Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2479752_0001.png
15. november 2021
J.nr. 2021 - 7853
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 732 af 4. oktober 2021 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om, i hvilket omfang et voksende illegalt marked med nikotinprodukter vil øge tilgængeligheden af nikotinprodukter for børn og unge under 18 år, til skatteministeren
2479752_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og grafisk liste afgiftsniveaet for nikotinprodukter i følgende
lande: Sverige, Norge og Danmark efter den foreslåede afgift på nikotinprodukter, der
netop er sendt i høring, jf. SAU alm. del
bilag 327? I forlængelse heraf bedes ministeren
redegøre for, hvad den foreslåede afgift på nikotinprodukter i Danmark vil betyde for
grænsehandlen og den illegale handel set i lyset af afgiftsniveauet i de omkringliggende
lande.
Svar
Regeringen har foreslået at indføre en afgift på nikotinprodukter på 5,5 øre pr. mg nikotin
med ikrafttrædelse den 1. juli 2022. Lovforslaget har været i høring og ventes fremsat i
november 2021.
Afgiftssatsen på nikotinprodukter i Norge og Sverige omregnet til danske kroner samt
den foreslåede afgiftssats i Danmark fremgår af
tabel 1.
Derudover fremgår et eksempel
på afgiften på en dåse nikotinposer. I Danmark er den foreslåede afgift baseret på niko-
tinindholdet, mens afgiften er vægtbaseret i Norge og Sverige.
Tabel 1. Afgift på nikotinprodukter i Danmark, Norge og Sverige (ekskl. moms), DKK
Danmark
1)
Pr. mg nikotin
Afgiftssats
Eksempel på afgift for en dåse nikotinposer
(ekskl. moms)
2)
5,5 øre
8,8 kr.
Norge
Pr. kg
313 kr.
4,4 kr.
Sverige
Pr. kg
146 kr.
2,0 kr.
Anm.: Afgiften på nikotinprodukter er opgjort ekskl. moms og er omregnet til danske kroner (med en vekselkurs på 0,7361
DKK per NOK og 0,7295 DKK per SEK). 1) Afgiften på nikotinprodukter i Danmark er foreslået til 5,5 øre pr. mg nikotin og
at træde i kraft den 1. juli 2022. 2) Ved beregningen af afgiften for en dåse nikotinposer er det forudsat, at en dåse indehol-
der 20 nikotinposer, samt at en pose har et nikotinindhold på 8 mg og en vægt på 0,7 g.
Kilde: Skatteministeriet.
En grafisk fremstilling af et eksempel på afgiften på en dåse nikotinposer i Danmark,
Norge og Sverige fremgår af
figur 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om, i hvilket omfang et voksende illegalt marked med nikotinprodukter vil øge tilgængeligheden af nikotinprodukter for børn og unge under 18 år, til skatteministeren
2479752_0003.png
Figur 1. Eksempel på afgift på en dåse nikotinposer (ekskl. moms), DKK
Kr.
10
8
6
4
2
0
Danmark
Norge
Sverige
Kr.
10
8
6
4
2
0
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet.
Priserne på nikotinposer i Danmark i dag vurderes umiddelbart at være på omtrent
samme niveau som i Sverige og lidt lavere end i Norge, om end priser kan variere på
tværs af salgskanaler mv.
Skatteministeriet skønner med betydelig usikkerhed, at den foreslåede afgift på 5,5 øre pr.
mg nikotin indebærer en samlet årlig grænsehandel på knap 2 mio. dåser nikotinposer.
Skønnet omfatter både den lovlige grænsehandel, hvor danskerne køber til eget forbrug,
og den illegale handel, hvor nikotinposer indføres i Danmark med henblik på videresalg,
uden at der afregnes afgifter og moms.
Derimod skønner Skatteministeriet ikke eksplicit over den illegale handel med nydelses-
midler, og derfor foreligger der heller ikke skøn over udviklingen i den illegale handel
med nikotinposer ved en indførelse af afgift på nikotinprodukter i Danmark. På baggrund
af prisniveauet i Danmark, Sverige og Norge vurderes der umiddelbart ikke aktuelt at
være grundlag for en nævneværdig illegal handel fra hverken Sverige eller Norge.
Regeringen er dog opmærksom på risikoen for illegal handel og har derfor foreslået at
forbedre forudsætningerne for Skatteforvaltningens kontrol med afgiften. Det skal ske
ved at indføre stempelmærker, skærpede regnskabs- og fakturakrav over for producenter
og importører samt skærpede bøder for brud på reglerne.
Ved danske privatpersoners onlinekøb af nikotinprodukter i udenlandske netbutikker vil
der efter den planlagte indførelse af afgiften skulle betales afgift til Danmark. Der gælder
forskellige regler for, om det er den udenlandske netbutik, transportøren eller forbruge-
ren, der er ansvarlig for at afregne danske punktafgifter. Ansvaret afhænger blandt andet
af, om virksomheden er etableret inden for eller uden for EU, størrelsen af det årlige salg
til EU-landene, samt om det er virksomheden eller køberen, der står for transporten af
varen.
Side 3 af 3