Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 32 Bilag 5, L 32 A Bilag 5, L 32 B Bilag 5
Offentligt
2279566_0001.png
Folketingets partier
Att. Skatteordførerne
Christiansborg
10. november 2020
Vedr. lovforslag L32 -
Lov om ændring af lov om et indkomstregister,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love
Dansk Bilforhandler Union (DBFU) udtrykker bekymring vedr. dele af L32, nærmere bestemt lovforslagets
foreslåede ordning vedr. indførelse af indberetningspligt af udbuds- og salgspriser samt prisdannende
oplysning om et køretøj jf. L32 pkt. 2.7.2 for erhvervsdrivende der sælger brugte køretøjer.
Til L32 pkt. 2.7.2 udtrykker DBFU bekymring om formål og effekt vedr. nedenstående:
Vedr. § 10 efter §10 a indsættes §10 b. ”Skatteministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
fastsætte nærmere regler om, at erhvervsdrivende, der sælger brugte motorkøretøjer, skal indberette udbuds-
og salgspriser samt prisdannende oplysninger til told og skatteforvaltningen, herunder nærmere regler om
følgende forhold: 1) Hvem der skal indberette udbuds- og salgspriser samt prisdannende oplysninger om et
køretøj. 2) Hvilke kategorier af køretøjer indberetningspligten omfatter. 3) Hvilke typer oplysninger der skal
indberettes om et køretøj. 4) Hvornår og hvordan indberetninger skal indgives til told- og skatteforvaltningen,
herunder om indberetningen skal ske elektronisk.”
DBFU er bekymret over indførsel af en indberetningspligt af udbudspriser grundet den ekstra administrative
byrde der pålægges bilforhandlerne ved indberetning af enhver prisjustering. Bilbasen.dk der er Danmarks
største markedsportal for brugte biler oplyser der med det nuværende udbud af brugte biler ugentligt
foretages ca. 2.000 prisrettelser altså ca. 104.000 prisrettelser årligt alene på Bilbasen.dk. Det skal i den
sammenhæng bemærkes at det aktuelle udbud af brugte biler ligger under den normale mængde
annoncerede biler.
DBFU er bekymret over indførsel af en indberetningspligt af salgspriser dels grundet de administrative byrder
der pålægges bilforhandlerne ved indberetning af salgspriser på samtlige solgte køretøjer. Dernæst er det en
bekymring hvorledes salgsprisen skal tolkes, er det prisen på selve køretøjet ekskl. evt. tilkøbte ydelser,
ekstraudstyr m.m. eller er det den samlede salgspris?
Det er desuden uklart hvordan indberetningen i praksis skal foregå da det i givet fald må forventes, at være
Motorstyrelsen der skal administrere og modtage indberetningerne hvilket der pt. ikke findes en umiddelbar
teknisk løsning til dette.
Dansk Bilforhandler Union - Fulbyvej 15 - 4180 Sorø - Tlf. 7777 4000 - E-mail: [email protected]
L 32b - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 10/11-20 fra Dansk Bilforhandler Union DBFU om bekymring i forhold til lovforslagets foreslåede ordning vedrørende indførelse af indberetningspligt af udbuds- og slagspriser m.v.
2279566_0002.png
SKAT oplyser i L32 formålet med indberetningspligten er at skabe et grundlag for værdifastsættelse ved
beregning af registreringsafgift på brugte køretøjer der skal afregnes registreringsafgift af ved indregistrering.
Til dette formål har Motorstyrelsen netop implementeret den semiautomatiske værdiberegner ”Estimatic”
købt og udviklet til formålet. Dette er bl.a. sket da SKAT tidligere har nedlagt de før anvendte ”Niveaulister” da
disse ansås som prisdannende og dermed ikke afspejlede den til enhver tid gældende markedsværdi.
”Estimatic” baserer sine beregninger på markedsværdien på baggrund af aktuelle markedsført tilsvarende
køretøjer, hvor i mod en værdifastsættelse baseret på salgspriser altid vil være bagudrettet og dermed ikke
den aktuelle markedsværdi. Dette vil i særdeleshed være gældende såfremt der ikke fastsættes en tidsgrænse
for, hvor langt tilbage salgspriser kan anvendes til værdifastsættelse.
DBFU er desuden bekymrede for risikoen for at den useriøse del af en i forvejen hårdt ramt branche, vil være
uønsket kreative i forhold til indberetning af salgspriser, og dermed sætte branchen under yderligere pres fra
useriøse aktører. Dette er ikke blot i modstrid med hensigten i oplysningspligten men vil ligeledes skabe et
behov for yderligere kontrol, og dermed pådrage en yderligere byrde til såvel SKAT som de seriøse aktører i
bilbranchen.
DBFU mener det i sidste ende vil være til ulempe for forbrugerne hvis fremtidig prissætning af køretøjer skal
baseres på statistik over tidligere solgte køretøjer fremfor en reel markedsværdi. Prissætningen af brugte
køretøjer vil ligeledes i højere grad end tidligere være baseret på historiske salgspriser, med andre ord
salgspriser der ikke er reguleret for evt. prisudvikling i forhold til justeringer på baggrund af, f.eks. prisfald
forårsaget af ændringer i registreringsafgiften som det er sket flere gange siden 2014.
DBFU stiller gerne op til en drøftelse omkring vores bekymringer og undertegnede kan kontaktes på tlf. 7777
4000 eller e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Jørgen Bomberg
Direktør
Dansk Bilforhandler Union - Fulbyvej 15 - 4180 Sorø - Tlf. 7777 4000 - E-mail: [email protected]