Skatteudvalget 2020-21
L 129 Bilag 10
Offentligt
2322032_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
(DFAC - www.dfac.dk) er en forening for autocamperinteresserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om denne ferieform til gavn for dansk erhvervsliv. En rejse- og ferieform med meget lang
sæson og meget stor geografisk spredning i land og by.
Danmarks Frie AutoCampere
er Danmarks næststørste autocamperforening.
Dato:
21. januar 2021
Til Skatteudvalget
v. Udvalgssekretær Mads Fallesen,
[email protected]
Lovforslag nr. L 129 20/21
Danmarks Frie AutoCampere
har indsendt et høringssvar til dette lovforslag
men vi føler os ikke hørt -
essensen i vort høringssvar er overhørt.
Vort høringssvar berører ikke registreringsafgiften for autocampere
som vi anerkender at aftalen om
Grøn omstilling af Vejtransporten og Skatteministeriets efterfølgende arbejder i væsentlig grad har
videreført uændret.
Vi respekterer formålet med lovgivningen om at reducere CO
2
udledningen, og at autocampere ligesom
andre personbiler, må bære en del af denne omstilling. Aftaleteksten nævner ikke og særbehandler ikke
autocamperes ejer- eller udligningsafgifter.
På grund af manglen på store P-pladser i byerne, ved stationer, hospitaler, skoler og andre offentlige
steder, er mange autocampere vanskelige at bruge som en reel personbil i det daglige, hvilket tvinger
mange AC-ejere til at også at købe en mindre bil nr. 2, som bruges i det daglige
så vi yder også et bidrag
via afgifterne på denne.
Men vort hovedargument er, at afgiftsgrundlaget ikke bør være bilens evne til at udlede CO
2
men den
faktisk udledte mængde udledt CO
2
ved det aktuelt kørte antal km
og dette tager Skatteministeriet slet
ikke stilling til i høringsskemaet.
I aftaleteksten om Grøn omstilling af Vejtransporten er for personbiler nævnt et
”Udvikli gsforsøg ed
roadpricing (Kilometerbaseret vejafgift) for personbiler. Aftalepartierne er enige om, at roadpricing vil være
en bedre måde at beskatte trængsel og de skades-
og su dhedso kost i ger forbu det ed kørsel”.
Tilsvarende vil lastbiler fra 2025 blive afgiftsberegnet pr. kørt km.
Dette er efter vores mening den rigtige vej at gå. Vi medvirker meget gerne i disse udviklingsforsøg og vil
bede om, at der allerede nu indarbejdes en åbning hen imod anvendelse af kilometerbaseret vejafgift i
loven.
L 129 - 2020-21 - Bilag 10: Henvendelse af 21/1-21 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC om, at afgiftsgrundlaget ikke bør være bilens evne til at udlede CO2
2322032_0002.png
Det er i mangel af en model for antal kørte km. og dermed reel udledning af CO
2
at vi i Danmarks Frie
AutoCampere relaterer CO
2
udledningen fra autocampere til at autocampere typisk kører ca. halvt så
mange km/år som en gennemsnitlig personbil. Derfor beder vi om en lempelig afgiftssætning af de
halvårlige afgifter, der løber på, uanset om bilen kører eller holder stille i indkørslen, på turistbesøg i en by
eller på en naturskøn plads, for imens den holder stille, udleder den ikke CO
2
.
I svaret til ACR, som foreslår en nedsættelse af ejerafgiften, skriver Skatteministeriet, at mange
autocampere afmelder bilen om vinteren og derved slipper for afgifterne. Men dette er ikke i Danmarks
interesse. Dels er det administrativt tungt med den nuværende model - som vi flere gange har foreslået
administrativt lettet (Skatteudvalget 2016-17 SAU Alm. del Bilag 168 og vores henvendelse til
Skatteudvalget d. 3. februar 2020 til støtte for ACR´s henvendelse med samme indhold) - og dels reducerer
det turistindtægterne i Danmarks yderområder på det tidspunkt af året, hvor der er mest brug for dem.
Lige nu kører langt fleste autocampere (ca. 70 %) heldigvis hele året rundt og bidrager hermed til at
udjævne sæsonen i turistområderne, der har meget svingende turistindtægter over året. De stigende ejer-
og udligningsafgifter vil helt sikkert betyde flere afmeldinger af bilen i de kolde måneder og dermed
påvirkes økonomien i de sårbare yderområder negativt.
Det er måske ikke Skatteministeriets opgave, men der tages heller ikke stilling til problematikken omkring
at fremtidige eldrevne autocampere bliver så tunge, at de med de nuværende vægtgrænser i kørekortet
ikke vil kunne køres af danskere med et almindeligt B-kørekort.
Vi håber med denne henvendelse, at Skatteudvalget vil lytte til os.
Venlig hilsen
Formand Jørn Skou ([email protected] )
Juraudvalget v. Henrik Krebs ([email protected] ) og
Sekretær Jytte Jakobsen ([email protected] , tlf. 20 67 30 67)
Side
2
af
2