Skatteudvalget 2020-21
L 68
Offentligt
2294719_0001.png
2. december 2020
J.nr. 2020 - 10296
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 68 - Forslag til Lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc-afgiftslo-
ven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 25. november 2020.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 68 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-20 fra PVC Informationsrådet om oplæg til foretræde den 26. november 2020, til skatteministeren
2294719_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2020 fra PVC Informati-
onsrådet, jf. L 68 - bilag 5.
Svar
1.
PVC-Informationsrådet bemærker i deres henvendelse af 25. november 2020, at lov-
forslaget medfører, at ”Kina-skrammel” går fri, at uønskede ftalater allerede er forbudt at
anvende i EU, og at lovforslagets formål er at begrænse pvc-forbruget, da pvc skal depo-
neres. PVC-Informationsrådet bemærker hertil, at vindmøllevinger ligeledes skal depone-
res, og at dette ikke afgiftsbelægges.
Kommentar
Med Finansloven for 2020 er det aftalt at genindføre pvc-afgiften, der er en afgift på visse
varer indeholdende pvc og ftalater. Afgiften har bl.a. til hensigt at øge incitamentet til an-
vendelse af andre materialer og derved reducere mængden af blød pvc der forbrændes el-
ler deponeres. Som det fremgår af lovforslaget, er afgiften begrænset til visse produktty-
per, hvor det vurderes, at der samtidig med en rimelig administrativ håndtering af de af-
giftsbelagte varer er mulighed for, at afgiften vil fjerne anvendelsen af blød pvc ftalater.
Der henvises desuden til besvarelse af SAU L 68 spørgsmål 1, hvor det blandt andet
fremgår, at der er store miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser ved brugen af pvc, som
følge af problemer i affaldshåndteringen og de skadelige stoffer danskerne udsættes for.
Det gør sig gældende uanset produktets oprindelsesland.
Det fremgår endvidere, at der i EU-sammenhæng allerede er taget et skridt på vejen, men
at der fortsat eksisterer typer af ftalater, der potentielt kan være skadelige. Det forventes,
at pvc-afgiften kan være med til at øge incitamentet til at anvende andre blødgørere end
ftalater.
2.
PVC-informationsrådet påpeger endvidere muligheden for at differentiere afgifterne,
som resultat af, at ftalater allerede er reguleret af EU, at deponi er et problem, og at
WUPPI med succes har indsamlet hård pvc til genanvendelse gennem 20 år. PVC-infor-
mationsrådet bemærker hertil, at der kan skabes incitament til en lignende ordning for
blød pvc, ved at afgiftsfritage produkter, der indsamles gennem en sådan ordning, og at
en Rambøll-rapport viser vejen.
Kommentar
Afgiften på hårde pvc-produkter er ophævet primo 2004, da der er etableret en indsam-
lings- og genanvendelsesordning for en række hårde pvc-byggeprodukter, hvilket betyder,
at de indsamlede produkter hverken ender i affaldsforbrændingen eller på deponi. Afgif-
ten på blød pvc blev derimod ikke ophævet, da der fortsat var problemer i affaldsledet for
produkter, der indeholder blød pvc. Det bemærkes hertil, at afgiften på pvc og ftalater
blev ophævet helt den 1. januar 2019.
Side 2 af 3
L 68 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-20 fra PVC Informationsrådet om oplæg til foretræde den 26. november 2020, til skatteministeren
2294719_0003.png
Med dette lovforslag genindføres afgift på varer, hvor det vurderes, at mængden af blød
pvc og ftalater kan opgøres som standardsats efter varens gennemsnitlige indhold af blød
pvc og ftalater, og hvor varen giver problemer i affaldsledet. På nuværende tidspunkt van-
skeliggøres en indsamlingsordning for blød pvc bl.a. af, at der er udfordringer ved genan-
vendelsesteknologierne for blød pvc.
Det er dog positivt, at branchen tager initiativ til, at muligheden for genanvendelse af
blød pvc forbedres, så flest mulige produkter, som indeholder blød pvc, genanvendes og
dermed holdes ude af affaldssorteringen.
Side 3 af 3