Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 107 , L 107 A , L 107 B
Offentligt
2300610_0001.png
9. december 2020
J.nr. 2020 - 10405
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 27. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ændringerne indebærer, at der betales mindre eller mere i grundskyld fra ejere af erhvervsejendomme set under ét i forhold til ejere af ejerboliger, til skatteministeren
2300610_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om ændringerne indebærer, at der betales mindre eller mere i
grundskyld fra ejere af erhvervsejendomme set under ét i forhold til ejere af ejerboliger?
Svar
Fra 2020 til 2023 skønnes grundskylden at udvikle sig i takt med de almindelige indkom-
ster og BNP, dvs. grundskylden skønnes at ligge nogenlunde fladt på ca. [27¼] mia. kr.
(2020-niveau),
jf. tabel 1.
I 2024 ventes de fleste ejere af enfamiliehuse at få sat grundskylden ned, mens de fleste
ejere af ejerlejligheder, sommerhuse og erhvervsejendomme ventes at opleve en stigning i
grundskylden inkl. skatterabat på 2,8 pct., jf. den maksimalt aftalte stigning i boligskatteaf-
talen fra maj 2020. For den enkelte ejer af en erhvervsejendom kan grundskylden i 2024
inkl. skatterabat således højst nominelt være 2,8 pct. højere end i 2023.
På den baggrund skønnes at erhvervsejendommes andel af grundskylden inkl. skatterabat
på det foreliggende grundlag at udgøre ca. [41] pct. i 2024,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Foreløbigt skøn over grundskyldprovenuet fordelt på ejerboliger og erhvervsejendomme,
landsplan inkl. skatterabat, ekskl. land- og skovbrug, pct.
2020-niveau
Provenu, mia. kr.
2020
Ejerboliger
Erhvervsejendomme:
Lejebeboelse
2
Butik/kontor og industri/lager
3
Erhverv, ikke fordelt
4
Samlet
17,9
9,2
3,5
4,4
1,4
27,2
2023
[17,9]
[9,4]
[3,6]
[4,5]
[1,4]
[27,3]
2024
[13,8]
[9,4]
[3,5]
[4,5]
[1,4]
[23,2]
Andele, pct.
2020
66
34
13
16
5
100
2024
1
[59]
[41]
[15]
[19]
[6]
100
Anm.: Datagrundlaget er under konsolidering, og der er derfor tale om en foreløbig opgørelse, som vil kunne ændre sig.
1) Skatterabatten for ejerboliger er fælles for ejendomsværdiskat og grundskyld, mens skatterabatten for erhvervsejen-
domme alene omfatter grundskylden. Derfor kan grundskylden inkl. skatterabat umiddelbart opgøres for erhvervsejen-
domme, mens grundskylden inkl. skatterabat skal approksimeres for ejerboliger. I 2024 ventes de fleste ejere af enfamilie-
huse at få sat grundskylden ned, mens øvrige ejendomsejere (af ejerlejligheder, sommerhuse og erhvervsejendomme) ge-
nerelt ventes at opleve en stigning i grundskylden inkl. skatterabat på 2,8 pct. (den tilladte maksimale stigning med boligaf-
talen fra maj 2020). For at beregne fordelingen af grundskylden inkl. skatterabat i 2024 er følgende derfor lagt til grund:
Grundskylden inkl. skatterabat i 2024 for ejere af enfamiliehuse er den samme som 2024-grundskyldsbetalingen ekskl.
skatterabat (dvs. ingen skatterabat), mens grundskylden i 2024 inkl. skatterabat for øvrige ejendomsejere svarer til 2023-
grundskyldsbetalingen plus 2,8 pct. 2) Inkl. blandede erhvervsejendomme med beboelse. De dele af blandede ejendomme,
der ikke er beboelse, vil efterfølgende blive beregnet tilsvarende deres ’rene’ kategori, typisk butik/kontor. 3) Erhvervsejen-
domme, der skaleres, inkl. rekreative arealer, der udgør en begrænset andel. 4) Når den manuelle kontrol er overstået, vil
disse ejendomme blive fordelt på den rette kategori.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes at datagrundlaget er under konsolidering, og der er derfor tale om forelø-
bige skøn, som vil kunne ændre sig.
Side 2 af 2