Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2332137_0001.png
8. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 100 af 3. februar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carl Valentin.
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om at oversende en oversigt over de typer af grunde, hvor de nye værdiansættelsesprincipper kan betyde, at skattebetalingen stiger eller falder væsentligt, til skatteministeren
2332137_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en oversigt over de typer af grunde, hvor de nye værdiansættel-
sesprincipper kan betyde, at skattebetalingen stiger eller falder væsentligt? Inden for hver
kategori ønskes forskellige beregningseksempler, der illustrerer konsekvenserne af de nye
værdiansættelsesprincipper, herunder for grunde hvor skatteændringen er særlig høj.
Svar
De seneste grundvurderinger for erhvervsejendomme blev udarbejdet i 2012. Det skyldes,
at de offentlige ejendomsvurderinger er suspenderet siden 2013, efter at Rigsrevisionen
kom med en skarp kritik.
Eftersom der ikke er kommet nye vurderinger for erhvervsejendomme siden 2012 er vur-
deringerne løbende kommet mere og mere ud af trit med de reelle værdier.
Det må derfor forventes, at de nye grundværdier for erhvervsejendomme med den fore-
slåede vurderingsmodel vil være betydeligt højere end de nuværende grundværdier.
Med den gældende ejendomsvurderingslov skal grundværdier for erhvervsejendomme
fastsættes med den såkaldte grundresidualmetode. Grundresidualmetoden har imidlertid
vist sig ikke at kunne implementeres. Hvis grundresidualmodellen kunne implementeres,
ville den også have medført højere erhvervsvurderinger end 2012-vurderingerne.
Der er endnu ikke udarbejdet nye foreløbige vurderinger for samtlige erhvervsejen-
domme. Men de fleste ejere af erhvervsejendomme må forventes at opleve, at de nye
2021-grundværdier vil være højere end 2012-grundværdierne. Med den gældende ejen-
domsvurderingslov ventes grunde for ejerboliger i etagebyggeri (ejerlejligheder) at stige
mere end ejerboliger i et plan (enfamiliehuse). På tilsvarende vis ventes grunde for er-
hvervsejendomme i etagebyggeri at stige mere end grunde for erhvervsejendomme i et
plan.
De højere grundværdier vil ikke føre til højere grundskyld på kommuneniveau, da grund-
skyldspromillerne i 2024 sættes markant ned. Provenuet fra grundskylden er bestemt med
Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra maj 2020. Grund-
skyldspromillerne ventes at blive sat særligt meget ned i kommuner med meget etagebyg-
geri, da grundværdierne for etageejendomme som nævnt ventes at stige mere end grund-
værdierne for etplansejendomme.
Samtidig aflyses der i 2024 betydelige fremadrettede stigninger i grundskylden sammenlig-
net med videreførelse af gældende regler, hvilket kommer både boligejere og ejere af er-
hvervsejendomme til gavn. Samlet skønnes det at skatten lempes med ca. 19 mia. kr. før
tilbageløb, når der sammenlignes med en videreførelse af de skatteregler, der var gæl-
dende ved indgåelse af boligskatteforliget,
jf. Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat
tryghed om boligbeskatningen.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU L107 A
spørgsmål 23, 24 og 30.
Side 2 af 2