Skatteudvalget 2020-21
L 29 Bilag 9
Offentligt
2291189_0001.png
Til lovforslag nr.
L 29
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre
love
(Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF og EL) indstiller lov‐
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at SF under udvalgsarbejdet efterspurgte en indsigt i pri‐
oriteringsreglen, der efter SF’s mening gjorde det for gun‐
stigt at overdrage erhvervsvirksomheders aktier til erhvervs‐
drivende fonde. Det var den samme prioriteringsregel, der
dengang var årsagen til, at SF forlod forhandlingerne, som
lovforslaget siden hen har bygget på. Besvarelsen fra skat‐
teministeren har ikke forsikret SF om, at den nye priorite‐
ringsregel gør nok for at forhindre, at stifterskatten udskydes
over en uhensigtsmæssig lang periode. På baggrund af dette
kan SF fortsat ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det sympa‐
tisk at få flere virksomheder ind i erhvervsdrivende fonds-
regi, for så vidt hensigten er at mindske risikoen for, at virk‐
somheder flyttes udenlands eller drives videre – med pro‐
duktivitetstab til følge – af næste generation i familien. I gi‐
vet fald så EL gerne, at man i stedet – eller som supplement
– skabte en model for overdragelse til medarbejderfonde,
der ligeledes opnår formålet med at fastholde arbejdspladser
i Danmark ved at forhindre videresalg til kapitalfonde eller
andre kortsigtede interesser. EL kan ikke stemme for lovfor‐
slaget, da EL er bekymrede over flere aspekter ved den nye
model, herunder det formålsstridige ved, at der i lovforslaget
også inkluderes overdragelse til fonde placeret i udlandet og
udenlandske fonde. Desuden finder EL fondsbeskatningen
alt for lempelig, idet der kun skal betales skat af avancen
ved overdragelsestidspunktet. Skulle fonden afstå aktierne
ved et senere tidspunkt, regnes avancen ikke med, selv om
værdien er steget. Det forhold, at virksomhedsejeren veder‐
lagsfrit skal give afkald på sin formue, sammenholdt med,
at saldoen på stifterskatten skal forrentes, kan desuden give
incitament til betydelige udbytteudlodninger, kort før over‐
dragelsen finder sted. Det er i direkte konflikt med hensigten
om at videreføre virksomheden i en sund tilstand.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
AX025214
L 29 - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 26. november 2020
2291189_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 35 D
ændres i
stk. 2, 3.
pkt.,
»Det anførte beløb i« til: »Det beløb, der følger af«.
[Sproglig ændring]
Til § 4
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 6, stk. 2,
ændres i
1. pkt.
», når der i« til: »og der i«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af forslaget til aktieavancebeskatningslovens
§ 35 D, at fonden skal betale afdrag på stifterskatten ved
en efterfølgende afståelse af aktier, der er erhvervet efter de
foreslåede regler. Opgørelsen skal ske pr. afstået aktie og
foretages på grundlag af aktiens anskaffelsessum og afståel‐
sessum.
Ifølge forslaget til aktieavancebeskatningslovens § 35 D,
stk. 2, 3. pkt., skal »Det anførte beløb i stk. 1, 4. pkt.«,
anvendes som aktiens anskaffelsessum.
I stk. 1, 4. pkt., er det anført: »Som aktiernes anskaf‐
felsessum anvendes overdragerens anskaffelsessum, dog
mindst 0 kr.«
Idet der i stk. 1, 4. pkt., ikke er anført et beløb, foreslås
det, at formuleringen i stk. 2, 3. pkt., ændres, så der henvises
til det beløb, der følger af stk. 1, 4. pkt. Der er tale om en
sproglig ændring uden betydning for bestemmelsens materi‐
elle indhold.
Til nr. 2
Det følger af forslaget til fondsbeskatningslovens § 6,
stk. 2, at hvis fonden afstår aktier, der er erhvervet efter
de foreslåede regler, finder den såkaldte prioriteringsregel
anvendelse, når gevinsten i henhold til aktieavancebeskat‐
ningslovens § 8 ikke skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, når der i det pågældende år er eller
har været en positiv saldo for stifterskat.
Det foreslås at ændre formuleringen af de to anførte
betingelser, der skal være opfyldt samtidig, så »når« ikke
forekommer to gange, men ændres til »og«, den anden gang
ordet forekommer i bestemmelsen. Der er tale om en sprog‐
lig ændring uden betydning for bestemmelsens materielle
indhold.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Lovforslaget er, bortset fra en udskydelse af lovens
ikrafttræden, en uændret genfremsættelse af lovforslag nr.
L 156 (folketingsåret 2019-20). Et udkast til lovforslag nr. L
156 (folketingsåret 2019-20) har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 8. oktober
2019 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 20
(folketingsåret 2019-20). Den 7. oktober 2020 sendte skatte‐
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
L 29 - 2020-21 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 26. november 2020
2291189_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4