Skatteudvalget 2020-21
L 68
Offentligt
2294222_0001.png
1. december 2020
J.nr. 2020 - 342
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 68 - Forslag til Lov om Lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc-
afgiftsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 27. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 68 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om der er en fornuftig sammenhæng mellem virksomhedernes administrative bøvl og afgiftens provenu i modsætning til opfattelsen hos Saneringsudvalget, til skatteministeren
2294222_0002.png
Spørgsmål
I 2017 fremlagde Skatteministeriet en anbefaling på vegne af det såkaldte
’Saneringsud-
valg’ om at fjerne PVC-afgifterne.
Saneringsudvalget dengang vurderede, at det dengang
kostede danske virksomheder 8 millioner kroner at foretage de nødvendige og tidskræ-
vende indberetninger, som rammer hele værdikæden. Samtidig gav afgiften på PVC kun
staten et samlet provenu på 20 millioner kroner. Mener ministeren, at der dermed er en
fornuftig sammenhæng mellem virksomhedernes administrative bøvl og afgiftens pro-
venu i modsætning til opfattelsen hos ’Saneringsudvalget’?
Svar
Med aftale om finansloven for 2020, der blandt andet indeholder initiativet om at genind-
føre pvc-afgiften med virkning fra 2021, er der vedtaget en meget grøn finanslov, som et
første skridt mod at sikre en bæredygtig fremtid for kommende generationer. Partierne
bag finanslovsaftalen 2020 har valgt at prioritere en finansiering igennem blandt andet
miljømæssigt hensigtsmæssige afgiftsreguleringer med det mål at tilskynde til den grønne
omstilling.
Det skønnes, at forslaget vil indebære et merprovenu på ca. 15 mio. kr. (2021-niveau) i
2021 såvel umiddelbart som efter tilbageløb og adfærd.
Det fremgår samtidig af L 68, at Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering har
vurderet, at lovforslaget medfører mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet
på under 4 mio. kr.
Det skal ses i sammenhæng med, at det fremgår af bemærkningerne til L 29 fra 2018, der
lå til grund for lov nr. 1434 af 5. december 2018, som blandt andet ophævede pvc-afgif-
ten, at Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (Nu: Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering) havde foretaget en vurdering af de elementer af lovforslaget, som ved-
rørte ophævelse af pvc-afgiftsloven samt indførelse af bagatelgrænser i visse afgiftslove,
og at Team Effektiv Regulering vurderede, at forslagene ville medføre administrative let-
telser på under 4 mio. kr. årligt.
Det skal hertil bemærkes, at der ved regulering af afgifter skal tages hensyn til det danske
erhvervsliv, herunder de administrative konsekvenser en afgiftsregulering kan medføre.
Det vurderes dog samtidig, at en genindførsel af pvc-afgiften er nødvendig af hensyn til
de fremtidige generationer, da brugen af pvc indebærer sundhedsmæssige og miljømæs-
sige konsekvenser.
Side 2 af 2