Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 32 , L 32 A , L 32 B
Offentligt
2301638_0001.png
9. december 2020
J.nr. 2020-3051
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 32 - Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, registre-
ringsafgiftsloven og forskellige andre love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel og styr-
kelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 2. december 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 32a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvormed den del af lovforslaget der omhandler indberetning af data til brug for den semiautomatiske værdifastsættelse af køretøjer udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
2301638_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvormed den del af lov-
forslaget, der omhandler indberetning af data til brug for semiautomatiske værdifastsæt-
telse af køretøjer, udskilles i et selvstændigt lovforslag? I benægtende fald bedes ministe-
ren yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag herom.
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at det drejer sig om deling af lovforslaget, så den del, der
vedrører skatteministerens bemyndigelse til senere at kunne udmønte indberetningspligt
m.v. i en bekendtgørelse, udskilles til et selvstændigt lovforslag.
Det kan indledningsvist oplyses, at udviklingen af det semiautomatiske værdifastsættelses-
system er en del af
Aftale om omlægning af bilafgifterne
fra september 2017, hvor der blev af-
sat midler til forbedring af kontrollen med bilafgifterne, herunder udvikling og implemen-
tering af bedre it-understøttelse i form af en semiautomatisk værdifastsættelse i DMR.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med Aftale om styrket regelefterlevelse på mo-
torområdet fra 2019 og Aftale om styrkelse af motorområdet fra juni 2020, der blev ind-
gået mellem Regeringen (Socialdemokratiet,), Venstre, Dansk Folke Parti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance.
Formålet med begge aftaler var at styrke kontrollen med motorområdet, herunder særligt
i forbindelse med værdifastsættelse af bilerne ved eksport, import og genberegning.
Det semiautomatiske værdifastsættelsessystem forventes at give en mere præcis værdifast-
sættelse fx i forbindelse med værdifastsættelse af et brugt importeret køretøj, fordi der ta-
ges udgangspunkt i faktiske salgspriser for sammenlignelige køretøjer, frem for annonce-
rede priser. Indberetning af faktiske udbuds- og salgspriser vil derfor give
Skatteforvaltningen og selvanmeldervirksomheder mulighed for at værdiansætte brugte
køretøjer mere præcist.
Det kan endvidere oplyses, at denne del af lovforslaget alene vedrører en bemyndigelse
til, at skatteministeren senere kan udmønte indberetningspligten m.v. i en bekendtgørelse,
når det semiautomatiske værdifastsættelsessystem er færdigudviklet. Indberetningspligten
m.v. for erhvervslivet vil således ikke træde i kraft den 1. januar 2021.
Bekendtgørelsen vil, inden den sendes i offentlig høring, blive drøftet med partierne bag
Aftale om styrkelse af motorområdet fra juni 2020, der blev indgået mellem Regeringen
(Socialdemokratiet,), Venstre, Dansk Folke Parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye Borgerlige og Liberal
Alliance.
Side 2 af 3
L 32a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvormed den del af lovforslaget der omhandler indberetning af data til brug for den semiautomatiske værdifastsættelse af køretøjer udskilles i et selvstændigt lovforslag, til skatteministeren
2301638_0003.png
På baggrund heraf finder jeg ikke anledning til selv at stille et ændringsforslag som det fo-
reslåede, men jeg vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af lov-
forslaget i to dele. Det ønskede ændringsforslag om kan se ud som følgende:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring lov om et indkomstregister, registreringsafgiftsloven og
forskellige andre love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel og styrkelse og tilpasning af
regler på motorområdet m.v.) omfattende §§ 1-3, § 4, nr. 1-5 og 7, og §§ 5-8.«
B.
»Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Styrkelse og tilpasning af
regler på motorområdet m.v.) omfattende § 4, nr. 6, og § 7, stk. 1.«
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
skærpet indsats mod vanvidskørsel og styrkelse og tilpasning af regler på motorområdet
m.v. Forslaget udmønter dele af Aftale om styrkelse af motorområdet af 12. juni 2020 og
regeringens udspil Vanvidskørsel skal stoppes af 6. februar 2020. Det andet lovforslag (B)
vedrører styrkelse på motorområdet, herunder bemyndigelse til, at skatteministeren eller
den, ministeren bemyndiger hertil, kan fastsætte nærmere regler om pligt for erhvervsdri-
vende, der sælger brugte motorkøretøjer, til at indberette udbuds- og salgspriser samt an-
dre prisdannende oplysninger til Skatteforvaltningen.
Side 3 af 3