Skatteudvalget 2020-21
L 221
Offentligt
2394836_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2020-9251
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 221 - Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven (Skærpede krav til
og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 7. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Jarlov (KF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ændringsforslag, så røgtobak må sælges mere end 3 måneder efter en afgiftsforhøjelse, til skatteministeren
2394836_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag, således at røgtobak ikke omfattes af bestemmelserne
om, at varer med gamle stempelmærker, kun må sælges i 3 måneder efter en afgiftsforhø-
jelse, da de har en langt lavere omsætningshastighed end cigaretter? Såfremt ministeren
vurderer, at dette bør medføre, at hamstringsreglen for røgtobak genetableres, bedes dette
ligeledes indeholdt i ændringsforslagene, dog således at hamstringsreglen sættes til 10 pct.
I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.
Svar
Den foreslåede ”clean market” regel (dvs. reglen om, at der ikke må sælges cigaretter og
røgtobak med gammel afgift 3 måneder efter, at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft) er
med til at sikre, at cigaretter og røgtobak sælges med de nye højere afgifter senest 3 måne-
der efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Såfremt røgtobak ikke er omfattet af 3-måneders-reglen, vil røgtobak kunne sælges til den
gamle afgift mere end 3 måneder efter, at afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft. Dermed vil
røgtobak kunne være relativt billigere end cigaretter, hvilket kan medføre, at rygere blot
skifter fra cigaretter til røgtobak.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har vedtaget, at afgifterne på såvel cigaretter
som røgtobak skal stige, og det er ikke hensigtsmæssigt, at det længe efter en afgiftsforhø-
jelse er muligt at købe fx finskåren tobak til rul selv cigaretter med lav afgift. Rul selv ciga-
retter er lige så usunde som fabriksfremstillede cigaretter.
Dertil kommer, at regler, der tillader salg af røgtobak med lav afgift i en længere periode
end cigaretter, der skal betale høj afgift, vil give røgtobak en fordel. En sådan fordel vur-
deres at være i strid med konkurrencereglerne og kan udgøre ulovlig statsstøtte.
Af hensyn til den længere omsætningshastighed på røgtobak er det muligt at købe nye
stempelmærker allerede fra den 1. august 2021 for at give producenterne bedre mulighed
for at tilpasse leverancerne til detailhandlen og dermed reducere mængden af varer, der
skal returneres senest 4 måneder efter afgiftsforhøjelsen.
Endelig har jeg tidligere - bl.a. i mit svar på SAU alm. del spørgsmål 351 (2020-21) - rede-
gjort for, at clean market reglen overflødiggør hamstringsreglerne, som vurderes at være i
strid med konkurrencereglerne, hvis de opretholdes.
Jeg vil af ovenstående grunde ikke stille ændringsforslag, således at røgtobak ikke omfat-
tes af reglen om clean market, men jeg vil gerne yde teknisk bistand til et ændringsforslag
herom.
Side 2 af 5
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ændringsforslag, så røgtobak må sælges mere end 3 måneder efter en afgiftsforhøjelse, til skatteministeren
2394836_0003.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven
(Skærpede krav til og styrket kontrol med handel og opbevaring af tobak)
(L 221)
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 2,
ændres ”Varer” til: ”Cigaretter”.
[Betegnelsen ”varer” omfatter både cigaretter og røgtobak.
Ændringsforslaget medfører,
at § 2, stk. 2, alene omfatter cigaretter.]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 3,
ændres ”varer” til: ”cigaretter”.
[Betegnelsen ”varer”
omfatter både cigaretter og røgtobak. Ændringsforslaget medfører,
at § 2, stk. 3, alene omfatter cigaretter.]
Til § 2
3)
Paragraffen affattes således:
Ӥ 2
I lov nr. 1588 af 27. december 2019 om ændring af tobaksafgiftsloven og lov om forskel-
lige forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på tobak), som ændret ved § 9 i lov nr. 168 af
29. februar 2020 og § 5 i lov nr. 871 af 14. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 16,
udgår ”5 pct. flere styk cigaretter eller”, og ”5 pct. flere kilogram” ændres
til: ”10 pct. flere kilogram”.
2.
To steder i
§ 3, stk. 18, 1. pkt., stk. 20, 1. pkt., stk. 22, 1. pkt., stk. 24, 1. pkt., stk. 26, 1.
pkt., stk. 28, 1. pkt., stk. 30, 1. pkt., stk. 32, 1. pkt.,
og
stk. 34, 1. pkt.,
udgår ”styk cigaretter
eller”.
[Hamstringsreglerne for cigaretter og røgtobak, jf. lovens § 3, stk. 16, 18, 20, 22, 24, 26,
28, 30, 32 og 34, opretholdes, men ændres, så de alene omfatter røgtobak. Endvidere æn-
dres procentsatsen for, til hvor mange kilogram røgtobak en virksomhed må købe stem-
pelmærker frem mod afgiftsforhøjelserne den 1. januar 2022 i forhold til referenceperio-
den, fra 5 pct. til 10 pct.]
Side 3 af 5
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ændringsforslag, så røgtobak må sælges mere end 3 måneder efter en afgiftsforhøjelse, til skatteministeren
2394836_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1og 2
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at indsætte stk. 2 i tobaksafgiftslovens § 2. Efter for-
slaget må cigaretter og røgtobak, der er overgået til forbrug, og som er påført stempel-
mærker, der var gældende før en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, ikke sælges i erhvervs-
mæssigt øjemed her i landet, når der er forløbet 3 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er trådt i
kraft.
Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte stk. 3 i tobaksafgiftslovens § 2.
Efter forslaget må virksomheder, der ikke er autoriseret som oplagshaver, ikke opbevare
cigaretter og røgtobak, som er påført stempelmærker, der var gældende før en afgiftsfor-
højelses ikrafttræden, når der er forløbet 4 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er trådt i kraft.
Med dette ændringsforslag foreslås det
at ændre ”varer” til ”cigaretter”,
således at røgto-
bak ikke længere vil være omfattet af de foreslåede § 2, stk. 2 og 3. Den foreslåede æn-
dring medfører, at forbuddet mod salg, når der er forløbet 3 måneder, og forbuddet mod
opbevaring, når der er forløbet 4 måneder, fra en afgiftsforhøjelses ikrafttræden, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 1, alene omfatter cigaretter.
Til nr. 3
Ved lov nr. 1588 af 27. december 2019 blev afgifterne på cigaretter og røgtobak forhøjet
ad to omgange. Den første forhøjelse trådte i kraft den 1. april 2020, og den anden forhø-
jelse træder i kraft den 1. januar 2022, jf. lovens § 1, nr. 2-5, og § 3, stk. 2 og 3.
I forhold til den anden afgiftsforhøjelse, dvs. den 1. januar 2022, blev der indsat en
værnsregel i § 3, stk. 16, jf. lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Værnsreglen er udformet således, at hvis en virksomhed, som er registreret efter tobaksaf-
giftsloven, fra og med den 1. april 2020 til og med den 31. december 2021 køber stempel-
mærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak, end
virksomheden normalt ville gøre i en periode på 640 dage, anses det overskydende køb
for foretaget den 1. januar 2022. Det overskydende køb vil herefter blive reguleret i hen-
hold til de afgiftssatser, som er gældende pr. 1. januar 2022, jf. § 3, stk. 16, i lov nr. 1588
af 27. december 2019.
§ 3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, i lov nr. 1588 af 27. december 2019 fastsætter
referenceperioden for virksomhedens køb af stempelmærker i perioden fra og med den 1.
april 2020 til og med den 31. december 2021 i henhold til stk. 16. Ved referenceperioden
forstås den periode, som der tages udgangspunkt i ved afgørelsen af, til hvor mange styk
cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt ville købe stempelmærker til i
en periode på 640 dage.
Side 4 af 5
L 221 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ændringsforslag, så røgtobak må sælges mere end 3 måneder efter en afgiftsforhøjelse, til skatteministeren
2394836_0005.png
I lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 og 18, foreslås det at ophæve oven-
nævnte regler
– de såkaldte ”hamstringsregler”.
I lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, foreslås det som en konse-
kvens heraf at ophæve § 3, stk. 36, og ændre henvisningerne i § 3, stk. 19, 21, 23, 25, 27,
29, 31, 33, 35, 37 og 38 i lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Med dette ændringsforslag foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 2. Efter ændringsforsla-
get ophæves hamstringsreglerne for røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12,
14, 16, 18 og 20, ikke. Konsekvensændringerne af ophævelsen af hamstringsreglerne i de-
res helhed, dvs. for både cigaretter og røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13,
15, 17, 19, 21 og 22, skal derfor heller ikke gennemføres.
Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere, at
”5 pct. flere styk cigaretter eller” ud-
går af lovens § 3, stk. 16, og at ”styk cigaretter eller” udgår af lovens § 3, stk. 18, 20, 22,
24, 26, 28, 30, 32 og 34. Efter ændringsforslaget skal hamstringsreglerne i § 3, stk. 16, 18,
20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, alene omfatte røgtobak. Hamstingsreglerne foreslås opret-
holdt for røgtobak, da det i ændringsforslagets nr. 1 og 2 foreslås,
at reglerne om ”clean
market” alene skal omfatte cigaretter.
Hvis hamstringsreglerne ikke opretholdes for røg-
tobak, vil der ikke være nogen begrænsninger for salg af røgtobak i forbindelse med af-
giftsforhøjelsen på tobak den 1. januar 2022.
Med dette ændringsforslag foreslås det endvidere,
at ”5 pct. flere kilogram” ændres til:
”10 pct. flere kilogram” i lovens § 3, stk. 16. Efter ændringsforslaget skal
loftet over, hvor
mange kilogram røgtobak registrerede virksomheder må købe stempelmærker til efter de
satser, der er gældende før den 1. januar 2022, forhøjes fra 5 pct. til 10 pct.
Side 5 af 5