Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327575_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm., om det er sagligt/fagligt forsvarligt at ændre det beskatningssystem, der indbringer staten i underkanten af 50 mia. kr. årligt, til skatteministeren
2327575_0002.png
Spørgsmål
Finder ministeren, at det er sagligt/fagligt forsvarligt at ændre det beskatningssystem, der
indbringer staten i underkanten af 50 mia. kr. årligt på værdier og begreber, der i langt hø-
jere grad end den hidtidige handelsprisnorm også fra grundværdiansættelsen, er rent arbit-
rær, som forslagets indførelse af begrebet alternativomkostningsmodel og skalering af
værdier, der reelt er uden relation til ejendommes og grundes realiserede handelspriser i et
givet område?
Svar
Det har ikke været den initiale intention at forlade en direkte markedsprisnorm, men det
har undervejs i arbejdet med at implementere vurderingsforliget fra 2016 og ejendoms-
vurderingsloven fra 2017 vist sig, at det ikke er muligt at sikre systematiske og ensartede
vurderinger, hvis den direkte markedsprisnorm fastholdes. Det skyldes blandt andet et
utilstrækkeligt datagrundlag. Endvidere vil det ikke med en uændret vurderingsnorm være
muligt at sikre den ønskede sammenhæng i vurderingerne på tværs af ejerboliger og er-
hvervsejendomme.
Hverken handelspriser for erhvervsejendomme eller handelspriser for erhvervsgrunde
vurderes at udgøre et tilstrækkeligt solidt datagrundlag. Handelspriser for erhverv vurde-
res at være et problematisk datagrundlag, blandt andet fordi der sker relativt få erhvervs-
salg, og fordi erhvervsejendomme ofte handles i porteføljer.
Der har derfor været arbejdet intensivt med en indirekte metode, den såkaldte grundresi-
dualmetode, hvor grundværdier beregnes ved at opgøre indirekte ejendomsværdier (via
huslejer) og fratrække approksimerede bygningsværdier. Denne metode fremgår af ejen-
domsvurderingsforliget fra 2016. På tidspunktet for indgåelsen af aftalen forelå der ingen
data om virkningerne af grundresidualmodellen.
Grundresidualmetoden har vist sig at være uhensigtsmæssig, da metoden i nogle dele af
landet gav meget lave eller negative grundværdier og meget høje grundværdier i andre
dele. Mange af vurderingerne ville dermed skulle fanges op af arbitrære top- og bund-
grænser. Grundresidualmodellen har derfor vist sig ikke at kunne implementeres.
Handelspriser for ejerboliger udgør et langt mere solidt datagrundlag, som gør det muligt
at udvikle en model, der i større grad afspejler den lokale prisvariation og prisvariationen
på tværs af landet. Ved at tage afsæt i markedspriser for ejerboliger baseres grundvurde-
ringerne på et velregistreret marked og på priser, der tager afsæt i et slutbrugerperspektiv.
Det skaber samtidig en bedre sammenhæng mellem vurderingerne af erhvervsejendomme
og ejerboliger. Det er afgørende, da grundskyldspromillerne er ens på tværs af ejendoms-
typerne og justeres på baggrund af de totale grundværdier pr. kommune på tværs ejen-
domstyperne.
Derfor foreslås en markant forenkling af modellen til grundvurdering af erhvervsejen-
domme (en såkaldt alternativomkostningsmodel). Erhvervsmodellen foreslås således at
basere sig på den model, der allerede er udviklet til grundvurdering af ejerboliger. Derfor
Side 2 af 3
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm., om det er sagligt/fagligt forsvarligt at ændre det beskatningssystem, der indbringer staten i underkanten af 50 mia. kr. årligt, til skatteministeren
2327575_0003.png
medfører erhvervsmodellen en markant reduktion af udviklingsomkostninger og -risici,
og modellen vil også lette den efterfølgende sagsbehandling betydeligt.
Samtidig medfører den forenklede model mere rimelige vurderinger på tværs af ejen-
domstyper og beliggenhed.
Selvom den foreslåede model ikke er udtryk for en direkte handelsprismetode, er den
fortsat udtryk for reelle værdier på erhvervsgrunde og er således udtryk for en indirekte
handelsprismetode. Således indebærer de anvendte nedskaleringer, at erhvervsvurderin-
gerne er afstemt med de relative huslejeniveauer og afkastgrader.
Et fravalg af den foreslåede model vil medføre en betydelig forsinkelse og fordyrelse af
hele vurderingsprojektet, da der ikke foreligger en alternativ model.
Hvis grundresidualmodellen kunne implementeres, ville den have medført højere er-
hvervsvurderinger end 2012-vurderingerne. Det vil ligeledes være tilfældet med alternativ-
omkostningsmodellen.
Side 3 af 3