Skatteudvalget 2020-21
L 89 Bilag 15
Offentligt
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Danfoss A/S
Group Tax
DK-6430 Nordborg
Denmark
CVR nr.: 20 16 57 15
Telephone: +45 7488 2222
Fax:
+45 7449 0949
E-mail: [email protected]
Homepage: www.danfoss.com
Our reference
Date
Direct fax
Direct dialling
LNE/csj
5. maj 2021
Vi har modtaget ændringsforslag til det verserende CFC lovforslag. I forhold til forslagets
bestemmelser om dokumentationskrav knyttet til den partielle substansundtagelse har vi
følgende bemærkninger:
Ifølge bestemmelsen opfattes et datterselskabs anden indkomst fra immaterielle aktiver ikke
som CFC-indkomst, såfremt moderselskabet, inden selvangivelsesfristen, vælger at
undtagelsen skal finde anvendelse for datterselskabet samt dokumenterer, at datterselskabet
udøver væsentlig økonomisk aktivitet vedrørende de immaterielle aktiver, der understøttes af
personale, udstyr, aktiver og lokaler. Ifølge sidste punktum i bestemmelsen er det Told- og
Skatteforvaltningen, der fastsætter regler om, hvilke oplysninger der skal indsendes som
dokumentation.
Danfoss koncernen har i stort omfang en decentral IP-struktur med væsentligt ejerskab af
immaterielle aktiver uden for Danmarks grænser. Det fremgår således af Danfoss koncernens
Master file 2019, at koncernen har 36 udenlandske selskaber (nogle i samme land) med eget
ejerskab over teknologi/patenter samt forskning og udvikling. De lande hvor Danfoss har
produktion med eget ejerskab til teknologier i følgende lande ud over Danmark:
Brasilien, Canada, Kina, Tyskland, Spanien, Finland, Frankrig, UK, Indien, Italien, Holland,
Polen, Rusland, Slovenien, Slovakiet, Tyrkiet og USA.
Herudover kommer potentielt op mod 18 yderligere selskaber med ejerskab til lokale
varemærker.
Det er vores klare opfattelse, at disse selskaber har den substans, der påkræves for at opfylde
undtagelsesbestemmelserne. Det er endvidere vores klare opfattelse, at dette kan konstateres
ved et review af det materiale
Masterfile samt Country by country rapportering, der allerede
i dag udarbejdes til skattemyndighederne.
Det anføres i bemærkningerne, at ved tilvalg af undtagelsesbestemmelsen vil moderselskabet
skulle indsende oplysninger om, hvilke immaterielle aktiver den pågældende indkomst
vedrører. Og at det herudover i høj grad vil afhænge af de konkrete forhold, hvilke oplysninger
der må anses for nødvendige for at godtgøre, at betingelserne for anvendelse af
undtagelsesbestemmelsen er opfyldt. Herudover anføres det, at det må formodes, at omfanget
Classified as Business
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
af den nødvendige dokumentation i mange tilfælde vil være begrænset, og at det i mange
tilfælde vil være tilstrækkeligt at indsende allerede udarbejdede dokumenter, herunder
årsrapporter og TP-dokumentation.
Danfoss koncernen er allerede pålagt at rapportere koncernens aktiviteter på landsbasis i den
årlige ”country by country rapportering” med rapporteringsfrist ved årets afslutning. I Land
for land rapporteringen gives oplysninger om selskabernes hovedaktiviteter samt oplysninger
pr. land om omsætning, antal ansatte og materielle aktiver. Kombineret med den årlige
Masterfile har skattemyndighederne dermed allerede tilstrækkeligt grundlag til, i langt de
fleste tilfælde, at vurdere om betingelserne er opfyldt, og hvor man ønsker at foretage en
yderligere undersøgelse. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke er behov for at stille krav
om yderligere indsendelse af dokumentation allerede på selvangivelsestidspunktet.
En naturlig proces for tilvalg af substansundtagelsen vil derfor være, at man på selvangivelsen
tilvælger undtagelsen og oplyser, hvilke selskaber/lande substansundtagelsen skal gælde.
Såfremt det kan bekræftes, at der udarbejdes Country by country rapportering og/eller
masterfile omfattende de relevante selskaber/lande, så bør der ikke ifm. selvangivelsen stilles
yderligere krav om dokumentation. Såfremt Skattemyndighederne måtte ønske at gennemføre
en revision af anvendelsen af substansundtagelsen, kan der naturligvis indkaldes yderligere
materiale efter de almindelige principper. Det forekommer imidlertid ude af proportioner at
fremrykke en fuld revision og dataindkaldelse for alle IP ejende datterselskaber i alle lande til
tidspunktet for indsendelse af moderselskabets danske selvangivelse, når de relevante
informationer allerede er eller kommer til skattemyndighedernes rådighed.
Med venlig hilsen
Danfoss A/S
Lars Nyhegn Eriksen
Vice President, Group Tax
2 /2
Classified as Business
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Kim Lundgaard Hansen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1412 København K
Den 6. maj 2021
Ændringsforslag til L 89
Skatteministeriet har den 22. april 2021 sendt et ændringsforslag til L 89 i høring.
Ændringsforslag om substanstest
Skatteministeriet foreslår at indføre en
partiel substanstest, hvorefter udgangspunktet er, at ”an-
den indkomst” fra immaterielle aktiver ikke er CFC-indkomst,
hvis det datterselskab, der oppe-
bærer indkomsten, har ”substans”. Der foreslås dog indført yderligere værn i tilknytning til den
partielle substanstest, hvilket skal være med til at sikre, at substanstesten indføres på en robust og
kontrollerbar måde.
I det som L 89 fremsatte lovforslag er der foreslået en række lempelser i forhold til de gældende
CFC-regler. Disse lempelser er i vidt omfang foreslået specifikt med henblik på at hindre, at indfø-
relsen af CFC-beskatning
af ”anden indkomst” medfører en utilsigtet beskatning.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv vil først og fremmest rose Skatteministeriet for at have været lydhøre overfor er-
hvervslivets ønsker om en substanstest. Uden denne test ville dansk erhvervsliv være stillet rela-
tivt meget dårligere end konkurrenter i udlandet, og det er Dansk Erhvervs klare holdning, at den
foreslåede test og regler er robuste og ikke vil føre til misbrug.
Specielle bemærkninger
Ændringsforslaget giver Dansk Erhverv anledning til følgende bemærkninger.
I bemærkningerne til ændringsforslagets forslag
til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 2. pkt.... skrives i bemærkningerne følgende:
Hvis udviklingen af de immaterielle aktiver helt eller delvist er foretaget af datterselskabet, og
disse udviklingsfunktioner ikke må anses for at have haft et ubetydeligt omfang, vil der således
intet være til hinder for, at datterselskabet efterfølgende alene varetager ejerskabet til de immate-
rielle aktiver, som det selv har udviklet eller været med til at udvikle. De immaterielle aktiver vil i
jar/JAR
Side 1/2
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0004.png
DANSK ERHVERV
en sådan situation have en tilstrækkelig tilknytning til datterselskabet. Varetager datterselskabet
selv, eller har det selv varetaget nogle af de væsentlige funktioner i relation til sine immaterielle
aktiver, vil det således skulle indebære, at datterselskabet ikke vil være omfattet af undtagelsen til
den partielle substanstest.
Skatteministeriet anmodes om at bekræfte, at en sådan forudgående forsknings- eller udviklings-
aktivitet også medtages i en substansvurdering i en situation, hvor datterselskabet kun er tilkøbt
til den danskejede gruppe på et tidspunkt efter, at forsknings- eller udviklingsaktiviteten er op-
hørt eller færdiggjort.
Skatteministeriet anmodes ligeledes om at bekræfte, at denne forsknings- eller udviklingsaktivitet
blot skal have været udført i samme land, som det land, hvor den immaterielle rettighed er ejet
uanset om forskning og udvikling er sket gennem underleverandører, som er enten koncernfor-
bundne med datterselskabet eller tredjeparter.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/2
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0005.png
Skatteministeriet
[email protected]
cc:
[email protected]>[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2021-012243
Den 6. maj 2021
Vedr. Høringssvar vedr. ændringsforslag til nr. L 89 lov om ændring af
selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler).
Skatteministeriet har den 22. april 2021 sendt ændringsforslag til lovforslag nr. L89 vedr.
forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Implementering
af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler
Forslaget har været behandlet i Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer som
Danske Advokaters skattefagudvalg.
Danske Advokater har følgende bemærkninger til forslaget, idet bemærkningerne er
koncentreret om de mere lovtekniske forhold.
CFC-reglerne i skatteundgåelsesdirektivet er værnsregler, som skal forhindre skatteundgåelse.
Det oprindelige lovforslag havde imidlertid et langt bredere indhold, idet også helt almindelige
virksomheder, hvor der ikke var risiko for skatteundgåelse, ville blive ramt af de foreslåede
regler, til skade for danske virksomheders konkurrenceevne. De indkomne høringssvar
bekræftede dette.
Ændringsforslaget af 22. april afhjælper kun delvis denne ”overimplementering”. Danske
selskaber med udenlandske koncernselskaber vil fortsat blive ramt af CFC regler i situationer,
hvor der ikke er er risiko for skatteundgåelse. Det synes eksempelvis unødvendigt at værne
mod placering af indtægter i udenlandske datterselskaber i lande med en
højere
skatteprocent
end i Danmark. I disse situationer foreligger der utvivlsomt ikke hensigt om skatteundgåelse.
Det synes ligeledes unødvendigt at gennemføre CFC beskatning af indkomst fra immaterielle
rettigheder udviklet for datterselskabet selv, når formålet med reglerne er at undgå at
immaterielle aktiver vilkårligt
flyttes
til datterselskabet. At opstille sådanne hindringer for
udnyttelse af etableringsretten synes heller ikke foreneligt med EU-retten, når der bortses fra
tilfælde af svig og misbrug.
Det er naturligvis et politisk valg at vælge at opkræve skat på bekostning af
eksisterende
danske virksomheders konkurrenceevne, men der savnes en stillingtagen til, hvad det kommer
til at koste for Danmark, at Danmark ikke længere i samme grad vil kunne tiltrække
nye
virksomheder til Danmark, når virksomhederne i stedet kan etablere sig i en medlemsstat,
som ikke har overimplementeret direktivets bestemmelser. Der savnes således også en
grundlæggende analyse af, i hvilket omfang den foreslåede beskatningsordning afviger fra den
måde, hvorpå de øvrige medlemsstater har implementeret skatteundgåelsesdirektivets CFC
regler. Hvis andre medlemsstater kan nøjes sig med mindre vidtgående værnsregler, bør dette
give anledning til nøje overvejelse.
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
I den forbindelse bemærkes at foreningens medlemmer, skatteadvokaterne, er forpligtet til at
rådgive udenlandske virksomheder, som ønsker at etablere sig i Danmark, om CFC-reglernes
betydning. Hvis reglerne er mere vidtgående end i andre medlemsstater, vil nogle
virksomheder fravælge Danmark og i stedet etablere sig i udlandet, f.eks. i Sverige. Da
forslaget rammer indkomst fra immaterielle rettigheder, vil det især være videnstunge
virksomheder, som vil blive ramt, og som i særlig grad må antages at ville fravælge Danmark
som etableringsland.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt og administrativt perspektiv er det væsentligt bedre at indføre
en ”lavskattetest” end en ”substanstest”. Lavskattetesten er en simpel objektiv test af, om
skatteniveauet i det pågældende udland er over et vist niveau, mens substanstesten er en ikke
ukompliceret årlig individuel test af hver enkelt datterselskabs indtægter og aktiver i det
pågældende indkomstår. Substanstesten vil give anledning til flere tvister end en lavskattetest
ville gøre.
Den foreslåede substanstest bliver ikke mindre kompliceret af, at der kun er tale om en ”partiel
substanstest”, hvor
nogle typer substans tæller som substans, mens andre typer substans
(ejerskab, salgs- og distributionsfunktioner og visse andre funktioner) ikke tæller for substans
i relation til CFC-reglerne. Det gør ikke forholdet bedre, at der visse steder tales om substans i
form af personale, udstyr, aktiver og lokaler (fysisk substans), mens der andre steder i
forslaget tales om ”økonomisk substans”. Uklare regler vil give anledning til retsusikkerhed og
klagesager.
Betingelsen om, at de immaterielle rettigheder i de væsentligste skal være foranlediget af
datterselskabets egen forsknings- og udviklingsaktivtiet, forekommer uklart, fordi afgørelsen
af dette spørgsmål ikke beror på afholdte omkostninger, men på den relative værdiskabelse.
Der kan altså forekomme situationer, hvor datterselskabet har bekostet hele udviklingen, men
hvor hele værdiskabelsen af de danske skattemyndigheder desuagtet anses for at væres sket
andetsteds.
Betingelsen om egen forsknings- og udviklingsaktivitet griber også ind i virksomhedernes
muligheder for at organisere arbejdet på den forretningsmæssigt mest hensigtsmæssige måde,
f.eks. ved af risikobegrænsningshensyn at lade nye udviklingsaktiviteter udføre i et separat
nystiftet selskab.
Som følge af usikkerheden om CFC beskatningens anvendelsesområde i praksis, bør der
indføres positiv hjemmel til omvalg i den situation, hvor moderselskabet ikke har valgt partiel
substanstest i forventning om, at der ikke vil indtræde CFC-beskatning, men hvor
Skattestyrelsen efterfølgende mener, at der alligevel skal ske CFC beskatning. I den situation er
det ikke rimeligt at nægte adgang til at vælge partiel substanstest, da man herved lægger
risikoen for uklare regler entydigt over på skatteyderen. Det synes uproblematisk at give
skatteyderen mulighed for at opnå den retsstilling, som følger af reglerne, hvis skatteyderen
havde anvendt dem korrekt fra begyndelsen.
Med venlig hilsen
Christian Aasmul Jacobsen
Juridisk konsulent
[email protected]
2/2
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0007.png
6. maj 2021
SUHB
DI-2019-13867
Deres sagsnr.: 2020-3979
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
Høringssvar - L 89 udkast til ændringsforslag om CFC substansundtagelse
I hele forløbet vedrørende dansk implementering af nye CFC-regler har DI peget på behov
for at målrette de foreslåede nye CFC-regler med en substansundtagelse med henblik på,
at reglerne ikke skader danske koncerners internationale konkurrenceevne. DI ser derfor
overordnet positivt på udkastet til ændringsforslag om at medtage en (partiel) substans-
undtagelse, således at forretningsmæssig aktivitet i udenlandske datterselskaber som ud-
gangspunkt ikke pålægges ekstra dansk skat, som lokale udenlandske konkurrenter ikke
betaler.
Reglerne i lovforslaget og udkastet til ændringsforslag er desværre blevet særdeles kom-
plekse med behov for afklaring af uklarhed på en række punkter. I det følgende kommen-
ters det væsentligste.
Bedømmelse af substans land for land
Vi har forstået, at substans skal bedømmes land for land, og ikke selskab for selskab. Ord-
lyden af udkastet til ændringsforslagets og de ledsagende bemærkninger kan give anled-
ning til tvivl. Vi skal derfor anmode om, at lovbemærkningerne præciseres.
Forslag til mulig ændring af lovbemærkninger.
2. afsnit på side 6 i ændringsforslaget suppleres, således at afsnittet er sålydende:
”Det følger af ændringsforslaget om en partiel substanstest, at anden indkomst fra
immaterielle aktiver, der omfattes af litra b, 1. pkt., kun vil skulle medregnes til CFC-
indkomsten, hvis datterselskabet ikke viderefører en væsentlig økonomisk aktivitet
vedrørende de immaterielle aktiver, der understøttes af personale, udstyr, aktiver
og lokaler, som det fremgår af de relevante faktiske forhold og omstændigheder.
Vurderingen af om der udføres en sådan væsentlig aktivitet skal ske konsolideret for
alle datterselskaber
i det pågældende land som har fælles moderselskab efter stk. 6.”
*SAG*
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0008.png
2. afsnit på side 7 i ændringsforslaget justeres således:
”Om der er tilstrækkelig substans i relation til ejerskabet til bestemte immaterielle
aktiver, vil overordnet afhænge af ejerens
(herunder koncernselskaber efter stk. 6,
som er hjemmehørende i samme land som ejeren)
egne funktioner, kapital og kon-
trol over risici sammenholdt med de immaterielle aktivers værdi, udviklingsstadie,
egenskaber og anvendelsesområde.”
3. afsnit på side 8 i ændringsforslaget justeres således:
”Endelig
skal der ved bedømmelsen af, om der er videreført en væsentlig økonomisk
aktivitet, henses til, om der er proportionalitet mellem aktiviteterne og værdien af
og indtægterne fra de immaterielle aktiver. Eksempelvis vil et selskab
/ koncernsel-
skaber i samme land med fælles moderselskab efter stk. 6,
med 20 ansatte og årlige
egen-omkostninger til løn og lokaler på 50 mio. kr., som har erhvervet immaterielle
aktiver med en værdi på 10 mia. kr., i almindelighed ikke kunne anses for at have
videreført en væsentlig økonomisk aktivitet vedrørende de immaterielle aktiver. Et
selskab
/ koncern i landet
af samme størrelse, der har erhvervet immaterielle aktiver
med en værdi på 1 mia. kr., vil derimod lettere kunne anses for at have videreført en
væsentlig økonomisk aktivitet vedrørende de immaterielle aktiver. Bedømmelsen af
proportionaliteten er konkret, og der vil også skulle tages hensyn til de øvrige indi-
katorer, der som nævnt skal tages i betragtning ved substansvurderingen,
herunder
bl.a. de branchespecifikke normer samt datterselskabets / koncernens forretnings-
mæssige behov for arbejdskraft og hermed forbundne omkostninger.”
Eksempel 1
Kan det bekræftes, at betingelserne for at anvende substansundtagelsen er opfyldt i føl-
gende eksempel?
En dansk koncern skal realisere et projekt i udlandet. Alle tilladelser, regulatoriske
godkendelser, anlægsaktiver mv. ejes af
et særskilt selskab (”Projektselskabet”) i det
land, hvor projektet skal realiseres.
Projektselskabet har ingen egne ansatte, men tilkøber i stedet serviceydelser fra
koncernselskaber, herunder fra et lokalt søsterselskab.
Projektselskabet har et lokalt søsterselskab i landet, som fungerer som medarbej-
derselskab for alle koncernens medarbejdere i det pågældende land. Koncernen har
i alt ansat 200 medarbejdere i det pågældende land, og har betydelige aktiviteter
med kommerciel tilknytning til det relevante projekt i landet.
De ydelser, som tilkøbes fra koncernselskaber, omfatter bl.a. projektudvikling
og -modning af det pågældende projekt samt associerede services forbundet med
den fremtidige drift. En del af ydelserne skal grundet ydelsernes karakter udføres i
det land, hvor Projektselskabet er beliggende.
Hertil kommer, at Projektselskabet indgår aftaler med lokale entreprenører og øv-
rige eksterne parter, der kan bistå Projektselskabet med projektets gennemførelse.
Resultatet af disse ydelser/services
både de der leveres fra koncernforbundne og
uafhængige partner - vil blive anvendt til at realisere projektet og vil således indgå
som en integreret del af projektet og dettes videre drift.
2
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Det kan til brug for dette eksempel lægges til grund, at der overdrages know-how fra
de forskellige koncernselskaber til Projektselskabet som led i leverancen af ydelser
og services, og at denne know-how udgør en grundlæggende forudsætning for at re-
alisere projektet.
Krav om tilvalg af substansundtagelsen og dokumentation
Fritagelse for CFC-beskatning
af “anden indkomst fra immaterielle aktiver” er i ændrings-
forslaget betinget af, moderselskabet aktivt vælger at anvende substansundtagelsen inden
for fristen for afgivelse af oplysninger efter skattekontrollovens § 12 (selvangivelsesfri-
sten). Det er endvidere et krav, at moderselskabet indsender oplysninger til told- og skat-
teforvaltningen, der godtgør, at betingelserne for at anvende substansundtagelsen er op-
fyldt. Lovbemærkninger fremhæver, at moderselskabet vil skulle indsende oplysninger
om, hvilke immaterielle aktiver den pågældende indkomst vedrører.
Bevisbyrden påhviler moderselskabet, men i lovbemærkningerne anføres det, at moder-
selskabet skal have mulighed for at tilvejebringe dokumentationen forinden der træffes
afgørelse af Skattestyrelsen.
Efter vores opfattelse er der ikke grund til at stilles krav om, at moderselskabet skal rede-
gøre for og identificere samtlige immaterielle aktiver, som indkomsten vedrører, hvis det
i øvrigt kan dokumenteres, at der er lokal substans.
Dette gør sig særligt gældende for såkaldt know-how eller øvrige ikke-registrerbare ret-
tigheder. Når der leveres en teknisk ydelse over grænser kan det være overordentligt van-
skeligt at afgøre om en sådan service indeholder et element af know-how, og om der der-
igennem kan siges at være overført en eller anden ”udefinerbar” immateriel rettighed. En
særskilt forpligtelse til at identificere sådanne immaterielle aktiver - og redegøre nærmere
for hvilken indkomst som kan tilskrives hertil - vil medføre en væsentlig yderligere admi-
nistrativ byrde, og kan være umulig at opfylde. Se spørgsmålet i eksempel 2 nedenfor.
For registrerede immaterielle aktiver - eksempelvis patenter - kan denne forpligtelse væ-
sentligt nemmere administreres, idet det vil være væsentligt nemmere og administrerbart
at dokumentere hvilke immaterielle aktiver, som ejes af udenlandske datterselskaber.
Fristen for indsendelse af dokumentation for substansen bør tilpasses øvrige frister i skat-
telovgivningen. Lovbemærkningerne giver som eksempel på dokumentation for substan-
sen bl.a. udsnit af den relevante transfer pricing-dokumentation. Efter de gældende regler
skal denne imidlertid først indsendes 60 dage efter fristen for indsendelsen af oplysnings-
skemaet (selvangivelsen). Ændringsforslaget bør derfor ændres således, at dokumentati-
onen for substans ikke kræves indsendt før tidligst 60 dage efter fristen for oplysnings-
skemaet.
En praktisk proces for tilvalg af substansundtagelsen kunne være, at virksomheden ved
indsendelse af oplysningsskema tilvælger undtagelsen og oplyser, hvilke selskaber/lande
substansundtagelsen skal gælde. Såfremt det kan bekræftes, at der udarbejdes land for
land-rapportering og/eller transfer pricing-masterfile omfattende de relevante selska-
ber/lande, så bør der ikke i forbindelse med indgivelsen af oplysningsskema stilles yder-
ligere krav om dokumentation. Såfremt skattemyndighederne måtte ønske at gennemføre
3
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0010.png
en revision vedrørende anvendelse af substansundtagelsen, kan der indkaldes yderligere
materiale efter de almindelige principper.
Eksempel 2
I forbindelse med valget af anvendelsen af substansundtagelsen skal indsendes den for-
nødne dokumentation for at betingelserne for anvendelse af undtagelsen er opfyldt.
Blandt disse dokumentationskrav er et krav om, at moderselskabet skal specificere hvilke
immaterielle aktiver, som omfattes af valget, og hvilken indkomst, som skal henføres her-
til.
Skatteministeriet bedes redegøre for hvorledes moderselskabet forventes at dokumentere
eksistensen af ikke-registrerbare rettigheder, eksempelvis know-how, samt hvilken ind-
komst der skal henføres hertil?
Ændringsforslaget bør justeres således, at dokumentationskravet kun gælder for regi-
strerbare immaterielle aktiver, hvor både eksistensen og ejerskabet heraf lettere kan iden-
tificeres.
Udviklingslande uden informationsudvekslingsaftale
Efter udkastet til ændringsforslag er det en betingelse for anvendelse af substansundta-
gelsen, at det pågældende land, hvor datterselskabet er beliggende, har indgået en infor-
mationsudvekslingsaftale (TIEA) med Danmark.
Det er imidlertid konstateret, at Danske virksomheder har datterselskaber i udviklings-
lande uden en TIEA med Danmark, fx Belarus, Cambodia, Laos, Myanmar og Nepal.
Det bør præciseres i selve lovteksten, at substansundtagelsen også kan finde anvendelse i
disse tilfælde, eksempelvis på følgende måde.
§ 32, stk. 5, nr. 3 b, 3. pkt.:
2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis datterselskabet er skattemæssigt hjemmehø-
rende i en stat, hvor den kompetente myndighed i denne stat ikke skal udveksle
oplysninger med de danske skattemyndigheder efter en dobbeltbeskatningsover-
enskomst eller en anden international overenskomst eller konvention, herunder en
administrativt indgået aftale om bistand i skattesager.
3. pkt. gælder alene i det
omfang de immaterielle aktiver som giver anledning til beskatning efter litra b),
ikke i overvejende grad er udviklet af datterselskabet selv eller af et koncernfor-
bundet selskab beliggende i samme land, hvor datterselskabet er beliggende.
Opkøb af aktivitet i udlandet med henblik på flytning af aktiviteten til Dan-
mark
Der har været en drøftelse af den situation, hvor et dansk moderselskab køber et uden-
landsk selskab, der kun ejer immaterielle aktiver, og det danske selskab umiddelbart her-
efter ”trækker aktiverne hjem” til det danske moderselskab. Skatteministeriet
bedes be-
kræfte følgende:
4
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Det følger både af gældende regler og af L 89 - og det ændrer udkastet til ændringsforslag
ikke på - at der i en sådan situation ikke vil blive udløst nogen CFC-beskatning.
At der ikke udløses en CFC-beskatning efter L 89 (inkl. udkastet til ændringsforslag) frem-
går af forslaget til den nye formulering af § 32, stk. 8, 1. pkt. (L 89, § 1, nr. 7), der lyder:
”Ved afståelse af datterselskabets aktiver og passiver, der er erhvervet eller oparbej-
det, før moderselskabet blev moderselskab for datterselskabet, skal handelsværdien
på det tidspunkt, hvor moderselskabet blev moderselskab for datterselskabet, an-
vendes i stedet for anskaffelsessummen, hvis moderselskabet er blevet modersel-
skab for datterselskabet som følge af direkte eller indirekte erhvervelse af ejerandele
i datterselskabet fra en ikke-tilknyttet
person, jf. stk. 6.”
Med andre ord: Da salget fra det ny-tilkøbte datterselskab til det danske moderselskab
sker til handelsværdien (efter almindelige transfer pricing-regler) og i umiddelbar forlæn-
gelse af tilkøbet, vil der ikke være nogen CFC-skattepligtig avance i datterselskabet.
Der også vil kunne ske overdragelse til et andet datterselskab - også i udlandet - hvor de
immaterielle aktiver vil kunne anses for ejet af et selskab med ”substans”,
fx et produkti-
onsselskab. Så det er altså generelt muligt at flytte de immaterielle aktiver til et substans-
selskab, uden at der udløses CFC-beskatning ved overdragelsen. Som følge af den partielle
substanstest efter udkastet til ændringsforslag
vil den løbende ”anden indkomst”
fra akti-
verne herefter ikke skulle medregnes til CFC-indkomsten, heller ikke hvis det købende
selskab beskattes til en lavere selskabsskattesats end den danske.
Indgangsværdi ved opkøb i udlandet, som ikke omfattes af substansundta-
gelse
DI foreslår, at en indtræden i CFC-beskatning, som skyldes, at et dansk selskab køber ak-
tier i et udenlandsk selskab, som ikke opfylder den udvidede substanstest i udkastet til
ændringsforslag § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 2. pkt., sker med indgangsværdier, som kan
afskrives ved udregning af CFC-indkomst og ikke kun med indgangsværdier, som kan
modregnes ved en eventuel afståelse af aktivet, jf. § 32, stk. 8, 1. pkt. Kunne dette eventuelt
opnås ved at omformulere § 32, stk. 8, 1. pkt. som følgende?
”Ved afståelse af datterselskabets aktiver og passiver
eller ved inddragelse under
dansk CFC-beskatning af indtægter vedrørende datterselskabets aktiver og passiver,
der er erhvervet eller oparbejdet, før moderselskabet blev moderselskab for datter-
selskabet, skal handelsværdien på det tidspunkt, hvor moderselskabet blev moder-
selskab for datterselskabet, anvendes i stedet for anskaffelsessummen, hvis moder-
selskabet er blevet moderselskab for datterselskabet som følge af direkte eller indi-
rekte erhvervelse af ejerandele i datterselskabet fra en ikke tilknyttet person, jf. stk.
6.”
Omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30
Det er uhensigtsmæssigt, at et omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 af oplysninger
afgivet til Skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2, tidligere benævnt et selvangi-
velsesomvalg, om anvendelse eller ej af substansundtagelsen kan blive afskåret i tilfælde,
5
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0012.png
hvor moderselskabet ikke har været opmærksom på, at der kunne ske CFC-beskatning af
datterselskabet.
Eksempel 3
Kan det bekræftes at et moderselskab vil have adgang til omvalg i situationer, hvor mo-
derselskabet ikke har valgt at anvende substansundtagelsen for et datterselskab ud fra en
forudsætning om at datterselskabet ikke har ejerskab af immaterielle aktiver, men at Skat-
testyrelsen efterfølgende træffer afgørelse om, at datterselskabet skal anses for at eje im-
materielle aktiver og på denne baggrund har oppebåret ”anden indkomst fra immaterielle
aktiver”?
Der henvises i denne forbindelse til, at det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at hvis
et moderselskab fravælger anvendelse af den partielle substanstest ud fra en forventning
om at der ikke skal ske CFC-beskatning, men at Skattestyrelsen efterfølgende træffer af-
gørelse om, at der skal ske CFC-beskatning, så har moderselskabet ikke adgang til at fore-
tage omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30.
Imidlertid fremgår det også af lovbemærkningerne, at der vil være adgang til omvalg hvis
Skattestyrelsen træffer afgørelse om, at der er sket en overdragelse af immaterielle aktiver
til datterselskabet, og at denne ændrede ansættelse har betydning for opgørelsen af dat-
terselskabets CFC-indkomst med utilsigtede skattemæssige konsekvenser til følge.
Spørgsmålet i denne henseende er, om retten til omvalg også gælder i situationer, hvor
Skattestyrelsen identificerer visse immaterielle aktiver i et datterselskab, men at det ikke
kan demonstreres hvordan ejerskabet til disse immaterielle aktiver er overført til datter-
selskabet?
DI foreslår, at der med ændringsforslaget etableres lovhjemmel til altid at kunne tilvælge
substansundtagelsen i tilfælde, hvor moderselskabet ikke har været opmærksom på, at der
kunne ske CFC-beskatning af datterselskabet.
Ikrafttrædelse
Der har hersket betydelig usikkerhed vedrørende den endelige form af de nye CFC-regler.
Af praktiske og retssikkerhedsmæssige hensyn foreslår DI, at ikrafttrædelsesdatoen ud-
skydes til 1. januar 2022.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Fagleder for skattejura & international skat
6
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0013.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
13. april 2021
Ændringsforslag til L 89 - forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-
regler)
Skatteministeriet har den 22. april 2021 fremsendt ovenstående ændringsforslag til
lovforslag L 89 2020-21.
FSR har gennemgået det modtagne ændringsforslag og har nedenstående
kommentarer.
Vi vil gerne bemærke, at vi finder det fremsendte ændringsforslag yderst kompliceret,
og vores bemærkninger bærer præg af dette.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Generelle bemærkninger
Vi vil gerne starte med nogle generelle bemærkninger til den metode, som
Skatteministeriet har valgt til at indarbejde i den foreslåede substanstest.
Substanstesten fra ATA-direktiv, 2016/1164, begrænser beskatningen af anden
indkomst fra immaterielle aktiver, på baggrund af en test af den økonomiske realitet i
datterselskabets virksomhed. Skatteministeriets ændringsforslag indeholder et forslag
til en substanstest, der udover det EU-retlige perspektiv også består af en test af
datterselskabets aktiviteter.
Vi støtter, at der implementeres regler, der modvirker misbrug. Vi er dog bekymrede for,
at den foreslåede model indfører regler, der er unødigt komplicerede og dermed skaber
tvivl om rækkevidden af reglerne.
Skatteministeriet kalder det selv en ”alternativ implementering” af den
direktivbestemte udvidelse af, hvilke indkomster, der skal medregnes til CFC-
indkomsten. Efter vores opfattelse formår Skatteministeriet for det første at tage
kompleksitetsgraden i de danske skatteregler til et helt nyt (højt) niveau, og for det
andet finder Skatteministeriet det åbenbart med ændringsforslaget tillige nødvendigt at
udvide den danske CFC-beskatning i forhold til det, som fulgte af det oprindeligt forslag.
Det er vores opfattelse, at den foreslåede substanstest nødvendiggør et indgående
kendskab til koncernens forretningsmæssige aktiviteter. Sådan et kendskab vil kun
være viden for få mennesker. Vi finder det bekymrende, at Skatteministeriet ønsker at
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0014.png
gennemføre en lovændring, hvor konsekvenserne af ændringerne kun kan afklares af
specialister. Vi finder det desuden problematisk, at man i bemærkningerne henviser til,
at det, er det EU-retlige misbrugsbegreb, der skal være afgørende for, hvornår
datterselskabet i henhold til EU-retten har tilstrækkelig substans. Samtidig erkender
Skatteministeriet, at rækkevidden af det EU-retlige misbrugsbegreb ikke kendes.
Vi finder det retssikkerhedsmæssig problematisk, at Skatteministeriet ønsker at indføre
en partiel substanstest, som ikke findes andre steder end i Danmark, og som knyttes op
på det EU-retlige misbrugsbegreb, som man ikke kender rækkevidden af.
Det bringer os til at overveje, hvilke afvejninger af retssikkerhed contra korrekt
beskatning, man har gjort sig i Skatteministeriet. Vi vil derfor gerne bede
Skatteministeriet oplyse, hvilke overvejelser man har gjort sig i forhold til at vælge så
komplekse regler som dem, der følger af ændringsforslaget.
I det fremsatte lovforslag L 89 blev det angivet, at CFC-reglerne skal tjene som et værn
mod udflytning af mobile indkomster, hvorfor det ikke var nødvendigt at CFC-beskatte
royalties og anden indkomst vedrørende immaterielle aktiver, der ikke var blevet flyttet.
Som det bliver angivet i lovforslaget, er det vurderingen, at der i disse situationer ikke
foreligger misbrug. Det gælder, uanset om betalingerne, der er modtaget på det
immaterielle aktiv, er blevet modtaget fra en koncernforbundet part eller fra en ikke-
koncernforbundet part.
Ændringsforslaget indeholder, som en del af substanstesten et ”væsentligheds”-
kriterium. Er det korrekt forstået, at man ved en vurdering efter væsentlighed-kriteriet
kan komme frem til, at det immaterielle aktiv ikke er flyttet – det vil sige i en situation,
hvor der ikke foreligger misbrug - men der alligevel skal ske dansk CFC-beskatning, jf.
SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a?
Betalingen for anvendelsen af et immaterielt aktiv fra et koncernforbundet selskab, jf.
SEL § 31 C, skal fastlægges efter armslængdeprincippet. Er det Skatteministeriet
opfattelse, at den prissætning ikke er tilstrækkelig til at reflektere den værdiskabelse,
som det selskab, der ejer det immaterielle aktiver, tilfører koncernen?
Vi vil gerne bede Skatteministeriet redegøre for, hvorfor man mener, det er nødvendigt
at udvide den danske CFC-beskatning med tilføjelsen af det EU-retlige misbrugsprincip.
Ændringsforslaget indeholder en væsentlig administrativ byrde for danske
moderselskaber/moderfonde, der har danske datterselskaber, der har CFC-indkomster.
De danske CFC-regler har i flere år betydet, at danske datterselskaber principielt også
skulle CFC-beskattes. CFC-beskatningen var imidlertid typisk neutral i disse tilfælde.
Indholdet af ændringsforslaget betyder dog, at danske moderselskaber i forbindelse
med indgivelsen af oplysningsskemaet skal angive, om de ønsker at anvende den
foreslåede substanstest – for både udenlandske og danske datterselskaber.
Selvangivelsesvalget kan ifølge bemærkningerne først ændres i efterfølgende
indkomstår. Det er vores opfattelse, at valget vedrørende substanstest, påvirker danske
moderselskaber med en høj administrativ byrde, som oftest ikke vil føre til
merbeskatning. Det er ikke hensigtsmæssigt, og vi vil gerne opfordre Skatteministeriet
til at ændres bestemmelsen.
Side 2
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0015.png
Specifikke bemærkninger
SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a - Royalties og fortjeneste og tab på immaterielle
aktiver
Det fremgår af ændringsforslaget, at man ønsker at videreføre den definition af
”immaterielle aktiver”, som anvendes i den gældende bestemmelse i SEL § 32, stk. 5,
nr. 3.
Vi vil gerne bemærke, at både den gældende bestemmelse og den foreslåede
bestemmelse er bredere end den, som efter danske regler afgør, om der skal pålægges
dansk kildeskat på royaltybetalinger, der betales fra Danmark til udenlandske
modtagere. Vi vil gerne bede Skatteministeriet oplyse, hvorfor man har valgt at
videreføre en bestemmelse, hvor udenlandske selskaber, der kommer under dansk
CFC-beskatning, som følge af immaterielle rettigheder, skal beskattes mere end
udenlandske selskaber, der modtager betalinger fra Danmark, hvis modtageren er
hjemmehørende i et land, som Danmark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst
med?
Vi bemærker, at den foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a, 1. pkt.
omfatter
”Betalinger af enhver art”,
der modtages som vederlag
”for anvendelsen af
eller retten til at anvende immaterielle aktiver”,
mens bestemmelsens litra b omfatter
”Al anden indkomst”.
I det fremsatte lovforslag er formuleringen i SEL § 32, stk. 5, nr. 3,
”Skattepligtige
royalties eller anden indkomst fra immaterielle aktiver”.
Vi vil gerne bede
Skatteministeriet oplyse, hvordan de forslåede ændringer hænger sammen med, at
man ønsker at videreføre definitionen af indkomst fra immaterielle aktiver? Hvilke
indkomstarter, mener Skatteministeriet, kan indeholdes i den nye formulering i litra a),
som ikke kan rummes i den gældende bestemmelse?
Kan Skatteministeriet i øvrigt bekræfte, at når den foreslåede bestemmelse i SEL § 32,
stk. 5, nr. 3, litra a, 1. pkt., henviser til
”vederlag for anvendelsen af eller retten til at
anvende”,
så mener man vederlag for 1) en licensaftale mellem licensgiveren, der er
den, som har skabt det immaterielle aktiv, og licenstageren, der er den, som vil gøre
brug af det immaterielle aktiv, og 2) en licensaftale mellem en licenstager, der tidligere
har erhvervet licensen fra den, som skabte det immaterielle aktiv, og en ny licenstager?
Skatteministeriet bedes endvidere bekræfte, at ændringsforslaget ikke ændrer på, at
teknisk assistance ikke medregnes til knowhow, og at betaling for teknisk assistance
derfor ikke kan blive kvalificeret som en CFC-indkomst.
I den foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a, 1. pkt., fremgår det, at
fortjeneste og tab på immaterielle aktiver ved afståelse af immaterielle aktiver skal
medregnes til CFC-indkomsten. Skatteministeriet bedes oplyse, om afståelse omfatter
såvel afståelse af ejendomsret som afståelse af udnyttelsesretten?
I det fremsatte lovforslag fremgår det af bemærkningerne (s. 23), at: ”Anden
indkomst
vil også omfatte fortjeneste og tab ved afståelse af immaterielle aktiver, som også er
Side 3
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0016.png
omfattet af den gældende definition af CFC-indkomsten.”
Skatteministeriet bedes
oplyse, hvorfor man finder det relevant at ændre bestemmelsen?
Efter SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a, 2. pkt., finder 1. pkt. ikke anvendelse, når 1)
”væsentligheds”-kriteriet er opfyldt, dvs. det immaterielle aktiv anses for foranlediget af
datterselskabets egen forsknings- og udviklingsvirksomhed, og 2) der ikke er modtaget
betalinger for koncernforbundne selskaber, jf. SEL § 31 C.
Skatteministeriet bedes oplyse, hvorledes ”væsentlighedskriteriet” skal forstås?
Hvornår er forsknings- og udviklingsvirksomheden væsentlig? Er det når
datterselskabets egen forsknings- og udviklingsvirksomhed udgør mere end 50 pct. i
forhold til den samlede forsknings- og udviklingsvirksomhed i forhold til det relevante
immaterielle aktiv?
Når en vurdering efter det foreslåede ”væsentligheds”-kriterium resulterer i, at
datterselskabet viderefører en væsentlig økonomisk aktivitet og det immaterielle aktiv
derfor ikke kan betragtet som ”flyttet”, hvorfor finder Skatteministeriet, der er behov for
at beskatte det immaterielle aktiv, hvis det udenlandske datterselskab har modtaget
royaltybetalinger på aktivet fra koncernforbundne parter, jf. SEL § 31 C?
Koncernforbundne parter skal jo netop agere som uafhængige parter, og skal derfor
betale for brug af andre koncernforbundne parters immaterielle aktiver på lige fod med,
hvad uafhængige parter gør – hvorfor skal koncernforbundne selskaber da efter de
foreslåede CFC-regler stilles ringere end uafhængige parter?
Skatteministeriet bedes bekræfte, at
”al anden indkomst fra immaterielle aktiver”,
jf.
den forslåede bestemmelse § 32, stk. 5, litra a, foruden royaltybetalinger tillige kan
omfatte betalinger, som udgør salgssummer for et immaterielle aktiv.
Skatteministeriet bedes i den forbindelse bekræfte, at fortjeneste og tab på
immaterielle aktiver, jf. den foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, 1. pkt.,
som et datterselskab, der opfylder ”væsentligheds”-kriteriet i den foreslåede
bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, 2. pkt., modtager, ikke skal anses for at være en
CFC-indkomst, når salgssummen er modtaget fra en fra ikke-koncernforbundne parter?
Det er vores vurdering, at den forslåede bestemmelse § 32, stk. 5, nr. 3, 2. pkt., kan
foranledige en opfattelse, hvorefter det alene er betalinger for brugsretter, der kan
undtages fra CFC-indkomst. Vi vil på den baggrund gerne foreslå, at det tydeliggøres i
bemærkningerne, at betalinger for ejendomsretten også kan blive omfattet af
undtagelsen i den forslåede bestemmelse § 32, stk. 5, nr. 3, 2. pkt.
Undtagelsen i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a, 2. pkt., træder ikke i kraft, når der er
modtaget betalinger vedrørende et immaterielt aktiv fra en koncernforbundet part.
Vi vil gerne bede Skatteministeriet oplyse, om dette betyder, at fortjeneste og tab på
immaterielle aktiver, hvorpå der er modtaget betalinger fra en koncernforbundet part, jf.
SEL § 31 C, altid skal medregnes til CFC-indkomsten, selvom det immaterielle aktiv
opfylder ”væsentligheds”-kriteriet, og derfor må anses for foranlediget af
datterselskabets egen forsknings- og udviklingsvirksomhed. Hvis det er tilfældet, bedes
Side 4
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0017.png
Skatteministeriet oplyse, hvorfor man finder det nødvendigt at gennemføre en
beskatning af værdier, som intet har med Danmark at gøre.
Det er vores opfattelse, at fortjeneste og tab på immaterielle aktiver, der må anses for
foranlediget af datterselskabets egen forsknings- og udviklingsvirksomhed ifølge det
foreslåede ”væsentligheds”-kriterium generelt bør være undtaget fra dansk CFC-
beskatningen, uanset om der tidligere er modtaget betalinger vedrørende aktivet fra en
koncernforbundet eller en ikke-koncernforbundet part. Er Skatteministeriet enig i dette
forhold?
Vedrørende indholdet af ”væsentligheds”-kriteriet angives det i bemærkningerne til
ændringsforslaget, at formålet er, at det klart skal fremgå, at det ikke er et krav, at alle
funktioner vedrørende oparbejdelsen af de immaterielle aktiver skal være udført af
datterselskabet selv, men at nogle af de relevante aktiviteter kan have fundet sted i
andre selskaber, herunder koncernforbundne selskaber. Ved bedømmelsen af, om
datterselskabet i det væsentligste selv har oparbejdet de immaterielle aktiver, regnes
aktiviteter, som datterselskabet har købt hos andre koncernselskaber
(kontraktsforskning) ikke med til datterselskabets egne forsknings- og
udviklingsaktiviteter.
I lovforslag, L178, om 130 pct. fradrag vedrørende forsknings- og
udviklingsomkostninger omfattet af ligningslovens § 8 B, har kontraksforskning været
drøftet. Det er i den forbindelse fremgået, at omkostninger til kontraktsforskning kan
omfattes af LL § 8 B. Udgifter, som et dansk selskab har betalt til et udenlandsk
koncernforbundet selskab for overtagelse af et udviklingsarbejde, anses således qua
fradragsretten i LL § 8 B for forsøgs- og forskningsvirksomhed udført af det danske
selskab. Afstår det danske selskab efterfølgende udviklingsarbejdet, anses det danske
selskab for at have afstået et immaterielt aktiv (knowhow), hvorfor der vil ske
afståelsesbeskatning efter afskrivningslovens § 40.
Når der i henhold til LL § 8 B ikke er er tvivl om, at et dansk selskab oparbejder et
immaterielt aktiv, selvom det danske selskab køber sig til udviklingsarbejdet hos
eksterne eller hos koncernforbundne selskaber, vil vi gerne bede Skatteministeriet
oplyse, hvorfor det samme ikke kan anerkendes i forhold til CFC-indkomster, når et
udenlandsk datterselskab anvender den samme ”arbejdsgang”?
Af ændringsforslagets bemærkninger fremgår endvidere, at ”ved vurderingen af, om de
immaterielle aktiver i det væsentligste er foranlediget af datterselskabets egen
forsknings- og udviklingsaktivitet, er det den relative værdiskabelse og ikke de afholdte
omkostninger hertil, der er afgørende. Vurderingen foretages ud fra den samlede
værdiskabelse fra starten af udviklingen af de immaterielle aktiver og frem til
vurderingstidspunktet.
Den foreslåede regel fordrer altså en vurdering af den ”relative værdiskabelse” – en
sådan vurdering kræver en betydelig indsigt i såvel udviklingsarbejdet som
udviklingspotentialet inden for det nøjagtige felt, som der i det konkrete tilfælde må
være tale om, herunder en vis indsigt i det specifikke forretningsområde.
Det er vores opfattelse, at den vurdering kræver en konkret faglig baggrund, dvs. en
faglighed, der ikke almindeligvis ligger inden for det skattefaglige kompetencefelt.
Side 5
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0018.png
Skatteministeriet bedes uddybe, hvordan den ”relative værdiskabelse” skal vurderes,
og hvorledes dette forhold skal dokumenteres samt, hvordan Skatteforvaltningen vil
forholde sig til dette i en eventuel efterkontrolsag.
Når det angives, at vurderingen skal foretages ud fra den samlede værdiskabelse fra
starten af udviklingen af de immaterielle aktiver og frem til vurderingstidspunktet,
mener Skatteministeriet så, at det også skal være tilfældet, når datterselskabet er
tilkøbt af den danske koncern?
Hvordan skal en koncern forholde sig, hvor et dansk moderselskab fx for 10 år siden
købte et udenlandsk datterselskab, der på købstidspunktet ejede et immaterielt aktiv,
der hovedsagelig var skabt via forskning udført af selskaber, som det udenlandske
datterselskab var koncernforbundet med, inden det blev købt af det danske
moderselskab?
Når den samlede værdiskabelse skal vurderes, er det vores opfattelse, at den
kontraktsforskning, der er foregået, inden datterselskabet blev erhvervet af det danske
moderselskab, vil skulle indgå i vurderingen af, om ”væsentligheds”-kriteriet er opfyldt.
Den vurdering kan resultere i, at den relative værdiskabelse af det immaterielle aktiv
hovedsageligt skete, før datterselskabet blev overtaget af det danske moderselskab, og
hvis den efterfølgende værdiskabelse er sket ved kontraktsforskning kan
”væsentligheds”-kriteriet ikke opfyldes. Indkomst på det immaterielle aktiv skal dermed
medregnes til CFC-indkomsten, selvom datterselskabet selv har varetaget
videreudviklingen af det immaterielle aktiv efter datterselskabet blev en del af den
danske koncern. Kan Skatteministeriet bekræfte den fortolkning?
Da adgangen, til at undtage en indkomst fra at blive kvalificeret som en CFC-indkomst,
er meget forskellige afhængig af, om indkomsten henføres til litra a), hvor
”væsentligheds”-kriteriet er afgørende eller til litra b) hvor det er en partiel
substanstest, der er afgørende, er det af stor vigtighed for selskaberne, at der er klare
retningslinjer for, hvilke indkomster der omfattes af de forskellige litra’er.
Skatteministeriet bedes tydeligere konkretisere, hvordan indkomster opdeles i litra a)
henholdsvis litra b).
Skatteministeriet bedes i øvrigt bekræfte, at den nu foreslåede definition ifølge
ændringsforslagets § 32, stk. 3, nr. 5, ikke medfører ændringer i forhold til, hvorvidt
goodwill omfattet af afskrivningsloven henregnes til immaterielle aktiver. I det fremsatte
lovforslag L 89 angives således (side 22), at:
”Til immaterielle aktiver henregnes dog
ikke goodwill, som omfattes af afskrivningslovens § 40, stk. 1, hvilket bl.a. er bekræftet
i et bindende svar fra Skatterådet i SKM 2014.830.SR.”
Vi vil gerne bede Skatteministeriet bekræfte, at disse bemærkninger fortsat er
gældende, og at goodwill eller betalinger i forbindelse med forpagtning, hvori indgår
goodwill, ikke vil kunne omfattes af den foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, nr.
3, litra a eller litra b.
”Al anden indkomst fra immaterielle aktiver” – Partiel substanstest
Side 6
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0019.png
SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra b) er en opsamlingsbestemmelse, der omfatter alt, hvad der
ikke henhører under SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra a).
Anden indkomst fra immaterielle aktiver skal efter denne bestemmelse ikke medregnes
som en CFC-indkomst, hvis datterselskabet viderefører en væsentlig økonomisk
aktivitet vedrørende de immaterielle aktiver. Om det er tilfældet, skal ifølge lovteksten
bero på ”de relevante faktiske forhold og omstændigheder”, der gør sig gældende.
Skatteministeriet bedes oplyse, hvorfor man opdeler faktiske forhold i ”relevante” og
”ikke-relevante”. Er det ikke kun relevante faktiske forhold, der almindeligvis medtages
i vurderinger?
Det angives i bemærkningerne, at den partielle substanstest skal fortolkes i
overensstemmelse med det EU-retlige misbrugsbegreb, men at der ikke foreligger klare
retningslinjer for, hvad det indebærer, idet EU-domstolen i sin praksis alene har forholdt
sig til de overordnede principper. I sidste ende bliver det ifølge bemærkningerne i
ændringsforslaget de danske domstole, som kommer til at fastlægge, hvornår der
foreligger misbrug efter det EU-retlige misbrugsbegreb.
Til hjælp til denne fortolkning anføres det i ændringsforslaget:
At hvis ejeren selv varetager væsentlige funktioner forbundet med udviklingen
af de immaterielle aktiver, vil der i almindelighed ikke være tvivl om, at den
partielle substanstest er opfyldt. Skatteministeriet tager således et vist
forbehold for, at der i disse situationer kan være tilfælde, hvor den partielle
substanstest alligevel ikke kan opfyldes. Til brug for fortolkning bedes
Skatteministeriet oplyse, hvilke forhold, der i disse situationer kan føre til, at
den partielle substanstest ikke anses for opfyldt.
At hvis det immaterielle aktiv ikke er oparbejdet af ejeren selv, kan der lægges
vægt på:
o
Ejerens nettoafkast af ejerskabet. Det anføres i den forbindelse, at et
højt nettoafkast hos ejeren af de immaterielle aktiver uden tilsvarende
værdiskabende funktioner fra ejeren til den aktivitet, hvori de
immaterielle aktiver anvendes, isoleret set kan være en indikation på,
at ejerskabet ikke har økonomisk substans. Kan Skatteministeriet
oplyse, hvorledes det skal vurderes i følgende eksempel.
Et datterselskab af et dansk moderselskab ejer immaterielle
aktiver, som datterselskabet tidligere har erhvervet.
Datterselskabet har indgået aftale med en ekstern part
(kontraktsproducent) om at producere produkter, som den
eksterne part sælger til datterselskabet, der så videresælger
disse til eksterne kunder. Under forudsætning af, at der er
tale om ”anden indkomst”, hvorledes skal nettoafkastet
måles, og hos hvem skal det foretages i denne situation?
o
Ejerens kontrol over risikoen ved det konkrete ejerskab.
Skatteministeriet bedes uddybe, hvilke kontrolfunktioner, der henvises
til i bemærkningerne. Det angives, at formel godkendelse af
beslutninger, der er truffet andre steder i koncernen, ikke anses for
kontrol af risiko. Det er almindeligt kendt, at overordnede strategiske
Side 7
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0020.png
forretningsmæssige beslutninger typisk træffes i
koncernmoderselskabet, hvorefter der sker en implementering af
disse beslutninger i de underliggende datterselskaber.
Skatteministeriet bedes oplyse kriterier, der gør det mulig at skelne
mellem implementering af beslutninger fra koncernmoderselskabet,
der henholdsvis vil medføre alternativt ikke medføre, at
datterselskabet anses for at have kontrol ved det konkrete ejerskab til
immaterielle aktiver.
o
Ejerens egne værdiskabende aktiviteter. Dette punkt nævnes i
bemærkningerne under den overordnede situation, hvor ejeren ikke
har oparbejdet de immaterielle aktiver selv. Hvis de forhold, der
nævnes som eksempler i bemærkningerne, er til stede, er det vores
opfattelse at situationen skalhenføres til den overordnet gruppe, hvor
det tidligere i bemærkningerne nævnes, at når ejeren selv varetager
væsentlige funktioner forbundet med udviklingen, vil der almindeligvis
være tilstrækkelig substans i relation til ejerskabet af de immaterielle
aktiver. Kan Skatteministeriet bekræfte dette? Hvis det ikke er
tilfældet, bedes Skatteministerie uddybe forskellen mellem to
situationer, hvor af den ene er, hvor ejeren selv har udført de
værdiskabende aktiviteter, og hvor der ifølge bemærkninger derfor
består substans og den anden situation, hvor ejeren selv har udført de
værdiskabende aktiviteter, men det for at dokumentere substans
fortsat er nødvendigt at fremlægge forhold omkring antal ansatte og
lønudgifter m.v.
o
Sammenhæng med andre immaterielle aktiver. Det anføres i
bemærkningerne, at varemærker og brand i almindelighed vil være
mere værd sammen med de nært tilknyttede patenter og knowhow,
end rettighederne er hver for sig. Skatteministeriet bedes uddybe på
hvilket grundlag, man vurderer det?
I relation til den foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 3. pkt., nævnes
det i bemærkningerne, at selvom substanstesten opfyldes, da vil ”anden indkomst fra
immaterielle aktiver” ikke blive undtaget fra CFC-indkomsten, hvis datterselskabet har
udskilt visse væsentlige funktioner.
CFC-reglerne gælder også for danske datterselskaber, og den forslåede regel i SEL §
32, stk. 5, nr. 3, litra b, 3. pkt., vil derfor skulle tages i betragtning, når det skal
vurderes, om danske datterselskaber udløser dansk CFC-beskatning af danske
moderselskaber eller danske moderfonde. CFC-beskatning vil i disse tilfælde måske
ikke føre til en merskat for det danske moderselskab/moderfond, men de komplicerede
regler vil betyde en meromkostning for danske moderselskaber/moderfonde på grund
af de væsentlige administrative byrder, som reglerne medfører.
Det er vores opfattelse, at den foreslåede regel medfører, at danske datterselskaber i
højere grad omfattes af CFC-beskatning. Vi vil gerne bede Skatteministeriet be- eller
afkræfte, hvorvidt det forslåede SEL § 32, stk. 5, litra b), 3. pkt., vil betyde, at et dansk
moderselskab/moderfond for et dansk hjemmehørende datterselskab, nu skal opgøre
Side 8
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0021.png
CFC-indkomst for det danske datterselskab, fordi øvrige væsentlige funktioner i
datterselskabet vedrørende aktiverne hovedsagelig foregår i udlandet (eksempelvis
produktion)?
Det angives i bemærkningerne, at den foreslåede SEL § 32, stk. 5, litra b), 3. pkt., også
gælder i forhold til knowhow. Er Skatteministeriet enig i, at knowhow alene kan anses
for udskilt, hvis der foreligger en aftale om, at den som udskiller knowhow samtidig,
afstår fra selv at anvende den pågældende knowhow?
Det følger af ændringsforslagets bemærkninger vedrørende SEL § 32, stk. 5, litra b), 3.
pkt., at
”Den generelle omgåelsesklausul i ligningslovens § 3 vil således fortsat finde
anvendelse.”
Er det korrekt forstået, at inden der foretages en bedømmelse af, om datterselskabet
har udskilt væsentlige aktiviteter, da kan Skatteforvaltningen med henvisning til
ligningslovens § 3, tilsidesætte den fordeling af aktiviteter, der faktisk foreligger, og i
stedet fastlægge en fordeling af aktiviteter, der vil medføre, at væsentlige aktiviteter
anses udskilt med den følge, at den partielle substanstest ikke kan benyttes?
Hvis det er korrekt forstået, er det vores opfattelse, at det en problematisk retstilstand,
da begge regler - såvel ligningslovens § 3, som den foreslåede SEL § 32, stk. 5, litra b),
3. pkt., - indeholder et betydeligt subjektivt element, der i sidste ende overlades til
Skatteforvaltningen. Vi vil gerne bede, om Skatteministeriets bemærkninger hertil.
Vi bemærker i den forbindelse, at følgende angives i bemærkningerne vedrørende den
foreslåede SEL § 32, stk. 5, litra b):
”Den foreslåede undtagelse til den partielle substanstest vil indebære, at det på
forhånd vil være fastlagt, hvordan virksomhederne og Skatteforvaltningen i relation til
anvendelsen af CFC-reglerne vil skulle bedømme en række tilfælde, hvor der i forvejen
må anses for at kunne være særlig anledning til at nære tvivl om, hvorvidt ejerskabet til
immaterielle aktiver afspejler en reel økonomisk aktivitet.”
Vi vil gerne bede Skatteministeriet uddybe ovenstående bemærkningerne, da det ikke
er tydeligt for os, hvilke udvalgte tilfælde, der henvises til, og hvordan de udvalgte
tilfælde på forhånd skal bedømmes.
Anvendelsen af den partielle substanstest undtager kun ”anden indkomst” fra at indgå i
CFC-indkomsten, hvis datterselskabet er skattemæssigt hjemmehørende i en stat, hvor
den kompetente skattemyndighed udveksler oplysninger med de danske
skattemyndigheder. Hvordan skal denne betingelse forstås i relation til, hvorvidt en
indkomst i et dansk datterselskab efter den foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5,
nr. 3, litra b), skal medregnes som CFC-indkomst eller ej?
Kan Skatteministeriet bekræfte, at alle danske moderselskaber/moderfonde med den
foreslåede bestemmelse i SEL § 32, stk. 5, litra b), 5. pkt., inden fristen for indsendelse
af oplysningsskemaet skal forholde sig til, hvorvidt de for hvert enkelt datterselskab –
dansk eller udenlandsk – skal foretage et tilvalg af den partielle substanstest? Hvis
Skatteministeriet kan bekræfte det, vil det så samtidig betyde, at et tilvalg af den
partielle substanstest betyder, at der skal indsendes oplysninger til Told- og
Side 9
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0022.png
Skatteforvaltningen, der godtgør, at datterselskabets anden indkomst af immaterielle
aktiver er omfattet af bestemmelsen?
Skatteministeriet bedes desuden bekræfte, at såfremt der ikke inden fristen for
indsendelse af oplysningsskemaet indgives meddelelse om, at den partielle
substanstest ønskes anvendt vedrørende et dansk datterselskab, der tillige ejer
immaterielle aktiver, da vil en del af datterselskabets omsætning blive anset for ”anden
indkomst”, der vil udløse CFC-skattepligt for dets danske moderselskab?
I relation til den foreslåede betingelse i SEL § 32, stk. 5, nr. 3, litra b), 5. pkt., skal
oplysninger vedrørende datterselskabets anden indkomst af immaterielle aktiver,
indsendes til Told- og Skatteforvaltningen
inden
oplysningsfristen?
Det er en nyskabelse, at skatteyder forud for oplysningsfristen skal indsende
oplysninger, som baggrund for et valg på oplysningsskemaet. Vi vil gerne bede
Skatteministeriet oplyse, hvorfor man finder, at det er relevant.
VI vil gerne bede Skatteministeriet bekræftet, at såfremt Skatteforvaltningen ikke finder
de oplysninger, der indsendes inden oplysningsfristen, for tilstrækkelige, vil
moderselskabet have mulighed for efterfølgende at indsende yderligere oplysninger, der
dokumenterer opfyldelsen af den partielle substanstest, uden at blive mødt af et
argument fra Skatteforvaltningens side om, at dette ikke er muligt efter udløbet af
oplysningsfristen?
Det angives i bemærkningerne, at hvis et moderselskab ikke angiver et tilvalg af den
partielle substanstest, og Skatteforvaltningen efterfølgende foretager en ændring af
ansættelsen, hvorved det fastslås, at der skal ske CFC-beskatning, vil dette ikke kunne
begrunde et omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30. Vil dette betyde, at såfremt der
for et dansk datterselskab ikke ved indsendelse af oplysningsskemaet er truffet et valg
om at anvende den partielle substanstest, da vil ”anden indkomst” ikke efterfølgende
kunne undtages fra CFC-beskatning.
Vi vil gerne bede Skatteministeriet oplyse, om den ansættelsesændring, der efter
skatteforvaltningslovens § 30 er nødvendig for, at der kan foretages et
selvangivelsesomvalg, skal vedrøre moderselskabet eller datterselskabet (når begge er
danske selskaber)?
Det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget, at
”CFC-beskatningen af
datterselskabet derfor ikke er en følge af ansættelsen i skatteforvaltningslovens § 30’s
forstand”.
Det er dog ikke datterselskabet, der skal CFC-beskattes, men derimod
moderselskabet. Konstateres det, at moderselskabet skal CFC-beskattes i forbindelse
med en ansættelse af datterselskabet, vil denne konstatering samtidig indebære, at der
hos moderselskabet skal ske en forhøjelse af indkomsten.
I de situationer, hvor Skatteforvaltningen kommer frem til, at der skal CFC-beskatning,
er vores opfattelse, at der vil være sket den ”ansættelsesændring”, der efter
skatteforvaltningslovens § 30 er nødvendig for, at der kan ske et selvangivelsesomvalg.
Vi vil gerne bede Skatteministeriet oplyse, hvorfor et fravalg af substanstest ikke kan
ændres ved et selvangivelsesomvalg jf. skatteforvaltningslovens § 30, hvis
Skatteforvaltningen konstaterer, at der skal ske CFC-beskatning.
Side 10
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0023.png
Vi bemærker, at der ikke er ændringer til ikrafttrædelsesbestemmelsen, selvom der
med ændringsforslaget sker væsentlige ændringer til det oprindelige lovforslag. Vi vil
gerne opfordre til, at Skatteministeriet ændrer ikrafttrædelsesbestemmelsen, så
selskaberne får tilstrækkelig tid til at udarbejde den dokumentation, som der kræves
ved et tilvalg af den partielle substanstest. Ikrafttrædelsen kan i stedet være for
indkomståret 2021.
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Chefkonsulent
Side 11
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0024.png
7. maj 2021
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København
Pr. e-mail
Kim Lundgaard Hansen: [email protected]
Simon Lind: [email protected]
[email protected] (kopi)
HØRING – ÆNDRINGSFORSLAG TIL L 89, J.NR. 2020-3979
Vi henviser til Skatteministeriets høringsbrev af 22. april 2021 vedrørende ændringsforslag til L 89 2020/21 –
forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Implementering af skatteundgå-
elsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler).
Vi tillader os i det følgende at fremsætte visse bemærkninger til ændringsforslaget.
1
GENERELLE BEMÆRKNINGER
Vi finder det overordnet set positivt, at det foreslås at indføre en substanstest i CFC-reglerne for så vidt angår
”anden indkomst fra immaterielle aktiver”,
der har været i fokus siden fremsættelsen af det oprindelige lov-
forslag (L 28) i oktober 2018.
Vi stiller os imidlertid tvivlende overfor, hvorvidt ændringsforslaget reelt indebærer en væsentlig lempelse, idet
den samtidig foreslåede undtagelse til den partielle substanstest, jf. ændringsforslagets forslag til § 32, stk. 5,
nr. 3, litra b, 3. pkt., udgør en betydelig indsnævring af anvendelsesområdet for den foreslåede EU-retlige
substanstest.
Denne indsnævring vil givetvis medføre, at en lang række af de danske selskaber, der i henhold til bestem-
melserne i det foreliggende L 89 vil skulle medregne anden indkomst fra immaterielle aktiver til CFC-indkom-
sten, fortsat vil skulle medregne denne indkomst.
Efter ændringsforslaget vil immaterielle aktiver, der er udviklet af datterselskabet selv, som udgangspunkt ikke
give anledning til CFC-beskatning for så vidt angår anden indkomst fra immaterielle aktiver, idet undtagelses-
bestemmelsen næppe vil finde anvendelse. Det samme gør sig gældende efter bestemmelserne i det oprin-
delige lovforslag, idet medregning af anden indkomst efter lovforslaget forudsætter, at aktiverne er erhvervet
fra et andet land eller oparbejdet ved koncernens aktiviteter i et andet land (grænseoverskridende flytning).
1
KPMG Law Advokatfirma P/S · Tuborg Havnevej 18, 1. · 2900 Hellerup · Danmark
CVR nr. 4107 0978 · Telefon +45 2049 6949 · kpmglaw.dk
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0025.png
7. maj 2021
Tilsvarende vil den særlige undtagelsesbestemmelse i vidt omfang ramme tilfælde svarende til dem, hvor
datterselskabet tillige efter det foreliggende L 89 vil skulle medregne anden indkomst fra immaterielle aktiver
til CFC-indkomsten. Der vil eksempelvis i udgangspunktet fortsat skulle ske medregning af anden indkomst
fra immaterielle aktiver i de ofte forekommende tilfælde, hvor en koncern udfører aktiviteter vedrørende imma-
terielle aktiver, såsom forskning og udvikling, i flere lande – og i andre lande end der, hvor det respektive
datterselskab, der har ejendomsretten til de pågældende immaterielle aktiver, er hjemmehørende. Dette gæl-
der i øvrigt så vidt ses efter ændringsforslaget – i modsætning til det foreliggende L 89 – også i tilfælde, hvor
udviklingsaktiviteterne er udført af koncerneksterne parter.
Den særlige undtagelsesbestemmelse til substansreglen antages at være udtryk for, at der ifølge Skattemini-
steriet er tale om omgåelse – eller at der i hvert fald er en klar formodning for omgåelse – i tilfælde, hvor
ejendomsrettigheder til immaterielle aktiver er ”placeret” hos et (distributions-/salgs)datterselskab, der er hjem-
mehørende i et land, hvor der ikke eller kun i ubetydeligt omfang udføres eller har været udført ”væsentlige
funktioner vedrørende aktiverne”
i form af udviklingsaktiviteter og/eller produktion.
Vi bemærker hertil, at der kan være mange og forskelligartede grunde til, at udviklingsaktiviteter f.eks. udføres
i ét land, mens distributionsaktiviteter udføres i et andet land, ligesom den almindelige EU-retlige misbrugstest,
jf. ændringsforslagets forslag til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 2. pkt., såvel som transfer pricing-reglerne efter vores
opfattelse under alle omstændigheder udgør tilstrækkelige og effektive værn mod kunstig, skattemotiveret
placering af immaterielle aktiver i eksempelvis koncernselskaber i lavskattelande.
Med ændringsforslaget og den heri foreslåede særlige undtagelse til substansreglen opretholdes der således
fortsat et meget strengt regelsæt, der går markant længere end reglerne i øvrige medlemslande – og efter
vores opfattelse længere end nødvendigt. Som anført nedenfor er det tillige vores opfattelse, at den foreslåede
særlige undtagelse til substansreglen er EU-stridig.
2
2.1
OM FORSLAGETS FORENELIGHED MED EU-RETTEN
Indledning
Den substanstest, der nu foreslås indført i de danske CFC-regler, dog kun for vidt angår anden indkomst fra
immaterielle aktiver, jf. ændringsforslagets forslag til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 2. pkt., kodificerer så vidt ses
den almindelige EU-retlige substanstest, der bl.a. er en central komponent i etableringsretten.
Efter vores opfattelse kræver skatteundgåelsesdirektivets ”model A”, jf. direktivets artikel 7, stk. 2, litra a, imid-
lertid at der i reglerne indarbejdes en substansundtagelse, der medfører, at reglerne generelt ikke anvendes,
når datterselskabet ”viderefører
en væsentlig økonomisk aktivitet, der understøttes af personale, udstyr, akti-
ver og lokaler, som det fremgår af de relevante faktiske forhold og omstændigheder.”
Denne substanstest, der efter vores opfattelse udgør en integreret og ufravigelig del af litra a)-modellen i skat-
teundgåelsesdirektivet, er baseret på den almindelige EU-ret – og den har netop til formålet at sikre, at CFC-
beskatningen respekterer de grundlæggende frihedsrettigheder, jf. nærmere nedenfor. Det er således efter
vores opfattelse ikke alene uforeneligt med direktivet, at substanstestens anvendelighed begrænses til anden
2
KPMG Law Advokatfirma P/S · Tuborg Havnevej 18, 1. · 2900 Hellerup · Danmark
CVR nr. 4107 0978 · Telefon +45 2049 6949 · kpmglaw.dk
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0026.png
7. maj 2021
indkomst fra immaterielle aktiver, jf. ovenfor, men tillige at der foreslås en særlig dansk undtagelsesbestem-
melse, jf. ændringsforslagets forslag til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 3. pkt., der resulterer i en markant skærpelse
af den almindelige EU-retlige vurdering i forslaget til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 2. pkt.
Vi har noteret os, at synspunktet om, at litra a)-modellen i skatteundgåelsesdirektivet forudsætter implemen-
tering af en generel substansundtagelse baseret på den almindelige EU-ret, er fremført tidligere under hørin-
gen, jf. f.eks. Advokatsamfundets høringssvar af 9. oktober 2019 (L 48 2019/20, bilag 1).
Vi tillader os imidlertid i det følgende at gentage og uddybe synspunktet, idet spørgsmålet herom hænger
sammen med spørgsmålet om, hvorvidt den nu foreslåede særlige danske undtagelsesbestemmelse, jf. æn-
dringsforslagets forslag til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 3. pkt., er forenelig med EU-retten.
2.2
Etableringsretten vis-à-vis imødegåelse af misbrug
De fleste EU-medlemslande har deltaget i langvarige og indgående drøftelser om BEPS-aktionerne, bl.a. om
udformningen af de tekniske enkeltheder. Kommissionen har desuden drøftet flere af BEPS-spørgsmålene,
ikke mindst i relation til CFC-lovgivning, internt og med eksperter fra OECD – navnlig på de områder, hvor
Kommissionen havde visse betænkeligheder ved nogle af ideernes og/eller de foreslåede løsningers overens-
stemmelse med EU-retten, jf. bemærkningerne i afsnit 3 i Kommissionens forslag til ATAD I (KOM(2016) 26
endelig).
Det endelige direktiv forpligter Danmark til at anvende ”principbaserede” CFC-regler, mens de nærmere de-
taljer vedrørende gennemførelsen (”implementation”) overlades til medlemsstaterne, jf. bemærkningerne i ind-
ledningen til direktivforslaget. EU-løsningen skal sikre, at BEPS-initiativerne i EU gennemføres på en sam-
menhængende og koordineret måde, der er forenelig med et velfungerende indre marked.
Det følger af fast praksis fra EU-Domstolen, at EU-landene og altså herunder Danmark generelt må imødegå
skattemisbrug, så længe der ikke dermed skabes unødige hindringer for udøvelse af de rettigheder, som er-
hvervsdrivende har efter EU-retten. Skatteydere skal derfor også have adgang til at fremlægge beviser for, at
der ikke er tale om misbrug. Dette følger af proportionalitetsprincippet og hensyn til retssikkerheden, jf.
KOM(2007) 785 endelig, s. 4, 1. hovedafsnit.
For så vidt angår CFC-regler, er der generelt krav om, at der ikke opstilles restriktioner over for sekundære
etableringer i andre medlemsstater og EØS-stater, som beskæftiger sig med reelle forretningsaktiviteter, og
reglerne begrænser sig til det, der er nødvendigt for at nå deres erklærede mål om at forhindre kunstig over-
skudsoverførsel, jf. KOM(2007) 785 endelig, s. 7. Disse grundlæggende krav er gentaget i direktivet, jf. be-
tragtning 12 og artikel 7.
2.3
Skatteundgåelsesdirektivet
Det bemærkes indledningsvis, at de (nugældende) danske CFC-regler efter vores opfattelse ikke uden videre
kan antages at være forenelige med EU-retten alene som følge af ændringen ved lov nr. 540 af 6. juni 2007,
3
KPMG Law Advokatfirma P/S · Tuborg Havnevej 18, 1. · 2900 Hellerup · Danmark
CVR nr. 4107 0978 · Telefon +45 2049 6949 · kpmglaw.dk
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0027.png
7. maj 2021
hvor regelsættet – foranlediget af Cadbury-dommen (C-196/04) – blev udvidet til at omfatte alle datterselska-
ber, herunder danske datterselskaber.
Det følger bl.a. af praksis fra EU-Domstolen, at forskellige situationer ikke må behandles ens, medmindre
forskelsbehandlingen er objektivt begrundet. For så vidt angår en ren dansk koncern, opstår der ikke vanske-
ligheder vedrørende skatteunddragelse svarende til dem, som forsøges imødegået med CFC-reglerne. An-
vendelsen af CFC-regler for så vidt angår danske datterselskaber tjener således ikke samme formål (om noget
formål). Der er så vidt ses også enighed om, at de foreslåede regler i nogle tilfælde faktisk vil forhindre danske
virksomheder fra reelt at etablere sig i andre EU-lande. Det vil sige, at Danmark som ”oprindelsesstat” lægger
hindringer i vejen for etablering i andre EU-/EØS-medlemsstater.
Kommissionen har også tidligere påpeget det beklagelige ved, at medlemsstater – for at undgå at blive be-
skyldt for diskrimination – blot udvider anvendelsen af de misbrugsbekæmpende foranstaltninger, der er be-
regnet til at hindre grænseoverskridende skatteunddragelse, til rent indenlandske situationer, hvor der absolut
ikke består nogen risiko for misbrug, jf. KOM(2007) 785 endelig, s. 6.
Vi er således heller ikke enige i, at indførelse af en partiel substanstest er forenelig EU-retten, blot modellen
udformes på en sådan måde, at der fortsat ikke er forskel i relation til, hvordan CFC-regler anvendes på dat-
terselskaber i henholdsvis Danmark og i EU/EØS, jf. Skatteministerens svar på spørgsmål 45 (L 48 2019/20).
***
Under alle omstændigheder er det vores opfattelse, at en generel, almindelig EU-retlig substanstest simpelt-
hen er en integreret og ufravigelig del af litra a)-modellen i skatteundgåelsesdirektivet. Substanstestens ufra-
vigelighed følger af direktivets ordlyd, ligesom ufravigeligheden understøttes af formålet med substanstesten.
Skatteundgåelsesdirektivet giver Danmark valget mellem to alternative modeller for CFC-regler. ”Hovedreg-
len”, jf. artikel 7, stk. 2, litra a, angiver specifikke former for (passiv) indkomst, som bør medregnes til CFC-
indkomsten. Denne regel kombineres med en ”undtagelsesklausul”, hvorfra citeres:
”Dette litra finder ikke anvendelse, når det kontrollerede udenlandske selskab viderefører en væsentlig øko-
nomisk aktivitet, der understøttes af personale, udstyr, aktiver og lokaler, som det fremgår af de relevante
faktiske forhold og omstændigheder.”
Med andre ord har Danmark pligt til at anvende undtagelsesklausulen over for datterselskaber i EU. Dette
præciseres også i betragtning 12 i direktivet, hvorfra citeres:
”Af hensyn til de grundlæggende frihedsrettigheder bør indkomstkategorierne kombineres med en substans-
undtagelse, der tager sigte på i Unionen at begrænse reglernes virkninger til tilfælde, hvor CFC ikke videre-
fører en væsentlig økonomisk aktivitet.”
Det fremgår endvidere – udtrykkeligt – af bestemmelsen, at Danmark kan beslutte at undlade at anvende
undtagelsesklausulen (substanstesten), hvis det kontrollerede udenlandske selskab er hjemmehørende eller
4
KPMG Law Advokatfirma P/S · Tuborg Havnevej 18, 1. · 2900 Hellerup · Danmark
CVR nr. 4107 0978 · Telefon +45 2049 6949 · kpmglaw.dk
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0028.png
7. maj 2021
beliggende i et tredjeland, der ikke er part i EØS-aftalen. Baggrunden er, at etableringsretten alene kan påbe-
råbes inden for EU (EØS). Dette understøtter således også (modsætningsvis), at Danmark har pligt til at an-
vende undtagelsesklausulen over for datterselskaber i EU (EØS).
Eftersom substanstesten er forankret i den almindelige EU-ret – og netop har formål at sikre CFC-reglernes
iagttagelse af de grundlæggende frihedsrettigheder (etableringsretten), jf. udtrykkeligt betragtning 12 i direkti-
vet gengivet ovenfor – er det tilsvarende vores opfattelse, at den foreslåede undtagelse til substansreglen, jf.
ændringsforslagets forslag til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 3. pkt., er uforenelig med EU-retten.
***
Det forhold, at der er tale om minimumsharmonisering, jf. direktivets artikel 3 (”[direktivet]
er ikke til hinder for
anvendelsen af nationale eller aftalebaserede bestemmelser, der har til formål at sikre et højere beskyttelses-
niveau for nationale selskabsskattegrundlag”),
medfører ikke, at der er grundlag for at begrænse substansreg-
lens anvendelighed – hverken i relation til specifikke indkomsttyper eller materielt indhold.
Danmark har pligt til at anvende ”principbaserede” CFC-regler, mens de nærmere detaljer vedrørende gen-
nemførelsen (”implementation”) overlades til medlemsstaterne, jf. bemærkningerne i indledningen til direktiv-
forslag (KOM(2016) 26 endelig). Minimumsreguleringen medfører, at medlemslandene f.eks. kan sænke
tærsklen for kontrol eller anvende en højere tærskel ved sammenligning af den reelt betalte selskabsskat med
den selskabsskat, der ville være blevet opkrævet i datterselskabets medlemsstat, jf. betragtning 12 i direktivet.
De grundlæggende regler om fri bevægelighed skal imidlertid overholdes, når en medlemsstat i forbindelse
med implementering af et minimumsdirektiv indfører regler, der er strengere end det forskrevne minimum, jf.
f.eks. bemærkningerne i forslag af 2003 til lov om finansiel virksomhed (L 176).
Formålet med undtagelsesklausulen (substansreglen) i litra a)-modellen er netop at sikre en sådan overens-
stemmelse med de grundlæggende frihedsrettigheder (etableringsretten), jf. ovenfor. Der kan tillige henvises
til Kommissionens afgørelse (EU) 2019/1352 af 2. april 2019 om Det Forenede Kongeriges statsstøtte
(SA.44896) vedrørende skattefritagelse for koncernintern finansiering for kontrollerede udenlandske selska-
ber, præmis 172.
Praksis fra EU-Domstolen vedrørende etableringsretten er efter vores opfattelse ganske klar, for så vidt angår
etableringsretten
i forhold til det EU-retlige misbrugsbegreb. I Cadbury fastslog EU-Domstolen netop, at en
etablering
skal anses for at være reel, når den på grundlag af en evaluering af objektive omstændigheder, som
kan efterprøves af tredjemand, angående bl.a. tegn på fysisk eksistens med hensyn til lokaler, personale og
udstyr, afspejler en økonomisk realitet, dvs. en reel etablering, hvorfra der faktisk udøves økonomisk virksom-
hed og ikke blot et "postkasse"- eller "skærm"-datterselskab, jf. C-196/04, og KOM(2007) 785 endelig, s. 4,
andet afsnit. Dette gælder, uanset at der foreligger skattemæssige bevæggrunde, jf. præmis 65 i Cadbury.
5
KPMG Law Advokatfirma P/S · Tuborg Havnevej 18, 1. · 2900 Hellerup · Danmark
CVR nr. 4107 0978 · Telefon +45 2049 6949 · kpmglaw.dk
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0029.png
7. maj 2021
Enhver skærpelse af denne test vil således som udgangspunkt være ubegrundet, og dette gælder så meget
desto mere i det omfang, at en medlemsstat indfører en generel lovhjemlet skærpelse af de generelle princip-
per, som er fastlagt af EU-Domstolen med henblik på at afveje hensynene til det indre marked og undgåelse
af misbrug.
Endelig – og under alle omstændigheder – så har den foreslåede undtagelsesbestemmelse i ændringsforsla-
gets forslag til § 32, stk. 5, nr. 3, litra b, 3. pkt., karakter af en generel skærpelse, der er vanskeligt forenelig
med det EU-retlige proportionalitetsprincip.
---ooOoo---
Med venlig hilsen
Stine Andersen
Partner, advokat, ph.d.
Casper Guldhammer Jensen
Associate Partner, advokat
6
KPMG Law Advokatfirma P/S · Tuborg Havnevej 18, 1. · 2900 Hellerup · Danmark
CVR nr. 4107 0978 · Telefon +45 2049 6949 · kpmglaw.dk
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0030.png
Dato
Side
6. maj 2021
1 af 3
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected], [email protected],
med kopi til
[email protected]
Høring af udkast til L 89 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og
fondsbeskatningsloven (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets
minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler), j.nr. 2020-3979
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til
forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven
(Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-
regler), som er sendt i høring den 23. april 2021.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelt ser Landbrug & Fødevarer meget positivt på de foreslåede lempelser vedr.
indførsel af en partiel substanstest, så
”anden
indkomst fra immaterielle aktiver”
ikke
betragtes som CFC-indkomst fra det pågældende datterselskab, forudsat datterselskabet
har substans. Det vil få stor betydning, hvis virksomhederne f.eks. ikke skal anvende
ressourcer på beregning af
”anden indkomst fra immaterielle aktiver”
ved salg af varer, hvor
brandet er en integreret del af varens værdi og dermed salgspris.
Landbrug & Fødevarer finder det dog processuelt meget ærgerligt, at Skatteministeriet er
ca. 1,5 år og tre lovforslag om at nå frem til den løsning, som dansk erhvervsliv har
efterspurgt. Landbrug & Fødevarer vil generelt gerne bakke op om, at relevante
erhvervsorganisationer mv. bliver inddraget så tidligt som muligt i forbindelse med
implementering og udarbejdelse af ny lovgivning med henblik på at finde fælles optimale
løsninger. Det gælder ikke mindst, når der er tale om så komplekst og bebyrdende et
område som nærværende.
Særligt vedr. opfyldelse af substanstesten
Landbrug & Fødevarer ser bekymret på vurderingen af opfyldelse af substanstesten, idet
der savnes mere objektivitet. Med den foreslåede model bliver substansvurderingen alene
en konkret vurdering ud fra svært målbare forhold som f.eks. ejerens egne værdiskabende
aktiviteter i forhold til immaterielle aktiver og proportionalitet mellem aktiviteter i relation til
de immaterielle aktiver sammenholdt med værdi og indtægter fra de immaterielle aktiver.
Hvad angår den overordnede forståelse af, hvornår substanstesten
er opfyldt, følger det af ændringsforslaget om en partiel substanstest:
”… at anden indkomst fra immaterielle aktiver, der omfattes af litra b, 1.
pkt., kun vil
skulle medregnes til CFC-indkomsten, hvis datterselskabet ikke viderefører en
væsentlig økonomisk aktivitet vedrørende de immaterielle aktiver, der understøttes af
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0031.png
Side 2 af 3
personale, udstyr, aktiver og lokaler, som det fremgår af de relevante faktiske forhold
og omstændigheder”.
Skatteministeriets har altså tilføjet, at den væsentlige aktivitet skal vedrøre de immaterielle
aktiver direkte i selskabet. Landbrug & Fødevarer mener, at det burde være tilstrækkeligt
for opfyldelse af substanstesten, at selskabet i sig selv har substans, jf. Cadbury
Schweppes-dommen.
Et andet nævneværdigt vurderingsmoment
er forståelsen af ”ubetydeligt omfang”.
Af ændringsforslaget fremgår:
…”
at uanset om datterselskabet opfylder den partielle substanstest, jf. forslaget til 2.
pkt., vil anden indkomst fra immaterielle aktiver skulle medregnes til CFC-indkomsten,
hvis
datterselskabet
varetager
ejerskabet
og
eventuelt
salgs-
og
distributionsfunktioner i relation til sine immaterielle aktiver, mens de øvrige væsentlige
funktioner vedrørende aktiverne kun i ubetydeligt omfang er udført eller udføres i det
land, hvor datterselskabet er skattemæssigt hjemmehørende.”
Den nærmere definition af ”ubetydeligt omfang” er defineret i bemærkningerne:
”Det vil bero på en konkret bedømmelse, hvorvidt varetagelsen af funktionerne
udelukkende er af ubetydeligt omfang, idet vurderingen skal foretages i forhold til det
samlede omfang af de øvrige væsentlige funktioner vedrørende datterselskabets
immaterielle aktiver.”
Ejer datterselskabet eksempelvis et immaterielt aktiv, som er udviklet af et
koncernforbundet selskab i et andet land, vil datterselskabs udnyttelse af aktivet ved
produktion af varer, der udelukkende omsættes på et lille lokalt marked, således kunne
være af ubetydeligt omfang, hvis aktivet i øvrigt af koncernforbundne selskaber i andre
lande udnyttes til produktion af varer, der danner grundlag for en meget betydelig
omsætning på verdensmarkedet.”
Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt, at en vurdering med så store
økonomiske konsekvenser til følge for erhvervslivet ikke er mere objektivt defineret. Det
må dog altid haves in mente, at virksomhederne først er underlagt CFC-beskatning (og
dermed substansvurderingen) i det omfang, datterselskabets CFC-indkomst udgør mere
end 1/3 af selskabets samlede skattepligtige indkomst.
Særligt vedr. skatteforvaltningsloven § 30
Landbrug & Fødevarer finder det uhensigtsmæssigt, og i strid med skatteforvaltningsloven
(”SFL”) § 30 i sin helhed, at et valg i forbindelse med selvangivelsen i forhold
til anvendelse
af substanstesten obligatorisk medfører, at der ikke kan foretages omvalg. I
overensstemmelse med forarbejderne til SFL § 30 bør der som udgangspunkt altid være
tilladelse til ændring af det tidligere trufne valg, hvis det skyldes myndighedernes korrektion
eller ændring af skatteansættelsen ikke har de skattemæssige virkninger, der var forudsat,
da valget blev truffet. Naturligvis forudsat at den skattepligtige kan godtgøre, at det vil have
økonomiske konsekvenser, hvis valget opretholdes.
L 89 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag, høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2393905_0032.png
Side 3 af 3
Særlig vedr. dokumentation og oplysningspligt
Af ændringsforslaget fremgår, at det er moderselskabet, der indenfor oplysningsfristen dels
skal træffe et valg i forhold til om substanstesten skal finde anvendelse ved opgørelsen af
CFC-indkomsten i det pågældende datterselskab, dels skal indsende oplysninger, der
godtgør, at betingelserne for at anvende bestemmelsen er opfyldt.
Som det fremgår af ændringsforslagets side 14, får skatteforvaltningen mulighed for at
fastsætte regler om dokumentationens indhold og form. Landbrug & Fødevarer bakker op
om robuste og klare regler i forhold til den forventede dokumentation, som
skatteforvaltningen kræver. Det er moderselskabet selv, der har bevisbyrden for substans,
og der er derfor ikke plads til uklarheder. Landbrug & Fødevarer værdsætter derfor også,
at man prioriterer at lette administrationen for alle parter. Det bør til hver en tid tilstræbes,
at dokumentationspligten ikke bliver uforholdsmæssig byrdefuld for erhvervslivet. Det
gælder bl.a. også i forhold lavpraktiske krav til fil-format mv.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Maria Eun Elkjær
Chefkonsulent
Erhverv
T +45 2939 2503
E [email protected]