Europaudvalget 2020-21
S 1345
Offentligt
2377607_0001.png
21. april 2021
J.nr. 2021 - 3375
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1345 af 16. april 2021, indleveret af Merete Scheels-
beck (KF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
S 1345 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1345: Vil ministeren undersøge muligheden for at finde en løsning for de danske investeringsforeninger, som ikke indebærer højere udbytteskat, herunder muligheden for at undtage de udenlandske investeringsforeninger for udbytteskat, sådan som andre EU-lande har gjort?
2377607_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren undersøge muligheden for at finde en løsning for de danske investerings-
foreninger, som ikke indebærer højere udbytteskat, herunder muligheden for at undtage
de udenlandske investeringsforeninger for udbytteskat, sådan som andre EU-lande har
gjort?
Svar
Det er afgørende for regeringen at sikre de bedst mulige forhold for at investere i danske
selskaber. Desværre indebærer reglerne i dag, at udenlandske investeringsinstitutter er rin-
gere stillet end de danske. Det er i strid med EU-retten, hvorfor det er uomtvisteligt nød-
vendigt, at reglerne bliver ændret. Og det er regeringens vurdering, at den eneste reelle
mulighed for at rette op på reglerne er at indføre en skattepligt af danske aktieudbytter for
danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning.
EU-Domstolen afsagde den 18. juni 2018 dom i sag C-489/16, Fidelity Funds mfl. mod
Skatteministeriet. Ved dommen fastslog EU-Domstolen, at de danske regler for beskat-
ning af udbytter af danske aktier, der betales til danske investeringsinstitutter med mini-
mumsbeskatning, er EU-stridige. Udenlandske investeringsinstitutter har således efter
gældende regler ikke mulighed for at opnå samme skattefrihed for udbytter fra danske ak-
tier som de danske investeringsinstitutter.
Der har siden dommen blev afsagt været overvejelser om, hvorledes reglerne kan ændres,
således at de opfylder EU-retten. Fokus har fra start været rettet mod muligheden for at
tilvejebringe en løsning, som ville gøre det muligt at bevare de gældende regler for de dan-
ske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning. Det vil sige en løsning, som ville
betyde, at de pågældende danske investeringsinstitutter fortsat har mulighed for at undgå
beskatning af danske aktieudbytter, dvs. få et frikort. Skatteministeriet har løbende haft
kontakt med Finans Danmark i forbindelse med arbejdet med at få afdækket mulige løs-
ninger.
I sidste ende har der dog måttet drages den konklusion, at den eneste reelle løsning i for-
hold til at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten er at indføre en skattepligt
for de danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning af danske aktieudbytter,
som foreslået ved L 211.
En løsning, hvor udenlandske investeringsinstitutter, der har valgt status som minimums-
beskattede, bliver skattefri af danske aktieudbytter, har været overvejet, men måtte opgi-
ves igen. En sådan løsning kræver således, at der i stedet sker en beskatning hos det uden-
landske instituts medlemmer, ligesom det er tilfældet i forhold til de danske investerings-
institutter med minimumsbeskatning. Imidlertid er det ikke er muligt for Danmark at
håndhæve en beskatning af udenlandske medlemmer af udenlandske investeringsinstitut-
ter. Dette beror på den måde, som de dobbeltbeskatningsoverenskomster, Danmark har
indgået, regulerer omfanget af dansk kildebeskatning af udlændinge, sammenholdt med at
det er det udenlandske investeringsinstitut og ikke dets medlemmer, som ejer de danske
aktier.
Side 2 af 3
S 1345 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1345: Vil ministeren undersøge muligheden for at finde en løsning for de danske investeringsforeninger, som ikke indebærer højere udbytteskat, herunder muligheden for at undtage de udenlandske investeringsforeninger for udbytteskat, sådan som andre EU-lande har gjort?
2377607_0003.png
En løsning, hvor udenlandske investeringsinstitutter gøres skattefri af danske aktieudbyt-
ter, men hvor skattepligten ikke kan flyttes til medlemmerne, vil gøre det muligt for uden-
landske investorer helt legalt at komme uden om den danske kildebeskatning af aktieud-
bytter blot ved at investere i danske aktier via et udenlandsk investeringsinstitut. Det kan
regeringen ikke gå ind for.
Det ses heller ikke muligt at lempe beskatningen af de danske investorer i de danske inve-
steringsinstitutter, da en sådan lempelse ikke kan forbeholdes investeringer i danske ak-
tier. En sådan lempelse vil derfor også skulle gælde i forhold til udbytter af udenlandske
aktier, hvad der reelt ville indebære, at det blev den danske stat, der betalte de udenland-
ske udbytteskatter. Heller ikke dette kan regeringen gå ind for.
Det er korrekt, at den foreslåede beskatning af de danske investeringsinstitutter vil have
som konsekvens, at der vil være tale om en hårdere beskatning af de danske investorer,
der via danske investeringsinstitutter investerer i danske aktier. Det skal dog bemærkes, at
det i dag faktisk er sådan, at danskerne kun i et begrænset omfang anvender de danske in-
vesteringsinstitutter til investering i danske aktier.
Side 3 af 3