Skatteudvalget 2020-21
L 107 A Bilag 19
Offentligt
2322856_0001.png
Skatteminister Morten Bødskov og Folketingets skatteudvalg
cc. klima- energi og forsyningsminister Dan Jørgensen og Folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg
og ordførere
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Wind Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
T: 3373 0330
Marselisborg Havnevej 22
8000 Aarhus
T: 8611 2600
[email protected]
winddenmark.dk
Vedr. L 107 A om værdiansættelse og grundskyld for vindmølle- og solcelleparceller
Kære skatteminister Morten Bødskov og Folketingets skatteudvalg
(cc. klima- energi og forsyningsminister Dan Jørgensen og Folketingets klima-, energi- og forsyningsudvalg/
ordførere
Folketinget behandler i skrivende stund L 107 A, som blandt andet regulerer fremtidig grundskyld for
vindmølle- og solcelleparceller. Lovforslaget blev fremsat d. 20. november 2020 som en del af L 107, med
efterfølgende 1. behandling d. 26. november 2020 i Folketinget.
Ifølge Skatteministeriet er det hensigten med lovforslaget at justere på de regler for beskatningen af vind-
mølle- og solcelleparceller, der allerede følger af ejendomsvurderingsloven fra 2017, så disse grunde beskat-
tes mere ensartet (og lavere) ved overgangen til det nye vurderingssystem, end de ville uden vedtagelsen af
nærværende lovforslag. Vi må imidlertid konstatere, at den samlede justering (ejendomsvurderingsloven og
nærværende lovforslag) vil medføre markante stigninger i ejendomsskatten for de jorde, hvor der er eller vil
blive opført grønne anlæg, der producerer vedvarende energi. Det vil påvirke mange tusinde eksisterende
vindmølle-, solcelle- og lodsejeres økonomi. Det vil også fremadrettet forsinke og fordyre den grønne omstil-
ling unødigt. Dette er stærkt beklageligt, idet hensigten med lovforslaget netop har været det modsatte.
Mellem to stole
Vi har noteret os, at formålet med lovforslaget er at skabe et mere transparent investeringsmiljø for lodsejere
og VE-udviklere samt gennemføre justeringen og ikke at øge den samlede skattebetaling. Vi bakker fuldt op
om intentionen bag lovforslaget. Desværre må vi som nævnt konstatere, at den foreslåede model for beskat-
ning af sol- og vindparceller de facto vil stå i vejen for ønsket om øget udbygning af vedvarende energianlæg.
Problemet skyldes i sin kerne, at Skatteministeriet ender med at placere sig mellem to stole. Som Skattemi-
nisteriet flere gange har anført, så er det grundlæggende formål med grundskylden at tilskynde ejeren af
grunden til at anvende denne til det mest værdifulde formål tilladt. Derfor bør vurderingen af grunden ske
med udgangspunkt heri.
Da det imidlertid er tilladt at placere vedvarende energianlæg på en meget stor del af Danmarks landbrugs-
jord
eller i det mindste at der kan etableres tilladelse til det
så fordrer dette udgangspunkt, at al denne
landbrugsjord principielt burde beskattes ud fra værdien, hvis der rent faktisk var placeret vedvarende ener-
gianlæg på jorden. Det er unødigt at understrege, hvor katastrofalt dette ville være for dansk landbrug, og
lovforslaget lægger da heller ikke op til dette.
I stedet vælges en løsning, hvor det er opnåelsen af den konkrete lokalplan til at opstille det vedvarende
energianlæg, der udløser den øgede beskatning. Men dermed ender grundskylden i dette tilfælde med at
have den stik modsatte effekt af, hvad den skulle: Den straffer jordejeren for at søge at udnytte sin parcel til
sit mest værdifulde formål (etablering af et vedvarende energianlæg), idet dette netop udløser en højere
skat.
Da
både
udtagelsen af landbrugsjord (især marginale jorde) fra almindelig produktion
og
etableringen af flere
vedvarende energianlæg begge er tiltag, der ønskes fremmet politisk, synes dette paradoksalt. Og vi opfor-
drer på denne baggrund Folketingets partier til grundlæggende at gentænke denne del af ejendomsbeskat-
ningssystemet.
1/3
L 107a - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 22/1-21 fra Landbrug & Fødevarer m.fl. om foretræde vedrørende værdiansættelse og grundskyld for vindmølle- og solcelleparceller
2322856_0002.png
Den mest simple løsning vil være at sikre, at der på landbrugsjord kan opføres vedvarende energianlæg uden,
at dette ændrer på vurderingen af (og beskatningsreglerne for) den jord, der anvendes til anlægget. Eventuelt
ka dette beti ges af, at jorde sa tidig på é eller a de
åde bliver ’CO
2
-
eutral’
(overgår til en tilstand,
der ikke tæller negativt i Danmarks CO
2
-regnskab).
Den beskedne, negative provenueffekt forbundet hermed, skal holdes op imod at indretningen vil bidrage til
opfyldelsen af hele to politiske prioriteter: Lavere CO
2
-udledning fra landbrugsjord og udbredelsen af vedva-
rende energianlæg. Under alle omstændigheder vil de beskedne økonomiske konsekvenser af ændringen
skulle indgå i den samlede økonomiske ramme for hele omlægningen af ejendomsbeskatningen.
Mindre justeringer
I fraværet af politisk vilje til at løse de mere grundlæggende problemer med lovforslaget (og ejendomsvurde-
ringsloven) vil vi opfordre til, at der som et minimum fokuseres på følgende tre elementer:
1) Skatteministeriets vurdering af grundskyldspromillen er uigennemsigtig
Grundværdien anvendes til påligning af grundskyld. Som reglerne er i dag, skal grundskyldspromillen udgøre
mindst 16 og højst 34 (højst 30 fra 2024). Anses en ejendom for at være landbrugsejendom vil grundskylds-
promillen fastsættes 14,8 promillepoint lavere end den fastsatte grundskyldspromille i den enkelte kom-
mune, dog kan promillen højst udgøre 7,2 promille. Intervallet for kommunens fastsættelse af grundskylds-
promiller vil ændre sig i 2024, hvor beskatningen alene opkræves på baggrund af ejendomsvurderinger fast-
sat efter den seneste ejendomsvurderingslov fra 2017. Der er endnu ikke lovgivet om nye promillegrænser
eller promillesatser for landbrug fra 2024.
Ofte tillader lokalplanerne, at et område anvendes delvist til f.eks. solcelleanlæg og delvist som produktions-
jord (landbrug). Hvis ejendommen
ud fra en skønsmæssig vurdering
overordnet anses som landbrugs-
ejendom, vil grundskylden beregnes af den samlede grundværdi med den grundskyldspromille, der er gæl-
dende for landbrugsejendomme i den pågældende kommune. Derfor beskattes mange jordejere med mak-
simalt 7,2 promille, når de både driver traditionelt landbrug og har etableret solcelleanlæg til gavn for den
grønne omstilling.
Skatteministeriet har oplyst, at den fremtidige grundskyldspromille for sol- og vindparceller i gennemsnit vil
svare til en promillesats på 11 i 2024. Det tal kan vi desværre ikke lokalisere. Det er både under landsgen-
nemsnittet, og langt under de grundskyldspromiller, som Skatteministeriet har udmeldt, vil gælde i de områ-
der, hvor der opføres vedvarende energi i dag. I de områder, hvor der opføres vedvarende energi i dag, vil
gennemsnittet være ca. 20 promille i 2024.
Branchen savner kort sagt tryghed for, hvad den konkrete promillesats for beskatning af vedvarende energi i
Danmark vil være fremover. Hverken L 107 A eller efterfølgende branchemøde med Skatteministeriet d. 15.
januar 2020 giver tilstrækkelige oplysninger. Promillesatsen er helt central for økonomien i det enkelte pro-
jekt, og størrelsen af den fremtidige skattebetaling som lodsejere på eksisterende anlæg vil modtage.
Grundværdien på de 250 kr. pr. MWh sættes væsentligt højere med lovforslaget, men når promillen ikke
nedjusteres tilsvarende, vil det få den væsentlige konsekvens, at skattebetalingen øges. For vindmøller bety-
der det en stigning med op til faktor 10, såfremt vindmøllen er placeret på industrijord. Hvis vindmøllen står
på landbrugsjord, vil faktoren være markant højere. For solcelleanlæg vil det i gennemsnit være faktor 10 fra
540 kr. til 5.200 kr. pr. hektar. Det står i skarp kontrast til Skatteministeriets udmelding om, at lovforslaget
ikke har til hensigt at medføre skattestigninger, men alene at skabe tryghed om ejendomsbeskatningen.
Vi kan forstå, at Skatteministeriet ansætter p.t. samtlige vindmøller til at have 2.000 fuldlasttimer om året
uanset kapacitet og alder. For en 3 MW vindmølle som står på industrijord i Ringkøbing-Skjern kommune
en af Danmarks mest vindmøllerige kommuner
vil det betyde, at man går fra en grundskyldsbetaling på i
dag 4.650 kr. til en grundskyldsbetaling på 38.400 kr. pr. vindmølle om året, når L 107 A er fuldt indfaset; dvs.
en stigning på mere end en faktor 8. Promillen falder ifølge Skatteministeriets hjemmeside fra 31 promille til
25,6 promille
og er således meget langt fra de 11 promille, som Skatteministeriet bruger i sine eksempler
og konsekvensberegninger. Baseret på ministeriets tal ville 2017-loven resultere i en grundskyldsbetaling på
46.080 kr. Det er således begrænset, hvor meget L 107 A vil sænke grundskylden ift. 2017-loven i det viste
eksempel.
2/3
L 107a - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 22/1-21 fra Landbrug & Fødevarer m.fl. om foretræde vedrørende værdiansættelse og grundskyld for vindmølle- og solcelleparceller
2322856_0003.png
2) Usikkerhed om, hvilke fuldlasttimer lægges til grund for årlig produktionskapacitet
Der er modsat teksten i lovforslaget tilsyneladende fastsat ét fuldlasttimetal på 2.000 og 900 for hhv. alle
vindmøller og alle solcelleanlæg. Tallet skal ifølge Skatteministeriet konsolideres. Det er således utilfredsstil-
lende, at det ikke fra Skatteministeriets side er tilkendegivet, hvilke antal timer for den endelige produktions-
kapacitet, der kommer til at gælde for de enkelte MW-anlæg, herunder hvordan fuldlasttimeantallet skal
opdateres. Dette er et afgørende element for at kunne gennemskue konsekvenserne af lovforslaget for ved-
varende energi. Hertil kommer, at både solcelle- og vindmølleanlæg - i lighed med alle andre produktionsan-
læg - bliver mindre effektive med årene. Skatteministeriet har ikke oplyst, hvorledes modellen vil tage højde
for denne afskrivning, når fx fuldlasttimeantallet opdateres, således at ældre og mindre produktive anlæg
ikke beskattes som nye.
3) Værdiansættelses- og ikrafttrædelsestidspunktet divergerer fra almindelige skatteprincipper
Det fremgår desuden af L 107 A og af Skatteministeriets udtalelser, at værdiansættelsen af jorden skal gælde
fra den førstkommende januar efter, at et projekt har modtaget en godkendt lokalplan; dvs. at værdiansæt-
telsen sker ud fra den potentielle mulighed om et anlæg. Som nævnt indledningsvist så er det en tankegang
hentet fra grundskyldens grundlæggende funktion (at tilskynde til den mest værdifulde anvendelse af jorden),
men når princippet anvendes som foreslået her, så opfattes det
og virker
både uretfærdigt og uhensigts-
mæssigt.
Desuden er det særlige for etablering af solcelle- og vindmølleanlæg netop, at der kræves andre tilladelser,
f.eks. en nettilslutningsaftale og/eller byggetilladelse, før det overhovedet er muligt at realisere et projekt i
henhold til en lokalplan. Det betyder, at der kan gå flere år mellem lokalplan og tilladelse. Derfor bør vurde-
rings- og ikrafttrædelsestidspunktet være sammenhængende med nettilslutningsaftalen. Det strider med
retserhvervelsesprincippet og kan næppe være i overensstemmelse med intentionen, at beskatte en poten-
tiel værdi, som på beskatningstidspunktet ikke eksisterer og muligvis aldrig kommer til det, fordi den nødven-
dige tilladelse ikke opnås.
Løsning på udfordringerne
Vi foreslår derfor som løsning på ovenstående følgende tre ændringer til L 107 A:
1.
At energiproduktion beskattes og vurderes på samme vilkår som landbrugsproduktion. Det er
politisk vedtaget, at landbrugsjord med afgrøder skal have gunstige skatteforhold, så man kan
understøtte produktionen heraf og derfor beskattes dette med 7,2
‰.
Det samme bør være til-
fældet for produktionen af vedvarende energi. Dette kan gøres ved, at der oprettes en helt ny
gru dskyldskategori ”grø elproduktio ”, hvor pro ille
sættes på samme niveau som de gæl-
dende regler for landbrugsjord, dvs. højst 7,2
‰.
Det vil svare til promilleniveauet, som jord-
ejerne er underlagt i praksis i dag.
At der ansættes og udmeldes et fast fuldlasttimeantal for relevante kapaciteter hhv. for sol og
vind, som kun kan ændres for nye anlæg og ikke for eksisterende anlæg.
At grundskylden for vindmølle- og solcelleanlæg først betales fra og med, at anlægget er nettil-
sluttet.
2.
3.
Vi er som branche naturligvis indforstået med, at der må ske en naturlig justering i grundværdierne, når vur-
deringerne har ligget stille i 10 år. Men med så store
og usikre - stigninger, som vores brancher bliver ramt
af, ser vi ind i en uforholdsmæssig fordyrelse af den grønne elproduktion. Det er dybt uhensigtsmæssigt på
et tidspunkt, hvor vi står over for en omfattende elektrificering af vores samfund med en bred politisk foran-
kret målsætning om en 70 pct. drivhusgasreduktion i 2030.
Vi håber, at vi sammen kan finde fælles fodslag om at gennemføre ændringsforslag til L 107 A, så grundskylds-
stigningen ikke vil ramme den grønne omstilling uforholdsmæssigt hårdt, som man lægger op til fra regerin-
gens side.
Vi ser frem til den videre dialog om sagen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Adm. direktør
Dansk Energi
Emil Fannikke Kiær
Politisk direktør
Dansk Industri
Morten Boje Hviid
Direktør
Landbrug &
Fødevarer
Jan Hylleberg
Adm. direktør
Wind Denmark
3/3