Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2332579_0001.png
8. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og for-
skellige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 20. januar 2021.
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021, til skatteministeren
2332579_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationerne anvendt ved ekspertmødet i udvalget
den 20. januar 2020,
jf. L 107 A - bilag 18.
Svar
Der fremføres i præsentationerne fra interessenterne Danske Advokater, Ejendom Dan-
mark, Finans Danmark og FSR
Danske Revisorer en kritik af den foreslåede model til
vurdering af grunde under erhvervsejendomme. Den økonomiske ekspert, professor i
økonomi Peter Birch Sørensen, støttede vurderingsmodellen i lovforslaget. Nedenfor
kommenteres på oplæggene.
Ingen konkrete, alternative modeller, der kan implementeres
Der blev under præsentationen fra interessenterne ikke peget på konkrete modeller, der
kan implementeres, som sikrer enkle, ensartede og gennemskuelige vurderinger, og som
fortsat sikrer grundbeskatning ud fra den bedste økonomiske anvendelse af grunden.
Den økonomiske ekspert støttede grundværdimodellen i det fremsatte lovforslag og poin-
terede, at det var vigtigt at holde fast i, at grundværdierne ansættes efter bedste økonomi-
ske anvendelse.
Formålet med princippet om at vurdere grunde efter bedste økonomiske anvendelse er at
give grundejeren incitament til den bedst mulige anvendelse af grunden i samfundsmæssig
henseende. Dermed er grundskylden med til at understøtte vækst og byudvikling med af-
sæt i kommunernes planlægning.
Hvis grundværdien alene skulle ansættes på baggrund af den faktiske anvendelse og ud-
nyttelse af grunden, ville det fx gøre jordspekulation mere attraktivt og fx øge incitamen-
tet til at henligge grunde ubebygget for at opnå en lav beskatning. Endvidere ville to ens
nabogrunde med samme anvendelsesmuligheder kunne få helt forskellige grundværdier
og ejerne ville skulle betale helt forskellige beløb i grundskyld.
Det ville også betyde, at grundskyldens hensigtsmæssige økonomiske egenskaber ikke
kunne bevares, herunder at grundskylden ikke svækker tilskyndelsen til at investere eller
arbejde. En omlægning væk fra dette princip vil således medføre, at der skal opkræves hø-
jere skatter for at opnå den samme skattefinansiering (efter adfærdsvirkninger).
Det bemærkes, at det ad flere omgange er besluttet politisk, at grunde skal vurderes i ube-
bygget stand efter bedste økonomiske anvendelse. Dette princip har været anvendt ved
grundvurdering i hvert fald siden 1956, og det blev aftalt med
Forlig om et nyt ejendomsvurde-
ringssystem
i 2016, at det også skal gælde fremover.
Bemærkninger til interessenternes overvejelser om modeller
Ejendom Danmark pegede på, at grundværdier kan opgøres som en andel af ejendoms-
værdien ved faktisk anvendelse. Der ville skulle tages nærmere stilling til denne andel.
Side 2 af 7
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021, til skatteministeren
2332579_0003.png
Hvis grundværdier opgøres som andel af faktiske ejendomsværdier, vil grundskylden blive
til en ejendomsværdiskat. Erhvervenes ejendomsværdier beskattes imidlertid allerede via
ejendomsavancebeskatningen.
Hertil kommer, at ejendomsværdiskat for erhvervsejendomme vil være en skat på byg-
ningsinvesteringer. Da en skat på bygningsinvesteringer vil være forvridende (reducere til-
skyndelsen til bygningsinvesteringer), vil en sådan omlægning medføre, at der som nævnt
skal opkræves mere i skat for at opnå samme skattefinansiering.
Danske Advokater foreslog, at ejendoms- og grundværdier selvangives. En selvangivel-
sesmodel vurderes ikke at være hensigtsmæssig til fastsættelse af grundværdier, da det for
den enkelte virksomhed alene vil være muligt at selvangive de faktiske forhold, dvs. de
selvangivne oplysninger vi ikke kunne anvendes til at fastlægge værdien ud fra bedste
økonomiske anvendelse.
Ejendom Danmark og FSR
Danske Revisorer foreslår desuden en vurderingsmodel,
hvor erhvervsgrunde vurderes ud fra en fast kvadratmeterpris i forskellige zoner gange
med det faktiske grundareal eller etageareal. En sådan model vurderes ikke at være hen-
sigtsmæssigt, da der generelt ikke findes et tilpas solidt datagrundlag om erhvervsejen-
dommes grundpriser i store dele af landet. En sådan model ventes således ikke at være eg-
net til at opfange lokal prisvariation i store dele af landet. Det er vurderingen, at modellen
i lovforslaget i højere vil indfange den lokale prisvariation og prisvariationen på tværs af
landet. Denne model afspejler heller ikke bedste økonomiske anvendelse.
Vurderingsnormen
Det blev kritiseret fra flere af interessenterne, at der med forslaget lægges op, at den di-
rekte markedsprisnorm forlades, og at den foreslåede model ikke er baseret direkte på er-
hvervsdata.
Det har i udgangspunktet ikke været intentionen at forlade en direkte markedsprisnorm,
men det har undervejs i arbejdet med at implementere vurderingsforliget fra 2016 og
ejendomsvurderingsloven fra 2017 vist sig, at det ikke er muligt at sikre systematiske og
ensartede vurderinger, hvis den direkte markedsprisnorm fastholdes. Det skyldes blandt
andet et utilstrækkeligt datagrundlag.
Hverken handelspriser for erhvervsejendomme eller handelspriser for erhvervsgrunde
vurderes at udgøre et tilstrækkeligt solidt datagrundlag. Handelspriser vurderes at være et
problematisk datagrundlag, blandt andet fordi der sker relativt få erhvervssalg, og fordi
erhvervsejendomme ofte handles i porteføljer. Ekspertudvalget om ejendomsvurderinger
(det såkaldte Engberg-udvalg) kom allerede i 2014 frem til, at det ikke er muligt at opstille
en erhvervsmodel, der er baseret på direkte handelspriser.
Der har derfor været arbejdet intensivt med en indirekte metode, den såkaldte grundresi-
dualmetode, hvor grundværdier beregnes ved at opgøre indirekte ejendomsværdier (via
huslejer) og fratrække approksimerede bygningsværdier. Denne metode fremgår af ejen-
domsvurderingsforliget fra 2016. Det er således ikke korrekt, at der ikke er brugt tid på at
forsøge at implementere den aftalte vurderingsmodel, som Danske Advokater fremfører.
Side 3 af 7
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021, til skatteministeren
2332579_0004.png
Grundresidualmetoden har vist sig at være uhensigtsmæssig, da mange vurderinger blev
enten negative grundværdier eller meget høje. En meget stor andel af vurderingerne skulle
derfor håndholdes eller fanges op af arbitrære minimums- og maksimumsværdier. Grund-
residualmodellen har således vist sig ikke at kunne implementeres.
Handelspriser for ejerboliger udgør et væsentligt mere solidt datagrundlag, som gør det
muligt at udvikle en model, der i større grad afspejler den lokale prisvariation og prisvaria-
tionen på tværs af landet.
Selvom den foreslåede model i lovforslaget ikke er udtryk for en direkte handelsprisnorm,
er den udtryk for reelle værdier på erhvervsgrunde og er udtryk for en indirekte handels-
prisnorm. Således indebærer de anvendte nedskaleringer, at erhvervsvurderingerne er af-
stemt med de relative huslejeniveauer og afkastgrader, og der er således anvendt erhvervs-
data til at udvikle modellen og fastsætte de foreslåede skaleringsfaktorer.
Det bemærkes, at en direkte handelsprisnorm ikke vil sikre, at samfundsskabte værdier,
der er en følge af offentlige investeringer i infrastruktur, skoler mv., fanges op.
Det bemærkes endvidere, at interessenternes overvejede modeller er udryk for indirekte
handelsprismetoder, og ligesom den såkaldte grundresidualmodel vil der ingen sikkerhed
være for, at de rammer de direkte handelspriser på erhvervsgrunde.
Hvis det med en af de foreslåede indirekte modeller skulle være muligt at klage op mod
direkte markedspriser på erhvervsgrunde, ville store dele af vurderingsopgaven blive flyt-
tet over i klagesystemet, hvormed der reelt ville blive tale om manuelle vurderinger. Det
vil formentlig over tid medføre, at de nye vurderingerne på erhvervsgrunde vil komme til
at variere lige så meget som i dag.
Sammenhæng mellem ejerboligpriser og erhvervsejendomspriser
Interessenterne stillede spørgsmål ved, om grundvurderingerne for erhvervsejendomme
kan baseres på handelspriser fra ejerboligmarkedet. Ejendom Danmark foreslog, at er-
hvervsvurderinger baserer sig på en hybrid af erhvervs- og ejerboligdata.
Når modellen i lovforslaget tager afsæt i handelsdata for ejerboliger skyldes det, at han-
delsdata for erhverv ikke er tilstrækkeligt solidt (få og usystematisk registrerede data),
mens handelsdata for ejerboliger er væsentligt mere solidt.
Det bemærkes, at grundværdierne med modellen i lovforslaget tager
afsæt i
grundværdi-
erne for tilsvarende ejerboliger. Der sker efterfølgende en nedskalering af grundværdierne
for kontor-, butiks-, industri- og lagerejendomme, så de bliver afstemt med relative husle-
jeniveauer. Dermed afspejler grundværdierne for erhvervsejendomme slutbrugerværdier,
som det allerede gælder for ejerboliger.
Det bemærkes i øvrigt, at det er økonomisk velbegrundet, at der over tid er en sammen-
hæng mellem markederne for erhvervsejendomme og markedet for ejerboliger. Dette be-
kræftes også i byudviklingen for mange danske byer, hvor en øget tilvandring til byerne
Side 4 af 7
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021, til skatteministeren
2332579_0005.png
har skabt et øget boligbehov. Der er mange eksempler på, at tidligere industriområder er
omdannet til nye boligområder, og erhvervsejendomme og ejerboliger er ofte i konkur-
rence om de samme arealer.
Både markedskræfterne og kommunernes lokalplaner sikrer, at der er kobling mellem
markederne for erhvervsejendomme og ejerboliger. Således vil prisen på en erhvervs-
grund i et område, der ikke længere er attraktivt til erhverv, men som blevet attraktivt
som beboelse, nærme sig prisen på beboelsesgrunde i området i forventning om, at det
bliver muligt at ændre erhvervsejendommen til beboelse. På samme vis vil kommunerne
være interesserede i, at erhvervsområder omdannes til beboelse eller til blandet erhverv
og beboelse, hvis alternativt er, at ejendommene står tomme.
Ved at lade erhvervsgrundværdierne afspejle udviklingen i ejerboligpriserne vil grundskyl-
den således medvirke til en hensigtsmæssig byudvikling, hvor butikslokaler ikke står
tomme, hvis der er efterspørgsel på lokalerne til beboelse. Det skaber incitament hos
ejendomsejeren til at anvende sin ejendom til det, er det mest hensigtsmæssigt i sam-
fundsmæssigt perspektiv.
Når markederne for ejerboliger og erhvervsejendomme hænger sammen, skyldes det end-
videre, at de fleste gerne vil bo i en overkommelig afstand til deres arbejdsplads, ligesom
virksomhederne gerne vil placere sig, hvor den arbejdskraft, de har brug for, bor, så de får
lettere ved at tiltrække den nødvendige arbejdskraft.
Der vil i visse tilfælde være forskel på, hvilke beliggenheder der giver værdi for en er-
hvervsejendom og en ejerbolig. Modellen i lovforslaget tager dog også højde for det. Det
sker ved, at der fx ikke gives et særskilt nedslag i grundværdien for en erhvervsejendom,
hvis den fx ligger tæt ved en motorvej, mens der gives et sådan nedslag for ejerboliger.
Omvendt gives der heller ikke et særskilt tillæg til grundværdien, hvis en erhvervsejendom
er beliggende tæt ved kysten eller en stor sø, hvilket er tilfældet for en ejerbolig.
Ved at fastsætte grundværdierne for erhvervsejendomme med afsæt i grundværdierne for
ejerboliger får man en langt bedre sammenhæng mellem de forskellige værdifastsættelses-
modeller end i dag. Da der betales kommunal grundskyld med samme grundskyldspro-
mille for ejerboliger og erhvervsejendomme (ekskl. land- og skovbrug) er det nødvendigt,
at der er en tilstrækkelig sammenhæng, for at beskatningen bliver rimelig på tværs af ejen-
domstyperne.
Klageadgang
Ejendom Danmark udtrykte bekymring over, hvad det betyder for klageadgangen, at mar-
kedsprisnormen forlades. Det skal generelt bemærkes, at klageadgangen ikke fjernes med
forslaget
det vil fortsat være muligt for ejere af erhvervsejendomme at klage over deres
grundvurdering.
Hvis ejendomsejeren finder, at ejendommen fx er kategoriseret forkert, den mulige an-
vendelse er sat forkert, eller at skønnet for den underliggende handelspris for ejerboliger
er forkert, vil ejeren kunne klage over det.
Side 5 af 7
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021, til skatteministeren
2332579_0006.png
Da modellen ikke er baseret på en direkte handelsprisnorm for erhvervsgrunde, vil det
ikke være muligt at klage op imod konstaterede handler med erhvervsgrunde.
Ejere af erhvervsejendomme vil dog kunne klage over den underliggende ejerboliggrund-
værdi (standardgrundværdien for en tilsvarende ejerbolig med samme beliggenhed) op
mod faktiske handelspriser for ejerboliger på helt samme måde som ejeren af en ejerbolig.
Det sikres desuden med ændringsforslag, at det bliver muligt i forbindelse med en even-
tuel domstolsprøvelse at anmode om syn og skøn og dermed få skønsmandens vurdering
af, hvad en ejerboliggrundværdi med den pågældende beliggenhed vil skulle værdiansættes
til.
Afskaffelse af ejendomsværdier for erhvervsejendomme
Flere af interessenterne anførte, at der findes tilstrækkelige data til at ansætte ejendoms-
værdier for erhvervsejendomme.
Hertil bemærkes, at forslaget om ikke længere at ansætte ejendomsværdier for erhvervs-
ejendomme, ikke er begrundet i, at det ikke er muligt at ansætte ejendomsværdier.
Baggrunden for forslaget er, at der ifølge ejendomsvurderingsloven kun skal udarbejdes
ejendomsvurderinger, der udgør grundlag for løbende ejendomsskat (dog med undtagelse
af andelsboliger). Da beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften omlægges, er der ikke
længere behov for ejendomsværdier for erhvervsejendomme til ejendomsbeskatning.
Hertil kommer, at det har vist sig, at ansættelse af ejendomsværdier for erhvervsejen-
domme ikke er en god trædesten til at opnå systematiske grundværdier. Med grundresidu-
almetoden fastsættes grundværdien ved at trække bygningsværdien fra ejendomsværdien.
Ejendomsværdierne opgøres indirekte bl.a. via huslejeniveauer, og der er ingen sikkerhed,
at disse opgørelser afspejler bedste økonomiske anvendelse. Da opgørelserne af bygnings-
værdier (afledt af byggeomkostninger) er meget skematiske, og dermed ikke varierer til-
strækkeligt hen over landet, har konsekvensen vist sig at være, at mange grundværdier
med residualmetoden blev negative eller meget høje.
Omlægningen af grundlaget for dækningsafgiften
Danske Advokater anfører, at formålet med dækningsafgiften ikke længere vil være op-
fyldt, hvis grundlaget omlægges fra forskelsværdien til grundværdien.
Hensigten med dækningsafgiften har
foruden at tilvejebringe finansiering
været, at
den skal dække de udgifter, som erhvervsejendomme påfører kommunerne. Det er dog
umiddelbart vanskeligt at se, hvorfor forskelsværdien nødvendigvis er et bedre mål for
denne omkostning end grundværdien. Tværtimod er de omkostninger, som erhvervsejen-
domme påfører kommunerne, i dag i høj grad afledt af trængsel, og trængsel er primært et
problem i områder, der i forvejen er tæt befolkede, hvilket er afspejlet i grundværdien.
Da det hidtidige beskatningsgrundlag, forskelsværdien, principielt svarer til bygningsvær-
dien, er dækningsafgiften principielt en ekstra skat på bygningsinvesteringer. Derfor er det
samfundsøkonomisk mere hensigtsmæssigt, at afgiften pålægges grundværdien, som virk-
somheden ikke kan påvirke, og som dermed ikke svækker investeringerne. Det skal i den
Side 6 af 7
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til præsentationer fra ekspertmødet i udvalget den 20. januar 2021, til skatteministeren
2332579_0007.png
sammenhæng bemærkes, at flere interessenter tidligere har kritiseret, at dækningsafgiften
via beskatningsgrundlaget principielt er en skat på bygningsinvesteringer
Hertil kommer, at det vil være væsentligt mere gennemskueligt for ejeren af erhvervsejen-
dommen, at beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift er det samme, samt
at det vil være en markant forenkling og reducere betydelige udviklingsrisici, hvis Skatte-
forvaltningen ikke længere skal fastsætte ejendomsværdier for erhvervsejendomme.
Omlægningen af beskatningsgrundlaget for dækningsafgift har ikke betydning for de en-
kelte kommuners økonomi eller for det samlede provenu fra dækningsafgiften, da prove-
nuet er aftalt med boligskatteforliget fra maj 2017. Der ændres ikke på, at dækningsafgif-
ten ikke indgår i den kommunale udligning, da denne er frivillig for kommunerne at op-
kræve. Det vil i øvrigt også være i strid med udligningsreformen fra 2020.
Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål, der er fremsat i præsentationerne, i svarene på
SAU L 107 A
spørgsmål 23-26.
Side 7 af 7