Tak for det. Nu er det jo sådan, at afgiftsskruen netop også kan bruges, når vi taler om grøn omstilling, til at sikre, at vi får mindre af det, som vi gerne vil have mindre af, og så til gengæld kan bruge provenuet til at investere i det, vi gerne vil have mere af. Det er også det, vi har gjort i forhold til f.eks. at afgiftsbelægge fossile brændsler. Det er også i forhold til vejtransport. Vi kan så i stedet for bruge provenuet til at sikre, at vi får både bedre og billigere kollektive transportløsninger, men også får mulighed for at få flyttet den transport over på elbiler i stedet for. Den problemstilling kan man jo ikke se løsrevet fra den her problematik.
Nu siger regeringen ofte, at Danmark ikke er en ø, hvilket jo uomtvistelig er en sandhed, men brugt i den sammenhæng, at vi ikke kan løse klimaproblemerne alene. Vi hører tit i forbindelse med både landbrug og industri, at der er risiko for, at der kan opstå det, der hedder lækage, altså at produktionen bare flytter andre steder hen.
Her oplever vi så præcis det modsatte, nemlig at de i Tyskland faktisk går foran og hæver dieselafgiften, fordi de anerkender, at det er nødvendigt for den grønne omstilling. Det får så som afledt effekt, at noget af den CO2-udledning bare flytter til Danmark i stedet for, og dermed har vi jo ikke løst problemstillingen.
Det, som ministeren selv har svaret, er, at den øgede grænsehandel, der opstår, vil øge de danske udledninger med omkring 400.000 t årligt allerede i 2025. Det er jo cirka det dobbelte af det, vi så har sparet i den aftale, vi har indgået om f.eks. registreringsafgiften. Den regning på de 400.000 t CO2 skal jo også betales af nogle, men hvem er det så, der skal løfte den regning? Er det ikke bedre at lægge den på en dieselafgift og sikre kompensationsordninger for lavindkomstfamilier og til at omstille transporten end det, at vi bare kommer til at skubbe den CO2-regning over på andre?