Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 139 , L 139 A , L 139 B
Offentligt
2323981_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020 - 10952
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 139 - Forslag til lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og ar-
bejdsmarkedsbidrag og udskydelse af betalingsfrist for registreringsafgift af motorkøretø-
jer i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 25. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 139a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om at redegøre for de forhold, der er forbedret for små og mellemstore virksomheder sammenlignet med tredje kvartal af 2020, til skatteministeren
2323981_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for de forhold, der er forbedret for små og mellemstore virk-
somheder sammenlignet med tredje kvartal af 2020, hvor regeringen godt kunne se for-
nuften i at udskyde virksomhedernes betaling af moms, men nu ikke vil gøre det for ind-
betalingen den 1. marts 2021?
Svar
Som jeg har nævnt i mine svar på L 139 - spørgsmål 2, 3 og 17, er regeringen opmærksom
på, at der er behov for en bred vifte af initiativer for at hjælpe virksomhederne godt gen-
nem krisen. Regeringen har i samarbejde med et bredt flertal af Folketingets partier gen-
nemført og forlænget en række andre hjælpepakker, der skal hjælpe virksomhederne i
denne helt ekstraordinære situation.
På Skatteministeriets område er der bl.a. gennemført en udskydelse af virksomhedernes
betaling af A-skat, AM-bidrag, B-skat, moms og lønsumsafgift. Herudover er der sikret en
mere lempelig tilbagevenden til normale betalingsfrister for A-skat, AM-bidrag og moms,
som blev anbefalet af den økonomiske ekspertgruppe for udfasning af hjælpe-pakkerne.
Momsområdet er først og fremmest reguleret ved momsdirektivet. I henhold til momsdi-
rektivet må angivelsesfristen højest være to måneder fra afgiftsperiodens udløb. De om-
talte momsperioder udløb 31. december 2020, hvorfor den senest mulige angivelsesfrist
er den 1. marts 2021. I Skatteforvaltningens systemer er det ikke muligt at adskille angi-
velses- og betalingsfristen.
Det er således ikke muligt at understøtte en udskydelse af betalingsfristen i it-systemerne,
fordi perioderne er udløbet den 31. december 2020, og når en periode er udløbet, dannes
angivelses- og betalingsfristen maskinelt. En ændring af betalingsfristen vil derfor skulle
ske manuelt for alle virksomheder (dvs. ca. 900.000 angivelser), hvilket ikke er et realistisk
scenarie.
Derudover vil udskydelse af betalingsfrister for moms gælde for alle momsregistrerede
virksomheder. Dermed er udskydelse af betalingsfrister for moms et generelt værktøj, der
således ikke kan målrettes virksomheder, som er ramt hårdest af coronakrisen. Låneord-
ninger kan derimod være mere målrettede i det omfang, at kun virksomheder, som ople-
ver likviditetsudfordringer, vil søge om lån.
Regeringen tager virksomhedernes situation meget alvorligt, hvilket lovforslaget om en ny
A-skattelåneordning, som styrker små og mellemstore virksomheders likviditet med ca. 7
mia. kr., også er udtryk for. Regeringen overvejer herudover at stille yderligere rentefrie
lån til rådighed for de virksomheder, der er særlig hårdt ramt af restriktionerne.
Jeg drøfter, som nævnt i mit svar på spørgsmål 17, gerne disse initiativer med Folketin-
gets partier, da jeg finder det vigtigt, at der er bred politisk opbakning til at hjælpe virk-
somhederne igennem krisen.
Side 2 af 2