Skatteudvalget 2020-21
L 133
Offentligt
2395903_0001.png
18. maj 2021
J.nr. 2020 - 10034
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 133
Forslag til Lov om ændring af dødsboskatteloven og kildeskattelo-
ven (Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse af virksomhed i virksomhedsordnin-
gen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 17. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 133 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, at hvis den latente skat maksimalt udgør 34 pct. af opsparingen, bør det være denne procentdel af opsparingen, som anvendes i maksimeringsreglen ved deloverdragelse/-overtagelse, til skatteministeren
2395903_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Skatteministeriets plancher fra den tekniske gennemgang af lovforslaget,
at formålet med maksimeringsreglen er:
”Maksimeringsreglen skal sørge for, at der ved overdragelsen er en sammenhæng mellem
skatteforpligtelsen og aktiverne, hvor gæld mv. er fratrukket. Erhververen vil således ikke
kunne overtage en skatteforpligtelse, hvor der ikke er tilsvarende aktiver i den overdragne
virksomhed til at betale den latente skat.” Her angives, at der skal være aktiver til at betale
den latente skat og ikke aktiver, der er større end opsparingen. Er ministeren enig i, at
hvis den latente skat maksimalt udgør 34 pct. af opsparingen, så bør det være denne pro-
centdel af opsparingen, som anvendes i maksimeringsreglen ved deloverdragelse/-overta-
gelse i stedet for som efter lovforslaget hele opsparingen?
Svar
Jeg er ikke enig i, at maksimeringsreglen bør ændres, således at der kan overdrages en
større andel af det opsparede overskud baseret på den latente skat, der hviler på det op-
sparede overskud.
De ca. 34 pct. er alene udtryk for forskellen mellem den personlige skattesats og virksom-
hedsskatten for en person med den højeste personlige skattesats og dermed den sats, som
et indestående på konto for opsparet overskud i sidste ende vil blive beskattet med.
Denne sats vil være variabel fra person til person og kan skifte år for år afhængigt af per-
sonens indkomst, ligesom satsen kan være forskellig hos overdrager og erhverver ved en
deloverdragelse af en virksomhed. Dermed er der ikke tale om en procentsats, der gene-
relt kan anvendes til at fordele indestående på konto for opsparet overskud ved delover-
dragelse.
Den foreslåede maksimeringsregel baserer sig på, at der ikke kan overdrages et større in-
destående på konto for opsparet overskud, end hvad der svarer til kapitalafkastgrundlaget
for den overdragne virksomhed. Dvs. at der bliver en sammenhæng mellem den over-
tagne skatteforpligtelse og det grundlag, som virksomheden drives på. Det synes mere
hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i virksomheden og dens aktiver og passiver, end at
basere fordelingen af konto for opsparet overskud på den eventuelle beskatning, der ville
ske, hvis virksomheden ophørte eller ved hævninger fra virksomheden til privatsfæren.
Side 2 af 2