Skatteudvalget 2020-21
L 89
Offentligt
2403259_0001.png
27. maj 2021
J.nr. 2020 - 3979
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskat-
ningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemssta-
ternes CFC-regler).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 26. maj 2021.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/5-21 fra KPMG Acor Tax om modificering af henvendelsen af 26/5-21 vedrørende CFC-beskatning af udenlandske faste driftssteder i form af udenlandske byggeopgaver, til skatteministeren
2403259_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. maj 2021 fra KPMG Acor Tax om
modificering af henvendelsen af 26/5-21 vedrørende CFC-beskatning af udenlandske
faste driftssteder i form af udenlandske byggeopgaver, jf. L 89 - bilag 24.
Svar
KPMG Acor Tax (KPMG) henviser til svaret på spørgsmål 27 og tilslutter sig den deri
anførte bekræftelse. KPMG bemærker dog, at denne bekræftelse ikke synes at fremgå af
svaret på spørgsmål 25.
KPMG ønsker på den baggrund at ændre sit eksempel og det dertilhørende spørgsmål i
sin tidligere henvendelse optrykt som spørgsmål nr. 28.
KPMG bemærker, at i tilfælde, hvor en udenlandsk byggeopgave strækker sig over flere
år, og hvor balancen består af igangværende arbejder på aktivsiden og leverandørgæld på
passivsiden, så kan der blive tale om CFC-beskatning af det faste driftssted som følge af
lagerbeskattede valutakursgevinster på leverandørgælden, hvorimod valutakursregulerin-
ger af de igangværende arbejder ikke udgør CFC-indkomst.
Forskellen på de to eksempler er, at det i det ændrede spørgsmål ikke er en forudsætning,
at balancen ikke opgøres i danske kroner.
KPMG beder om, at det overvejes at gøre det muligt vedrørende faste driftssteder at
vælge selvstændigt princip for medregning af valutakursreguleringer og igangværende ar-
bejder forskelligt fra hovedkontorselskabets valgte principper i lighed med datterselska-
ber.
Kommentar
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 27, kan opgørelsen af CFC-indkomsten for det
faste driftssted ske ved omregning af den skattepligtige indkomst opgjort i den lokale va-
luta efter principperne i sambeskatningsbekendtgørelsens kapitel 3 om international sam-
beskatning, jf. herved også SKM2002.628LR. Opgøres indkomsten derimod løbende i
danske kroner på transaktionsniveau, kan der opstå en situation, hvor valutakursudsving
på lagerebeskattet gæld udgør CFC-indkomst.
Det bemærkes, at der efter de foreslåede regler kun vil ske CFC-beskatning, hvis mere
end 1/3 af det faste driftssteds indkomst er CFC-indkomst. Det vil således i almindelig-
hed kræve nogle særdeles markante valutakursrisici, før valutakursudsving på fordringer
eller gæld i sig selv vil kunne medføre, at det faste driftssted CFC-beskattes.
Dertil kommer, at det må kunne forventes, at virksomhederne vil anvende de muligheder,
der består med henblik på at imødegå CFC-beskatning som følge af valutakursudsving,
herunder ved valget af, hvordan indkomsten opgøres i det faste driftssted, jf. ovenfor, og
ved hovedkontorets valg mellem realisations- og lagerprincippet, jf. kursgevinstlovens §
25, stk. 1 og 2.
Side 2 af 3
L 89 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/5-21 fra KPMG Acor Tax om modificering af henvendelsen af 26/5-21 vedrørende CFC-beskatning af udenlandske faste driftssteder i form af udenlandske byggeopgaver, til skatteministeren
2403259_0003.png
På den baggrund vurderes det ikke hensigtsmæssigt at indføre mulighed for at foretage et
sådant selvstændigt valg for faste driftssteder som foreslået af KPMG.
Side 3 af 3