebøger og retningslinjer
mhp. at sikre, at medarbejdere er klar over, i hvilke tilfælde virksomheder skal kontrolle-
res for EU-handel, hvordan der skal kontrolleres, samt at kontrollerne dokumenteres til-
strækkeligt. Dette skal sikre et bedre datagrundlag for fremtidige analyser af risikoen på
området.
Jeg kan derudover henvise til mine besvarelser af SAU alm. del
spm. 110-116.
Det er min vurdering, at Skattestyrelsen med ovenstående initiativer styrker området med
momskontrol af EU-handel, og at initiativerne bidrager til at sikre, at risikoen for fejl mv.
minimeres. Skatteministeriet vil følge udviklingen og sikre, at kritikpunkterne samlet set
bliver håndteret, herunder om der er behov for at iværksætte yderligere initiativer.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen og til Skatteudvalget.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Side 3 af 3