Skatteudvalget 2020-21
L 129 Bilag 14
Offentligt
2324658_0001.png
26. januar 2021
J.nr. 2020-7586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 129 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registreringsafgiften
af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivi-
tet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstof-
forbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet dele-
økonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Ændring af registrerings-
afgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fra-
drag for energieffektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtaf-
giften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO
2
-baseret afgift, ju-
stering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for
privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af ordning med lav
afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.) (L 129)
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01)
I
§ 1 a, stk. 2, 3. pkt.,
ændres ”56.800
kr.”
til: ”47.000
kr.””
[Konsekvens af, at maksimalafgiften med lovforslaget foreslås nedsat fra 56.800
kr. til 47.000 kr.]
2)
Det under
nr. 6
foreslåede
§ 4, stk. 3,
affattes således:
”Stk.
3.
Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO
2
-udledning som fastsat i overens-
stemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette
køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO
2
-udledning i gram pr. kilometer
som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO
2
-udledning opgjort efter Rådets direk-
tiv 80/1268/EØF eller EU-forordning 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21.
For personbiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO
2
-udledning i gram
pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstof-
forbrug, beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det an-
givne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med
26,5 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene foreligger et om-
regnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO
2
-udledning i gram pr.
kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med
29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For personbiler, for
hvilke der hverken foreligger angivelse af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., bereg-
nes CO
2
-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i
Side 2 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0003.png
liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det be-
regnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO
2
-udledning i gram pr.
kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzin-
drevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.”
[Rettelse af henvisninger til EU-regler vedrørende opgørelse af CO
2
-udledning og
indførelse af alternativ metode vedrørende omregning af brændstofforbrug]
3)
Det under
nr. 6
foreslåede
§ 4, stk. 4,
affattes således:
”Stk.
4.
Grænseværdierne for CO
2
-udledning, der er angivet i stk. 2, reguleres med
et reguleringstal. Reguleringstallet udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes
med 0,033 årligt i hver af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert af årene 2026-
2035, og de herved fremkomne grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram.
Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for 2035.”
[Præcisering af regulering af grænseværdier for CO
2
-udledning]
4)
I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 4, stk. 9, ændres ”CO
2
-udledning”
til:
”hele CO
2
-udledningen”.
[Præcisering af, at der vil blive beregnet tillæg for CO
2
-udledning for hele køretø-
jets udledning]
5)
Nr.
10
affattes således:
”10.
I
§ 5, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »38.200 kr.« til: »64.100 kr. (2010-niveau)«, og
»30 pct.« ændres til: »50 pct.«, og i
2. pkt.
ændres »56.800 kr.« til: »47.000 kr.
inkl. tillæg efter stk. 4 og fradrag efter stk. 6«.
[Præcisering af, at loftet over afgiften beregnes efter fradrag og CO
2
-tillæg]
6)
Det under
nr. 11
foreslåede
§ 5, stk. 5,
affattes således:
”Stk.
5.
Grundlaget for tillæg efter stk. 4 er CO
2
-udledning som fastsat i overens-
stemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette
køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For varebiler, for hvilke der ikke opgøres CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som
angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO
2
-udledning opgjort efter Rådets direktiv
80/1268/EØF eller EU-forordning 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21
.
For
Side 3 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0004.png
varebiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO
2
-udledning i gram pr. ki-
lometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstoffor-
brug, beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne
brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for
dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet
brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO
2
-udledning i gram pr. kilo-
meter ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29
for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke
der hverken foreligger angivelse af CO
2
-udledning i gram pr. kilometer som angi-
vet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes
CO
2
-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter
pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede
brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO
2
-udledning i gram pr. kilome-
ter ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne
biler og med 32 for dieseldrevne biler.”.
[Rettelse af henvisninger til EU-regler vedrørende opgørelse af CO
2
-udledning og
alternativ metode vedrørende omregning af brændstofforbrug]
7)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
”02)
I
§ 7 a, stk. 3, 5. pkt.,
der bliver 4. pkt., ændres
”1.-4.”
til:
”1.-3.””
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 22]
Til § 2
8)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
udgår
”i
Danmark”.
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]
9)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
”01)
I
§ 3, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter
”eldrevne biler”: ”registreret 1. gang den
17. december 2020 eller tidligere”.
02)
I
§ 3, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter
”i kombination med benzin”: ”og
er regi-
streret 1. gang den 17. december 2020 eller tidligere”.
Side 4 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0005.png
03)
I
§ 3, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter
”i kombination med diesel”: ”og
er registre-
ret 1. gang den 17. december 2020 eller tidligere”.
04)
I
§ 3, stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter
”i kombination med natur- og biogas”: ”og
er registreret 1. gang den 17. december 2020 eller tidligere”.
05)
I
§ 3, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter
”brændselscelledrevne biler”: ”, der er regi-
streret 1. gang den 17. december 2020 eller tidligere,”.”
[Konsekvensændringer som følge af, at der efter lovforslaget ikke længere skal
ske omregning af elforbrug til brændstofforbrug]
10)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 12, 2. pkt.,
udgår
”opad”.
[Ændring af afrunding ved procentregulering]
Til § 3
11)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 4, 2. pkt.,
udgår
”opad”.
[Ændring af afrunding ved procentregulering]
12)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 4, stk. 4, 2. pkt.,
udgår
”opad”.
[Ændring af afrunding ved procentregulering]
Ny paragraf
13)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I lov nr. 2225 af 29. december 2020 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov
om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
Side 5 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0006.png
(Udmøntning af dele af
»Klimaaftale
for energi og industri mv. 2020« m.v.), fore-
tages følgende ændring:
1.
I
§ 8, stk. 4,
ændres ”1. januar 2022” til: ”1. januar 2031”.
[Konsekvens af lovforslagets §§ 6 og 7]
Til § 8
14)
I
§ 8, stk. 3,
indsættes
efter ”nr. 3”: ”,
01, 02, 03, 04, 05”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]
15)
I
§ 8, stk. 8,
indsættes som
6. pkt.:
”Krav
om tilbagebetaling efter 5. pkt. betragtes ikke som en ændring af leasingaf-
talen, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt.”
[Præcisering af, at krav om tilbagebetaling fra leasingtager ikke udgør en ændring
af leasingkontrakten, der fører til omberegning eller fornyet godkendelse fra Skat-
teforvaltningen]
16)
I
§ 8, stk. 9, 1. pkt.,
ændres ”underskrevet” til: ”indgået”
[Præcisering af bestemmelsens ordlyd]
17)
I
§ 8, stk. 9,
indsættes som
5.-7. pkt.:
”1.-4.
pkt. finder tilsvarende anvendelse ved leasingvirksomheders indgåelse af
bindende individuelle aftaler med slutbrugere om leasing af køretøjer. For så vidt
angår aftaler omfattet af 5. pkt., skal anmodning og dokumentation for, at der er
indgået en bindende leasingaftale, indsendes til told- og skatteforvaltningen senest
den 15. februar 2021 eller senest samtidig med registreringen af køretøjet, hvis
dette sker fra og med den 16. februar 2021. Til og med den 31. maj 2021 sker af-
giftsberigtigelsen efter de satser, der finder anvendelse på indregistreringstids-
punktet, hvorefter told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler en eventuel afgifts-
difference til den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler.”
[Udvidelse af overgangsordningens anvendelsesområde til også at omfatte leasing-
aftaler samt præcisering af afgiftsberigtigelse til og med den 31. maj 2021]
Side 6 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0007.png
18)
I
§ 8, stk. 10, 1. pkt.,
indsættes efter
”senest den 17. december 2020”: ”eller
er
omfattet af overgangsordningen i stk. 9”.
[Ligestilling i forhold til genberegning for køretøjer, der er indregistreret inden
lovforslagets fremsættelse, og køretøjer, der er omfattet af overgangsordningen]
19)
I
§ 8, stk. 10,
indsættes som
5. pkt.:
Til og med den 31. maj 2021 sker genberegningen af køretøjets afgiftspligtige
værdi og den efterfølgende afgiftsberigtigelse efter de satser, der er gældende på
tidspunktet for genberegningen, hvorefter told- og skatteforvaltningen tilbagebeta-
ler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal svare afgift efter registreringsaf-
giftslovens almindelige regler.”
[Præcisering af overgangsordningens anvendelse indtil den 1. juni 2021]
20)
I
§ 8, stk. 11,
udgår ”for det pågældende køretøj”.
[Sproglig tilpasning af bestemmelsen]
21)
I
§ 8, stk. 13,
ændres ”stk. 10 og 12” til: ”8-12”.
[Tilretning af forrentning af krav om tilbagebetaling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter registreringsafgiftslovens er der fastsat særlige regler for de afgiftsmæssige
konsekvenser for køretøjer, der op- eller nedvejes hen over en af de vægtgrænser
for køretøjets tilladte totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen, jf. re-
gistreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 1. Efter registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 2,
kan der ved nedvejning af en varebil maksimalt ske modregning med 56.800 kr.,
som svarer til den gældende maksimalafgift.
Med lovforslagets § 1, nr. 10 og 16, foreslås det at nedsætte maksimalafgiften fra
56.800 kr. til 47.000 kr.
Da beløbet på 56.800 kr. i registreringsafgiftslovens § 1 a, stk. 2, er fastsat ud fra
den gældende maksimalafgift, foreslås det ved ændringsforslag nr. 1, at der sker en
nedsættelse af beløbet til 47.000 kr.
Side 7 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0008.png
Til nr. 2 og 6
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6 og 11, at fastsætte regler for opgørelse af
CO
2
-udledning, der vil blive lagt til grund ved beregning af tillægget i registre-
ringsafgiften for CO
2
-udledning. Det foreslås, at opgørelsen kan ske på forskellige
måder alt efter, hvilke informationer der er tilgængelig for det enkelte køretøj.
Da der for visse personbiler og varebiler ikke findes oplysninger om målt CO
2
-ud-
ledning, foreslås det ved ændringsforslag nr. 2 og 6, at der fastsættes en alternativ
metode til fastsættelser heraf. Det foreslås, at CO
2
-udledning kan beregnes på bag-
grund af et beregnet brændstofforbrug.
Det foreslås endvidere i ændringsforslaget at tilrette de henvisninger til EU-regule-
ring, som opgørelsen som udgangspunkt skal foretages på baggrund af, da de hen-
visninger, der fremgår af lovforslaget, er forældede.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at indføre et tillæg i registreringsafgiften
baseret på CO
2
-udledning. Det foreslås, at størrelsen af tillægget skal være forskel-
ligt afhængigt af, hvor meget CO
2
køretøjet udleder pr. kilometer. Det foreslås at
fastsætte forskellige grænseværdier, så der betales 213,5 kr. (2010-niveau) pr.
gram af de første 125 g CO
2
pr. kilometer, 427 kr. (2010-niveau) pr. gram af de
næste 35 g CO
2
pr. kilometer og 812 kr. (2010-niveau) pr. gram CO
2
pr. kilometer
af resten.
Efter lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at disse grænseværdier for CO
2
-udled-
ning skal nedsættes løbende fra 2022. Det er foreslået, at de grænseværdier, der er
angivet, fra og med den 1. januar 2022 nedsættes med 3,3 procentpoint årligt i
hvert af årene 2022-2035 og med 1,1 procentpoint årligt i hvert af årene 2026-
2035.
Da grænseværdierne er angivet i absolutte tal, foreslås det i ændringsforslag nr. 3
at præcisere, hvordan reguleringen skal opgøres. Det foreslås konkret, at grænse-
værdierne skal reguleres med et reguleringstal, der udgør 1,00 i årene 2020 og
2021, og at reguleringstallet nedsættes med 0,033 årligt i hver af årene 2022-2025
og med 0,011 årligt i hvert af årene 2026-2035.
Til nr. 4
Side 8 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0009.png
Der er i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 9-12, fastsat forskellige regler om regu-
lering af de afgiftssatser, der gælder efter loven.
Det følger af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 12, at der for benzin- og diesel-
drevne personbiler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., eller § 10, stk. 4, gives
tillæg og fradrag i registreringsafgiften efter reglerne i registreringsafgiftslovens §
4, stk. 2-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017.
De gældende regler om tillæg og fradrag for energieffektivitet finder således ikke
anvendelse for køretøjer, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4
(veterankøretøjer), og køretøjer, som er konstrueret til ophold og beboelse (auto-
campere), jf. registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 8, at der fastsættes en ny regel for benzin- og
dieseldrevne biler, som er omfattet af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2.
pkt., hvorefter der beregnes tillæg for CO
2
-udledning med den laveste sats.
Efter lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at for benzindrevne og dieseldrevne bi-
ler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., beregnes tillæg for CO
2
-udledning med
den laveste sats.
Da det med lovforslagets formulering er uklart, hvorvidt der vil blive beregnet til-
læg for CO
2
-udledning for hele køretøjets udledning, foreslås det i ændringsforslag
nr. 4 at præcisere, at for benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af re-
gistreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt., skal der beregnes tillæg for hele CO
2
-
udledningen med den laveste sats.
Til nr. 5
Det følger af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 2, at for nye varebiler med en til-
ladt totalvægt over 2,5 t, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i
bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens
venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første 38.200 kr. af den afgiftspligtige værdi
og 30 pct. af resten. For sådanne varebiler med en tilladt totalvægt over 3 t kan af-
giften højst udgøre 56.800 kr.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det, at § 5, stk. 2, 1. pkt., ændres, så afgiften
i stedet udgør 0 kr. af de første 64.100 kr. (2010-niveau) af den afgiftspligtige
værdi og 50 pct. af resten. I § 5, stk. 2, 2. pkt., foreslås satsen ændret fra 56.800 kr.
til 47.000 kr., hvilket betyder, at for varebiler som nævnt ovenfor, dog med en til-
ladt totalvægt over 3 t kan afgiften højst udgøre 47.000 kr.
Med lovforslaget kan der opstå tvivl om, hvorvidt loftet over afgiften for varebiler
alene gælder for den værdibaserede del af afgiften, så CO
2
-tillæg og bundfradrag
beregnes efterfølgende, eller om loftet skal anvendes til sidst. Med aftale om Grøn
Side 9 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0010.png
omstilling af vejtransporten er det lagt til grund, at CO
2
-tillæg ikke vil kunne med-
føre, at afgiften overstiger det foreslåede loft på 47.000 kr.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 10, så det tydeligt
fremgår, at loftet over afgiften beregnes til sidst. CO
2
-tillæg vil således ikke kunne
medføre, at afgiften overstiger det foreslåede loft over afgiften på 47.000 kr., og
bundfradraget til alle varebiler på 25.600 kr. (2010-niveau) vil ikke skulle trækkes
fra det foreslåede loft, men indgå i beregningen af afgiften før loftet.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 1, nr.
22, foreslås at ophæve registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 3, 4. pkt.
Til nr. 8
Efter gældende ret betales der brændstofforbrugsafgift af personbiler, der er indre-
gistreret i Danmark fra og med den 1. juli 1997. Med den foreslåede nyaffattelse af
bestemmelsen, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås det at videreføre de gældende
regler, hvor der dog indsættes en slutdato for denne ordning, så den kun omfatter
biler registreret i Danmark senest den 30. juni 2021.
Dette skyldes, at der af biler indregistreret den 1. juli 2021 eller senere vil skulle
betales en CO
2
-baseret afgift på baggrund af bilens CO
2
-udledning, jf. lovforsla-
gets § 2, nr. 5.
Da afgiften baseret på brændstofforbrug kun gælder for biler, der er registreret før-
ste gang i Danmark senest den 30. juni 2021, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, vil biler,
der indregistreres i udlandet inden denne dato og efterfølgende importeres og regi-
streres i Danmark, ikke være omfattet af afgiftspligten, da de ikke vil være omfat-
tet af nogen af ordningerne.
Dette har ikke været intentionen, hvorfor det foreslås at ændre bestemmelsen, såle-
des at
”i Danmark” udgår,
hvorefter det bestemmende er bilens registreringstids-
punkt, uanset om registrering er sket i Danmark eller i udlandet.
Til nr. 9
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at der efter lovforslaget ikke
længere vil skulle ske omregning af elforbrug til brændstofforbrug, når det gælder
registreringsafgiften, og at det derfor heller ikke fremadrettet vil skulle ske for
brændstofforbrugsafgiften.
Side 10 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0011.png
Til nr. 10-12
Med lovforslaget foreslås en forhøjelse af brændstofforbrugsafgift (grøn ejeraf-
gift), vægtafgift og udligningsafgift. Forhøjelsen vil gælde for alle afgiftspligtige
køretøjer fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes for det enkelte kø-
retøj den 15. februar 2021 eller senere.
For køretøjer, der indregistreres den 1. juli 2021 eller senere, foreslås det, at ejer-
og udligningsafgiften omlægges fra at være baseret på brændstofforbrug til at være
baseret på CO
2
-udledning.
Forhøjelsen af udligningsafgiften foretages lovteknisk ved, at de nugældende be-
løb forhøjes med 20,7 pct. Det fremgår af lovforslaget, at de beløb, der fremkom-
mer ved procentreguleringen, afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er
deleligt med ti, mens satserne for den nye CO
2
-baserede afgift fremgår direkte af
forslaget.
Den nye CO
2
-baserede afgift er udregnet med en afrunding til nærmeste hele kro-
nebeløb, der er deleligt med ti, mens det er foreslået, at forhøjelserne af de gæl-
dende afgifter afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti.
Dette vil medføre forskellige satser for de to ordninger, hvilket ikke har været in-
tentionen. Det har været hensigten, at satserne i de to ordninger skulle flugte med
hinanden.
Det foreslås på den baggrund ved ændringsforslag nr. 10-12 at ændre den foreslå-
ede afrundingsregel, så både de gældende og de nye satser for udligningsafgiften
afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti.
Til nr. 13
Ved § 1, nr. 9, i lov nr. 2225 af 29. december 2020 blev der fastsat særlige regler
for afgiftspligtig elektricitet, som en udlejer af campingplads forsyner sine lejeres
medbragte campingenheder og køretøjer med uden særskilt betaling. Det fremgår
af lovens § 8, stk. 4, at bestemmelsen har virkning fra og med den 1. januar 2022,
hvor særordningen for opladning af elbiler inden lovforslaget var sat til at udløbe.
Ved § 4, nr. 1, i lov nr. 687 af 8. juni 2017 blev der indført en begrænsning i
momsregistrerede virksomheders adgang til tilbagebetaling af elafgift i forbindelse
med lagring af elektricitet i komponenter, herunder batterier, som benyttes til
fremdrift af eldrevne registrerede køretøjer. Disse reglers ikrafttrædelse er med
forslaget foreslået udskudt til 2030, idet det er aftalt at forlænge særordningen for
opladning af elbiler til 2030.
Side 11 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0012.png
De særlige regler for campingpladser skal ses i sammenhæng med særordningen
vedrørende opladning af elbiler, der foreslås forlænget til 2030.
Det foreslås på denne baggrund at ændre virkningstidspunktet for § 1, nr. 9, i lov
nr. 2225 af 29. december 2020 til den 1. januar 2031.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse.
Da det foreslås i lovforslaget, at der ikke længere vil skulle ske omregning af el-
forbrug til brændstofforbrug, når det gælder registreringsafgiften, foreslås det i æn-
dringsforslag nr. 6 at foretage ændringer af brændstofforbrugsafgiftsloven, hvoref-
ter det derfor heller ikke fremadrettet vil ske for brændstofforbrugsafgiften.
Det foreslås som konsekvens heraf at ændre lovforslagets virkningsbestemmelse i
§ 8, stk. 3, så disse konsekvensændringer får virkning fra og med den første af-
giftsperiode, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.
Til nr. 15
Efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 8, vil det i visse tilfælde have afgifts-
mæssige konsekvenser, hvis en igangværende leasingaftale ændres.
Med lovforslaget foreslås der en række afgiftsændringer, som først kan være im-
plementeret af Skatteforvaltningen pr. 1. juni 2021, hvorfor der eventuelt vil skulle
ske en korrektion af den leasingydelse, der betales for leasing af et køretøj som
følge af omlægningen.
Det foreslås på den baggrund, at det præciseres, at krav om tilbagebetaling fra lea-
singtager i forbindelse med omlægningen ikke skal udgøre en ændring af leasing-
kontrakten, der fører til omberegning eller krav om fornyet godkendelse fra Skatte-
forvaltningen, som ellers kunne have været tilfældet efter de gældende regler.
Til nr. 16
Med lovforslaget foreslås det, at for køretøjer, for hvilke der er underskrevet en
bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. decem-
ber 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1.
juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registrering ind-
sendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var
gældende den 17. december 2020, kan ske afgiftsberigtigelse efter de regler, der
var gældende den 17. december 2020.
Side 12 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0013.png
Det er således efter lovforslaget et krav, at der er underskrevet en bindende købsaf-
tale mellem en forhandler og en slutbruger, for at § 8, stk. 8, ikke finder anven-
delse.
Det væsentlige er, at der er indgået en bindende købsaftale. Det har ikke været
hensigten at stille særlige formkrav til aftaleindgåelsen, navnlig et underskriftkrav.
Det er sædvanligt på området, at der indgås aftaler, uden at der underskrives. Det
kan eksempelvis være ved accept af et fremsendt tilbud på mail. Hvis der stilles
krav om en underskrift risikeres det, at virksomheder og borgere afskæres fra at
anvende overgangsordningen i situationer, som den ellers er møntet på.
Det foreslås på den baggrund at ændre lovforslagets § 8, stk. 9, så overgangsord-
ningen kan anvendes, når der senest den 17. december 2020 er indgået en bin-
dende købsaftale, uanset om denne er underskrevet. I disse tilfælde vil lovens § 8,
stk. 8, ikke finde anvendelse. Det vil være op til aftaleparterne at godtgøre over for
Skatteforvaltningen, at der er tale om en bindende aftale. Køretøjet vil skulle an-
meldes til registrering i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den
1. juli 2021, og der vil i forbindelse med registrering skulle indsendes en anmod-
ning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den
17. december 2020. Det betyder, at der ikke stilles formkrav til indgåelse af en
bindende købsaftale, men at det fastholdes, at aftaleparterne bærer bevisbyrden
herfor.
Til nr. 17
Efter lovforslagets § 8, stk. 9, gælder den foreslåede overgangsordning for køretø-
jer, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale, ikke for indgåelse af in-
dividuelle leasingaftaler.
Det foreslås med ændringsforslagets nr. 17 at udvide den foreslåede overgangsord-
ning til også at omfatte indgåelse af individuelle leasingaftaler om konkrete køre-
tøjer. Leasing af køretøjer på baggrund af generelle ramme- eller flådeaftaler mv.
omfattes ikke af overgangsbestemmelsen. Det betyder, at de indgåede leasingafta-
ler skal have en konkret karakter for at være omfattet af overgangsordningen. Her-
med ligestilles indgåelse af individuelle leasingaftaler med den overgangsordning,
der er fastsat for indgåelse af købsaftaler.
Det foreslås endvidere at præcisere, at der i perioden frem til og med den 31. maj
2021 skal ske afgiftsberigtigelse efter de satser, der er gældende på indregistre-
ringstidspunktet, og at der herefter vil ske efterregulering af en evt. afgiftsdiffe-
rence.
Side 13 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0014.png
Til nr. 18
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 10, at der fastsættes særlige regler for genbe-
regning af registreringsafgift for køretøjer, der er omfattet af registreringsafgiftslo-
vens § 9 a, herunder leasede køretøjer.
Ordningen omfatter ikke køretøjer, der er indregistreret efter de regler, der fandt
anvendelse den 17. december 2020, dvs. de køretøjer, der er omfattet af over-
gangsordningen i lovforslagets § 8, stk. 9.
For at ligestille køretøjer, der er indregistreret inden lovforslagets fremsættelse,
med køretøjer, der er omfattet af overgangsordningen i lovforslagets § 8, stk. 8, fo-
reslås det, at køretøjer omfattet af overgangsordningen også skal være omfattet af
genberegningsreglerne i lovforslagets § 8, stk. 10.
Til nr. 19
Efter lovforslagets § 8, stk. 10, foreslås det at fastsætte en særlig overgangsordning
for køretøjer, som er omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a, og som skal have
genberegnet den afgiftspligtige værdi.
Da det med lovforslagets formulering er uklart, om der skal ske en efterfølgende
regulering, når den samlede omlægning af bilafgifterne kan systemunderstøttes
den 1. juni 2021, foreslås det i ændringsforslagets nr. 19, at det præciseres, at tilba-
gebetalinger som følge af overgangsordningen først sker fra den 1. juni 2021.
Til nr. 20
Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 11, at for køretøjer, for hvilke der den 17. de-
cember 2020 betales forholdsmæssig registreringsafgift efter en af ordningerne i
registreringsafgiftslovens §§ 3 a-3 c, skal den foreslåede omlægning først have
virkning for det pågældende køretøj fra og med den første afgiftsperiode, som på-
begyndes den 18. december 2020 eller senere.
Da
det med lovforslagets formulering er unødvendigt at nævne ”det pågældende
køretøj” igen, foreslås det i ændringsforslag nr. 19 at foretage en sproglig tilpas-
ning af bestemmelsen.
Til nr. 21
Med lovforslaget foreslås det, at tilbagebetalingskrav som følge af reglerne i § 8,
stk. 10 og 12, forfalder den 1. december 2021 og forrentes fra forfaldsdagen efter
reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.
Side 14 af 15
L 129 - 2020-21 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2324658_0015.png
Det betyder, at tilbagebetalingskrav som følge af overgangsordningerne vedrø-
rende bindende købsaftaler og eksportgodtgørelse forfalder den 1. december 2021
og forrentes med en årlig rente, der svarer til den fastsatte referencesats med et til-
læg på 8 procentpoint.
Dette skyldes, at der forventeligt vil være tale om genberegning af afgift for et me-
get stort antal biler, og at dette er forbundet med et betydeligt administrativt ar-
bejde. Formålet med bestemmelsen er at fastsætte en dato for, hvornår Skattefor-
valtningen kan forventes at have korrigeret afgiftsberegninger i forhold til de nye
regler.
Den nuværende affattelse af bestemmelsen vil betyde, at det alene er tilbagebeta-
lingskrav som følge af overgangsordningerne vedrørende bindende købsaftaler og
eksportgodtgørelse, der forfalder den 1. december 2021 og forrentes efter rentelo-
vens § 5, stk. 1.
Det foreslås på den baggrund af ændre lovforslagets § 8, stk. 13, så tilbagebeta-
lingskrav, der udspringer af lovens overgangsordninger, forfalder den 1. december
2021 og forrentes efter rentelovens § 5, stk. 1.
Side 15 af 15