Skatteudvalget 2020-21
S 403
Offentligt
2290306_0001.png
26. november 2020
J.nr. 2020-10114
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 403 af 20. november 2020, indleveret af Torsten
Schack Pedersen (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
S 403 - 2020-21 - Endeligt svar på S 403: Er ministeren enig med Socialdemokratiets skatteordfører Troels Ravn, når han i forbindelse med SIFA TV Bingos deltagelse i Skatteudvalget den 22. oktober 2020 udtalte, at vi »bør kunne sondre mellem private bingo-banko virksomheder, hvor man trækker overskuddet ud til sig selv« og »foreningsbaserede bingo-banko aktiviteter, hvor overskuddet går til almennyttige formål«?
2290306_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig med Socialdemokratiets skatteordfører Troels Ravn, når han i forbin-
delse med SIFA TV Bingos deltagelse i Skatteudvalget den 22. oktober 2020 udtalte, at vi
»bør kunne sondre mellem private bingo-banko virksomheder, hvor man trækker over-
skuddet ud til sig selv« og »foreningsbaserede bingo-banko aktiviteter, hvor overskuddet
går til almennyttige formål«?
Svar
Indledningsvis vil jeg gøre opmærksom på, at der gælder forskellige regler for online-
bingo, som er et liberaliseret spil og bingo/banko, som udbydes fysisk, og er omfattet af
monopolet. Fx betaler onlinebingo en afgift af BSI (bruttospilleindtægten) med 20 pct.
(som forhøjes til 28 pct.), mens fysisk bingo/banko betaler gevinstafgift, hvis gevinsterne
overstiger et vist beløb. Er gevinsterne under beløbsgrænsen betales der ikke afgift. TV-
bingo er et onlinespil og ikke et fysisk spil.
Selvom fysisk bingo/banko som udgangspunkt ikke er tilladt grundet monopolet på lot-
teri, kan spillet udbydes lovligt, hvis betingelserne for afvikling af almennyttige lotterier er
opfyldt. Det kræver bl.a., at en væsentlig del af indtægterne fra det almennyttige lotteri
rent faktisk går til det gode formål, og at udbuddet ikke har karakter af erhvervsmæssigt
udbud af spil.
Det er min opfattelse, at der skal være plads til, at foreninger, der afholder bingo/banko
til fordel for almennyttige formål, kan afvikle spillet efter et simpelt regelsæt. Jeg finder
tillige, at vi må se på, hvilket regelsæt bingo/banko, som har karakter af professionelt/er-
hvervsmæssigt udbud af spil, kan udbydes efter.
Jeg er derfor enig i, at der bør sondres mellem bingo/banko, der drives professionelt/er-
hvervsmæssigt, og bingo/banko, der udbydes i foreningsregi, og som har mere karakter af
donation til foreningens velgørende formål end af spil, og hvor hensigten er at få et så
stort overskud som muligt til foreningen til brug for foreningens virke. Det er sådan set
også den sondring, der ligger bag reglerne i dag.
Om så reglerne ikke har fulgt med udviklingen, eller om arrangørerne af bingo/banko spil
ikke har været opmærksomme på de gældende regler for afholdelse af almennyttige lot-
teri, kan man diskutere, men uanset hvad der er årsagen til de udfordringer, vi står med i
dag, trænger reglerne for almennyttige lotterier til en modernisering. Jeg har derfor bedt
mine embedsmænd om at se på mulige ændringer af reglerne, jf. også min besvarelse af
SAU alm. del spm. 652 (2019/2020).
Side 2 af 2