Skatteudvalget 2020-21
L 133 Bilag 16
Offentligt
2397032_0001.png
Til lovforslag nr.
L 133
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2021
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dødsboskatteloven og kildeskatteloven
(Indgreb mod skatteundgåelse ved overtagelse af virksomhed i virksomhedsordningen)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 15 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I
nr. 2
ændres i den indledende tekst »§ 48, stk. 2, 2.
pkt.,« til: »§ 48, stk. 2, 1. pkt.,«.
[Ændring af henvisning til korrekt punktum]
Til § 2
2)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 3. pkt.,
affattes således:
»Anvender den ægtefælle, der driver virksomheden, ved
udgangen af indkomståret forud for overgangen af driften af
virksomheden til den anden ægtefælle virksomhedsordnin‐
gen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan den ægtefælle,
som overtager driften af virksomheden, indtræde i den først‐
nævnte ægtefælles virksomhedsordning, herunder overtage
indestående på konto for opsparet overskud, indskudskon‐
toen og mellemregningskontoen, ved udløbet af indkomst‐
året forud for overgangen af driften af virksomheden.«
[Kravet om, at overgangen af driften skal ske dagen efter
indkomstårets udløb, udgår og sproglige justeringer]
3)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 4. pkt.,
ud‐
går »en del af en virksomhed eller«, »nu driver virksomhe‐
den« ændres til: »nu driver den pågældende virksomhed,«,
og »den pågældende del af virksomheden eller« udgår.
[Det er fortsat hele virksomheden, der skal danne grundlag
for vurderingen af, hvilken ægtefælle der anses for at drive
virksomheden, og en sproglig justering]
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 4. pkt.,
ændres », indskudskontoen og mellemregningskontoen« til:
»og indskudskontoen«.
[Den foreslåede fordelingsnøgle ved overdragelse af virk‐
somhed skal ikke gælde for mellemregningskontoen]
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 25 A, stk. 1, 5. pkt.,
ændres »2.-4. pkt.« til: »2.-5. pkt.«, og »og stk. 6,« udgår.
DokumentId
Journalnummer
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0002.png
2
[En eventuel negativ indskudskonto skal ikke udlignes i
forbindelse med overgang af driften af virksomheden og
konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 26 A, stk. 5, 1. pkt.,
ændres », indskudskontoen og
mellemregningskontoen« til: »og indskudskontoen«.
[Justering af konti til overdragelse i virksomhedsordningen
ved deloverdragelse]
7)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 26 A, stk. 5,
indsættes efter 4. pkt. som nyt punk‐
tum:
»Hvis den modtagende ægtefælle yder vederlag ved over‐
tagelse af den pågældende del af virksomheden eller den
pågældende virksomhed, skal værdien af dette vederlag fra‐
gå ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget efter 2. og 3.
pkt. for den overtagne virksomhed.««
[Det sikres, at der i en situation, hvor der ydes et vederlag
for overdragelsen, ikke er mulighed for at omgå den fore‐
slåede begrænsning ved overdragelse af konto for opsparet
overskud]
8)
Nr. 3
udgår.
[Børn m.v. skal ikke indtræde i overdragerens virksomheds‐
ordning]
9)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 33 C, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punk‐
tum:
»Indgår der finansielle aktiver i overdragerens virksom‐
hedsordning, skal værdien af de finansielle aktiver bortset
fra fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger
af husleje og deposita og periodeafgrænsningsposter fragå
ved opgørelsen af det indestående på konto for opsparet
overskud, der kan overdrages med virksomheden efter 1.
pkt.««
[Begrænsning af muligheden for at overtage indestående på
konto for opsparet overskud i forbindelse med en helover‐
dragelse af virksomhed, i det omfang der er finansielle akti‐
ver i overdragerens virksomhedsordning]
10)
Nr. 4
udgår.
[Børn m.v. kan ikke overtage indskudskontoen og mellem‐
regningskontoen]
11)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 33 C, stk. 5,
indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.,
som nyt punktum:
»Overdrages der finansielle aktiver i forbindelse med en
overdragelse efter 3. og 4. pkt., skal værdien af de finan‐
sielle aktiver bortset fra fordringer erhvervet ved salg af
varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed (varedebitorer
m.v.), forudbetalinger af husleje og deposita og periodeaf‐
grænsningsposter fragå ved opgørelsen af det indestående
på konto for opsparet overskud, der kan overdrages med
den pågældende del af virksomheden eller den pågældende
virksomhed.««
[Begrænsning af muligheden for at overtage af indestående
på konto for opsparet overskud i forbindelse med en over‐
dragelse af virksomhed i det omfang, der samtidig overdra‐
ges finansielle aktiver]
12)
I det
nr. 5
indsættes efter »ikke«: »efter 3. og 4. pkt.«
[Præcisering af, at maksimeringsreglen alene gælder ved
deloverdragelse]
13)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 33 C, stk. 5, 7. pkt.,
der bliver 8. pkt., ændres »2.
pkt.« til: »3. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
Til § 3
14)
I
stk. 2
indsættes efter »overtagelser«: »og udlodnin‐
ger«.
[Præcisering af, at loven omfatter udlodninger af virksomhe‐
der]
15)
som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
§ 2, nr. 02, har virkning for overtagelser, der sker
den 17. maj 2021 eller senere.«
[Virkningstidspunkt for nyt tiltag i lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter dødsboskattelovens § 48, stk. 2, kan den efterleven‐
de ægtefælles erhvervsvirksomhed, hvorpå ægtefællen har
anvendt virksomhedsordningen, udloddes til andre arvinger
eller legatarer efter førstafdøde som led i boslodsudvekslin‐
gen. Hvis udlodningen omfatter en del af en virksomhed
eller én af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens
§ 2, stk. 3, fremgår det af dødsboskattelovens § 48, stk. 2,
1. pkt., at bl.a. dødsboskattelovens § 10, stk. 3, 2.-5. pkt.,
finder anvendelse.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at ophæve be‐
stemmelsen i dødsbosskattelovens § 10, stk. 3, 4. pkt., og
i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås det derfor at ændre henvis‐
ningen i § 48, stk. 2, 1. pkt., til bestemmelserne i § 10, stk.
3, 2.-4. pkt.
Det foreslås ved ændringsforslaget at ændre i den indle‐
dende tekst, således at der henvises til § 48, stk. 2, 1. pkt.,
og ikke til bestemmelsens 2. pkt., Det foreslåede ændrings‐
forslag skyldes en forkert henvisning til det konkrete punk‐
tum i dødsboskattelovens § 48, stk. 2.
Til nr. 2
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den personlige
indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§
2-4, samt ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0003.png
3
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komst som nævnt i 1. pkt. hos den ægtefælle, der i overve‐
jende grad driver virksomheden, jf. dog stk. 8.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som
§ 25 A, stk. 1, 3. pkt., at hvis den ægtefælle, der driver
virksomheden, ved udgangen af indkomståret forud for
overgangen af driften af virksomheden til den anden ægte‐
fælle anvender virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskat‐
telovens afsnit I, kan en ægtefælle, som overtager driften af
virksomheden, indtræde i den overdragende ægtefælles virk‐
somhedsordning, herunder overtage indestående på konto
for opsparet overskud, indskudskontoen og mellemregnings‐
kontoen, ved udløbet af indkomståret forud for overgangen
af driften af virksomheden, såfremt overgangen af driften
af virksomheden finder sted dagen efter dette indkomstårs
udløb.
Der foreslås ved ændringsforslaget at nyaffatte 3. pkt.,
således at hvis den ægtefælle, der driver virksomheden, ved
udgangen af indkomståret forud for overgangen af driften
af virksomheden til den anden ægtefælle anvender virksom‐
hedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens afsnit I, kan den
ægtefælle, som overtager driften af virksomheden, indtræde
i den førstnævnte ægtefælles virksomhedsordning, herunder
overtage indestående på konto for opsparet overskud, ind‐
skudskontoen og mellemregningskontoen, ved udløbet af
indkomståret forud for overgangen af driften af virksomhe‐
den.
Det foreslås således ved ændringsforslaget, at betingelsen
om, at overgangen af driften af virksomheden skal finde sted
dagen efter indkomstårets udløb, udgår.
Med den foreslåede ændring vil en vurdering af, om der
er sket en overgang af driften, skulle ske med udgangspunkt
i, hvem der i overvejende grad har drevet virksomheden i
det pågældende indkomstår. Det vil sige, at en vurdering vil
tage udgangspunkt i driften af virksomheden over et helt
indkomstår.
Herudover foretages der med den foreslåede ændring
nogle sproglige justeringer.
Til nr. 3
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den personlige
indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§
2-4, samt ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komsten hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som §
25 A, stk. 1, 4. pkt., at såfremt overgangen af driften vedrø‐
rer en del af en virksomhed eller en af flere virksomheder,
jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, kan den ægtefælle,
som nu driver virksomheden, overtage den del af indestå‐
ende på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen, der svarer til den pågældende del
af virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Der foreslås med ændringsforslaget en justering af den
forslåede bestemmelse, således at »en del af en virksomhed«
og »den pågældende del af virksomheden eller« udgår. Det
skyldes, at overgangen af driften af en virksomhed i virk‐
somhedsordningen i kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, som
beskrevet sker på baggrund af en vurdering af, hvem der
i overvejende grad driver hele virksomheden i virksomheds‐
ordningen. Dvs. at der fortsat skal ske en vurdering på bag‐
grund af hele virksomheden.
Der foreslås herudover en sproglig justering af den for‐
slåede bestemmelse, således at det mere klart af bestemmel‐
sen fremgår, hvilken virksomhed der omtales.
Til nr. 4
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den personlige
indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§
2-4, samt ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komsten hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som §
25 A, stk. 1, 4. pkt., at såfremt overgangen af driften vedrø‐
rer en del af en virksomhed eller en af flere virksomheder,
jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, kan den ægtefælle,
som nu driver virksomheden, overtage den del af indestå‐
ende på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen, der svarer til den pågældende del
af virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre, at der kan ske
overtagelse af en del af indestående på konto for opsparet
overskud, indskudskontoen og mellemregningskontoen, så‐
ledes at der kun kan ske overtagelse af en del af indestående
på konto for opsparet overskud og indskudskontoen.
Den foreslåede ændring medfører, at der ikke skal over‐
tages en del af mellemregningskontoen i forbindelse med
overdragelsen. Det skyldes, at indestående på mellemreg‐
ningskontoen skattefrit kan føres tilbage til privatøkonomien
uden om hæverækkefølgen. Der er dermed ingen skattefor‐
pligtelse knyttet til denne konto, hvorfor den forholdsmæs‐
sige fordeling ikke bør påvirke fordelingen af mellemreg‐
ningskontoen.
Til nr. 5
Det følger af kildeskattelovens § 25 A, stk. 1, at ind‐
komst, der vedrører en erhvervsvirksomhed, medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, den personlige
indkomst og kapitalindkomsten, jf. personskattelovens §§
2-4, samt ved opgørelsen af den arbejdsmarkedsbidrags‐
pligtige indkomst hos den ægtefælle, der driver virksom‐
heden. Deltager begge ægtefæller i driften, medregnes ind‐
komsten hos den ægtefælle, der i overvejende grad driver
virksomheden.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 1, at indsætte som §
25 A, stk. 1, 5. pkt., at § 26 A, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 6,
finder tilsvarende anvendelse. Dette indebærer, at hvis over‐
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0004.png
4
gangen af driften af virksomheden vedrører en af flere virk‐
somheder, da vil ægtefællen, der overtager driften, kunne
overtage en del af indestående på konto for opsparet over‐
skud, indskudskontoen og mellemregningskontoen. Denne
del beregnes som forholdet mellem den del af kapitalafkast‐
grundlage opgjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk.
1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for overgangen
af driften, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret for‐
ud for overgangen af driften. Herudover skal evt. negativ
indskudskonto udlignes inden overgangen af driften af virk‐
somheden.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre »2.-4. pkt.«
til »2.-5. pkt.«. Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7.
Det foreslås i ændringsforslaget, at bestemmelsen i § 26
A, stk. 6, ikke skal finde anvendelse i denne situation.
Den foreslåede ændring medfører, at der ikke vil blive
stillet krav om, at en evt. negativ indskudskonto skal være
udlignet inden overgangen af driften til en ægtefælle. Bag‐
grunden for ændringsforslaget er, at det anses for unødven‐
digt at stille krav om, at en eventuelt negativ indskudskonto
skal udlignes, når der er tale om, at der mellem ægtefæller
sker overgang af driften af en virksomhed.
Til nr. 6
Det følger af kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 1. pkt.,
at såfremt overdragelsen af en virksomhed fra en ægtefælle
til den anden ægtefælle vedrører en del af en virksomhed
eller en af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens
§ 2, stk. 3, kan ægtefællen overtage den del af indestående
på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og mel‐
lemregningskontoen, der svarer til den pågældende del af
virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre »indskudskon‐
toen og mellemregningskontoen« til »indskudskontoen« i
kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, 1. pkt.
Den foreslåede ændring medfører, at der ikke kan over‐
tages en del af mellemregningskontoen i forbindelse med
overdragelsen. Det skyldes, at indestående på mellemreg‐
ningskontoen skattefrit vil kunne føres tilbage til privatøko‐
nomien uden om hæverækkefølgen. Der vil dermed ikke
være knyttet en skatteforpligtelse til denne konto, hvorfor
den forholdsmæssige fordeling ikke bør påvirke fordelingen
af mellemregningskontoen.
Til nr. 7
Det følger af kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, at såfremt
overdragelsen af en virksomhed fra en ægtefælle til den
anden ægtefælle vedrører en del af en virksomhed eller en
af flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk.
3, kan ægtefællen overtage den del af indestående på konto
for opsparet overskud, indskudskontoen og mellemregnings‐
kontoen, der svarer til den pågældende del af virksomheden
eller den pågældende virksomhed. Denne del beregnes som
forholdet mellem den del af kapitalafkastgrundlaget opgjort
efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen, der kan henføres
til den nævnte virksomhed, og hele kapitalafkastgrundlaget
opgjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved
udløbet af indkomståret forud for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved
udløbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes
efter forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen i den nævnte virk‐
somhed og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordnin‐
gen. Ved beregningen af den forholdsmæssige del ses bort
fra finansielle aktiver. Foreligger der flere konti for opsparet
overskud, medregnes en forholdsmæssig del af hver af kon‐
tiene.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 2, at der ikke i forbin‐
delse med overdragelsen af en del af en virksomhed eller en
af flere virksomheder kan overtages et indestående på konto
for opsparet overskud, der er større end den positive værdi
af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskatte‐
lovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågældende
virksomhed.
Det foreslås ved ændringsforslaget at indsætte et nyt
punktum efter 4. pkt. i kildeskattelovens § 26 A, stk. 5,
der medfører, at hvis den modtagende ægtefælle yder et ve‐
derlag for den overdragne virksomhed, skal værdien af dette
vederlag fragå ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget i 2.
og 3. pkt. for den overdragne virksomhed.
Lovforslagets § 2, nr. 2, om at ophæve kildeskattelovens
§ 26 A, stk. 5, 3. og 4. pkt., og i stedet indsætte et nyt
punktum, der bliver 3. pkt., medfører, at det foreslåede nye
punktum, der foreslås ved nærværende ændringsnummer
bliver 4. pkt.
Den foreslåede ændring sikrer, at der ikke ved overdra‐
gelse af en del af en virksomhed eller en af flere virk‐
somheder mellem ægtefæller er mulighed for at overdrage
en større forholdsmæssig del af indestående på konto for
opsparet overskud, blot fordi ægtefællen yder et vederlag
for virksomheden inklusiv eventuelle finansielle aktiver. De
overtagne finansielle aktiver ville således i et sådant tilfælde
efterfølgende kunne bruges som vederlag for den overdrag‐
ne virksomhed. Herved vil hensigten med lovforslaget reelt
kunne omgås.
Ændringsforslaget medfører, at den forholdsmæssige del
af indestående på konto for opsparet overskud, der kan over‐
tages af erhververen, begrænses med den værdi, der ydes
som vederlag.
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 2, nr. 3, kan personkredsen omfattet
af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, indtræde i overdrage‐
rens virksomhedsordning, herunder indestående på konto
for opsparet overskud, indskudskontoen og mellemregnings‐
kontoen.
Det foreslås, at lovforslagets § 2, nr. 3.
Det foreslåede ændringsforslag medfører, at man ikke
skal indtræde i overdragerens virksomhedsordning, herunder
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0005.png
5
som 4. pkt., at der ikke kan overtages et indestående på
konto for opsparet overskud, der er større end den positive
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomheds‐
skattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågæl‐
dende virksomhed.
Dette ændringsforslag skal ses i sammenhæng med, at
den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås
at udgå, jf. ændringsforslag nr. 8. Med ændringsforslag nr.
8 foreslås det, at børn m.v. ikke længere skal indtræde i
overdragerens virksomhedsordning, hvilket blev anset for at
være en for hård stramning ved generationsskifte.
Det foreslås derfor i ændringsforslaget at indsætte et nyt
2. pkt., i kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, der medfører, at
hvis der indgår finansielle aktiver i overdragerens virksom‐
Til nr. 9
hedsordning, skal værdien af de finansielle aktiver, bortset
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, at hvis
fra fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
overdrageren ved udgangen af indkomståret forud for over‐
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger
dragelsen anvender virksomhedsordningen, jf. virksomheds‐
af husleje, deposita og periodeafgrænsningsposter, fragå det
skattelovens afsnit I, kan den, til hvem virksomheden over‐
indestående på konto for opsparet overskud, der overdrages
drages, overtage indestående på konto for opsparet overskud
med virksomheden efter 1. pkt.
ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, så‐
Den foreslåede ændring har til hensigt at sikre, at de
fremt overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomst‐
finansielle aktiver ikke blot kan overdrages imod et vederlag
års udløb. Den, til hvem en del af virksomheden eller en af
eller forblive i vedkommendes virksomhedsordning ved hel‐
flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
overdragelser, samtidig med at hele indestående på konto for
overdrages, kan overtage den del af indestående på konto
opsparet overskud overdrages.
for opsparet overskud, der svarer til den pågældende del af
Ændringsforslaget medfører, at der ved en heloverdragel‐
virksomheden eller den pågældende virksomhed.
se, hvor hele virksomheden overdrages, kun skal kunne
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af ka‐
overdrages et indestående på konto for opsparet overskud,
pitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
der svarer til indestående på konto for opsparet overskud
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for over‐
minus værdien af de finansielle aktiver, bortset fra fordrin‐
dragelsen, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
ger erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i forbin‐
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
delse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af husle‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
je, deposita og periodeafgrænsningsposter.
for overdragelsesåret.
Fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved ud‐
husleje, deposita og periodeafgrænsningsposter er en udtøm‐
løbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter
mende liste over de finansielle aktiver, der ikke skal fragå
forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet af ind‐
det indestående på konto for opsparet overskud, der kan
komståret forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed
overdrages.
og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved
I
tabel 1
er det illustreret, hvordan det foreslåede nye
beregningen af den forholdsmæssige del ses bort fra finan‐
2. pkt. vil påvirke, hvor stor en andel af indestående på kon‐
sielle aktiver.
to for opsparet overskud, der vil kunne overdrages ved en
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 5, at ophæve kilde‐
heloverdragelse til f.eks. et barn, såfremt der er finansielle
skattelovens § 33 C, stk. 5, 4. og 5. pkt., og i stedet indsætte
aktiver i overdragerens virksomhedsordning.
Tabel 1: Eksempel på den effekt, som finansielle aktiver har på overdragelsen af konto
for opsparet overskud ved en heloverdragelse
Overdraget virksomhed
Udlejningsejendom
Mindre virksomhed
Finansielle aktiver
Aktiver i alt
Prioritetsgæld
2.500.000
250.000
10.000.000
12.750.000
-2.450.000
indestående på konto for opsparet overskud, indskudskon‐
toen og mellemregningskontoen.
Herved vil erhververen i stedet alene kunne overtage in‐
destående på konto for opsparet overskud ved overdragelse
af en virksomhed, en del af en virksomhed eller en af flere
virksomheder. En overtagelse af konto for opsparet over‐
skud forudsætter, at erhververen opfylder kravene i virksom‐
hedsskattelovens afsnit I.
Det vil sige, at erhververen vil skulle have sin egen virk‐
somhedsordning, hvortil erhververen vil skulle opgøre en
indskudskonto.
Erhververen vil dog fortsat ikke kunne overtage et større
indestående på konto for opsparet overskud, end der foreslås
i lovforslagets § 2, nr. 5.
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0006.png
6
Passiver i alt
Kapitalafkastgrundlag
Opsparet overskud ekskl. virksom‐
hedsskat
Ved heloverdragelse kan hele kon‐
to for opsparet overskud overføres
Dog fratrukket værdien af de over‐
dragne finansielle aktiver, jf. det
foreslåede 2. pkt.
Konto for opsparet overskud der
kan overdrages i forbindelse med
heloverdragelsen
Som det kan ses af tabel 1, så vil værdien af de finan‐
sielle aktiver fragå indestående på konto for opsparet over‐
skud, der kan overdrages. I eksemplet kan der således ikke
overtages et indestående på konto for opsparet overskud på
mere end 2.000.000 kr. på trods af, at der er overtaget et
kapitalafkastgrundlag på 10.300.000.
Med ændringsforslaget sikres det, at lovforslagets hen‐
sigt om at forhindre udnyttelse af reglerne om overdragel‐
se af virksomhed i virksomhedsordningen til børn m.v. op‐
nås. Ændringsforslaget betyder således, at der ikke kan suc‐
cederes i et indestående på konto for opsparet overskud, der
svarer til værdien af de finansielle aktiver i overdragerens
virksomhedsordning. Der skal dog ses bort fra værdien af
fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i
forbindelse hermed (varedebitorer m.v.).
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 2, nr. 4, skal personkredsen omfattet
af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, kunne overtage indestå‐
ende på konto for opsparet overskud, indskudskontoen og
mellemregningskontoen ved deloverdragelser.
Det foreslås i ændringsforslaget, at lovforslagets § 2, nr.
4, udgår.
Den foreslåede ændring medfører, at børn m.v. ikke kan
overtage indskudskontoen og mellemregningskontoen ved
en deloverdragelse.
Herved vil erhververen i stedet alene kunne overtage in‐
destående på konto for opsparet overskud ved overdragelse
af en del af en virksomhed eller en af flere virksomheder. En
overtagelse af konto for opsparet overskud forudsætter, at
erhververen opfylder kravene i virksomhedsskattelovens af‐
snit I. Det vil sige, at erhververen vil skulle have sin egen
virksomhedsordning, hvortil erhververen vil skulle opgøre
en indskudskonto.
Erhververen vil dog fortsat ikke kunne overtage et større
indestående på konto for opsparet overskud, end der foreslås
i lovforslagets § 2, nr. 5.
-2.450.000
10.300.000
12.000.000
12.000.000
-10.000.000
2.000.000
Til nr. 11
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, at hvis
overdrageren ved udgangen af indkomståret forud for over‐
dragelsen anvender virksomhedsordningen, jf. virksomheds‐
skattelovens afsnit I, kan den, til hvem virksomheden over‐
drages, overtage indestående på konto for opsparet overskud
ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, så‐
fremt overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomst‐
års udløb. Den, til hvem en del af virksomheden eller en af
flere virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3,
overdrages, kan overtage den del af indestående på konto
for opsparet overskud, der svarer til den pågældende del af
virksomheden eller den pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af ka‐
pitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for over‐
dragelsen, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved ud‐
løbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter
forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet af ind‐
komståret forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed
og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved
beregningen af den forholdsmæssige del ses bort fra finan‐
sielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 5, at ophæve kilde‐
skattelovens § 33 C, stk. 5, 4. og 5. pkt., og i stedet indsætte
som 4. pkt., at der ikke kan overtages et indestående på
konto for opsparet overskud, der er større end den positive
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomheds‐
skattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågæl‐
dende virksomhed.
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0007.png
7
Dette ændringsforslag skal ses i sammenhæng med, at
for opsparet overskud der kan overdrages ved deloverdra‐
den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås
gelser, kan manipuleres.
at udgå, jf. ændringsforslag nr. 8. Med ændringsforslag nr.
Den foreslåede ændring medfører, at der ved en overdra‐
8 foreslås det, at børn m.v. ikke længere skal indtræde i
gelse af en del af en virksomhed eller en af flere virksom‐
overdragerens virksomhedsordning, hvilket blev anset for at
heder vil skulle fratrækkes værdien af finansielle aktiver,
være en for hård stramning ved generationsskifte.
bortset fra fordringer erhvervet ved salg af varer og tjeneste‐
Det foreslås derfor i ændringsforslaget at indsætte et nyt
ydelser i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbe‐
punktum efter 4. pkt., der bliver 5. pkt., i kildeskattelovens §
talinger af husleje, deposita og periodeafgrænsningsposter,
33 C, stk. 5, der medfører, at hvis der overdrages finansielle
når det skal opgøres, hvor en stor andel af indestående på
aktiver i forbindelse med en overdragelse efter 3. pkt. og
konto for opsparet overskud, der vil kunne overdrages til
4. pkt., så skal værdien af de finansielle aktiver, bortset fra
erhvervende.
fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser i
Fordringer erhvervet ved salg af varer og tjenesteydelser
forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af
i forbindelse hermed (varedebitorer m.v.), forudbetalinger af
husleje, deposita og periodeafgrænsningsposter, fragå det
husleje, deposita og periodeafgrænsningsposter er en udtøm‐
indestående på konto for opsparet overskud der overdrages
mende liste over de finansielle aktiver, der ikke skal fragå
med virksomheden.
det indestående på konto for opsparet overskud, der kan
Ved lovforslaget og nærværende ændringsforslag fore‐
overdrages.
slås, at flere punktummer i kildeskattelovens § 33 C, stk.
I
tabel 2
er det illustreret, hvordan det foreslåede 5. pkt.,
5, ophæves, og at flere punktummer indsættes. Det nye
vil påvirke, hvor stor en andel af indestående på konto for
punktum i nærværende ændringsnummer vil indgå som 5.
opsparet overskud, der vil kunne overdrages ved en delover‐
pkt.
dragelse til f.eks. et barn, såfremt en del af de finansielle ak‐
Ændringsforslaget har til hensigt at imødegå, at den fore‐
tiver bliver overdraget sammen med en udlejningsvirksom‐
slåede fordelingsnøgle, som fastsætter, hvor meget af konto
hed.
Tabel 2: Eksempel på effekten af overdragne finansielle aktiver
på andel af konto for opsparet overskud der kan overdrages
Mindre virksom‐ Udlejningsvirksomhed
hed
Udlejningsejendom
2.500.000
Mindre virksomhed
250.000
0
Finansielle aktiver
9.000.000
1.000.000
Aktiver i alt
9.250.000
3.500.000
Prioritetsgæld
Passiver i alt
Kapitalafkastgrundlag
Opsparet overskud ekskl. virksom‐
hedsskat
Andel af saldo på konto for op‐
sparet overskud, der kan overdra‐
ges med udlejningsvirksomheden
(1.050.000/10.300.000)
Fratrukket værdien af de overdrag‐
ne finansielle aktiver, jf. det fore‐
slåede 5. pkt.
Maksimal andel af saldo på kon‐
to for opsparet overskud, der
kan overdrages med udlejnings‐
virksomheden, jf. maksimerings‐
reglen i 6. pkt.
1.223.301
9.250.000
-2.450.000
-2.450.000
1.050.000
Samlet
12.750.000
-2.450.000
10.300.000
12.000.000
-1.000.000
223.301
1.050.000
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0008.png
8
Konto for opsparet overskud der
kan overdrages, som følge af at
der også overdrages finansielle ak‐
tiver.
Som det kan ses af tabel 2, så vil værdien af de finansiel‐
le aktiver fragå den andel af indestående på konto for opspa‐
ret overskud, der kan overdrages, før maksimeringsreglen,
jf. lovforslagets § 2, nr. 5, finder anvendelse. I eksemplet
kan der således ikke overtages et indestående på konto
for opsparet overskud på mere end 223.301 kr. på trods
af, at der er overtaget et positivt kapitalafkastgrundlag på
1.050.000. Maksimeringsreglen er stadig nødvendig at have
for deloverdragelser i de tilfælde, hvor de finansielle aktiver
ikke overdrages.
Med ændringsforslaget sikres det, at lovforslagets hen‐
sigt om at forhindre udnyttelse af reglerne om overdragel‐
se af virksomhed i virksomhedsordningen til børn m.v.
opnås. Ændringsforslaget betyder således, at der ikke kan
succederes i et indestående for konto for opsparet overskud,
der svarer til værdien af de finansielle aktiver, der overdra‐
ges. Der skal dog ses bort fra værdien af fordringer erhver‐
vet ved salg af varer og tjenesteydelser i forbindelse hermed
(varedebitorer m.v.).
Til nr. 12
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, at hvis
overdrageren ved udgangen af indkomståret forud for over‐
dragelsen anvender virksomhedsordningen, jf. virksomheds‐
skattelovens afsnit I, kan den, til hvem virksomheden over‐
drages, overtage indestående på konto for opsparet overskud
ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, så‐
fremt overdragelsen finder sted dagen efter dette indkomst‐
års udløb.
Den, til hvem en del af virksomheden eller en af flere
virksomheder, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3, over‐
drages, kan overtage den del af indestående på konto for
opsparet overskud, der svarer til den pågældende del af virk‐
somheden eller den pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af ka‐
pitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskattelovens
§ 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud for over‐
dragelsen, der kan henføres til den nævnte virksomhed, og
hele kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomhedsskat‐
telovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret forud
for overdragelsesåret.
Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget op‐
gjort efter virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved ud‐
løbet af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter
forholdet mellem værdien af aktiverne ved udløbet af ind‐
komståret forud for overdragelsen i den nævnte virksomhed
og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved
beregningen af den forholdsmæssige del ses bort fra finan‐
sielle aktiver.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 5, at ophæve kilde‐
skattelovens § 33 C, stk. 5, 4. og 5. pkt., og i stedet indsætte
som 4. pkt., at der ikke kan overtages et indestående på
konto for opsparet overskud, der er større end den positive
223.301
værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter virksomheds‐
skattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af indkomståret
forud for overdragelsesåret, der kan henføres til den pågæl‐
dende virksomhed.
Det foreslås i ændringsforslaget at indsætte en henvisning
til 3. og 4. pkt. i kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, således
at der ikke er tvivl om, at den såkaldte maksimeringsregel i
bestemmelsens 6. pkt. alene skal gælde ved deloverdragelse.
Den såkaldte maksimeringsregel medfører, at erhverve‐
ren ikke kan overtage et indestående på konto for opsparet
overskud i forbindelse med overdragelse af en del af en
virksomhed eller en af flere virksomheder, der er større end
den positive værdi af kapitalafkastgrundlaget opgjort efter
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 1 og 2, ved udløbet af
indkomståret forud for overdragelsesåret, der kan henføres
til den pågældende virksomhed.
Til nr. 13
Det følger af kildeskattelovens § 33 C, stk. 5, 7. pkt.,
at overtagelse efter 1. og 2. pkt. forudsætter, at modtageren
opfylder kravene i virksomhedsskattelovens afsnit I.
Det foreslås i ændringsforslaget at ændre »2. pkt.« til »3.
pkt.«. Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 14
Efter lovforslaget har loven virkning for overtagelser, der
sker den 22. december 2020 eller senere. Det gælder overta‐
gelser af virksomhed i levende live og ved dødsfald.
Det foreslås at præcisere, at loven har virkning for udlod‐
ninger.
Det foreslåede ændringsforslag skal imødegå eventuelle
misforståelser ved, at bestemmelsens ordlyd alene indeholdt
ordet »overtagelser«.
Til nr. 15
Det foreslås, at lovens § 2, nr. 02, har virkning for overta‐
gelser, der sker den 17. maj 2021 eller senere.
Det nævnte ændringsforslag er et nyt tiltag i forhold til
fremsatte det lovforslag. På den baggrund foreslås det, at
ændringen har virkning fra oversendelsen af ændringsforsla‐
get.
Lovforslagets § 2, nr. 02, skal forhindre de beskrevne
omgåelsesmuligheder, hvorefter der ved overdragelse af
virksomhed til en ægtefælle vil blive erlagt et vederlag af
den erhvervende ægtefælle med midler fra den overdrag‐
ne virksomhed eller fra en eksisterende virksomhedsord‐
ning. Der er nærliggende risiko for, at de skattepligtige,
som må forvente at blive omfattet af indgrebet, i perioden
fra ændringsforslagets oversendelse til Folketinget og ind‐
til et senere virkningstidspunkt vil anvende midler fra den
overdragne virksomhed som vederlag for erhvervelsen af
virksomheden. For at undgå den heraf mulige omgåelse af
formålet med lovforslaget, og derved fortabelse af hensigten
L 133 - 2020-21 - Bilag 16: 1. udkast til betænkning
2397032_0009.png
9
med lovforslaget, er det nødvendigt, at de foreslåede be‐
stemmelser tillægges virkning allerede fra og med ændrings‐
forslagets oversendelse til Folketinget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. oktober 2020 og var til
1. behandling den 23. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Ekspertmøde
Udvalget har den 22. april 2021 afholdt et ekspertmøde
om lovforslaget. Materiale er omdelt på bilag 8-13.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 29. april 2021 foretaget en teknisk gennemgang af
dele af lovforslaget over for udvalget. Materiale er omdelt
på bilag 14.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt‐
telsen. Den 12. marts 2021 sendte skatteministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <15> bilag på lov‐
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <8> skrift‐
lige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <27> spørgs‐
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe‐
ren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7